Update 7Miracol! S-a securizat turnul de la McDonald’s!

    Au trecut 2006 zile, 0 ore si 49 minute.

    Știri Arad: După aproape două luni de la ultima ședință organizată de Primărie pentru a-i trage la răspundere pe locatarii Palatului Neumann referitor la pericolul de cădere a turnului și după 129 de zile de la primul articol scris de Special Arad pentru a atrage atenția asupra problemei, iată, minune mare! S-a montat schela cu plasă pentru securizarea zonei, așa cum se stabilise în cadrul ședințelor din lunile trecute.

    Rămâne de văzut cât timp le va mai fi necesar pentru lucrarea de restaurare propriu-zisă. Conform autorizației în regim de urgență emisă de Primărie, au la dispoziție 5 luni (din care 2 s-au scurs deja). Vă vom ține, în continuare, la curent cu situația, cronometrul rămâne pornit, așadar.

    11355535_445800695588211_1246000126_n11281697_445800708921543_158654807_n


     

    UPDATE (21 aprilie): Presa internațională: peste 20 de turiști străini striviți de turnul Palatului Neumann din Arad, România! Cum sună știrea asta?

    În acest weekend, un grup de turiști străini stătea în fața McDonald’s-ului și asculta cu maxim interes ceea ce le povestea un ghid, în limba germană. Mâna acestuia indica Primăria, apoi Palatul Cenad, apoi sediul Universității Aurel Vlaicu… Văzându-i adunați acolo, în loc să mă bucur, mintea mi-a fost invadată de un gând negru: trupurile a peste 20 de oameni, strivite, într-o fracțiune de secundă, de turnul Palatului Neumann. Ce cap de afiș ar fi ăsta, pentru ziarele străine. Atunci chiar am pune Aradul pe harta europeană, nu glumă!

    La ultima ședință organizată de Primărie cu locatarii Palatului Neumann, se hotărâse că „săptămâna viitoare” să înceapă lucrările de punere în siguranță a turnului. Rămânând cu acea imagine înfiorătoare în minte, am sunat-o pe Corina Drăghici, purtătorul de cuvânt al Primăriei Arad, pentru a afla în ce stadiu se află această problemă- adevărată bombă cu ceas. Dumneaei mi-a răspuns că Primăria Arad, așa cum s-a stabilit la ultima ședință din martie, a aprobat acea autorizație în regim de urgență, în data de 7 aprilie, și că, mai departe, problema este în mâna proprietarilor imobilului, asigurându-mă că aceștia sunt foarte conștienți de seriozitatea problemei.

    Totul în regulă, minunat, frumos, dacă ignorăm un „micuț” amănunt: a trecut aproape o lună (!) de când proprietarii au promis că încep reparațiile. Aducându-i acest aspect în discuție, Corina Drăghici a mărturisit că „legea nu prevede începerea lucrărilor, ci doar finalizarea lor – proprietarii au la dispoziție 5 luni pentru punerea în siguranță și consolidarea turnului”.

    Cinci luni! Cinci luni înseamnă un regim de urgență? În cinci luni, dragilor, se pot  întâmpla atâtea lucruri! În cinci luni poate veni însăși armata rusească să repare turnul. În orice caz, e (mai) de așteptat să o repare ei, decât proprietarii care se grăbesc de nu mai pot, cu viteza unei broaște țestoase pe Xanax…


     

    UPDATE (23 martie): Dacă nu ne omoară turnul, ne omoară birocrația. Kafka ne zâmbește de undeva de sus…

    turn palatul neumann

    Ședința care a avut loc astăzi, în Sala Ferdinand a Palatului Administrativ, în care s-au reunit pentru a doua oară reprezentanții administrației orașului și locatarii Palatului Neumann, s-a încheiat cu succes și cu toate problemele rezolvate… Ha, ha, glumeam. Să nu uităm că trăim în România – țara care-și îngroapă cetățenii în hârțoage!

    Dacă la prima ședință, organizată săptămâna trecută, au participat un număr extrem de mic dintre proprietarii clădirii a cărui turn ne dă emoții în fiecare zi, astăzi numărul lor a fost aproape nul. Din 65 de locatari, au participat doar 6, împreună cu noul administrator al imobilului. După o săptămână întreagă, în care au căutat și tot căutat soluții optime, au reușit totuși să ne surprindă, venind astăzi cu o propunere.

    Președintele Asociației de Locatari a prezentat comisiei de la Primărie un plan de reabilitare, comisie la care i s-a alăturat Claudia Macra – administratorul public. Suma totală la care s-ar ridica lucrările ar fi de 25.ooo de euro, cu tot cu manopera inclusă. Planul ar fi, ca primă etapă, să se securizeze turnul printr-un jgheab de lemn, de care se va ancora o plasă, iar pe urmă să se înlocuiască vechea învelitoare care este confecționată din ardezie.

    Aici intervine problema. Ținând cont că Palatul Neumnann intră în categoria clădirilor – monument istoric, orice reabilitare trebuie să se facă folosindu-se materialul original. Președintele Asociației Locatarilor a explicat faptul că nu au găsit niciunde ardezie care să fie într-un strat atât de subțire ca anteriorul, ci doar de o grosime de 1,5 cm, strat care ar fi mult prea greu pentru structura de dedesubt, din lemn, a turnului. În schimb, au găsit ca soluție folosirea unei combinații de zinc cu titan care, pe lângă faptul că ar fi mai ușoară, ar avea și o rezistență mai mare.

    Dacă tot e să reparăm, vrem să reparăm în așa fel încât să țină mai mult de 5 ani…”, a explicat președintele Asociației de Locatari.

    Materialul din care se reface îmbrăcămintea nu se aprobă de către Primărie, ci de către Direcția pentru Cultură și Culte. Eu cred că dumneavoastră, ca proprietar, trebuie să mergeți acolo, împreună cu arhitectul pe care îl angajați și să-i lămuriți pe ei că nu ați găsit ardezie și că ceea ce ați găsit e mult mai bun decât ce aveau constructorii de la sfârșitul secolului al XIX-lea. Dacă ei sunt de acord, noi nu avem obiecții”, a spus Radu Drăgan, Arhitect Șef – Primăria Arad.

    Fac totuși ceva?

    La ședința trecută, se stabiliseră 2 etape care trebuie urmate în vederea soluționării problemei. Prima etapă – să se ia măsuri de protecție a pietonilor și a mașinilor, prin construirea acelui tunel din lemn pe trotuar, iar a doua – execuția lucrărilor de consolidare și renovare.

    Dacă atunci reprezentanții administrației au fost mai „moi”, astăzi au fost extrem de categorici, mai ales în momentul în care locatarii au dat de înțeles că dacă se pun să repare turnul, înconjurându-l cu o schelă de lemn cu plasă, nu mai vor să construiască tunelul de protecție pentru trecători, sub motivul că este spațiu public.

    În cazul în care lucrarea de protecție la sol nu e făcută, cei de la Comisia de Situații de Urgență vor desemna Primăria să o facă, iar așa dumneavoastră va trebui să plătiți și mai mult”, le-a explicat Radu Drăgan. „Noi am vrut să vă scutim să trebuiască să plătiți și dobânzi Primăriei, pe lângă suma propriu-zisă, dar dacă nu vreți…”, a adăugat Lioara Stepanescu.

    „Pe noi ne interesează executarea primei etape, de protejare! Doamne ferește, se desprinde o bucată și cade pe cineva! Nu vrem să se întâmple asta!”, a închis discuția Radu Drăgan.

    Astfel, conform celor stabilite, Președintele Asociației de Locatari va merge mâine la Primărie cu expertiza care a fost realizată luna trecută de către Fundația UVVG, care deține 10% din imobil și a cărei reprezentantă prezentă la ședință a afirmat că Fundația este de acord să-și plătească cota pentru reparații. Prezentând această expertiză, le va fi eliberată o autorizație, până maxim vinerea aceasta. Deci, turnul mai trebuie să „rabde” și să aștepte „pansamentele” încă o săptămână, până lunea viitoare.

    Țara hârțoagelor

    Au trecut 70 de zile (numai…) de când Special Arad a atras atenția cu privire la gradul ridicat de deteriorare a turnului Palatului Neumann. Au trecut ani de când au apărut primele semne de degradare a acestuia. Cronomentrul va rămâne pornit tocmai din această curiozitate de a afla cât timp este necesar și prin câte ședințe, comisii, consilii, echipe și experți trebuie să se dezbată o problemă ce pune locuitorii orașului în pericol cu moartea, până se și poate rezolva.

    Locatarii, în sfârșit, s-au motorizat. Însă tot nu au putut trece 100% la acțiune. Președintele Asociației de Locatari a afirmat la ședința de astăzi că doresc să înceapă chiar de mâine lucrările, însă la noi nu merge așa.

    Veniți mâine cu expertiza și aveți autorizația în regim de urgență, în 2-3 zile. Dar în paralel faceți și certificatul de urbanism, avizul de la Protecția Mediului, Avizul de la Direcția de Protejare a Monumentelor și avizul de la Inspectoratul de Stat în Construcții și să le obțineți până se face lucrarea de protejare a trecătorilor și a mașinilor. Lucrarea de reabilitare o puteți face abia după ce aveți avizele”.

    …Kafka ne zâmbește de undeva de-acolo sus

     


     

    UPDATE (17 martie):  Interes scăzut al locatarilor Palatului Neumann pentru rezolvarea situației de urgență maximă cauzată de pericolul prăbușirii turnului clădirii

    Dintre cei 65 de locatari ai Palatului Neumann, s-au prezentat doar 16, la ședința organizată în Sala Ferdinand, a Primăriei Arad, pentru înștiințarea și discutarea măsurilor necesare punerii în siguranță a zonei din jurul Palatului Neumann.

    Cei prezenți au fost informați cu privire la toate aspectele de către o comisie formată din arhitectul Cziszter Kalman (Preşedinte al Comisiei de urbanism, construcţii şi amenajarea teritoriului a Consiliului Local al Municipiului Arad), Radu Drăgan (Arhitect Șef – Primăria Arad), Lilioara Stepanescu (Secretarul Municipiului Arad) și Petru Tamaș (Director Executiv – Direcția Economică).

    Le-a fost necesară o lună de zile, timp în care au efectuat diverse studii, ca să constate (surpriză!) că imobilul se află într-o stare foarte avansată de degradare și că este foarte posibil ca edificiul să pună în grav pericol viețile cetățenilor.

    Deteriorarea Palatului Neumann nu este însă un lucru care s-a produs peste noapte. Administrația a amendat și avertizat, în nenumărate rânduri, proprietarii, încă din 2006. Însă aceștia au continuat în a fi nepăsători, ajungându-se ca, azi, clădirea să reprezinte un pericol pentru toți arădenii. Cziszter Kalman a spus că în timpul efectuării studiului asupra situției, au observat că tot podul clădirii suferă de lipsa de întreținere. O porțiune mare, pe partea cu str. Horia, are efectiv găuri. „Plouă tot timpul, e plin cu oale și vase pentru colectarea apei de ploaie. Mai ales în zona turnului, decenii în șir nu s-au curățat deloc deșeurile produse de păsări. 90% din turn trebuie înlocuit!”

    Dar e interesantă remarca domnului Kalman, deoarece, imediat după, acesta completează: „Concluzia asupra integrității turnului este totuși favorabilă. Structura interioară din lemn trebuie înlocuită doar în proporție de 30%. Pericolul este datorat învelitoarei cu asteriale de scândură și pâslă și cea din ardezie, care sunt foarte slab fixate. Am observat niște intervenții făcute acum 10 ani, tăblăria interioară fiind legată cu sârmă.”  Deci, să înțelegem că e grav, dar nu chiar așa de grav?

    Ce măsuri trebuie luate

    Inspectoratul de stat pentru construcții a cerut primarului să ia măsuri. Comitetul pentru situații de urgență a constatat, (abia!) săptămâna trecută, situația alarmantă și a hotărât ca fiind necesară asamblarea unui tunel de protecție pe lateralele clădirii, din bani publici, în regim de urgență. Acești bani vor fi imputați locatarilor, printr-o ordonanță judiciară, datorită neefectuării reparațiilor la timp.

    Administrația trebuie să ia măsuri de protecție a trotuarului. Însă noi, după ce am identificat problemele, suntem în măsură să punem acest racord de expertiză asociației de locatari, care să pună în mișcare această măsură de primă urgență: un pasaj cu copertină, pe cele 2 trotuare, care va avea 3 metri loc de trecere, copertina 1 metru în consolă și 10-15 metri pe ambele fronturi”, a explicat arh. Radu Drăgan.

    Cert este că această copertină are un cost destul de mare, 15-25 mii de lei, în funcție de suprafață, pe care Primăria Arad dorește să îl achite, însă doar sub formă de împrumut acordat locatarilor. Pe lângă acest pasaj, există ideea de a înconjura zona cu panouri demontabile din metal, de tip șantier, acoperite cu o plasă de protecție, și în paralel cu îngrădirea aceasta, după o avizare, să se înceapă reparațiile la nivelul de de-asupra podului: eșafodaj de grinzi în consolă, jumătatea de sus a turnului, cu costuri care se rezumă la jumătate din cât s-ar ridica reabilitarea întregului turn. Însă toate acestea strict din banii locatarilor, fiind proprietate privată.

    Care sunt costurile și cât de revoltați sunt locatarii

    Estimativ, lucrarea de reabilitare a turlei ar costa undeva între 35-40.000 de euro, iar în imobil există 65 de locatari. La auzirea sumei și la descoperirea faptului că nu vor primi niciun sprijin financiar din partea primăriei, reacția celor din sală nu e greu de ghicit.

    „Sunteți un număr foare mare de proprietari! Un minim de organizare ar rezolva problema! S-ar împărți la cota parte a fiecărui proprietar” a subliniat Lioara Stepanescu. „Dacă nu s-ar face asta, am fi obligați să închidem accesul pe Bulevard și acesta să se facă doar din curte.”

    Dar legea nu ne ajută! Acum 8 ani ni s-a promis 30% ajutor din partea Patrimoniului și încă 30% ajutor din partea Primăriei. Acum nu? E o sumă aproape cât apartamentul meu!”, a venit un reproș din sală.

    „Doriți să stați în Palatul Neumann, trebuie să reparați!”,

    a pus un punct imaginar indignărilor locatarilor, Petru Tamaș. „Nu vă putem ajuta. Nu există o prevedere legală prin care să putem repara clădiri private din bani publici…Termenul limită a reparațiilor e deja depășit. Ați avut proces verbal încă din 2006 și acum e maximă urgență!”, a adăugat Lioara Stepanescu.

    „Noi încercăm să vă sensibilizăm, să înțelegeți că intervenția trebuie făcută de urgență, Doamne ferește, și mâine poate fi prea târziu! Poate că ziceți că dacă nu a căzut în 8 ani, nu cade nici azi, dar e ceva cu care nu putem risca! ”, a insistat Radu Drăgan.

    Soluția este destul de limpede și de categorică: locatarii trebuie să scoată banii din propriul buzunar. E proprietate privată și nu vor primi ajutor din altă parte. Responsabilitatea „zace” în propriile lor mâini, deși nu prea păreau că înțeleg acest lucru. Finalul ședinței a lăsat problema la fel de nerezolvată, cum era și la început.

    Un singur lucru s-a lămurit, totuși: în cazul unui deces produs din cauza căderii vreunei părți a clădirii, singurii responsabili vor fi proprietarii apartamentelor din Palatul Neumann, fie că se numără sau nu printre cei care au dorit să contribuie cu bani pentru cheltuielile de reparații.

    „Răspunderea este solidară și egală dacă moare cineva! Răspund și cei care plătesc și cei care nu…”

    Banii – mai sus decât viețile oamenilor

    Cronometrul Special Arad continuă să înregistreze, nu am avut bucuria să-l declarăm oprit nici după această dezbatere.

    Locatarii sunt de înțeles, atunci când susțin că nu au bani. Dar în situații de criză, de o asemenea amploare, banii ar trebui să fie ultima problemă. Ei ar trebui să înțeleagă și să caute soluții pentru rezolvarea problemei, deoarece nu protejează doar viețile unor străini ci și propriile lor vieții. Problema e că au fost delăsători. Și ceea ce puteau să repare în 2006 cu puțini bani, costă azi cu mult mai mult.

    Acum li s-a explicat că legea îi scutește de impozitul pe locuință, datorită încadrării clădirii ca monument istoric și că nu vor fi taxați nici pentru autorizațiile de construcție, dar de plătit pentru reparații trebuie s-o facă.

    Reacția lor? Sarcasm și indiferență:„M-ați luminat acuma! Și eu care credeam că nu ne ajutați cu nimic!”  

    sedinta turn palatul 2 sedinta turn palatul neumann1


     

    UPDATE (15 martie): Mai apar și minuni? Primăria convoacă locatarii Palatului Neumann la o ședință despre pericolul în care se află imobilul…

    palatul neumannCronometrul Special Arad e în continuare activ: au trecut peste 60 de zile. Dar, iată, minune mare! Pe o poartă de intrare a Palatului Neumann apare, din senin, o foaie A4, lipită cu bandă adezivă, ce poartă două mega-autografe: Primar ing. Gheorghe Falcă și Arhitect Șef arh. Radu Drăgan.

    Foaia reprezintă un convocator prin care Primăria Arad dorește să înștiințeze locatarii imobilului despre măsurile necesare pe care trebuie să le ia pentru punerea în siguranță a zonei.

    Cât de eficientă va fi ședința respectivă și dacă va reuși să treacă pragul bla-bla-bla-ului, către fapte concrete, rămâne de văzut. Un lucru e cert: vă vom ține, în continuare, la curent cu tot ce mișcă în jurul aceastei clădiri bătute de Dumnezeu (vorba vine…) și cu deciziile care se vor lua, dacă se vor lua. Să sperăm că minunea se va ridica la așteptările tuturor, pentru că măsurile luate până acum sunt mai mult decât nesatisfăcătoare. Un semn cu „Atenție cade …” și o bandă cu accesul interzis nu salvează pe nimeni. După cum puteți vedea și în imaginea de mai sus, oamenii nu se lasă „intimidați” de aceste avertizări și circulă în continuare pe sub o bombă cu ceas.

    Vom reveni cu informații mâine, după măreața ședință…

    convocator locatarii palatul neumann

     


    UPDATE (28 februarie): Au mai trecut 10 zile și turnul, în mod miraculos, încă așteaptă răbdător ca cineva (oricine!) să-l oblojească. Cât o mai aștepta și cât o mai rezista, numai el, deocamdată acolo sus, și Cel de Sus mai știu…

    În data de 18 februarie, trecătorii au putut observa un semn de bun augur în ceea ce privește repararea turnului de la McDonald’s, din el răsărind niște scânduri din lemn, care dădeau iluzia de schele. Însă, așa cum ne-am temut, bucuria a venit degeaba. Indiferent cine le-a amplasat acolo, mare lucru nu a reușit să facă. Puse au fost și puse au rămas. Cronometrul încă numără frenetic orele până la prabușire.

    Singurul lucru care s-au gândit să-l facă pentru siguranța vieții atâtor sute de oameni, care se perindă zilnic prin zonă, e să înconjoare colțul clădirii cu o bandă, pentru a restricționa trecerea. De parcă de-ar fi să cadă, o va face în unghi drept, doar pe trotuar…

    Este efectiv inadmisibilă încetineala cu care se mișcă demararea reparațiilor unui pericol atât de evident și de iminent!  Și nu doar turnul se află în această stare jalnică. Strada Horia ar trebui închisă – conform specialiștilor cu care ne-am consultat – de la intersecția cu B-dul Revoluției până la cea cu Episcopiei. Iar asta pentru că întregul acoperiș al Palatului Neumann este ca o bombă gata să explodeze (vezi galeria foto).

    Special Arad nu va opri cronometrul și nu se va opri să publice informații despre această situație alarmantă, până când nu se vor lua măsuri pentru protejarea vieții arădenilor.

    turn mc donals acces interzis


     

    UPDATE (18 februarie):  Mai puțin și oprim cronometrul? Au început reparațiile la turnul de la McDonald’s

    Mai bine mai târziu decât niciodată. După ce Special Arad a dat semnalul de alarmă pentru pericolul iminent pe care îl reprezintă degradarea turnului Palatului Neumann, clădire a cărui parter găzduiește fast food-ul McDonald’s, rezultatul părea dat pierzaniei. Zilele au trecut. Săptămânile au trecut. În tot acest timp, cronometrul setat de noi a continuat să meargă, în așteptarea momentului în care cineva se va trezi la realitate și va lua problema în propriile mâini.

    Au trecut 36 de zile. Prin ferestrele sparte ale turnului se pot zări scânduri din lemn nou. Încep mișcări de reabilitare? S-au pus, în sfârșit, pe treabă băieții? Aparent, da. Momentan nu știm cu exactitate a cui este inițiativa. A Primăriei, a locatarilor, a patronilor de la McDonald’s (despre care se auzeau zvonuri cum că ar mai fi intervenit cu mici reparații pentru a-și proteja clienții, în timpul în care autoritățile se certau între ele și își plasau, una la alta, responsabilitățile).

    Indiferent cine e „făptașul”, un singur lucru este important: să se țină de treabă până la capăt. Să nu ne trezim că scândurile respective rămân doar cocoțate acolo, ca parte a peisajului orașului.

    turnul de la mcdonals copy


    TITLUL PRINCIPAL: Chestiune de ore până când cade turnul de pe McDonald’s! Puse în fața unei catastrofe, ce fac autoritățile arădene? Se somează între ele!

    ȘTIRI ARAD: Situația turnului de deasupra clădirii situate pe Bulevardul Revoluției, nr. 78,  în care activează, între altele, cunoscutul restaurant McDonald`s și Universitatea „Vasile Goldiș” – și pe care, din informațiile noastre, sunt proprietari „niște italieni” (aproape banal!) – este cunoscută autorităților arădene de mult… de foarte mult timp. Structura de rezistență pe care se susține impozantul turn este praf la propriu și la figurat și, nu o dată, managerii de la McDonald`s afirmă că și-au manifestat, oficial, în scris și pe toate căile posibile, intenția de a colabora cu Primăria în vederea remedierii situației care, fără urmă de exagerare, ar putea degenera într-o catastrofă.
    Autoritățile arădene, se pare că – dacă avem în vedere ultimele schimburi de replici între instituțiile abilitate – sunt total depășite de situație și… au făcut ce-au făcut în așa fel încât dimensiunea REALĂ a situației să nu „transpire” în presă. Și asta pentru că, efectiv, nu au nicio soluție! Dialogul dintre ele – din ceea ce am documentat (deocamdată „off the record”) – este o dovadă a neputinței de a rezolva de altfel deloc ușoara problemă.

    cupola

    Strada Horia trebuie închisă – conform specialiștilor cu care ne-am consultat – de la intersecția cu B-dul Revoluției până la cea cu Episcopiei, timp de 4 ore… așa încât, cel puțin din punct de vedere temporal, ne putem descurca…  Temporal-istoric vorbind, însă, suntem de toată jena dacă nu suntem în stare să stabilizăm un turn situat la 8-9 metri altitudine, într-un oraș de șes, de pe o clădire monument-istoric.
    Păi, și atunci, vom fi în stare să gestionăm catastrofa?!

    Special Arad deschide, azi, 12 ianuarie, un contor temporal și începe să numere orele (pentru că e chestiune de ore!) pe care le mai are turnul de „trăit.” Deși, patriotic-cetățenesc vorbind, îi dorim multe-nainte – pariul nostru e că zilele-i sunt numărate.

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Măi băieți, problema nu-i așa de simplă cum o prezentați voi. Trebuie luată (problema) de la un capăt și dusă frumușe până la celălalt. Deci, cine este proprietarul clădirii? Nu de alta, dar proprietarul are cele mai mari obligații în ce privește integritatea clădirii, chiar dacă este monument. Apoi, trebuie văzut ce atribuții au diferitele instituții ale statului și, mai ales, ar trebui întrebați responsabilii care este cauza împărțirii responsabilității la nu mai știu câte instituții. ISU, care a tot intervenit la clădire are atribuții limitate, primăria la fel, inspectoratul de stat în construcții la fel… Plus, cum ziceam, atribuții/responsabilități ale proprietarilor. Nu trebuie neapărat puse tunurile pe autoritățile locale, decât în limita atribuțiilor lor. Dar, de ce au fost împrăștiate responsabilitățile?Cine a avut/are interes să fie un haos în domeniu?

      --6 voturi
      +1
      -1
      • Da… uite: TEMPORÁL2, -Ă, temporali, -e, adj. Care indică timpul, privitor la timp; care depinde de timp. ◊ Propoziție (circumstanțială) temporală (și substantivat, f.) = propoziție care arată timpul în care se petrece acțiunea din propoziția regentă, având funcția unui complement circumstanțial de timp. Conjuncție temporală = conjuncție care introduce o propoziție temporală. – Din fr. temporel.
        Sursa: DEX ’09 (2009)

        +3 voturi
        +1
        -1
    2. Din punctul meu de vedere Lucian are dreptate: Primaria trebuie sa actioneze pentru a preintampina un accident. Pe urma nu are decat sa ii traga la raspundere pe proprietarii cladirii pentru a-si recupera costul lucrarilor.

      Daca continua cu ping-pong-ul asta institutional, acoperisul turnului risca sa cada si daca moare cineva sa vedem atunci cum o sa il mai aduca inapoi hartiile de groapa.

      +13 voturi
      +1
      -1
    3. Lucian, poate nu am fost destul de clar, dar mă ajută Kidu. Primăria are dreptul să amendeze proprietarul pentru că nu-și întreține clădirea. De ce nu o face? ISU are posibilitatea să amendeze proprietarul. De ce nu o face? Mai mult, ar TREBUI să asigure siguranța rtecătorilor prin zonă. De ce nu o fac? Nu ajunge să inchizi circulația pietonală pe trotuarul de pe Horia. Dacă pică turnul ăla, ajunge până pe celălalt trotuar. Dar dacă pică pe partea cealaltă, pe bulevard?

      +5 voturi
      +1
      -1
    4. De ce vă agitați așa?! Mult mai importantă e acum situația parcului Eminescu cu je suis-ul civismului arădean răsărit pe neașteptate la început de an. Primăria – diapazonul instituțiilor, nu? are acum alte socoteli. Mai turnul ăla lipsea să intre în tangaj. Acum dacă ați dat drumul găselniței cu contorul temporal se va găsi rapid cea mai de compromis soluție. Uitați-vă la desene animate. Pe undeva pe-acolo. Ori îl vor lega (”stabiliza”) cu o fundiță ori îl vor demola la modul grosolan. Ultima variantă, fără costuri: lasă-l să cadă dracului că și-așa închidem colțul!”. O brodesc ei cumva cu praful în ochii urbei. Ce să-i faci. Aici nu e ca la copaci – să le tai rădăcinile noaptea, să astupi totul cu pământ și s-aștepți să vină furtuna să-l dărâme natural…

      +7 voturi
      +1
      -1
    5. Proprietarii aia, cu scuzele de rigoare, impart vina 50-50% cu Primaria.Legal, primaria nu are cum sa-i ajute cu bani.Sunt proprietari intr-o cladire de patrimoniu deci nu-i poate considera categorie defavorizata sa-i sustina financiar.Turnul ala nu s-a degradat intr-o zi.Este vorba de cel putin 10 ani de degradare continua si delasarea proprietarilor.Aici ar trebui sa interrvina CLA- sa dea hotarari cu caracter imperativ si sanctiuni pt cei care , in calitate de proprietari, nu fac nimic sa intretina cladirile.I-ar putea scuti o vreme de impozite sau nu stiu ce alte facilitati dar sa-i amendeze daca sunt nesimtiti si delasatori.Daca am avea o lege clara a patrimoniului, am discuta altfel.As preciza clar in lege: Orice proprietar sau persoana care detine orice titlu de folosinta asupra unui imobil cladire istorica/de patrimoniu etc, in cazul in care nu administreaza ca un bun proprietar acel imobil ( implicit cu reparatii sau orice act de administrare care sa nu permita degradarea imoblilului)pe o perioada de 3 ani consecutiv, va pierde in favoarea statului roman dreptul de proprietate precum si dreptul de a incheia contract de inchiriere cu statul roman.Punct.Ce sa mai tot discutam ca proprietarii sunt batrani si n-au bani, ca primaria e pe langa subiect.

      +2 voturi
      +1
      -1
    6. Pai….partea aceea de pe Horia colt cu Revolutiei e toata a
      a Universitatii…..Scuze ca ma bag in seama…dar ce treaba are cel care sta pe partea cealalta pe Horia de ex…sau pe partea de pe Episcopiei…Sa puna mana Ardelean sa plateasca …..ca o facut destule chitante la fabrica de diplome…Sau nu? 🙂

      +2 voturi
      +1
      -1
    7. P.S: N-am auzit de vreo firma de constructii “de casa” castigatoare de licitatii sa se infiga cu o lucrare-sponsorizare si sa repare turnul.Cred ca ar trebui reconsiderata campania voastra in sensul sa bateti la usa firmelor de constructii din Arad ( si nu sunt putine) chiar daca PSD-ise, PDL-iste sau Liberale si sa le cereti asta.Cu camera la voi facem pariu ca nici macar una n-ar avea tupeu sa refuze? Evident, Primaria sa le faciliteze autorizatiile si orice altceva ar putea.Decat sa pierdem timp numarand zile pana la un tragic accident, mai bine s-ar face asta.Era o sugestie…

      0 voturi
      +1
      -1
    8. Numai idei crete vad e aici. Nu vine nicio firma sa iti sponsorizeze o lucrare la o proprietate privata care s-a degradat din nepasarea si lipsa de intretinere a proprietarilor.
      Daca cititi in mesaj vedeti ca se spune clar ca degradarea nu s-a produs peste noapte insa proprietarii nu s-au sinchisit nici macar sa curete fecalele pasarilor. Cu timpul alea mananca orice grinda de lemn sau orice alt material daca sunt necurate cu anii.

      Oricare dintre noi daca am dori sa cumparam un apartament in acel imobil ar trebui sa platim minim 40-50.000 de Euro pe orice apartament acolo. Faptul ca nu sunt bani nu e o scuza. Vindeti-va apartamentul si mutati-va in orice alt cartier al Aradului. In fond si la urma urmei nu e nimeni obligat sa stea in Centru daca nu isi permite si nu se poate achita de onligatiile de proprietar.

      Ce mai asteptati, ce vreti sa va faca Primaria? Sa elibereze certificate deces in cazul in care cineva moare?
      In afara de consultata si sfaturi (desi nici astea nu sunt gratis nicaieri in lume) nu puteti cere nimic Primariei.
      La munca nu la intins mana!

      +3 voturi
      +1
      -1
    9. Cum naiba sa coste 40000 euro renovarea turnului? eventual daca lucrarea o fac firmele celor care sunt prin aresturi preventive si obisnuiti cu facturi de 3-4 ori mai mari decat ar fii normal!!!Cat despre obligatia propietarilor nici nu incape in discutie ca ei trebuie sa rezolve problema! Amenzi de 3 ori pe zi si executare silita a apartamentelor! Nimeni nu are dreptul ca prin incalcarea legii sa puna in pericol REAL viata sutelor de oameni ce trec zilnic prin zona si nici sa restrictioneze circulatia in zona ,pentru ca trotuarele si carosabilul nu le apartine propietarilor din acest imobil!I.S.U ,Inspectoratul pentu inspectia in constructii se aude?!Sau vreti sa dati cu subsemnatul in fata procurorilor in caz ca se produce o nenorocire??!!

      +3 voturi
      +1
      -1
    10. Cei ce locuiesc in cladire sunt PROPRIETARI nu LOCATARI.!!!
      Va rog sa faceti modificarea necesara,pentru a nu-i induce in eroare chiar si fara voie,pe cei ce voteaza.Dar in acest caz sondajul dumneavoastra nici nu trebuia initiat,pentru ca este clar din punct de vedere legal,proprietarul are obligatia de a-si intretine imobilul si nu Primaria.

      0 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    9 + 0 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.