joi, 28 martie, 2024

Special Arad Logo

    „Tu ai primit flyere, fryere? Mai ai loc în coșul de gunoi?”

    de Mihai Todoca | 24 mai 2016, 1:45 PM | Strada

    1

    Este deja bifat pe fiecare listă „to do” al fiecărui organizator de campanie: printare flyere. Din perioada războaielor de orice natură s-a folosit această metodă, bombardament cu propagandă, iar acum este ceva obișnuit ca atunci când începe o campanie electorală să găsim tot la două zile aceste flyere în poștă. Sau în fața ușii, sau pe clanță. În marea lor majoritate, toate ajung la gunoi, după nici 2 secunde de holbat la ele.

    Trebuie să știm cu cine votăm, ce-i drept, este de înțeles că intenția e să recunoaștem fețele candidaților și partidele din spatele lor… asta în caz că n-au reușit nicicum să se „imprime” în mințile noastre în ultimii ani, dar tocmai aici „se ascunde” greșeala. Cetățenii sunt atât de dezgustați de clasa politică și sărăcia în care s-a ajuns încât, mai mult ca sigur, atunci când deschid poșta, blesteamă cu jumătate de gură facturile de gaz, curent, internet și cablu tv, iar când descoperă și fețele zâmbitoare ale celor care au „planuri pentru Arad”, văd negru în fața ochilor. Mai ei le lipseau! Își fac socoteli, care factură mai poate aștepta, care nu, și flyerele ajung direct, executând, rând pe rând, o Tsukahara perfectă, în coșul de gunoi. Oricum, pe un flyer nu îți poți printa TOT ceea ce dorești să faci dacă ajungi primar, asta numai dacă nu scrii mărunt… dar mărunt de tot, și atunci atașezi și o lupă la fiecare flyer.

    Oare nimeni din echipa de campanie nu se pune în locul cetățeanului care deschide poșta și vede flyerul? Oare ce zice cetățeanul?

    „Alo! Florică! Doamne mamă! A ajuns și la mine foicica aia faină la mine în poștă! Am crezut că nu mai ajunge, am sunat și la poștă, am făcut și cerere la sediul partidului dar a ajuns. Acum pot muri liniștită.”

    Orașul se umple astfel de o grămadă de pliante mici, colorate, cu un „smiley face” pe ele, de îți vine să-i pupi pe toți, nu alta (sarcasm intenționat). Le primești și pe stradă cu un zâmbet care ascunde același gând: „Ia și tu un flyer, să le termin, să pot pleca și să-mi iau bănuții!”. L-ai luat, l-ai scanat, i-ai urat de bine și l-ai aruncat direct la gunoi.

    Credem că toți cetățenii ar prefera să îi asculte, să le observe personalitatea, gesturile, modul cum vorbesc și cât sunt de pregătiți pentru confruntări în dezbateri și nu numai (vezi exemplul Nixon-Kennedy din 1960). De asemenea, o serie de dezbateri de anvergură la care să participe toți candidații este de dorit în detrimentul flyerelor. Mai mult, suntem siguri că problemele unui oraș, cum sunt ele văzute de candidați, ar ieși la iveală.

    Încetul cu încetul, flyerul electoral își pierde din putere ca modalitate de publicitate, nu pentru că nu ar fi o metodă simplă, rapidă de a da „sfoară-n țară”, ci pentru că impactul scontat nu mai este același, nu mai este cel așteptat. Populația are mai mult acces la informație în zilele noastre decât a avut vreodată, iar cuantumul de informații se mărește pe zi ce trece. Astfel, flyerul electoral nu aduce nimic în plus și este privit ca ceva care a trebuit făcut, încă un lucru ce trebuia bifat, lăsând o impresie de suficiență.

    Așadar, pe cale de consecință, flyerul electoral este mai mult o pierdere de timp (subliniem, nu în totalitate) și de bani, o strategie de marketing învechită, care nu își mai găsește întrebuințarea într-o lume puternic digitalizată.

    Flyerul, aparținând domeniului de marketing și advertising, ar fi o idee bună să treacă prin cross merchandising. Adică vânzarea unui produs care prin caracteristicile lui aderează la un altul. În această idee, știm că flyerul încearcă să „vândă” un candidat și astfel ajunge la noi în poștă. Cum ar fi dacă spatele flyerului ar fi alb și ar avea linii de completat cu titlul „Sugestii”? Iar acel flyer să poată fi returnat prin poștă către sediul partidului cu ideile și doleanțele cetățenilor. Practic, platforma electorală a oricărui candidat ar fi mult mai credibilă.

    Dar, normal, această idee cu topic utopic și atipic nu le-a trecut prin cap nici unuia dintre candidați  sau organizatori de campanie. De ce?

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    Scrie un comentariu

    6 + 8 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.