„Schneider și Schuster”, o tragicomedie cu „di tăte” la FITN

    de Raluca Medeleanu | 16 mai 2019, 12:19 PM | Cultură | Recomandările editorilor

    0

    Mai rar poți spune că un spectacol are de toate, dar fiecare persoană din publicul adunat în Sala Studio, miercuri seara, la Festivalul Internațional de Teatru Nou, a putut găsi ceva ce să o atragă la spectacolul „Schneider și Schuster”, de Joshua Sobol, adus de ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București.

    Fie că-ți plac comediile de tip „slapstick”, fie că vrei să te-apuci să filozofezi asupra a ceea ce ar trebui să însemne teatrul adevărat, ori că vrei dramă, tragedie, nostalgie, poate un vodevil parcă adus direct de pe Broadway… poți găsi câte o frântură din fiecare. Spectacolul e un soi de povestire în ramă care urmărește cursul vieții a doi actori evrei, Schneider (Mihai Călin) și Schuster (Richard Bovnoczki), care hotărăsc să-și înființeze propriul lor teatru, unde să joace spectacole adevărate, care să vorbescă lumii despre oameni reali cu probleme reale, însă când naziștii năpădesc Cracovia, cei doi se văd nevoiți să fugă în Rusia, unde inițial sunt refugiați, dar apoi, când hotărăsc să se alăture armatei poloneze, gândind că așa pot ajunge mai repede acasă, ajung prizonieri într-un gulag, fiind supuși torturilor de interogare.

    Dar poate cel mai inteligent lucru a fost modul în care a fost redat firul narativ, căci povestea nu a fost prezentată tradițional, ci efectiv „construită”, „asamblată” din bucățele, mici scheciuri, puse parcă pe „repede înainte”, într-o viteză dementă, însă, ca prin minune, fără să lase publicul confuz. Prin tot umorul și toate „sacadările”, actorii au reușit să transmită o poveste profundă despre prietenie, despre schimbare și despre adaptarea omului de la un regim la altul, purtând cu el toate „cicatricile”.

    Trebuie să menționez ingeniozitatea cu care, de exemplu, în nici 10 minute, doar cu ajutorul unor pălării schimbate anapoda, cei doi au reușit să ilustreze întreaga degradare de la an la an a societății poloneze (și nu numai), ura față de evrei, excluderea lor din viața publică, discuțiile rasiste și propaganda nazistă. Totul într-un ritm alert, ca într-un soi de vârtej, jucându-se cu sentimentele tale, căci nu știai exact ce să mai faci, să-ți dai frâu liber râsului sau să te îngrozești față de un moment teribil al istoriei. Cu toate că subiectul tratat a fost unul mai mult decât înfiorător, spectacolul nu te-a lăsat să-l iei prea în serios și să te cutremuri, ci, cumva, a făcut haz de necaz, actorii asigurându-se să nu uiți totuși că ești într-un teatru și au ieșit pe alocuri complet din rol, ba să critice vreo replică prea vulgară („băi, taci, ăștia de la Arad sunt oameni civilizați!”), ba să se corecteze unul pe altul că nu stau în locul corect de pe scenă.

    Nu spun că spectacolul a fost unul genial, magistral, nemaiîntâlnit, care să te răvășească ore întregi, ci, mai degrabă, cel mai potrivit cuvânt cred că ar fi inteligent. Acesta a fost primul cuvânt care mi-a trecut prin cap când am părăsit clădirea teatrului și, surprinzător sau nu, ulterior am descoperit cuvântul chiar în descrierea pe care o face regizorul, Lucian Pavel.

    „Piesa este o cronică dramatică inteligentă, povestită cu detașare, plină de farse. Ale istoriei, ale profesiei artei actorului, ale vieții. O călătorie în timp despre prietenie, despre confruntarea cu crizele majore ale istoriei și ale vârstei personajelor, toată înțesată cu un umor nebun. E despre umor. Și mai ales despre hazul cu care te privești în fiecare zi, chiar dacă festele pe care ți le joacă viața, istoria, pot fi fatale. Dacă îți lipsește acel umor sau îl rătăcești, ești pierdut”, spune regizorul.

    Într-adevăr, o tragicomedie „cu cap”, dinamică, antrenantă, care nu lasă publicul să se plictisească nici măcar un minut, dovadă fiind și ropotul de aplauze de la final.

    (surse foto: arcub.ro, yorick.ro)

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    8 + 0 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.