luni, 22 iulie, 2024

Special Arad Logo

    România riscă să piardă finanțarea UE pentru magistrala CFR Arad – Simeria

    de - | 17 ianuarie 2023, 12:45 PM | Recomandările editorilor | Regional | Știri Arad

    0

    M200 - Lot 2b Bârzava-Ilteu. Filmare cu drona din august 2020 (foto: chim9, YouTube)

    Fostul comisar european Corina Crețu, actual europarlamentar Pro România, a avertizat joi că România e în pericol să piardă o finanțare de 1,3 miliarde de euro din fonduri europene dacă nu termină la timp cel mai mare proiect de reabilitare de cale ferată din Europa, scrie G4Media.

    E vorba despre Magistrala CFR Arad-Simeria, care vizează modernizarea a 141 de kilometri de cale ferată, modernizarea stațiilor de pe traseu şi construcţia a nouă poduri peste Mureş, a unor tuneluri feroviare pe Valea Mureşului şi a circa 60 de kilometri de traseu complet nou de cale ferată, între Simeria şi Arad. La finalizarea lucrărilor, trenurile de călători vor putea circula pe acest traseu cu viteze de până la 160 km/h.

    Lucrările au început în 2018 și încă de anul trecut s-a semnalat că evoluția șantierului este în întârziere.

    Fondurile europene au fost alocate din Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, iar dacă proiectul nu va fi gata până în decembrie 2023 în proporție de minim 90%, banii vor fi pierduți, arată Corina Crețu.

    Comunicatul integral al Corinei Crețu:

    „Mă văd încă o dată nevoită să trag un semnal de alarmă în privința ritmului lent cu care unele proiecte cu fonduri europene se desfășoară în România, motiv pentru care există pericolul de a se pierde finanțarea!

    Magistrala Simeria-Arad este cel mai mare proiect de reabilitare de cale ferată din Europa, având finanțare din fonduri europeane de 1,3 Miliarde Euro și vizează modernizarea a 141 de kilometri de cale ferată, modernizarea stațiilor de pe traseu şi construcţia a nouă poduri peste Mureş, a unor tuneluri feroviare pe Valea Mureşului, şi a circa 60 de kilometri de traseu complet nou de cale ferată, între Simeria şi Arad. La finalizarea lucrărilor, trenurile de călători vor putea circula pe acest traseu cu viteze de până la 160 km/h.

    Proiectul are o importanţă strategică pentru a face legătura între România şi vecinii săi europeni şi pentru a îmbunătăţi în continuare accesibilitatea tuturor regiunilor din România. Până la finalul anului 2023, toate cele patru tronsoane ale magistralei feroviare de mare viteză construită în vestul României, între județele Hunedoara și Arad, vor trebui finalizate, altfel banii alocați pentru acest proiect vor trebui returnați.

    În calitate de Comisar European am făcut toate demersurile necesare pentru ca României să îi fie alocate fonduri importante pentru modernizarea infrastructurii de transporturi, însă observ în continuare cum parcă ne punem singuri piedici în realizarea acestor obiective.
    În 2018 am aprobat o cofinanţare în valoare de 1,3 miliarde de euro pentru reabilitarea infrastructurii feroviare pe porţiunea Radna-Gurasada-Simeria. Totodată, in timpul mandatului meu de Comisar, în cadrul intalnirilor între experţii DG REGIO şi autorităţile române, acestea din urmă au informat Comisia Europeana că intenționau să trimită spre aprobare la Bruxelles un nou proiect de reabilitare a infrastructurii feroviare – tronsonul Caransebeş-Arad-Timişoara – cu o valoare a finanţării europene estimată la 1,3 miliarde de euro.
    La momentul când banii au fost virați de la Comisia Europeană către Guvernul României, acesta din urmă și-a asumat implementarea până în 2020.

    Fondurile europene au fost alocate din Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, iar dacă proiectul nu va fi gata până în decembrie 2023 în proporție de minim 90%, banii vor fi pierduți.

    Este adevărat că în ultima perioadă s-au făcut pași importanți în recuperarea întârzierilor privind absorbția fondurilor europene, însă reamintesc că ne aflăm pe ultima sută de meri în care pot fi folosite fondurile alocate României pentru exercițiul financiar 2014-2020, iar rata de absorbție este de puțin peste 70%”.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    2 + 1 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.