Problema zonei „Trei Insule”. Construcții ilegale, concesiuni „fără cap” și mașini care nu au ce căuta într-o zonă pietonală

    de Raluca Medeleanu | 6 July 2022, 10:13 AM | Administraţie | Știri Arad | Topic special

    0

    De aproximativ doi ani, mai mulți oameni care locuiesc la Trei Insule au tot făcut sesizări la Primărie și la Poliția Locală, însă au rămas fără răspunsuri. Problema pe care aceștia o semnalează este că pe aleile pietonale neasfaltate din zonă – care sunt și așa foarte înguste – sunt parcate ilegal mașini, iar din cauza absenței unor indicatoare rutiere, mașinile intră și ies cum și când „le taie capul”. Poliția Locală le-ar fi spus că nu deține pârghiile legale de a amenda șoferii respectivi, iar subiectul a fost dezbătut – fără vreo soluție reală, doar justificări – și în ultima ședință de Consiliu Local.

    Ca „voce” a nemulțumirii persoanelor care au trimis aceste plângeri a fost consilierul Cătălin Costea, care a ridicat problema la finalul ședinței.

    „Noi în Consiliul Local ar trebui să considerăm zona Trei Insule o zonă probabil unică în România și un cartier exclusiv verde. Noi dacă permitem unor cetățeni să intre abuziv cu mașina, să distrugă spațiul verde, distrugem acea zonă verde a Aradului. Este o problemă care tărăgănează de prea mult timp. Oamenii distrug zona verde, care se poate reglementa foarte ușor”, a spus consilierul local Cătălin Costea, care a oferit pe această cale două soluții: să se pună indicatoare rutiere prin care să se interzică circulația mașinilor în zonă, ori să se organizeze o dezbatere publică cu cetățenii din acea zonă, prin care să se expună problema și să se găsească o soluție. De asemenea, a semnalat că în legea 273 din 2020 administratorul drumului public răspunde administrativ, contravențional și chiar penal pentru orice se întâmplă pe acel drum, referindu-se aici și la posibile accidente.

    Primarul Bibarț i-a dat acestuia doar parțial dreptate, specificând că principala problemă este lipsa unui regulament și concesionarea făcută „fără cap” în urmă cu zeci de ani. În plus, i-a explicat că tocmai de aceea Poliția Locală a afirmat că nu poate interveni, întrucât drumul respectiv nu e încadrat ca drum public.

    Vraiștea în acte, principalul vinovat

    Trebuie menționat că în evidența Primăriei există 440 contracte de concesiune încheiate, însă a fost atrasă atenția că ar fi 527 de construcții, astfel că municipalitatea nu încasează impozit pentru 87 de construcții.

    „Acele suprafețe de teren nu sunt declarate drumuri publice. Nu sunt intabulate pe Primărie, nu au tramă stradală (…). Trebuia clar un regulament al zonei, trebuia clar parcelată și stabilite aleile și numărul de loturi existente și posibile pentru concesiune / închiriere, dar încă din perioada comunistă și până după 90, care cum a primit de la Primărie să concesioneze sau să închirieze. Suplimentar, ceea ce ați spus și dumneavoastră, au mai și construit unii ilegal. Dacă vă uitați în contractele de concesiune a celor care le au, veți constata că ei au primit acolo cu scop de recreere și de petrecere a timpului liber în general în weekend, nu să se mute definitiv. Realitatea a fost că unii s-au mutat definitiv. Într-adevăr nu putem pune acum indicatoare de circulație pentru că nu e reglementat, nu e drum public, nu are nume de stradă. Toate acestea ar trebui să se regăsească într-o gândire unitară și un proiect pe care Consiliul să-l adopte și să facem puțină ordine acolo, inclusiv cu cei care au construit ilegal, nu a le da contracte de concesiune ulterior”, a spus primarul Călin Bibarț.

    Primarul a spus că municipalitatea s-a lovit de situații similare și în oraș, cu suprafețe de teren ale cărei proprietate e neclară, drumuri fără CF-uri și că tocmai de aceea Direcția Patrimoniu s-a axat cu precădere pe rezolvarea acestor documente în municipiu și a ignorat Trei Insule.

    „Ce am făcut, fiind conștienți că sunt și acolo oameni, a fost să întreținem în limita posibilităților drumul de acces spre insulă, asflatul spre pădurea Ceala, și suntem deja în SICAP cu pasarela peste insula a treia. Rezolvăm aceste două lucruri și după aceea rezolvăm și ce e pe insula a treia. Dar trebuie să punem niște priorități, pentru că efectiv nu putem dubla personalul de la Direcția Patrimoniu și să facem contracte de milioane de lei pentru cadastrare. Toate aceste lucruri trebuiau făcute cu mulți, mulți ani în urmă. Toate acestea le vom face noi, dar pentru asta înseamnă o lucrare cadastrală de mari proporții, care va necesita timp și resurse financiare(…). Insula a treia este de prin 1960, dată de comuniști pentru așa ceva. Dumnezeule Mare, cum s-a stat atâta timp, se mai poate sta un an sau doi”, a spus primarul.

    Pledoarii în favoarea interzicerii accesului auto la Trei Insule

    Bibarț a explicat că a fost nevoie de o prioritizare, întrucât în această perioadă Primăria mai desfășoară alte lucrări cadastrale mari, exemplificând cu documentele pentru viitorul parc din zona Vlaicu, ori CF-urile la unele drumuri de pământ care nu au putut fi depuse prin programul de finanțare Saligny din această cauză.

    Către finalul acestei dezbateri din ședința CLM, consilierul Levente Bognar a ținut să intervină și el în discuție, amintind că și pasarela care este acum la faza de licitație va fi tot pietonală, astfel că se va păstra tradiția de „zonă pietonală” la Trei Insule. „Într-adevăr ar trebui să luăm o hotărâre ca oamenii să nu intre cu mașina acolo. Dacă există o astfel de dorință, haideți să promovăm o astfel de Hotărâre de Consiliu și reglementăm pe plan local”, a spus Bognar.

    Propunerea dumnealui nu a fost însă îmbrățișată de toți consilierii, unii afirmând că totuși este vorba de oameni care s-au mutat definitiv acolo și că aceia nu vor primi cu entuziasm o astfel de hotărâre, întrucât le va fi îngreunată posibilitatea de a își face aprovizionarea, iar Bibarț a oferit ca exemplu localități întregi din alte țări unde accesul mașinilor este restricționat. Concluzia a fost astfel că înainte de orice decizie, va fi necesară o dezbatere publică cu cetățenii de acolo.

     

    • Citește și: 

    • Podul de la Trei insule este, momentan, aproximativ circulabil, dar în continuare… „să vedem” (citat la fel de aproximativ de la Primărie) | Foto – Special Arad

    • Construcția ilegală de la Trei Insule, demolată! Reprezentanții Primăriei Arad au pus-o la pământ pe banii proprietarului – Special Arad 

    • Consiliul Judeţean amenajează drumul dintre Trei Insule şi Zădăreni – Special Arad 

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    1 + 6 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.