miercuri, 18 iunie, 2025

Special Arad Logo

    Podul hobanat peste Mureș: controalele Inspectoratului de Stat în Construcții nu au descoperit nimic până când municipalitatea a refuzat recepția. Oare de ce?…

    de Raluca Medeleanu | 18 iunie 2025, 2:17 PM | Administraţie | Dezvăluiri

    7

    Inspectoratul de stat în Construcții spune că a realizat două controale la șantierul noului pod hobanat peste Mureș, în perioada 2022 – 2024, dar nu a constatat nereguli la structură, rezistența materialelor or etapele de construire.

    Cu toate acestea, șantierul este pus pe pauză după ce municipalitatea a refuzat recepționarea lucrării, pe motive de „probleme tehnice”, iar prefectul afirmă că un ultim control s-ar fi lăsat cu amenzi…

    Denivelările accentuate la pod au început să fie vizibile încă de luna trecută, motiv pentru care Special Arad a trimis o solicitare Inspectoratului de Stat în Construcții (ISC) Arad, pentru a obține un punct de vedere cu privire la posibile probleme structurale, însă în răspunsul transmis la data de 5 mai, ISC Arad a susținut că nu au existat nereguli în urma verificărilor la fața locului, efectuate pe perioada 2022-2024, însă au specificat că urmează un alt control. În 11 iunie, am trimis o a doua cerere către ISC, pentru a afla cele constatate la ultimul control. Nu ne-a fost încă transmis un răspuns, dar după ce municipalitatea a refuzat recepția, iată că prefectul apare și spune că instituția aflată sub „cârmuirea” sa, de fapt a Guvernului, ar fi dat amenzi. Câte? Nu ni se mai spune.

    Primele două controale, zero nereguli constatate

    Așa cum reiese din răspunsul oficial transmis către Special Arad, în controalele făcute la podul peste Mureș, în perioada 2022 – 2024 inspectorii au verificat rezistența materialelor – au vrut să vadă dacă materialele folosite (beton, armături etc.) sunt suficient de solide și sigure, stabilitatea construcției – s-au asigurat că lucrările sunt bine făcute, că structura este stabilă și nu există riscuri și etapa de construire – au verificat dacă lucrările respectă pașii corecți în ordinea stabilită de proiect.

    Pentru aceste verificări, ISC ne-a specificat că au fost analizate mai exact elemente de structură (cum ar fi părți ale podului), identificate prin codurile C1, cota 108.40–113.90, ceea ce înseamnă anumite niveluri sau puncte cheie din construcție.

    Reprezentanții ISC ne-au declarat în 5 mai că, în urma celor două controale efectuate până la acea dată, nu au găsit nicio problemă. Totul era conform regulilor, din punctul lor de vedere.

    Răspuns ISC pod 5 mai

    Prefectul susține că al treilea control ISC s-a lăsat cu amendă, dar nu comunică suma

    pod peste Mures municipiul Arad

    După o zi de la vestea că podul nu va fi recepționat, în 18 iunie, prefectul Mihai Pașca a susținut o conferință de presă prin care a dorit să felicite eforturile depuse de ISC, despre care aflăm că în cel de-al treilea control, făcut zilele acestea, ar fi constatat probleme.

    Potrivit prefectului, în urma verificărilor recente ale echipei ISC, au fost identificate deformări în faza finală a execuției. ISC ar fi aplicat o sancțiune contravențională și ar fi dispus remedierea deficiențelor, conform unui plan agreat și aprobat de părțile implicate.

    „De altfel, reprezentanții Inspectoratului fac parte și din comisia de recepție și asigurăm, pe această cale, cetățenii Aradului, că această recepție se va realiza doar în condițiile legii și în condițiile în care toate deficiențele vor fi remediate”, a spus prefectul.

    Întrebat fiind dacă s-a tras o concluzie dacă este vorba despre o problemă cauzată de muncitori sau apărută chiar în proiectul tehnic, prefectul nu a dorit să se pronunțe, spunând că aceste lucruri se vor stabili în urma analizei specialiștilor din perioada următoare. Nu a putut nici să ne informeze care este suma la care se ridică amenda aplicată de ISC Arad și a admis că la controalele anterioare ISC nu a sesizat probleme. Prefectul a opinat însă că aceste denivelări au apărut recent, pe parcursul anului 2025.

    Așteptăm clarificări, la momentul în care vom primi răspuns oficial la solicitarea noastră încă în așteptare de la ISC Arad.

    Împrumut bancar, nu fonduri europene

    Podul face parte dintr-un amplu proiect de amenajare a unui nou transport public.

    Gheorghe Falcă, fostul primar al Aradului, anunța în 2018 semnarea cu ADR Vest a „celui mai mare proiect pe fonduri europene”, în valoare de circa 49 milioane de euro. Totuși, dacă întregul proiect de amenajare a unui nou transport în comun, pe traseul UTA – Ștefan cel Mare a fost, într-adevăr, câștigat de Primăria Arad cu finanțare europeană, podul a rămas în afara acestei finanțări, din cauza că nu s-a pliat pe „energie verde”.

    Ca să facă parte din proiect, ar fi trebuit să fie folosit exclusiv de autobuzele electrice (nonpoluante) și de biciclete. Cum Primăria a decis la momentul aplicării pentru finanțare să opteze și pentru a permite mașinilor obișnuite să traverseze podul, pentru a oferi o rută alternativă de ocolire a centrului Aradului, acest lucru a tăiat din finanțare.

    Din totalul de circa 68 milioane de lei (în care sunt incluse și cele 10 autobuze electrice noi, stațiile de autobuz etc), strict construirea podului se ridică la 197.352.957,33 (fără TVA).

    Cum podul trebuie plătit din bugetul local, Primăria Arad a trebuit să se îndrepte către un împrumut bancar pentru o mare parte din sumă. Primăria a semnat în 6 decembrie 2021 contractul de credit de 100.000.000 lei, cu Raiffeisen Bank, pentru construirea podului hobanat, având data scadentă anul 2031 pentru plata integrală.

    Proiectul tehnic: Aduro Impex, constructorul: PAB România, hobanele: Freyrom

    sectiune pod peste mures andrei saguna arad

    Proiectul tehnic pentru realizarea noului pod hobanat peste Mureș a fost semnat în 2020, Primăria plătind  4.159.329 lei (TVA inclus) firmei Aduro Impex din București, care l-a realizat în circa 6 luni.

    După aceea, în urma licitației, s-a desemnat și constructorul: PAB România. Patronul Sandu Ion a semnat contractul cu Primăria în 17 ianuarie 2022. Termenul limită pentru construcția podului, conform contractului, era de 3 iulie 2024.

    Contactat de Special Arad, Sandu Ion nu a răspuns la telefon. Ne-a fost transmis însă printr-un intermediar că nu dorește să comenteze subiectul.

    PAB nu a realizat în totalitate podul, ci pentru partea de hobane a apelat la o firmă specializată în domeniu: Freyrom (înființată în Romania în anul 1996, ca parte a Grupului Freyssinet International & Cie, specializată în poduri, viaducte, pasaje), iar iluminatul arhitectural a fost oferit de firma CORES din Timișoara.

    Podul: garanție de 8 ani

    noul pod hobanat

    Conform contractului dintre Primărie și PAB România, podul hobanat peste Mureș are o garanție de 8 ani, în care sunt incluse toate lucrările.

    Cu toate acestea, problemele tehnice la care a făcut referire Primăria când a anunțat că a decis să nu inaugureze podul vor trebui evaluate de o echipă de specialiști (din informațiile pe care le avem, inclusiv din Franța) care să dea un verdict clar: vorbim de o problemă de proiectare sau de execuție? În funcție de aceste concluzii, se va decide și dacă lucrările de refacere vor fi asigurate din garanție, din bugetul local, ori pe cheltuiala proiectantului.

     

    Citește și:

    • Podul lui Falcă, o moștenire – piatră de moară pentru Călin Bibarț și administrația sa · Special Arad

    • Noul pod peste Mureș ar urma să fie inaugurat la sfârșitul anului. O modificare la proiect a decalat termenul · Special Arad

    • PAB Romania a semnat contractul şi va realiza podul peste Mureş, respectiv traseul de transport public UTA-Ştefan cel Mare · Special Arad

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    Scrie un comentariu

    8 + 4 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.