O „Românie domestică” sub microscop la FITN5. Festivalul Internațional de Teatru Nou începe astăzi!

    de [email protected] | 5 May 2017, 4:36 PM | Cultură

    1

    Ediția cu numărul 5 a Festivalului Internațional de Teatru Nou începe sâmbătă, 6 mai, și a pregătit arădenilor – ca de fiecare dată – o ofertă specială, mizând atât pe spectacolele inovatoare, experimentale, care bruschează puțin orizontul comod al așteptărilor, cât și pe spectacole care atrag un public „nou”, adică un public mai larg, în afară de cel deja fidel, iar pentru acest lucru garanția reprezintă numele celebrităților teatrale precum Marcel Iureș, Florin Piersic Jr. sau Andi Vasluianu.

    Festivalul va debuta cu spectacolul Teatrului Nottara din București, „Iarna” (de Jon Fosse), în regia lui Mihai Mănuțiu, în coregrafia Andreei Gavriliu și cu celebrul Andi Vasluianu în distribuție. Arădenii vor avea ocazia să vadă și cel mai nou spectacol al lui Marcel Iureș, „N-ai tu treabă”, o dramatizare după Ion Creangă, în regia lui Alexandru Dabija. De asemenea, ne va aduce cel mai nou spectacol al său și Florin Piersic Jr., „O mie de motive”.

    18238895_1467935716598044_6919897381280112186_o

    Un spectacol de dans foarte senzual va fi adus la Arad de către Teatrul Szigligeti din Oradea, „Coliziuni”, la care au contribuit nu mai puțin de 13 artiști coregrafi. Un alt spectacol demn de remarcat este producția Godot Cafe-Teatru, cu doi actori foarte apreciați, într-o confruntare formidabilă, este vorba de Răzvan Vasilescu și Șerban Pavlu în comedia „Creditul”.

    Tot o atracție reprezintă cel mai nou spectacol realizat de celebrul coregraf Gigi Căciuleanu, „#EmojiPlay”, dar se disting în program și două spectacole care, poate, ridică câteva sprâncene în rândul celor care se așteaptă la producții actuale, însă care vor surprinde plăcut publicul, ne-au asigurat Bogdan Costea, directorul teatrului, și Claudiu Groza, selecționerul festivalului. Este vorba de „Micul Prinț” (în regia lui Alexandru Dabija) și „Miorița” (regia: Daniel Chirilă).

    DSCN9354-001

    Focus pe Andreea Gavriliu și pe „micro-moravurile de multe ori bizare din (Mic)România”

    „Pentru că-i a cincea ediție, am socotit că putem să marcăm cumva un mic jubileu interior, astfel că am vrut să aducem ceva special în oferta festivalului, anul acesta fiind vorba de două focusuri. Întotdeauna, de la prima ediție, am avut câte un «focus» dedicat unui regizor. Anul trecut am schimbat puțin registrul și am avut un focus dedicat tinerilor, iar anul acesta ne focusăm pe regizoarea și coregrafa Andreea Gavriliu, care este foarte cunoscută în România, care a atras atenția lumii teatrale făcând coregrafie la spectacole care au fost nominalizate sau premiate de UNITER, dar care face, de asemenea, spectacole de teatru. Avem patru spectacole la care Andreea Gavriliu a făcut coregrafia sau regia, trei dintre ele, de fapt, sunt în regia ei și unul în coregrafia ei. Celălalt focus, care marchează această a cincea ediție, duce festivalul către o zonă care se va intensifica de anul viitor încolo. L-am intitulat «MicRomânia», în sensul că am ales spectacole care vorbesc despre situații de viață, moravuri sau întâmplări dintr-o «Românie mică», România fiecărei zile, cu care ne confruntăm când ieșim pe stradă sau când ne uităm la televizor sau recităm «Miorița». Deci este vorba de spectacole care vorbesc despre o Românie domestică, nu întotdeauna foarte comodă, de multe ori bizară și apăsătoare, traumatică, dar de care știm foarte bine să facem haz, așa cum fac românii haz de necaz”, a spus Claudiu Groza, selecționerul festivalului, în cadrul conferinței de presă ce a avut loc astăzi.

    Un plus în programul festivalului este atelierul de creație coordonat de artistul Laurian Popa (cel care a făcut și afișul festivalului), la care sunt invitați elevii Liceului de Artă „Sabin Drăgoi” și studenții Facultății de Design din cadrul Universității „Aurel Vlaicu”. Așa cum s-a întâmplat și anul trecut la Festivalul de Teatru Clasic, tinerii artiști își vor expune afișele create de ei pentru spectacolele din cadrul FITN.

    Un singur spectacol internațional

    Spectacolul care justifică „internaționalul” din „Festivalul de Teatru Nou” vine anul acesta din Polonia și se numește „Masa”. Este un „audio-spectacol absolut spectaculos” (jocul de cuvinte aparține teatrologului Claudiu Groza), care va oferi arădenilor un concept teatral cu totul și cu totul inedit. E de menționat că după doar două zile după reprezentația din Arad, spectacolul „Masa” va ajunge la Tokyo, Japonia!

    18238099_1469105579814391_4960937534371219592_o

    L-am întrebat pe Claudiu Groza, selecționerul festivalului și pe Bogdan Costea, directorul Teatrului Clasic „Ioan Slavici”, de ce se rezumă festivalul, de obicei, pe un singur sau maxim două spectacole din străinătate, deoarece acest aspect reprezintă un semn de întrebare ridicat de către mulți arădeni în acești cinci ani.

    Unul dintre argumente ar fi bugetul festivalului și timpul relativ scurt de organizare și pregătire a programului, ne-a spus Claudiu Groza, motivând că pentru un asemenea festival spectacolele din străinătate ar trebui să fie planificate cu mai mult de un an înainte. Un alt impediment este feedback-ul arădenilor, a punctat Bogdan Costea. Au mai fost astfel de încercări în cadrul festivalului, dar nu se poate spune că au avut succesul scontat. Publicul arădean nu este foarte obișnuit cu spectacolele cu subtitrare, iar metoda traducerii prin căști nu este tot timpul una satisfăcătoare, deoarece se pierde intonația și, fiind o singură voce care traduce replicile în timp real, de multe ori nu se mai înțelege cui aparține o anumită replică, a precizat directorul Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad.

    Programul FITN5:

    18121871_1462316993826583_3948677364721957214_o

    Distribuie articolul

    Comentarii

    Scrie un comentariu

    4 + 2 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.