marþi, 19 martie, 2024

Special Arad Logo

    Noua conducere GSU consideră atitudinea FCC Environment abuzivă și se simte oaia neagră spre care se aruncă pe nedrept toate neregulile cu gunoiul din județ

    de Raluca Medeleanu | 14 iunie 2019, 2:48 PM | Administraţie | Topic special

    1

    Operatorul de salubrizare GSU, care colectează gunoiul în județul Arad în zonele 2 și 5 (zona Chișineu Criș, respectiv Bârzava) are o pată pe reputație în urma marilor datorii pe care le are la FCC Environment, firma care deține în concesiune stațiile de sortare și groapa de gunoi din Arad. În luna mai însă, GSU și-a schimbat complet conducerea, iar actualii responsabili și-au luat angajamentul să rezolve toată „neagra moștenire” pe care au preluat-o. Aici intervine problema și totodată subiectul central al acestui articol. Actuala conducere GSU consideră modul în care se desfășoară relația cu FCC ca fiind mai mult decât ostilă din partea celor din urmă, ba mai mult, de-a dreptul abuzivă și care lasă urmări grave mai ales asupra populației din zonele respective de județ, căci, spun aceștia, din cauza atitudinii celor de la FCC se înclină mereu balanța către declanșarea unei situații de urgență legată de neridicarea gunoiului.

    Mai întâi o scurtă explicație a „mecanismului”: oamenii plătesc factura de gunoi, GSU încasează acești bani, ia gunoiul, apoi plătește un tarif lunar către FCC pentru a putea goli gunoiul la stațiile respective de sortare din județ (Chișineu Criș și Bârzava). Ei bine, vechea conducere GSU a făcut-o de oaie și nu a mai plătit banii către FCC, ci i-a ținut în buzunar, astfel s-au adunat datorii în jur de 700.000 lei. Rezultatul a fost că FCC nu le-a mai dat voie să golească gunoiul și s-a produs haosul despre care relatam în februarie. Treaba aceasta era stipulată în contract (clauza 4), dar o dată cu venirea altei conduceri, în luna mai, s-au purtat noi discuții, iar noii șefi GSU și-au luat angajamentul să acopere aceste datorii în mai multe tranșe lunare, doar că nu sunt de acord cu această clauză, pe care o consideră abuzivă (vom detalia mai jos). Matteo Cagnacci, noul director GSU la Arad, ne-a declarat că au dat dovadă de bună credință, au plătit prima tranșă înainte de termenul de eșalonare, au plătit și tariful lunar, dar cu toate acestea FCC le-a stopat serviciul. Oprirea a survenit mai întâi în 01 – 12 mai, apoi in 24 – 25 mai, iar cea mai recenta în perioada 8-11 iunie, in ultimele doua dati, fără ca măcar să-i contacteze sau să le solicite o informare cu privire la motiv. Potrivit GSU, motivul a fost in 24 mai o suspiciune de neplată, demontată urgent de prezentarea unui OP de la bancă (n.red. ne-au fost arătate și nouă toate chitanțele), iar apoi de suspiciunea că GSU se află în faliment, lucru pe care operatorul de salubrizare îl neagă complet și despre care spune că nici măcar nu ar fi justificat oprirea debarasării gunoiului.

    Așa cum era de așteptat, nefiind capabili să arunce gunoiul pe care l-au colectat de la oameni, s-au produs întârzieri, decalări în programul de colectare, astfel că localitățile respective s-au umplut de gunoi. Garda de mediu le-a dat amendă pentru nerespectarea termenului de colectare, dar nu a avut nimic de spus despre motivul pentru care le-a fost decalat programul, anume că FCC le-a oprit accesul, firma cea din urmă neprimind nicio amendă. Acest lucru l-am și verificat astăzi, când am sunat la Garda de Mediu să verificăm numărul de amenzi pe care FCC le-a primit în anul 2019. „FCC a fost amendată de 3 ori în luna ianuarie pentru stațiile de sortare de la Sebiș, Chișineu Criș și Bârzava, întrucât nu aveau autorizație de mediu. Ulterior și-au primit autorizația și nu au mai fost probleme, ne-a declarat comisarul șef al Gărzii de Mediu, Sorin Brădicean, care ne-a confirmat apoi că nu au mai fost aplicate amenzi în perioada aprilie, mai, iunie.

    „M-a deranjat foarte tare că în presă a apărut că FCC are stațiile deschise, dar că GSU nu duce gunoiul. FCC avea stațiile închise, le-a redeschis dimineață (în 13.06, n.red.). Mai mult, trebuie să dezmint afirmațiile că societatea noastră este în faliment. Nu este în faliment! Este în concordat preventiv, o procedură prevăzută de legea 84/2016 a insolvenței, dar care e, în fapt, un plan de redresare făcut cu acordul creditorilor. Iar problema care s-a produs cu gunoiul rămas necolectat se datorează în principiu închiderii abuzive a stațiilor. Astăzi s-a deschis, dar din păcate nu le funcționează cântarul, deci o să apară noi întârzieri… Pe noi aceste lucruri ne-au afectat considerabil. Neavând unde să descărcăm, nu am putut nici să colectăm. De ce spun că închiderea stațiilor a fost ceva abuziv? Pentru că este un serviciu public care trebuie sa funcționeze în regim de continuitate și așa cum noi, GSU, avem o obligație de a colecta și primim amenzi dacă nu colectăm, la fel și FCC care gestionează stațiile are obligația de a le ține deschise. Este un serviciu public obligatoriu. Faptul că au existat probleme la plată, în perioada anterioară, asta nu se rezolvă prin închiderea unei stații de transfer, care e proprietatea CJA/ADI SIGD. Există alte mijloace de recuperare creanțe, sau garantare creanțe… Mai mult, acordul de eșalonare a fost propus de noi. Dar nu putem semna acel punct 4 din contract unde este o clauză abuzivă care dă drept FCC-ului de a întrerupe oricând un serviciu public obligatoriu”, ne-a spus Matteo Cagnacci.

    Directorul ne-a declarat că la ora actuală situația din zona 2 (Chișineu Criș) este rezolvată, iar cea din zona 5 (Bârzava) este rezolvată doar parțial, mai rămânând rezolvarea completă a surplusului de gunoi în câteva localități. De asemenea, avocatul GSU, Olimpia Besliu a subliniat că „Suspendarea serviciului a fost nelegală, fără preaviz și fără temei legal sau contractual. Pentru a evita astfel de situații, este imperios necesar să se elimine aceasta clauză din contract, întrucât există mijloace legale de recuperare a creanței, facturile fiind titluri executorii. Pe lângă faptul că posibilitatea de suspendare a serviciului este inserată în contract, FCC dorește să fie inserată și în acordul de eșalonare, dar de data aceasta acordându-li-se și dreptul de a suspenda serviciul fără acordarea unui preaviz. Singurul lucru pe care îl dorește GSU este să se asigure că FCC nu va abuza de această posibilitate, cum s-a întâmplat în perioada 23-24 mai și 8-12 iunei. GSU a propus ca suspendare să fie condiționată de parcurgerea unei proceduri amiabile (vezi mai jos, n.red). Deși clauza ni se pare rezonabilă, FCC a refuzat timp de 3 zile să o insereze în acord, deși noi făcusem deja plata integrală a primei tranșe agreate cu ei și a ținut nelegal cele 2 stații de transfer închise timp de 5 zile, doar pentru că au suspicionat ei că am fi în faliment. Va fi foarte greu ca societatea să redreseze din nou activitatea după cca. 20 de zile de suspendare nelegală a serviciului în decursul unei luni”, ne-a declarat aceasta.

    Ce îi neliniștește cel mai mult pe reprezentanții operatorului de salubrizare e că situația cu FCC e pe departe rezolvată, dupa 5 zile de negocieri, FCC ar fi fost obligat de autoritățile locale să redeschidă stațiile, dar celor de la GSU le-a fost pus în vedere că stațiile de transfer sunt deschise doar până în 15 iulie, iar dacă până atunci GSU nu va semna acordul de esalonare exact în forma propusă de FCC, fără nicio modificare, vor rămâne din nou cu gunoiul în mașini… Clauza pe care reprezentanții noii conduceri a operatorului doresc să o modifice e cea care dă dreptul celor de la FCC să închidă fără nicio avertizare prealabilă accesul la stația de sortare.

    Iată adresa trimisă de noua conducere GSU către FCC, miercuri, 12 iunie:

    „Să nu uităm totuși că ne aflăm într-un contract sinalagmatic, contract care trebuie să reflecte manifestarea de voință a ambelor părți contractante (…) în repetate rânduri am denunțat clauza de suspendare inserată în contractul dintre FCC și GSU, care nu are un temei legal. Chiar dacă respectivul contract a fost asumat la un moment dat de GSU, vechea administrare s-a schimbat și societatea dorește modificarea acestei clauze, considerând-o nelegală. Atâta timp cât nu aveți argumente și temeiuri legale care să justifice acest demers, sustinerea conform căreia această clauză a fost la un moment dat inserată în contract, existând un presupus acord al GSU nu subzistă, în condițiile în care în mod repetat v-am spus că nu suntem de acord cu această clauză, considerând-o nelegală și abuzivă și produce prejudicii majore nu doar nouă, ci întregului sistem de salubrizare. Oricum, la momentul de față, având în vedere propunerea de mai jos (n.red. adăugrea clauzei nr.5) și plata făcută azi, argumentația FCC conform căreia nu se dorește eșalonarea și plata de către GSU este în neconcordanță cu realitatea, fiind doar un tertip și o șicanare din partea acesteia prin care se încearcă de această societate tergiversarea acestui demers”, se arată în adresă.

    Clauza pe care GSU o dorește inserată în contract, practic o invitație la medierea pe cale amiabilă a eventualelor conflicte care ar mai apărea, prin care „să se evite suspendarea serviciilor pe motive neîntemeiate”, este următoarea: „Pct. 5 – Ambele Părți își asumă să rezolve orice diferend sau neînțelegere pe cale amiabilă, transmițând celeilalte părți o notificare sau o informare cu privire la orice situație în divergență sau pe care o consideră o încălcare a prevederilor prezentului proces verbal sau a Contractelor încheiate între ele. Dacă în termen de 5 zile lucrătoare de la transmiterea notificării/informării, în urma eforturilor ambelor părți, se poate considera că diferendul nu s-a rezolvat pe cale amiabilă în mod rezonabil sau nu s-a remediat, se pot aplica prevederile referitoare la suspendarea serviciilor. În situația în care FCC va dispune suspendarea fără parcurgerea procedurii amiabile și fără a încerca să rezolve în mod rezonabil diferendul, dovedindu-se ulterior că suspendarea s-a efectuat  nelegal sau fară o cauză teminic justificată sau un motiv întemeiat, își asumă suportarea tuturor prejudiciilor de orice natură cauzate celeilalte părți și/sau oricăror altor entități care pretind sau ar putea pretinde despăgubiri de la GSU”.

    Am contactat reprezentanții FCC Environment Romania SRL – filiala Arad pentru a afla poziția acestora cu privire la semnarea contractului, dacă într-adevăr refuză introducerea clauzei mai sus menționate și dacă într-adevăr vor închide stația de sortate în 15 iulie, în cazul în care GSU nu semnează contractul în forma în care se află el acum.

    „Pentru a veni în sprijinul populației am deblocat situația, deși nu avem încă semnat din partea GSU procesul verbal de reeșalonare a plăților. Relația contractuală față de GSU s-a desfășurat și se va desfășura în continuare, prin respectarea contractelor și a legislatiei în vigoare”, ne-a declarat responsabilul mass media al FCC Environment, filiala Arad. Subliniem că au omis un răspuns despre posibila închidere a stației în 15 iulie.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    Scrie un comentariu

    0 + 9 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.