vineri, 26 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Măsuri lipsite de logică, aplicate haotic, fără timp de acțiune. Agențiile de turism arădene își spun oful în această perioadă de cumpănă

    de Raluca Medeleanu | 17 februarie 2021, 12:59 PM | Reportaj | Topic special | Turism

    0

    După ce weekendul trecut am asistat la o adevărată debandadă la punctele de trecere a frontierei din vestul țării, cauzată mai ales de schimbările legislative, ne-am dorit să știm mai multe despre modul în care reușesc să-și desfășoare activitatea agențiile de turism arădene și în ce fel le este afectată relația cu clienții. În timpul căutărilor noastre, am aflat cu tristețe că mai multe agenții de turism pe care le știam din municipiu și-au închis sediul, unele optând să lucreze în această perioadă strict online, iar altele punând complet lacătul pe firmă. De la cele care încă mai există, am aflat că cea mai mare provocare nu este să găsească turiști – există destui doritori – ci să țină pasul cu multitudinea de modificări pe care le emite Comitetul pentru Situații de Urgență, listele cu țări „galbene” care nu se actualizează la o perioadă anume, ci aleatoriu, și modificările la măsurile de carantinare fiind principalele piedici.

    După cum am aflat în urma discuțiilor cu cinci agenții de turism din Arad care au dat curs invitației noastre la dialog, anul trecut a fost testul suprem pentru supraviețuire, anul acesta însă, încet, încet, parcă lucrurile merg totuși spre bine. Turiștii încep să prindă curaj și se înscriu în excursii (mai ales în Egipt), însă acum dacă teama asupra călătoriilor în sine s-a mai domolit, cele care îngreunează bunul demers al lucrurilor sunt autoritățile care tot schimbă regulile „jocului”, peste noapte, imprevizibil, fără ca agențiile sau turiștii să aibă șansa să anticipeze ce urmează. Cea mai „hulită” măsură e, pe departe, cererea de a sta în carantină chiar dacă se prezintă un test negativ. Iar partea cea mai neplăcută este că, de multe ori, nemulțumirile turiștilor se revarsă asupra agențiilor, de parcă ele sunt responsabile de modificări.

    Greutăți legate de testele PCR

    „Ultimul an în turism a însemnat atât pentru noi ca agenție cât și pentru turiștii noștri adaptabilitate și flexibilitate. Nimeni nu a mai trăit o astfel de pandemie până acum, nimeni nu și-a putut imagina că va veni ziua în care niciun avion nu va decola. Dar, cu multă răbdare venită din partea tuturor, ne-am adaptat condițiilor pentru că nimeni nu ne poate lua bucuria de a călători, descoperi și planifica… Turiștii doresc să călătorească în continuare, dovadă fiind rezervările făcute pentru destinațiile (puține) care permit acest lucru. Singurul impediment în acest moment este celebra «listă galbenă» care, din păcate, în România nu este prezentată sau actualizată cu rigurozitate, nu există o perioadă fixă la care se aduc modificările: uneori se face săptămânal, alteori trec și trei săptămâni între actualizări. Acesta ar fi un impediment major adus turiștilor care pleacă într-o destinație care nu este pe această listă la plecare și se pot trezi cu surpriza ca la retur destinația să fie introdusă pe listă. Clienții se simt în siguranță datorită faptului că majoritatea destinațiilor cer efectuarea unui test PCR înainte cu maxim 72 de ore de plecare (e liniștitor sa știi că toți cei din avion sau resort au un test negativ), dar văd ca aberantă solicitarea României ca la returul din țările aflate pe lista galbenă să prezinte atât un test negativ PCR cât și să stea în carantina 10 zile. Cu toate că apar aceste impedimente, turiștii noștri sunt niște călători adevărați care își doresc cu ardoare să viziteze, să exploreze, să descopere, indiferent de condițiile aberante sau lipsite de sens și mereu modificate impuse de cei care cred că restricțiile în industria turistică pot fi impuse și modificate de la o oră la alta”, ne-au spus cei de la agenția Discover Turism.

    „Nici turiștii și nici noi nu găsim o coerență în măsurile date”

    Aceleași ofuri ni le-au transmis și cei de la Wuvam Tours:

    „Poate unul dintre cele mai afectate domenii de pandemie a fost turismul. Desigur, nu este o noutate, dar cel puțin noi, cei care activăm în acest sector am sperat să avem sprijinul autorităților în gestionarea rezervărilor anulate. Dacă anul trecut am găsit foarte greu înțelegere din partea turiștilor, anul acesta lucrurile stau ușor altfel. Turiștii cunosc contextul actual, condițiile în care se poate efectua o călătorie și, cel mai important, faptul că aceste condiții se pot modifica de la o zi la alta. Este o asumare atât a noastră cât și a lor, dar ne-ar ajuta enorm dacă modificările făcute de autorități ar avea logică și s-ar aplica în decurs de minim 72 de ore, ca noi toți să ne putem reorganiza și să aducem în siguranță turiștii acasă.

    Încă există reținere, dar am observat încă de la finele lui 2020 că dorința de a călători este mai mare decât reținerea. Nici turiștii și nici noi nu găsim o coerență în măsurile date. Dar din fericire, reacțiile lor negative nu se mai îndreaptă asupra noastră, a agențiilor”, ne-au spus reprezentanții agenției Wuvam Tours.

    „Am avut turiști cărora de când au rezervat și până au plecat li s-au schimbat de 3 ori condițiile de călătorie”

    Cei de la BJR Vacanțe ne-au spus că la ora actuală cea mai populară destinație este Egipt, întrucât acolo condițiile de călătorie sunt clare: se pleacă de acasă cu un test PCR negativ, iar la întoarcere nu există probleme, nu este necesară efectuarea a unui al doilea test și nici nu trebuie carantină. Pe de altă parte, alte destinații care erau populare la acest început de nou an au adus brusc complicații:

    „În Maldive se pleacă de acasă cu test, dar de săptămâna trecută, din păcate, se cere testare și la întoarcerea acasă. Pentru prezentarea testului negativ, turiștii trebuie să își facă testul la resort, ceea ce implică un cost ce variază între 125-180 dolari!

    Am avut săptămâna trecută turiști cărora de când au rezervat și până au plecat li s-au schimbat de 3 ori condițiile de călătorie. Destinația lor pentru vacanță era Republica Dominicană, iar experiența lor, pe scurt, a decurs în felul următor: în 4 februarie au plecat liniștiți din Arad, apoi la check in în Otopeni, la ora 21.00, au aflat că vor sta în izolare la întoarcere acasă și că va fi necesar să facă un test PCR în Republica Dominicană. În 10 februarie au făcut testul PCR care a ieșit negativ. Costul testului în Republica Dominicană este între 80-100 USD de persoană și se poate face în hotel. Apoi, după ce au făcut testul, în 11 februarie, ora 23:00, Republica Dominicană a fost scoasă din zona galbenă, astfel că în 12 februarie au avut check in rapid în Punta Cana și după un zbor lin de 10 ore, au avut „covor verde” la Otopeni și nu au mai stat în carantină.

    Pe de altă parte, pentru sezonul de vară din Turcia, de exemplu, este foarte devreme să știm care vor fi condițiile de călătorie. Oricare ar fi acestea, turiștii sunt informații că toate condițiile de călătorie sunt stabilite de Guvern. Comunicarea este foarte importantă și în situații de imposibilitate de călătorie se caută soluții pentru fiecare situație în parte. Ceea ce e foarte important e încheierea Asigurării Storno pentru protejarea rezervării vacanței, care asigură inclusiv riscul de îmbolnăvire Covid-19 și care costă, în medie, 87 de lei de persoană. Sperăm că treptat să ne reluăm vacanțele și călătoriile mult dorite!”, ne-au spus reprezentanții agenției BJR Vacanțe.

    Trebuie să subliniem că din ce am discutat cu agențiile de turism, oamenii care optează să plece în concediu sunt majoritatea destul de înțelegători, spre deosebire de reacțiile avute la începutul pandemiei. Peste tot se „simte în aer” o dorință arzătoare de a călători, de a evada din banalul cotidian care a ajuns parcă să sufoce oamenii.

    „În ceea ce privește turiștii noștri, vă putem spune că au fost destul de puțini cei care au dorit să anuleze concediile. Cei care nu au mai putut călători din cauza serviciului au reprogramat, iar o parte dintre ei au fost în vacanțe. Despre aceștia din urmă va putem spune că s-au bucurat de concedii, unii având chiar două, fie cu mașina personală, avion sau autocar, în țări precum Egipt, Turcia (Antalya), Grecia, Spania sau Italia și România, fără a fi carantinați, ci doar testați”, ne-au transmis reprezentanții agenției Adriana Touristik.

    Cei de la Heaven Tours însă au avut mai multe experiențe neplăcute cu clienții lor, care nu au fost la fel de înțelegători și de multe ori i-au acuzat că ar fi de vină pentru neplăcerile create, în ciuda faptului că mereu au încercat să facă tot posibilul să le vină în sprijin.

    „Am avut clienți care ne-au acuzat că ne folosim de banii lor… dacă am avea de unde, acum am scoate banii să îi dăm înapoi. Dar nu primim niciun sprijin…”

    „Ultima întâmplare a fost în urmă cu o lună. Noi am decis să nu ne mai grăbim cu rezervările, ci să le facem numai cu trei săptămâni. De exemplu, pentru Dubai am făcut rezervări cu două săptămâni înainte de plecare, apoi următoarea zi după ce am rezervat, Dubai a fost inclusă în lista galbenă. În acel caz, oamenii și-au asumat și s-au dus, dar a fost o situație fericită, alții au renunțat. E o situație foarte aiurea că se tot schimbă lista galbenă, pune multe piedici.

    Acum suntem blocați complet, pentru că o dată a fost scandalul din Mexic, care a adus probleme pentru destinația aceea, apoi ne-am trezit că Maldive și Dubai sunt pe galben, acum ne așteptăm să se întâmple același lucru cu Bulgaria. Adevărul e că nici nu poți să acuzi autoritățile că nu anticipează schimbările, căci pandemia e în plină desfășurare, dar pentru turism e grav! Noi măcar am găsit înțelegere de la transportatori și de la hoteluri, am primit penalizări maxime de 30 de euro la un pachet de 450 de euro, de exemplu, pentru excursiile anulate. Mai avem și unele excursii reprogramate… Dar am mai avut clienți care ne-au criticat că ne-am folosit de banii lor. Dacă aș avea de unde să le dau banii, dacă i-aș avea în sertar, și mie mi-ar conveni să îi returnez, să mă scap de situația asta, dar și noi dăm mai departe banii la terțe persoane, la operatori, la hoteluri etc. Iar Ministrul zice: agențiile de turism să dea banii clienților înapoi! Dar de unde să-i dăm? Noi nu am primit niciun fel de sprijin de la nimeni… Pe plan financiar, de luni bune ne sprijinim doar pe surse proprii. Au fost anul trecut doar două luni de elan, august și septembrie, când părea că se întâmplă ceva, după care… Eu am fost optimist pentru ce va urma. dar dau să cred că nu vom reveni în curând la normal, poate în toamnă, dacă reușesc cu vaccinul la 70% din populația activă, dar sezonul de primăvară e compromis total, că nu știm dacă va fi nevoie de pașaport Covid, de test… nu știm nimic sigur. Nu se mai pune problema de early booking! Sperăm să o ducem la capăt. Pentru noi nu e doar un loc de muncă. E pasiunea noastră. E viața noastră…”, ne-au spus cei de la agenția Heaven.

    În concluzie, e o perioadă extrem de incertă pentru agențiile de turism. Se simt neglijate de autorități, lipsite de sprijin, un soi de „țap ispășitor” care primește critici pentru niște măsuri pe care nu ei le-au luat, iar viitorul nu pare să le surâdă foarte mult, cel puțin nu cel apropiat. Tot ce pot să facă e să se zbată să continue, din dragoste pentru călătorii și din nevoia de a avea asigurat un trai de pe o zi pe alta. Restul… depinde de evoluția pandemiei – un drum pe care nimeni nu îl poate prevede încotro se îndreaptă sau cât de lung va mai fi. Pentru asta, nu există un itinerariu, ci doar speranță.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    5 + 6 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.