sâmbãtã, 13 iulie, 2024

Special Arad Logo

    Județul Arad, pe locul 4 în țară la abandonul școlar, potrivit „Cu Ochii pe Educație”

    de Tomck@t | 29 octombrie 2022, 3:30 PM | Educaţie | Topic special

    0

    Imagine cu rol ilustrativ

    „Cu Ochii pe Educație” (COPE) este un grup informal de inițiativă la nivel național care urmărește identificarea disfuncționalităților sistemului educațional românesc și a soluțiilor pentru acestea. Proiectul a fost lansat în 2021 de către doi elevi, Petre-Daniel Tîrziu, elev acum în clasa a XII-a la Colegiul Naţional „Octav Băncilă” din Iaşi şi Andrei-Cristian Robu, elev în clasa a VIII-a, la Şcoala Gimnazială nr. 197 Bucureşti. Primul lor raport s-a numit „Naveta, minorităţile şi ilegalităţile”, iar de curând au întocmit raportul „Nu s-au mai întors în bancă”, în care analizează situația abandonului școlar în sistemul educațional românesc în întreaga țară.

    „De când am preluat coordonarea cercetărilor privind abandonul școlar la «Cu Ochii pe Educație» au trecut patru luni. În aceste patru luni am reunit statistici din mai multe surse pentru a alcătui o retrospectivă, oricât de scurtă, a fenomenului de abandon școlar”, se arată în prefața raportului întocmit de Grupul de inițiativă „Cu Ochii pe Educație” (COPE).

    „Datele pe care le-am descoperit arată că abandonul școlar este un fenomen care a afectat 25% din elevii din sistemul educațional românesc. Din 24 de colegi care încep împreună clasa I, 6 abandonează școala înainte de a termina clasa a XII-a, adică înainte de finalul învățământului obligatoriu”, se mai arată în prefață, precizând că „Acest raport, la fel ca orice alt demers marca «Cu Ochii pe Educație», dorește să aducă în atenția factorilor decidenți din administrația publică centrală și locală o problemă din sistemul educațional românesc. Contextul în care ne aflăm, acela al dezbaterii proiectelor de legi «România Educată», face ca publicarea acestor statistici să fie și mai importantă”.

    Cumulând doar rata de abandon și rata de tranziție, din raportul analizei „Nu s-au mai întors în bancă” aflăm că, la nivel național, 26,2% dintre elevii care au început clasa I în 2008 au abandonat școala înainte de a finaliza învățământul obligatoriu de 12 clase. În raport se precizează că Generația 2008-2020 este singura pentru care există date până la finalul clasei a XII-a în statisticile publicate de Ministerul Educației.

    Totuși, din raportul întocmit reiese că an de an, părăsirea timpurie a școlii la sfârșitul clasei a VIII-a este în scădere relativ ușoară. Dacă în cazul Generației 2009-2017, abandonul școlar a avut o creștere de 0,5% față de generația anterioară (13,3% din total), abandonul școlar la Generația 2010-2018 a fost deja într-o scădere de 0,5% față de generația anterioară (12,8% din total) și o nouă scădere (0,6%) în cazul Generației 2011-2019 (12,2%).

    Județul Arad, printre primele pe listă

    În anii de referință 2019-2020, situația abandonului școlar a fost analizată de către Grupul de inițiativă „Cu Ochii pe Educație” și pe județe, separat pentru școala primară, școala gimnazială și școala secundară superioară (ciclul inferior al liceului, respectiv al învățământului profesional/dual).

    Județul Arad stă extrem de rău la acest capitol, fiind pe locul 4 din țară atât în cazul abandonului școlar primar (2,3%), cât și în cazul abandonului școlar gimnazial (2,4%).

    Singurul segment în care județul Arad stă oarecum mai bine, dar deloc excepțional, este abandonul în cazul școlii secundare superioare, clasându-se pe locul 18 la nivel național, cu o rată de 2,1%.

    Potrivit clasamentului alarmant alcătuit de Grupul de inițiativă „Cu Ochii pe Educație”, în cazul abandonului școlar primar, pe primul loc se află județul Covasna (3%), pe primul loc în cazul abandonului școlar gimnazial se clasează județul Călărași (3,4%), iar în cazul abandonului școlar din învățământul secundar superior, pe primul loc se află județul Sibiu (4,4%).

    ȘI ACUM…?

    „După cum am arătat în paginile anterioare, abandonul școlar este încă un fenomen omniprezent în sistemul educațional românesc. Ce se poate face, însă? Un pas în direcția corectă îl reprezintă programele «Școală după școală» și «Masa caldă în școli». Aceste programe contribuie la diminuarea fenomenului abandonului școlar, prin activități remediale care minimizează pierderile de materie, respectiv le asigură elevilor o masă gratuită; aceste fapte atrag după sine o prezență mai mare la școală”, se arată în raportul Grupului de inițiativă „Cu Ochii pe Educație”.

    Cităm, în continuare, din raport: „Eforturile statului român sunt completate de organizațiile neguvernamentale, acestea asigurând suplimentar activități after-school, rechizite și hrană pentru elevi.

    Considerăm că proiectul de lege a învățământului preuniversitar ar trebui să includă acțiuni ale statului român pentru combaterea abandonului școlar. În acest sens, am propus ca obligativitatea frecventării școlii să nu mai înceteze la împlinirea vârstei de 18 ani, ci să aibă obligația de a finaliza mai întâi anul școlar în curs.

    De asemenea, ne-am exprimat dezacordul față de propunerea Ministerului Educației de a se înființa «clase de excelență», considerând că o asemenea propunere promovează segregarea școlară, un factor care cauzează abandonul școlar.

    Pentru a combate eficient și pe termen lung abandonul școlar, este necesar ca administrația publică să abordeze factorii care conduc la abandon, acestea fiind identificate inclusiv de Ministerul Educației în strategia privitoare la părăsirea timpurie a școlii”.

    De altfel, în vederea combaterii părăsirii timpurii a școlii (PTȘ), Ministerul Educației a implementat, în acest an, în cadrul Planului Național pentru Redresare și Reziliență al României (PNRR), Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS), pentru care s-a alocat o finanțare în valoare de 543 milioane de euro.

    Pentru a întocmi raportul „Nu s-au mai întors în bancă”, cei doi elevi care formează Grupul de inițiativă „Cu Ochii pe Educație” (COPE) au analizat „Raportul privind starea învățământului preuniversitar din România 2020-2021” din 2021 și din 2015 al Ministerului Educației, statistica „Rata abandonului în învățământul preuniversitar, pe niveluri de educație, macroregiuni, regiuni de dezvoltare și județe” (accesat în 19 iunie 2022) întocmită de Institutul Național de Statistică, precum și alte articole pe aceeași temă, publicate de Organizația „Salvați Copiii”, Code4Romania sau Republica.ro (vezi bibliografia în documentul atașat mai sus).

    Andrei Robu și Petre Daniel Tîrziu Cu Ochii pe Educație
    Andrei Robu și Petre-Daniel Tîrziu – confondatorii „Cu Ochii pe Educație” (foto: Facebook / Cu Ochii pe Educație)

    „Cu Ochii pe Educație” (COPE) se definește ca fiind grupul de inițiativă la nivel național care urmărește identificarea disfuncționalităților sistemului educațional românesc și a soluțiilor pentru acestea. Primul demers al său, raportul „Naveta, minoritățile și ilegalitățile”, a ajuns la peste 5000 de persoane în presa scrisă, fiind prezentat și la radio. De la înființare, „Cu Ochii pe Educație” a atras atenția cu privire la mai multe probleme, precum lipsa organizării integrale a olimpiadelor, subfinanțarea educației și abandonul școlar. „Cu Ochii pe Educație” s-a implicat activ în perioada de consultare cu privire la proiectele de legi ale educației, participând la 3 dezbateri organizate de Asociația „Ține de Noi” și Ministerul Educației și transmițând sugestii și propuneri.

    • Citește și: 40 de școli din județul Arad, cu prioritate ridicată și medie în combaterea abandonului școlar, au primit deja finanțare de la Ministerul Educației

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    9 + 4 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.