Trenul foamei!

    de Special Arad | 24 octombrie 2014, 4:50 PM | Contributors

    4

    Într-o zi de vineri nu am ce face şi mă pune Nichipercea să-mi iau câmpii înspre Sebiş, cu trenul TGV Arad-Brad. Tren privatizat. De-al lui Regiotrans SRL Braşov, nu de-a lui CFR Transport Marfă sau alte bazaconii. Şi aici la transporturi feroviare este ca la ţară, când întrebi pe vreunul A cui eşti bă ţâcă şi ăla micu’ îţi zice mândru nevoie mare, cu degetul în nas, A lu’ Oanea lu’ chisăliţă, nu a lu’ alde Gheoghe perpelitu, Vasile spartacus sau Petrea mână ruptă. Deci revenind la tren este DE-AL LUI REGIOTRANS, tren de soi, nu de-al lu’ Ministerul Transporturilor, cu o budă urât mirositoare la şapte vagoane. Adică din ăla subvenţionat la greu de stat pe kilometru şi dacă-s doar doi călători cu tot cu controlori şi mecanic. Mai plin de pretenţii ca broasca de păduchi mă duc la trenul de Sebiş şi într-adevăr am noroc. Am noroc că mă împinge naşu’ cu umărul ca să pot să intru în trenul buclucaş. Cu călători gârlă, înghesuiţi ca sardelele, pe scaune, pe culoar, la bagaje, în bagaje, pe geamuri, sub geamuri… Sugeţi burta râtanilor ca să încapă lumea! parcă ar vrea să urle nănaşul pe cei cu pântecele pline cu mâncare, mai ceva ca geamantanul de duminică seara. Vădit obidit renunţă să mai controleze bilete. Probabil de frică să nu ia vreo scatoalcă peste ceafa lată de la nemulţumiţi. Adevăru-i că şi călătorii au vina lor. Au venit ca la primit haine gratis şi alte cadouri de mâncat şi de băut. Pe de-a moaca! Nu pe lovele. Au umplut toate cele două vagoane ale mijlocului de locomoţie. Nu-i aşa tot timpu’, îmi şopteşte o bătrânică. Doar dimineaţa şi seara în zilele de luni, marţi, miercuri, joi, vineri şi duminică, în rest călătoreşti lejer. Dacă vii sâmbăta să te plimbi cu el, o să-ţi placă mult! Îmi dă o veste bună, cum că o să coboare lume multă la Sântana. Vestea proastă era că urcă de două ori mai mulţi călători. Oricum dacă eşti rapid …HAŢŢŢŢŢŢŢŢŢŢŢŢŢŢŢŢŢŢ! Te-ai repezit la locul gol şi eşti boier şef. HAŢŢŢŢŢŢŢŢŢŢŢŢŢŢ pe naiba… n-am prins nimic că-s cam bleg. Mă luară toate ameţelile şi transpiraţiile posibile şi imposibile. Trenul hurducăia de parcă se certa cu toate căile ferate. Aşteptam cu groaza-n oase ca să ne anunţe că s-a stricat hârbu’ şi că trebuie să împingem bomba de pe şine până la Sebiş, dacă nu vrem să ne de-a jos … Dar am scăpat! Adevărul este că dacă stau să mă gândesc oarecum îi înţeleg pe mahării ăştia de la Regiotrans. Au nevoie de bani, nu de vagoane în plus. Trenul foamei nu este al flămânzilor, ci al bucătarilor. Cui nu-i convine…perpedes cu adidaşi noi. Că în fond cu puţină înţelegere, călătorii s-ar putea înghesui într-un singur vagon sau chiar în locomotivă. Dar să ştiţi că înghesuiala nu-i bună. Poate provoca dezechilibre. Bunăoară un fante de vreo 50 de ani era să dea ortu’ popii. Taman în tren! De la înghesuială se înroşise omu’ ca o piparcă de capia sau ardei roşu. Şi transpira  cu toată pielea şi cu tot aplombu’. Mă luase o milă de mi-au dat lacrimile de mila lui. Cauza dezechilibrelor ţăranului era o jună care din cauza înghesuielii stătea prea aproape de transpiriciul nostru, ud leoarcă şi zâmbitor nevoie mare cu toţi cei patru dinţi din gură, doritor de conversaţii cu fata. Care s-a dovedit un coşmar pentru omul nostru. Săracul din cauza ăstora, cu Transul lor cu tot, o fi visat urât vreo trei săptămâni cu tânăra necunoscută. Mă întreb dacă făcea infarct îl plăteau firma ca pe unul bun?!? Îi dă cineva despăgubiri pentru stresul îndurat, pentru efortul depus în urmărirea fetişcanei care se tot muta de acolo-colo şi râdea fără milă de îndrăgostitul nostru. Săracu… Eu ţin cu el! Nu-i dus cu trenu’. Nici cu scăfârlia! Regiotrans a băgat prea multe vagoane. Braşoveni bătuţi în cap! Dacă erau mai puţine juna nu avea unde să de-a bir cu fugiţi şi să-i râdă ironic în nasul pretendentului, roşu ca roşia roşie. Cred că iar m-am împotmolit! Nu mai ştiu ce pretenţii să am de la directorul general Regiotrans. Să cer pentru mine în egoismul meu murdar şapte vagoane sau să mă gândesc la aproapele meu săracul, care are nevoie de cât mai puţin spaţiu pentru a se holba nestingherit şi a vorbi de unul singur fără să fie batjocorit pentru hobby-ul lui. Una peste alta invit tot patronatul să meargă cu trenul nostru înspre Sebiş. Îi duc eu gratis. Dacă nu crapă rânza în ei sau nu-i omoară călătorii – altfel oameni calmi, împăcaţi cu situaţia, cu trenul şi cu naşii chiar dacă mai mârâiau câte una – o să le explic faptul că le rămân bani de rahat şi dacă mai adaugă nişte vagoane în plus. Da’ poate sunt prea grei de cap să înţeleagă aşa că mi-am îngăduit o mică furăciune de pe net unde am găsit următoarea poezie: Valorile compensaţiei acordate pentru pachetul minim social sunt de 57,357 lei pe mia de călători-km şi 18.174,65 lei pe mia de tren-km la trenurile InterRegio, respectiv de 251,225 lei pe mia de călători-km şi 18.174,65 lei pe mia de tren-km la trenurile Regio. Din câte ştiam eu se plăteşte totuşi la kilometru, că băieţii de la minister trebuie să facă şi ei afaceri săracii, că au copii mulţi şi flămânzii fiecare. Şi atunci în cârdăşie cu patronii îşi fac firme de dus oameni. La groapă! Cât mai rapid. De la nervi şi stat în picioare. Aştept reacţia ăstora de la Regiotrans. Până la Paştele Cailor!

    Gabriel Sala

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. ,,Din câte ştiam eu se plăteşte totuşi la kilometru”
      Nu ştiai bine, se plăteşte după ambii indicatori. Iar de la anul o să mai crească puţin subvenţia pentru călători şi o să mai scadă pentru km.

      Până acum vreo 2 ani, se plătea doar pe km (şi CFR primea sumele după acelaşi principiu, însă mai primea cadou şi bani pentru modernizări, până a sărit UE de partea dorsală în sus), a fost între 19 şi 22 lei/tren*km, în funcţie de rectificările de buget.

      Dacă ministerul ăla era aşa bogat, la ora 17 nu vedeai înghesuială în troleele care trec pe lângă el. La 600 lei (debutant) – 1000 lei (3 ani vechime) – 1800 lei (peste 25 ani vechime) salariu nu îţi permiţi altceva în afară de troleu.

      0 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    4 + 9 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.