FITN9: Super-fragila inocență a sexualității și SF-ul dintre expresii





Andreea Gavriliu este actriță, dansatoare și regizoare, dar este cea mai cunoscută pentru coregrafiile ei. În 2017 a fost focusul Festivalului Internațional de Teatru Nou, a colaborat cu renumiți regizori români, precum Radu Afrim, Andrei Șerban sau Mihai Măniuțiu, iar în 2022 a colaborat și cu Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad, fiind coregrafa coproducției româno-bulgaro-sârbești „Miracolul Sfântului Gheorghe”. A câștigat două premii UNITER, în 2014 și 2019. Nu mai încape, astfel, absolut nicio îndoială: când într-un spectacol teatral se vrea o coregrafie ireproșabilă și distinctă, se apelează la Andreea Gavriliu! Iar cum slogalul ediției curente a FITN este „Distinct”, ar fi fost un real sacrilegiu să fie omis din program ultimul spectacol gândit și executat ca la carte de ea: SF (Super-Fragil)”.
De multe ori, cele mai bune producții ies dintr-o idee simplă. Așa e și „SF (Super-Fragil)”. Este o simulare, o chemare, o (re)introducere în simplitatea, armonia și perfecțiunea candidă a copilăriei. Dar spectacolul Andreei Gavriliu, desigur, nu se rezumă la atât. Intervine un al doilea plan, din registrul diametral opus.
Foto: Laurian Popa
Scena este un parc de copii, în care șase tineri performeri (trei fete și trei băieți: Ciprian Chiujdea, Vlad Crudu, Iuliana Danciu, Vlad Furtună, Iulia Lupașcu și Ileana Ursu – selectați printr-un casting național de Teatrul Excelsior) se distrează: se dau pe hinte, pe tobogan, sar în sus, în jos, se cațără, se fugăresc, se tachinează, se trag de păr, de tricouri, de fuste și de șireturi etc.
Zburdălnicia ritmică, ciclică și ludică este însă întreruptă, defazată periodic de o zbenguială diferită, o convulsie psihedelică. Transferul se produce când se aprind luminile fosforescent-galbene, momente în care copiii intră într-o transă psihomotorie colectivă, săriturile dezordonate și joaca de dinainte se transformă într-o sincronie senzuală, lascivă, cu reflexe latent-erotice. Este o pendulare între inocența juvenilă și dorința sexuală adultă, ce se ascunde în subconștient. O translație sinceră a sentimentelor interne și totodată o demascare suavă a tentațiilor animalice.
Foto: Laurian Popa
Sunt aceste porniri ale satisfacerii plăcerii, aceste impulsuri transgresive – și, uneori, agresive – prezente în instinctele fiecăruia dintre noi încă de la vârste fragede, chiar dacă sunt reacții încă necoapte, neexplorate, neînțelese? Ori atracția fizică este complet inexistentă în copilărie, limbajul trupului nu este altceva decât o „păsărească” frustrant de abstractă, eventual amuzantă?
„SF (Super-Fragil)” poate fi interpretat și așa, dar poate avea un mesaj, de fapt, și mai simplu, o nevinovată evidențiere a contrastului dintre manifestările copilărești și cele ale maturității, tocmai pentru a ne reaminti de inocența posibilă din noi, respectiv de frânarea uneori conștientă, alteori inconștientă a copilului din noi.
Foto: Laurian Popa
Chiar Andreea Gavriliu a declarat, de fapt, că „spectacolul de teatru fizic SF (SUPER-FRAGIL) urmărește să pună în antiteză frâul liber, caracteristic copiilor, și reprimarea pornirilor, tipică adultului. (…) Cei șase tineri actori-dansatori încorporează aceste vârste (6-9 ani și cea de 20+) pentru a ne aminti de «ce-am avut și ce-am pierdut», de farmecul lui «când o să mă fac mare», adică al speranței”.
SF (SUPER FRAGIL)
Spectacol de teatru fizic produs de Teatrul Excelsior București
Concept, regie, coregrafie: Andrea Gavriliu
Scenografia: Theodor Cristian Niculae
Muzica: Adrian Piciorea
Asistent coregrafie: Eva Danciu
Lighting design: Cristian Șimon
Asistent lighting design: Nicoleta Ivan
Dialoguri: Ileana Ursu
Producător delegat: Camelia Moroianu
Distribuție: Ciprian Chiujdea, Vlad Crudu, Iuliana Danciu, Vlad Furtună, Iulia Lupașcu, Ileana Ursu
Comentariile portalului
Da, a fost și este un fenomen frecvent, mai ales în presa de interes și de scandal, așa cum am și punctat indirect în text. Și așa cum (...)
Fostul premier englez Harold Wilson afirma o data"Este adevarat ca ziaristii sunt cainii de paza ai democratiei,dar realitatea a dovedit ca atunci cand un caine latra toti ceilalti (...)
== SINGURELE EVENIMENTE CULTURALE ALE ARADULUI -- NUNTZILE SI RAFUIELILE DIN CARCIUMI == VAI VAI IN CE HAL A AJUNS ARADUL. ==O PLECAT TAT CE I BUN ==