joi, 28 martie, 2024

Special Arad Logo

    Enola Day – Cine e de vină pentru tragedia de pe Mureș de la Semlac?

    de Lajos Notaros | 4 mai 2023, 7:30 AM | Opinii | Recomandările editorilor

    17

    un exercițiu ISU

    Pentru a construi răspunsul la întrebarea din titlu încep cu o poveste din tinerețea mea.
    Nu neapărat revoluționară, dar furtunoasă oricum, având în vedere condițiile de atunci. Eram proaspăt angajat la o firmă locală de prestări servicii. Am făcut multe cunoștințe noi, printre care un maistru cu care ne-am înhămat la proiectarea unei scule pentru o secție – întâmplător secția se afla la Semlac – de confecționat încălțăminte.

    Și pentru că asta presupunea deplasări de „documentare”, ceea ce însemna că aveam timp berechet, omul m-a introdus în pasiunea sa fundamentală: plimbarea cu barca pe Mureș. Barca era ancorată, printre altele, în spatele fabricii de zahăr. Dimineața, mergeam direct în „port”, luam bărcuța cu motor și după o scurtă plimbare ne îndreptam spre Trei Insule. Așa se numea și se numește în continuare locul, degeaba se miră de pe pasarelă Domnul Bibarț. Acolo ne delectam cu ceilalți insulari în timp ce întocmeam „documentația” tehnică a sculei.
    Contează mai puțin cum s-a terminat povestea, important este că atunci am făcut cunoștință cu viața și felul de a fi al oamenilor de pe Mureș. Da, formau o categorie aparte printre arădeni, o castă de fapt a celor care din primăvară până în toamnă trăiau pe râu, fie că se plimbau doar cu barca sau și mai pescuiau. Cei mai mulți stăteau în „căsuțe” pe Trei Insule, de acolo mergeau la lucru și tot acolo se întorceau după serviciu.

    Dar ce este mai important se referă la cunoștințele în ale navigației pe Mureș și la disciplina care decurgea de aici. Bărcile reprezentau adevărate mândrii pentru proprietari, erau întreținute ca lumea, îmbunătățite continuu, iar cine punea mâna pe un motor occidental, eventual Johnson sau Mercury, devenea obiect de admirație și invidie pentru ceilalți.

    Bineînțeles, regulile nu erau stabilite doar de ei, ci de autoritățile care supervizau această formă de escapadă din ghearele vieții anoste și plictisitoare din anii socialismului zis biruitor. Bărcile erau înregistrate, iar barcagiii aveau un fel de certificat-permis, asemănător permisului de conducere la mașini. Nu era o surpriză să apară „băieții” la un control care se termina de obicei la niște mici și beri pe insulă.

    Lucrurile, din acest punct de vedere cel puțin, nu s-au schimbat nici acum. Ca să fi posesor de barcă, chiar și fără motor și să ai dreptul să navighezi, chiar și pe Mureș, ai nevoie de o serie întreagă de aprobări și certificate.

    cautare mures

    Din câte știm până acum, barcagiul, omul care este vinovat pentru răsturnarea bărcii aproape de portul Periam, nu era în regulă de nici un fel, fără să mai vorbim că era și băut. Mă rog, pe apă o bere, două nu reprezintă un capăt de țară, nu e ca pe șosea, trebuie să fi tare nepriceput sau beat să răstorni barca cu 11 pasageri la câțiva metri de mal.

    Dar mai grav este că toate astea s-au întâmplat în mijlocul unei nepăsări totale din partea autorităților.

    Este aproape exclus ca acest „transport” la terasa din portul Periam să fi reprezentat o excepție, ceva nemaiîntâlnit. Iar dacă era ceva obișnuit, atunci vina este a tuturor celor care nu au realizat riscurile, respectiv posibilitatea unui asemenea eveniment dramatic. Și nu au semnalat pericolul, respectiv responsabilitatea autorităților care nu au realizat ce se întâmplă.

    Sigur, sunt și circumstanțe atenuante în ceea ce privește vina celor din jur. Locul este absolut periferic, aflat la marginea celor două județe, Periamul fiind deja în Timiș. Cu toate acestea este aproape imposibil să nu ajungă la urechea celor din domeniu, a autorităților care răspund de ce se întâmplă pe Mureș, că oamenii din zonă trec regulat râul cu barca fără să aibă respect pentru cele mai elementare măsuri de siguranță.

    cionca la savarsin

    Tăcerea celor care altfel se exteriorizează zilnic, lăudându-se cu marile lor realizări, este cel puțin simptomatică.

    Desigur, nu este vina lor directă, nu au ce să își reproșeze personal, însă prin alte locuri la asemenea tragedii cei care răspund de viața comunității care i-a ales ies în față cel puțin ca să își exprime tristețea și preocuparea pentru ca astfel de tragedii să nu se mai întâmple în viitor.

    Am văzut ce au făcut cei aleși în weekend-ul în care s-a întâmplat tragedia. Au fost peste tot, la Săvârșin, la Bruxelles, dar niciunuia nu i-a trecut prin cap să se ducă la fața locului, să exprime măcar câteva cuvinte de consolare celor care acum sunt în doliu.

    mures

    Da, este și vina noastră, a celor care trecem nonșalanți pe lângă lucruri făcute de mântuială și dăm din mână a lehamite la auzul neseriozității celor care răspund de administrarea treburilor publice.

    În fond, orice minune ține trei zile, se va uita și de asta, iar treburile vor merge mai departe așa cum ne-am obișnuit: vorbe și fotografii multe pe FB, dar lipsă totală de preocupare sinceră pentru cei care, nefiind nici bogați, nici influenți, adică niște neica-nimeni acolo, ar avea nevoie, din când în când și de atenția noastră.

    Și nu doar din patru în patru ani…

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Am înțeles ca făcea un fel taxi la negru de pe un mal pe celălalt.
      Activitate neverificata de nimeni până acum din cauza asta au și trimis dosarul Galați ca aici nu se știe ce și cum sta treaba cu permisul de barcagiu, cu barca omologată șamd.

      +7 voturi
      +1
      -1
    2. Articol foarte bine scris – ipartial! Eu NU pot fi impartial. Cunosc bine Muresul. L-am trecut innot de la varsta de 14 ani sa economisesc banutul pentru intrare pe strand… Intreaga vina este a autoritatilor locale… Lucrez de peste 15 ani cu americanii… la ei pentru orice exista o „PROCEDURA” si se respecta cu sfintenie. Procedura este ff simpla! Noi pe langa faptul ca nu avem proceduri si acolo unde avem nu le respectam si toate sunt super sofisticate ;toate incep cu un citat din Socrate …de nu mai intelegi nimic… in concluzie ,nici o activitate omeneasca (colectiva) nu ar trebui sa scape autoritatilor fara sa o reglementeze! N-am nici o speranta ca in viata asat voi trai sub astfel de reglementari logice…Pot sa scriu cateva pagini despre actiunile politiei locale fara nici o logica de preventie ci doar vanatorii de amenzi…Daca existau reguli drama NU ar fi avut loc…parerea mea

      +11 voturi
      +1
      -1
    3. Am trecut de nenumarate ori Muresul inot, dar nici o data in perioada asta cind e involburat,plin de virtejuri si posibil crengi de copac care cind se vad cind nu. Ma intreb ce barca e capabila in Arad sa duca 12 persoane, chiar daca sint si copii printre pasageri pe o apa asa cum e Muresul acum. In primul rind cei mai inconstienti au fost pasagerii, apoi barcagiul ca s-a last convins. In rest tristete cit cuprinde.

      +3 voturi
      +1
      -1
      • Așa este dacă privim evenimentul strict prin perspectiva vinei individuale.
        Din informațiile pe care le avem, barcagiul s-a lăsat rugat destul de mult, era pe celălalt mal, dar ”pasagerii”, au insistat să vină și să îi ia. Eu am insistat pe lejeritatea autorităților care au permis ca un barcagiu fără permis, cu barcă neautorizată, să facă astfel de transporturi. Evident, nu de azi, de ieri…E vorba aici de un aspect penal, cel al barcagiului și unul moral, cel al celorlalți, pasageri inconștienți și autoritățile care nu își fac treaba.

        +3 voturi
        +1
        -1
    4. La noi (poate și la alții?..) aceasta este ordinea: prima oară se întâmplă tragedia, apoi se iau (se iau?….) măsurile ce se impun. De altfel, eu problema cea mai gravă o văd în faptul că EXISTĂ LEGI, dar aceste legi nu sunt respectate (atât la nivel de individ cât și la nivelul instituțiilor). Iar despre minimul instinct de conservare (”clopoțelul” care ne atrage atenția că nu trebuie să riscăm, mai ales când avem sub responsabilitate și alte persoane)… parcă l-am pierdut..!?

      +2 voturi
      +1
      -1
    5. Domnule profesor,intelegem durerea si tragedia intamplata,dar ma surprinde ca nici un ziar sau post TV nu a prezentat legislatia in vigoare referitoare la navigatie si mijlocele ei! Toti ne dam cu parerea,dar suntem in ceata! Unii spun ca numai un motor de anume putere si o ambarcatiune de anumita capacitate au nevoie de o autorizatie speciala! Nu cunosc dar merita vazut! Asteptam o revenire, daca aceasta nu constituie un secret de stat,caci altfel nu ar fi trimis procesul la Galati!

      0 voturi
      +1
      -1
      • Așa este. Eu m-am documentat cât de cât, orice barcă folosită la navigație are nevoie de un certificat, iar cel care navighează, de un permis. Desigur, treaba este bine stabilită în cazul navigației comerciale, mai puțin în cea a celei turistice sau de plăcere. Tocmai asta este problema despre care am vorbit: pe vremea când încă pe Mureș aici la Arad era o viață intensă pe apă, regulamentele erau respectate mai serios, acum, nemaifiind ceva intens și specific, nu mai reprezintă interes și atenția scade. Ar fi momentul, după această tragedie, ca autoritățile să se trezească și să își facă treaba cum trebuie.

        +3 voturi
        +1
        -1
    6. Felicitări pt articol !!!
      Ați spus lucrurile pe nume, într-un mod elegant , prea elegant pt cei care acum incep deja sa se pozeze in jurul ceaunelor, la festivitati etc, dar cum bine ati subliniat, niciunul n-a mers la locul tragediei, macar din respect, asa cum au mers edilul Periamului , al Semlacului si care au mai pasit in acel loc.

      +2 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    2 + 2 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.