Eficiența la Arad vs. Oradea: cu 1.000 de locuri de parcare mai puţin decât la Oradea, cu 14.000.000 de lei în minus la încasările din parcările cu plată
Aradul stă bine și foarte bine când vine vorba de încasările pe care și le trece primăria în cont din amenzile de parcare și din tarifele percepute pentru locurile de parcare cu plată, prinzând de fiecare dată top 10 la nivel de țară, dar nu stăm tot atât de bine la eficiența gestionării parcărilor. Cel puțin nu dacă facem comparația cu Oradea, caz în care eficiența pare să lase tare mult de dorit la capitolul administrarea parcărilor din oraș.
Avem cu 1.068 de locuri de parcare mai puțin decât Oradea (7.355 la Oradea, 6.287 la Arad), dar primăria din orașul nostru a încasat mai puţin cu 13,7 milioane de lei din administrarea parcărilor cu plată față de municipiul vecin. Oradea a încasat, potrivit statisticilor elaborate de Parking Data, 18.286.107 de lei, în timp ce Aradul a reușit să producă, din locurile de parcare cu plată, doar 4.589.747 de lei.
Timișoara, mai slabă decât Aradul și Oradea la eficiența administrării parcărilor
La capitolul eficiență, putem totuși să ne considerăm norocoși, dacă ne comparăm, de pildă, cu Timișoara, care are aproape de trei ori mai multe locuri de parcare cu plată față de Oradea, dar a încasat cu aproape două milioane mai puțin: 16.744.948 de lei din cele 22.580 de locuri de parcare cu plată.
Dacă însă nu ne comparăm cu Oradea, care excelează în toate, mai ales când vine vorba de încasări din parcări cu plată sau rezidențiale, Aradul stă, așa cum am precizat de la început, destul de bine, prinzând top 10 în mai toate clasamentele la care vom face referire aici.
Top-urile naţionale şi poziţiile pe care se regăseşte Aradul
Ocupăm locul 8 pe ţară la oraşele cu cele mai multe locuri de parcare cu plată şi locul 2 la oraşele medii cu cele mai multe locuri de parcare cu plată, desigur după Oradea. Am pierdut două locuri în clasament şi am ajuns pe poziţia a 10-a la capitolul venituri încasate din administrarea locurilor de parcare cu plată (semn că gestionarea lor, așa cum am amintit mai sus, lasă de dorit).
Stăm, însă, foarte bine când vine vorba de amenzile împărţite la cei care parchează fără să plătească locul de parcare. Ocupăm, mai exact, locul 5 pe ţară la banii obţinuţi din amenzile date pentru parcări.
Statistica este realizată, asemeni celorlalte topuri despre care am scris de curând AICI, de către Parking Data. În baza datelor de aici, obţinute de Parking Data ca urmare a cererilor formulate pe Legea transparenţei decizionale către primării din România, Arad avea în anul 2023 un număr de 6.287 locuri de parcare. Toate datele, statisticile, topurile pe care le amintim acum se referă la anul 2023.
Aradul, peste 900 de locuri de parcare cu plată în construcţie?
În baza datelor obținute de autorii raportului „Inventarul parcărilor publice 2023”, Aradul avea în construcție, în anul 2023, peste 900 de locuri de parcare! O informație care, deși e făcută publică aici, pare ascunsă de Primăria Arad în oraş şi de locuitorii ei. În fapt, niciun anunț de construire a unor noi locuri de parcare nu a fost făcut public de primărie în ultimul an, informațiile vizând viitoarele parcări lipsind şi când vorbim doar de proiectarea lor.
Deși nu am vrea să insistăm pe parcările aflate în construcții în 2023 pentru că nu știm să le identificăm pe teren pe cele ale Primăriei Arad, precizăm că în acest top conduce detașat Cluj-Napoca (3.464 de locuri de parcare în construcţie), urmat de Jimbolia (1.500) şi București (1.248). Poziţia a 4-a revine Aradului, cu cele 944 de parcări declarate. Oradea şi Timişoara nu au prins aici top 10.
Situația faptică de la nivelul Aradului nu pare să se fi schimbat însă cu mult faţă de cele prezentate de noi aici:
Despre parcările din Arad, numai de bine. Dar nu în anul 2024. Nicio parcare nouă (nici) în acest an
Revenind la statisticile şi topurile grupate de cei de la Parking Data pe capitole, orașele care au cele mai multe locuri de parcare cu plată au fost, în anul 2023, București, Brașov și Timișoara, topul fiind identic cu cel din 2022.
Iată top 10 oraşe în funcţie de numărul locurilor de parcare cu plată (cu și fară barieră):
1. București – 45.280
2. Timișoara – 22.580
3. Brașov – 21.041
4. Constanța – 13.242
5. Sector 4 – 9.427
6. Cluj-Napoca – 8.224
7. Oradea – 7.355
8. Arad – 6.287
9. Târgu Mureș – 5.394
10. Sibiu – 4.079
În clasamentul oraşelor mici, top 3 oraşe în funcţie de numărul locurilor de parcare cu plată este ocupat de Oradea, Arad și Târgu Mureș.
Iată topul:
1. Oradea – 7.355
2. Arad – 6.287
3. Târgu Mureş – 5.394
4. Sibiu – 4.079
5. Baia Mare – 3.636
6. Alba lulia – 3.518
7. Râmnicu Vâlcea – 3.406
8. Tulcea – 2.966
9. Pitești – 2.602
10. Ploiești – 2.589
Încasările, o altă poveste pentru Arad şi Timişoara
Situaţia diferă însă dacă ne uităm la veniturile realizate din taxarea parcărilor publice cu plată, acolo unde Aradul a pierdut două locuri şi a ajuns ultimul oraş în top 10. Stăm însă bine dacă ne gândim că oraşul e în categoria celor medii, dar a intrat totuşi în top 10 naţional.
Oradea prinde, ca mai peste tot, şi în acest clasament top 3, urmat la mare distanţă de Timişoara şi la şi mai mare distanţă de Sibiu. Înaintea Oradiei se află doar Bucureşti şi Cluj.
Top 10 oraşe în funcţie de încasările din taxarea parcărilor cu plată arată aşa:
1. București – 49.140.511 lei
2. Cluj-Napoca – 26. 628.213 lei
3. Oradea – 18.286.107 lei
4. Timișoara – 16.744.948 lei
5. Sibiu – 9.647.537 lei
6. Brașov – 8.000.973 lei
7. Constanța – 7.762.970 lei
8. Târgu Mureș – 6.180.466 lei
9. Suceava – 5.020.660 lei
10. Arad – 4.589.747 lei
Când vine vorba de nerespectarea regulamentului de parcare, localitățile care adună cele mai multe venituri din sancțiuni sunt București, Oradea și Cluj-Napoca, fruntașe, potrivit Parking Data, în „efectuarea controlului plăţilor taxelor de parcare”.
Top 10 orașe în funcţie de venituri din amenzi arată aşa:
1. București – 7.254.097 lei
2. Oradea – 2.979. 670 lei
3. Cluj-Napoca – 2.357.760 lei
4. Timișoara – 2.274.165 lei
5. Arad – 1.354.497 lei
6. Lupeni – 986.920 lei
7. Galați – 857.067 lei
8. Reșița – 824.390 lei
9. Suceava – 494.560 lei
10. Bârlad – 73.132 lei
Autorii studiului privind parcările din România au realizat și un top al orașelor care au în evidență veniturile din ridicarea mașinilor. În fruntea acestui top se află Craiova, urmată de Sectorul 4 și Constanța.
Oradea și Timișoara se regăsesc și în acest top cu venituri sub 700.00 de lei din ridicarea mașinilor, ocupând locul 5, respectiv 6. Aradul nu a prins aici top 10, deși Recons, societatea Primăriei Arad care se ocupă de parcările publice din Arad, are în administrare şi serviciul de ridicat maşini şi câteva „Rodici”.
Semn fie că arădenii sunt grijulii cu locul unde îşi parchează maşina, chiar dacă nu sunt preocupaţi atât de plata parcărilor, fie că administrarea serviciului lasă de dorit și aici.
În materialul viitor vom reveni, aşa cum am promis, asupra gratuităţilor şi facilităţilor oferite de primării când vine vorba de parcarea cu plată în oraşe.
Citeşte şi:
• Câţi bani face Aradul din parcări? Locul 10 pe țară și locul 2 în topul orașelor medii, la venituri din parcări
• Arad, orașul cu (unele dintre) cele mai scumpe abonamente de parcare. Cât costă abonamentele comparativ cu Oradea, Timișoara, Sibiu, Brașov sau Sighișoara
• 21.900 de lei – rezervarea unui loc de parcare în centrul Aradului. Subiectul a încins internetul
• Noul Regulament de parcare intră în vigoare de săptămâna viitoare
• Parcări mai scumpe, pentru timp mai scurt și abonamente anulate în centrul Aradului
Comentariile portalului
Daca tot sunteți la subiectul asta, căutați despre cura cu apa caldă. Scrieți un articol. Sănătate!
Nicio problemă, doriți să vă indicăm publicații gen Realitatea și România TV? Adică deținute de condamnați fugiți din țară care învârt rahatul (...)
Da, povestea este adevărată, dar incompletă. Swinton a lucrat pentru Times, pe urmă pentru Sun, primul și cel mai mare nume pentru așa zisul jurnalism galben (jellow journalism). (...)