Câţi bani face Aradul din parcări? Locul 10 pe țară și locul 2 în topul orașelor medii, la venituri din parcări
Cu venituri totale din parcări, în 2023, de 10.031.981 de lei, Aradul ocupă în topul Parking Data, pentru orașe medii, la venituri încasate din administrarea sistemului de parcări, a doua poziție după Oradea. Veniturile încasate de Primăria Oradea din administrarea parcărilor publice sunt însă mult mai mari decât cele din Arad, mai mult decât dublu: 26.987.076 lei.
Poziția a treia în din acest top este ocupată de Sibiu, primăria de aici obținând anul trecut din plata parcărilor publice o sumă apropiată de cea a Primăriei Arad: 9.983.667,62 lei.
Potrivit datelor făcute publice de Data Parking, în anul 2023, Primăria Oradea administra 27.855 de locuri de parcare publice, Aradul 20.467 de locuri de parcare, în timp ce Sibiu, care ocupă locul trei la venituri, administra un număr mult mai mare de parcări decât Aradul și Oradea: 29.343.
Explicația stă, desigur, în taxele pe care primăriile le percep pentru locurile de parcare amenajate, în condiţiile în care o oră/o zi de parcare cu plată în Oradea e de două ori mai scumpă decât în Arad, în timp ce în Sibiu sunt unele dintre cele mai mici tarife la parcare pe zi şi pe oră. Abonamentele de parcare din Sibiu sunt unele dintre cele mai ieftine, după cum aţi putut citi și mai jos:
Aradul, locul 10 pe țară la venituri din parcări
La nivel naţional, Aradul ocupă poziția a 10 în topul realizat de Parking Data, la veniturile încasate de data această din parcările cu plată (aici nu intra și parcările de reședință), cu un venit obținut anul trecut de 4.589.747 de lei, din taxarea cele 6.287 de locuri de parcare cu plată.
Primul loc este ocupat de București (49.140.511 de lei obținuți din taxarea a 45.280 de locuri de parcare cu plată), urmat de Cluj-Napoca (26.628.213 de lei din 8.224 de locuri de parcare) și Oradea (18.286.107 de lei din 7.355 de locuri de parcare).
Următoarele locuri în top revin orașelor: Timișoara (16.744.948 de lei din 22.580 de locuri de parcare), Sibiu, Brașov, Constanța, Târgu Mureș și Suceava.
Topul veniturilor obținute de orașe pe un loc de parcare, în 2023
Pentru a indica eficiența veniturilor încasate pentru parcări, realizatorii topului au calculat și câți bani au făcut primăriile din administrarea unui loc de parcare (venit per loc de parcare). Oradea prinde şi aici TOP 3 al municipiilor de talie medie, primăria scoțând dintr-un loc de parcare un beneficiu de 968.80 de lei!
Suma este imensă dacă amintim că media veniturilor obţinute de orașele medii pentru un loc de parcare a fost calculată la 287.80 de lei. În fapt, Oradea ocupă o poziție bună și în topul național cu acestă sumă, semn că parcările de aici sunt scumpe.
Și Aradul este mult peste media pe ţară, cu un venit per loc de parcare de 490.15 de lei. Sibiu este tot peste media pe ţară, cu 340.24 lei venituri dintr-un loc de parcare, dar nici acest oraş şi nici municipiul Arad nu prind aici TOP 3.
Târgu Mureş, cu 1.145.80 de lei pe un loc de parcare, şi Satu Mare, cu 731.11 de lei venituri obţinute din administrarea unui loc de parcare, ocupă primele locuri în acest clasament, alături de Oradea.
Timișoara, cu cele mai multe locuri de parcare, nu a prins top 3 orașe mari
Timişoara cu cele 83.500 de locuri de parcare, cele mai multe locuri de parcare dintr-un oraș din România, nu prinde TOP 3 oraşe mari, când vine vorba de veniturile obţinute din administrarea parcărilor. Suma obţinută de Primăria Timişoara din gestionarea parcărilor publice în anul 2023 a fost calculată de Parking Data la 19.664.677 de lei. Dublu faţă de Arad şi Sibiu, dar mult mai puţin decât adunase Primăria Oradea din parcările publice pe care le administrează.
Primăria Timişoara administrează însă şi multe parcări pentru care nu percepe tarife.
În topul oraşelor mari, înainte de Timişoara (poziția a 6-a) se află Bucureştiul, primul loc, sectoarele de aici (locul doi fiind ocupat de Sectorul 4) şi Clujul, locul 3.
Bucureștiul a încasat în anul 2023 din sistemul de parcare cu plată suma de 58.241.576 de lei, Sectorul 4 suma de 37.916.203 de lei, iar Cluj-Napoca 37.856.829 de lei.
Cu 1,286.25 de lei venituri obţinute dintr-o loc de parcare, Bucureştiul (care administrează 45.280 de locuri de parcare) ocupă locul 1 şi în acest top al eficienţei. Cluj-Napoca (care administrează 42.596 de parcări) a încasat doar 888.74 de lei în 2023 pentru un loc de parcare, mai puțin decât Oradea, municipiu inclus într-o altă categorie.
Media naţională a veniturilor încasate pentru un loc de parcare în oraşele mari a fost calculată la 472.97 de lei. Timişoara este la jumătate din media naţională pentru oraşele mari: 235.51 lei, sumă similară cu cea încasată de Primăria Arad.
Cresc mult veniturile din taxarea parcările, nu şi numărul de parcări
Realizatorii raportului privind „Inventarul parcărilor publice din România” care include topurile amintite de noi mai sus precizează, încă din start, că în ultimul an se constată „cea mai mare creștere de până acum a volumului încasărilor din parcările publice în România, cu o creștere de aproape 50 % (452 milioane lei față de 314 milioane de lei anul anterior)”, o creştere de peste 3 ori în 5 ani. Totul, însă, în condițiile în care „creşterea veniturilor în 5 ani de 300% se bazează pe o creştere a numărului locurilor publice de parcare de doar 17% în 5 ani”.
”Numărul total al parcărilor publice a crescut foarte puțin faţă de anul precedent (1,353 milioane față de 1,299 milioane), însă a crescut foarte mult volumul veniturilor încasate din parcările
publice”, se aminteşte şi mai jos în raport.
Despre cât de greu se fac noi locuri de parcare în România și, mai apoi, la Arad, într-un alt material.
Mai amintim doar că 148 de orașe taxează parcarea în România, dar în ţară există alte 144 de orașe care încă nu taxează parcarea, şi că aproximativ 23% din numărul locurilor publice de parcare sunt fără plată în 2023 (311.344), potrivit Parking Data.
Cât costă o oră de parcare în Arad vs. Oradea şi Timișoara
Cum s-a ajuns la sumele de mai sus? Prin taxele impuse de primării pe locurile de parcare pe care le administrează: parcarea cu ora, parcarea pe zi, abonamentele de parcare. Cât costă parcările cu plată pe ore şi pe zile în vestul ţării?
O oră de parcare cu plată în zona ultracentrală a Aradului e mai ieftină decât în municipii precum Oradea sau Timișoara, dar e mai scumpă decât la Sibiu sau Braşov.
Potrivit aplicației Tpark, folosită ca modalitate de plată a parcărilor în toate municipiile incluse în această secţiune a materialului, o oră de parcare în Zona Zero din Arad costă 3.15 lei, iar în zona zona 1 – 2.63 lei, în timp ce plata parcării pe o zi în zona 1 costă 21 lei. În zona 0 acest tip de parcare nu este posibil.
La Oradea, care conduce de departe topul celor mai scumpe parcări cu plată din Vest, pe oră şi pe zi, o oră de parcare în zona ultracentrală costă 8 lei, în zona 1 – 4 lei, în timp ce în zona 2 – 3 lei. O zi de parcare cu plată, costă, pentru zona 2, unde acest tip de parcare este posibil, 30 de lei.
La Timişoara, o oră de parcare în zona ultracentrală, Zona Green, costă 4 lei, iar în zona Red 2 lei, în timp ce șederea pe mai departe în parcarea din Zona Green este calculată, progresiv, la 7 lei/ora. Pe aplicația Tpark nu există posibilitatea de plată a unei zile de parcare aici.
Sibiul, orașul în care parcarea e prietenă cu turiștii
Am decis să aruncăm un ochi și la parcările cu plată din orașele Sibiu, Brașov, Sighișoara etc., pentru a avea o imagine cât mai clară a costurilor pe care cetățenii le acoperă pentru staționarea în zonele parcările cu plată.
La Sibiu, în zona A, o oră de parcare costă 2.59 lei, în zona B tot 2.59 lei, în zonele C și D – 1.44 lei, în timp ce o zi de parcare în zonele cu plată din oraș (A,B,C,D) costă 12.67 lei în aplicaţia Tpark.
La Braşov, în zona ultracentrală, o oră de parcare costă 3 lei, iar o zi de parcare în această zonă 24 lei, în timp ce în Zona 1 o oră de parcare costă 2 lei, iar o zi de parcare 16 lei.
La Deva o oră de parcare în zona A costă 2.10 lei, iar în zona B – 1.05 lei.
La Sighişoara, unul dintre oraşele preferate de turişti, o oră de parcare în Zona A costă 5.65 lei, iar o zi de parcare tot aici 20.83 lei, în timp ce în zona B o oră de parcare e 4.76 lei, iar pentru o zi se plătește 16.96 lei.
La Hunedoara, primăria pare să nu fi împărțit oraşul pe zone, existând un singur tarif: 1 ora costă 3.36 lei, o zi 20.14 lei. La Baia Mare, situația pare similară cu cea de la Hunedoara. Există un singur tarif pentru plata parcărilor: 1 oră- 5.25 lei, o zi – 12.60 lei.
Trebuie precizat aici că prețul include și taxele pe care Tpark le percepe pentru aplicație, de unde și diferența dintre tarifele incluse în hotărârile de consiliu și plata efectivă pentru un loc de parcare.
Ce venituri s-au obţinut din amenzile date în parcările publice şi ce facilităţi oferă primăriile când vine vorba de parcări în oraş şi cui, în materialele viitoare pe această temă.
Citește și:
• Arad, orașul cu (unele dintre) cele mai scumpe abonamente de parcare. Cât costă abonamentele comparativ cu Oradea, Timișoara, Sibiu, Brașov sau Sighișoara
• 21.900 de lei – rezervarea unui loc de parcare în centrul Aradului. Subiectul a încins internetul
• Noul Regulament de parcare intră în vigoare de săptămâna viitoare
• Parcări mai scumpe, pentru timp mai scurt și abonamente anulate în centrul Aradului
Comentariile portalului
las ca pricepi tu tot.
Nu pricepi nimic.
mda, Trump e salvatorul lumii...dar doar prin ianuarie, cand trece "galceava" de la noi. de ce asteptam oare sa ne salveze altii, de parca e responsabilitatea altora binele nostru??? (...)