ExclusivDreptatea OMV-ului pare scoasă din pix… Viața locuitorilor de pe strada Gelu din Grădiște e agățată de un fir de ață foarte subțire

    de Raluca Medeleanu, Mihai Todoca | 6 septembrie 2018, 8:11 AM | Investigaţii | Topic special

    9

    Când am publicat reportajul prin care atrăgeam atenția asupra nemulțumirii și fricii oamenilor care locuiesc pe strada Gelu din Grădiște față de linia de cale ferată care duce la viitorul depozit de carburanți, am promis că vom reveni asupra subiectului, cu poziția oficială a Primăriei Arad și a OMV Petrom. Recunoaștem, nu am publicat răspunsurile în momentul în care le-am primit, întrucât am dorit să verificăm câteva afirmații din comunicate. Aveam o presimțire că ne lipsesc bucăți din „imaginea completă”, astfel că a necesitat timp de documentare, pe care încă o mai desfășurăm.

    Pentru cei care nu își amintesc subiectul, pe scurt, problema e cam așa: oamenii sunt îngroziți că atunci când va fi pusă în funcție, linia le va distruge încet, încet, locuințele, din cauza vibrațiilor produse de greutatea vagoanelor care vor trece pe acolo zilnic, mai puțin de un metru de casele lor. Au avut și o „mostră” a situației, când vibrațiile produse de compactor le-au făcut efectiv crăpături în pereți. Oamenii se întreabă, pe drept cuvânt, cine și cum a dat voie să se întâmple așa ceva. Este adevărat că linia respectivă a mai funcționat în trecut, dar nu avea traficul pe care îl va avea acum, locatarii spunându-ne că mai demult arareori mai trecea câte o locomotivă pe lângă casele lor, iar acum nu există nici măcar loc să se construiască măcar un gard antifonic.

    Citește și: Îngroziți și speriați, locuitorii de pe o stradă din Grădiște au pornit cronometrul pentru distrugerea lentă a caselor în care locuiesc | Video + Foto

    Înainte să începem să explicăm mai pe larg subiectul, vă reproducem mai jos răspunsurile primite de la municipalitate și de la companie:

    Poziția Primăriei Arad:

    „Primăria municipiului Arad a eliberat începând din toamna anului trecut un număr de 4 autorizaţii pentru lucrări care urmau să se desfăşoare în incinta depozitului de carburanţi OMV-Petrom din cartierul Grădişte. Este vorba despre 2 autorizaţii de desfiinţare, o autorizaţie de organizare de şantier şi o autorizaţie de modernizare a depozitului”. Primăria Arad afirmă că „nu noi am autorizat linia ferată. E de domeniul CFR”.

    De asemenea, în momentul în care am solicitat pe baza legii liberului acces la informații să studiem autorizațiile care au fost totuși emise de Primărie, ni s-au enumerat doar autorizațiile fără să primim o copie a acestora, așa cum cerusem din dorința de a le studia. „Precizăm faptul că cererea dvs. nu poate fi soluţionată în mod favorabil. Conform art.7 alin.22 din Legea nr.50/1991, autoritătile au obligaţia de a respecta restricţiile impuse de legislaţia în vigoare în legătură cu secretul comercial şi industrial, proprietatea intelectuală, protejarea interesului public şi privat, fără a se aduce atingere garantării şi protejării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale persoanelor fizice cu privire la dreptul la viaţă intimă, familială şi privată, potrivit legii.
    Conţinutul autorizaţiilor de construire poate fi pus numai la dispoziţia persoanei care face dovada că este direct interesată sau potenţial afectată de actele administrative solicitate. ”, ne-au răspuns reprezentanții Primăriei Arad.

    Poziția OMV Petrom e următoarea:

    „Conform unor documente prezentate de Primăria Arad, există un titlu de proprietate pentru terenul pe care se află calea ferată împreună cu zona de siguranță, cu o lățime totală de circa 50 de metri, pe care nu se poate construi.
    O parte din imobilele pentru care există plângeri se află pe acest teren, care figurează în proprietatea primăriei, dar și în interiorul zonei de siguranță și au fost construite fără autorizație și încălcând prevederile legale.
    Lucrările curente vizează reparația liniei ferate existente.
    Este vorba de o linie de cale ferată construită în anii ‘30, care a fost utilizată timp de zeci de ani, până în 2011. Aceasta va deservi depozitul de carburanți de la Arad.
    În perioada în care depozitul de carburanți a funcționat (anii 1970-2011), nu au existat plângeri ale locuitorilor din vecinătate pe această temă”.

    Acum, să vă explicăm ce anume nu prea înțelegem noi când punem laolaltă cele două răspunsuri primite și ne gândim la linia care dă bătăi de cap locuitorilor de pe strada Gelu. Avem următoarea situație:

    Primăria afirmă că autorizarea liniei e domeniul CFR. Sursele noastre din CFR ne-au arătat că linia în fapt NU aparține de CFR întrucât de la începutul existenței ei a fost o linie privată, special creată pentru depozitul PECO din perioada comunistă. Oricât au căutat prin documentele pe care le dețin, nu au știut să ne indice exact anul în care linia a fost creată, dar au opinat că în orice caz ea a fost construită după anii ’60. Stând și judecând logic, trebuie să punem sub semnul întrebării afirmația OMV cum că linia e din anii ’30, întrucât depozitul știm sigur că a fost construit în anii 1970. Înainte, exista încă din cel de-al Doilea Război Mondial, în direcția exact opusă a orașului, mai exact înspre Aeroportul Arad, ceea ce era pe atunci cel mai mare depozit arădean de combustibil. Dat fiind faptul că CFR a explicat că linia către depozitul Peco (viitor OMV) este privată, a fost construită pentru depozitul de carburanți de acolo și că nu a existat niciodată în posesia CFR, putem concluziona că ea nu avea cum să existe înainte. Mai mult, aceeași poveste o găsim expusă și în cartea „Complexul feroviar Arad – istoric” (pag,23), scrisă de ing. Valentin Ivănescu, de unde aflăm că depozitul de carburanți PECO (din Grădiște) a fost construit la mijlocul anilor ’70.

    O să înțelegeți imediat de ce ne legăm atât de mult de data de construcție a acestei linii…

    Ni s-a părut cel puțin ciudat faptul că OMV afirmă că locuințele au fost construite acolo fără autorizație, prea aproape de linie, mai ales când am verificat extrasul de carte funciară a casei aflate cel mai aproape de linie și am descoperit că proprietatea respectivă datează în acte, exact cu același număr de metri pătrați și poziționare a casei, încă din 1910! De aici, ne punem următoarea întrebare: cum putea fi casa construită fără autorizație „în interiorul zonei de siguranță, încălcând prevederile legale”, când a fost construită înaintea existenței liniei? Chiar și dacă anul indicat de OMV (1930) e varianta corectă și nu cea indicată de sursele noastre din CFR (anii 60-70), situația tot rămâne absolut neschimbată: casa e înaintea liniei ferate. Iar despre „prevederile legale” existente în perioada în care s-a construit depozitul efectiv care va fi repus în funcție acum de OMV, nu trebuie să fim specialiști pentru a înțelege cum se aplicau legile în perioada comunistă: dacă tovarășul prim secretar zicea că vrea o linie acolo, păi putea să-ți treacă și prin casă, că nu conta! Nimic nu stătea în calea viziunii partidului, iar acest lucru e bine știut.

    View Fullscreen

    Oricum o întorci, OMV are actele în regulă, dar și proprietarii au actele în regulă. Dreptatea e undeva „la un metru”

    Proprietarul actual al liniei este OMV, iar compania are toate autorizațiile, asta e clar. Cine le-a dat însă undă verde? Primăria a indicat CFR-ul, OMV a indicat Primăria. Noi, pe lângă solicitările către Primăria Arad și OMV Petrom, am cerut și CFR-ului explicații, care ne-a informat așa cum am spus mai sus că linia este privată și e racordată la infrastructura feroviară publică în Staţia Căi Ferate Arad. „Menționăm că, urmare documentației depusă la CFR SA de S.C. OMV PETROM S.A – Depozit PETROM Arad, pentru executarea unor Lucrări de desființare : depozit carburanți, cabină poartă, separator hidrocarburi. Modernizare Depozit Arad: depozite carburanți, cale ferată, compania a acordat avizul pentru desfășurarea acestor lucrări”, ne-a răspuns Serviciul Comunicare Mass-Media din București al CFR.

    Iar studiind extrasele de carte funciară, aflăm următoarele: conform actului administrativ nr.146 din 09.05.2017, liniei de cale ferata i se atribuie un numar cadastral (348127) prin dezmembrarea unei părți în suprafata de 453499 mp din întregul teren marcat cu galben din harta de mai jos, care aparținea de Statul Român. În același act se intabulează linia cu drept de proprietate privată către OMV. Prin mai multe acte adminsitrative ale Primariei (23079 din 27.03.2018, 10154 din 06.03.2000, 32767/A2 din 07.05.2018 și 32767/A2 din 07.05.2018) cât și ale Oficiului de Cadastru și Publicitate Imobiliară (33376 din 21.03.2018) și OMV (237 din 19.01.2007) se notează că linia este construită, iar astfel se intabulează cu titlu de proprietate dobândit prin construire către OMV Petrom. Suprafața este de 4203 mp, cu numărul cadastral 348127.

    Revenind la poziția Primăriei, invocarea art. 7 al legii nr.50/1991 ridică semne de întrebare importante. Înainte să le formulăm, să vedem ce spune legea: În aplicarea prevederilor alin. (21), autorităţile prevăzute la art. 4 au obligaţia de a respecta restricţiile impuse de legislaţia în vigoare în legătură cu secretul comercial şi industrial, proprietatea intelectuală, protejarea interesului public şi privat, precum şi fără a se aduce atingere garantării şi protejării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale persoanelor fizice cu privire la dreptul la viaţă intimă, familială şi privată, potrivit legii.

    Oare locuitorii de pe strada Gelu, persoane fizice, nu au dreptul să știe ce se întâmplă la un metru de casa lor? Dreptul lor la viața intimă, familială și privată, nu este încălcat?

    Și încă un lucru care mai trebuie menționat este următorul: am vorbit cu mai multe surse din cadrul companiilor de asigurări pentru a afla dacă daunele suferite de imobile rezultate în urma vibrațiilor pot fi acoperite. Răspunsul a fost unul simplu și universal: NU.

    Nu exită nici o poliță de asigurare a locuinței care să îi despăgubească pe acești oameni în cazul unui dezastru de acest fel, nici măcar pentru crăpăturile provocate deja.

    Atunci ce le mai rămâne de făcut oamenilor de pe strada Gelu? Să tacă și să se roage să nu cumva să cadă pereții caselor pe ei…

    Comentarii

    1. Va scriu pe scurt parerea mea, care oricum nu conteaza, dar poate va ajuta sa mai adaugati niste puzzle-uri la acest articol. Din punctul meu de vedere nici la dvs nu se leaga unele lucruri, si prea inclinati balanta inspre partea locatarilor de pe strada aia. Eu nu tin cu nici o parte dar va pot afirma urmatoarele:
      – acea linie ferata nu a fost construita exclusiv fostului depozit.(in apropierea depozitului se afla mai demult spalatoria depoului de locomotive, daca cautati o sa gasiti dovezi pt acest lucru)
      – pana in 2011 va pot spune sigur (cunosc personal), si se poate dovedi cu acte; ca soseau la acel depozit la fiecare 2 sau 3 zile cate un tren intreg de carburanti. Prin tren intreg ma refer intre 20-25 vagoane de combustibil care se descarca in acel depozit, sosit din rafinarii.
      Pana atunci nu i-au deranjat pe acei oameni zgomotul vagoanelor, indiferent ca era in timpul saptamanii sau in weekend…
      Si totusi tind sa cred ca, candva ei si-au construit casele in acea zona fara autorizatiile necesare…..si acum au sarit in sus cand au auzit galagie si cand in sfarsit incepe ceva economie sa miste pe frontul aradean si poate ne trezim din somnul asta in care toti investitorii mari sunt atrasi de orasele din jurul nostru…
      In concluzie…mai sapati…si nu ascultati tot ce auziti de la niste oameni care se plang. Ce ar fi daca pe langa actele din acest articol a-ti solicita si documentele celor care se plang? Asa…sa fie toata lumea corecta….

      +2 voturi
      +1
      -1
      • Multumim pentru comentariu, este pertinent. Insa avem si noi o lamurire: ati citit cu atentie documentele atasate in format pdf in articol? Lamurirea noastra vine in mod special din cauza afirmatiei dumneavoastra despre lipsa unei autorizatii pentru casa… Iar despre linie, ni s-a raspuns pana si de la CFR ca este o linie privata si ca a fost pentru fostul depozit, deci din nou avem semne de intrebare asupra afirmatiei dvs. In orice caz, investigatia inca nu este la final si vom reveni pe parcurs cu ce mai aflam.
        Toate cele bune. Multumim ca ne cititi.

        +2 voturi
        +1
        -1
    2. Oricine ar avea dreptate din aceasta disputa, TREBUIE sa primeze interesul locuitorilor. E adevarat ca trebuie incurajati investitorii, economia in general, dar nu prin sacrificarea bunastarii unor oameni, indiferent de starea lor materiala. Iar aceasta pozitie TREBUIE sa fie pozitia Primariei Arad (traducere: primaria arademilor, nu OMV sau orice alta firma).

      0 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    6 + 3 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Distribuie articolul

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.

    Logo Aplicatie Special Arad

    Special Arad