marþi, 19 martie, 2024

Special Arad Logo

    Dacă tot ne dăm filme…

    de Tomck@t | 24 ianuarie 2022, 5:51 PM | Blogul Special Arad | Film | Recomandările editorilor

    0

    (foto: afișul filmului „Vertigo”)

    În timp ce unii își fac în continuare filme cu vaccinul anti-Covid sau mai nou cu războiul din Ucraina, iar criticii de film de pretutindeni încă nu s-au hotărât în totalitate dacă catastrofa numită „Don’t Look Up” e prohodul sau, paradoxal, poate raza de speranță pentru resuscitarea interesului față de critica de specialitate (chiar dacă acum e blamată la greu), respectiv față de cinematografie în general, într-un cerc restrâns este așteptat un eveniment mult mai important pentru lumea filmului (și nu, nu e vorba de Premiile Oscar). Sight & Sound – prestigioasa revistă a Institutului Britanic de Film (BFI) – va publica în 2022 cea mai nouă ediție a clasamentului „The 100 Greatest Films of All Time”.

    Desigur, nu foarte multă lume a auzit de Sight & Sound, ori de acest Top 100, cu toate că se alcătuiește odată la zece ani încă din 1952 și cu toate că o mână de cinefili ar fi auzit undeva, cândva, că „Citizen Kane” este catalogat drept cel mai bun film al tuturor timpurilor, ocupând primul loc tocmai în acest clasament timp de 50 de ani. Și mai puțină lume știe că – legalize cacofonia! – capodopera lui Orson Welles a fost, de fapt, detronată în anul 2012 de „Vertigo” al lui Hitchcock. Există multe alte liste cu „The Greatest Films”, însă așa cum a menționat și faimosul critic de film Roger Ebert, câștigător al unui premiu Pulitzer, topul Sight & Sound este „de departe, cel mai respectat, singurul pe care cei mai serioși cinefili îl iau în serios”. Tot el a declarat de câteva ori că nu-i plac clasamentele, dar a participat, totuși, la alcătuirea topului Sight & Sound în 2012.  Acea ediție a fost și ultima, deoarece a murit la 70 de ani în 2013.

    Clasamentul nu a dus lipsă, de-a lungul timpului, de critici negative, criticii de film ai revistei Sight & Sound fiind acuzați că sunt elitiști, snobi, prea old school sau până și puritani, chiar dacă topul „The 100 Greatest Films of All Time” este realizat cu contribuția a sute de experți în domeniu din întreaga lume, din medii diferite și cu vârste diferite, printre aceștia fiind critici, regizori, selecționeri, academicieni sau arhiviști. Printre regizorii care au făcut parte din juriul ediției din 2012 se numără Quentin Tarantino, Martin Scorsese, Francis Ford Coppola, Woody Allen, Nuri Bilge Ceylan, Guillermo del Toro, Atom Egoyan sau Lenny Abrahamson, ca să-i amintesc doar pe cei mai celebri, lista însă continuă cu o sumedenie de alți regizori (cu realizări mai mici sau mai mari) de care nu prea auzim nici la TV și nici în cinematografele preocupate de box office. Regizorul maghiar Tarr Béla (comparat deja de către anumiți cunoscători cu marii Tarkovski, Bergman, Fellini sau Angelopoulos) a făcut și el parte din juriu, dar nu a fost uitată nici România, reprezentanții noștri fiind regizorii Nae Caranfil, Radu Jude, Corneliu Porumboiu, Andrei Ujică, Marian Crișan, Constantin Popescu, criticii Andrei Gorzo, Irina-Margareta Nistor, Iulia Blaga, Florin Barbu, antreprenorul cultural Dorian Branea și selecționerul Mihai Chirilov, cel din urmă fiind consultantul artistic al festivalului arădean FARAD, dar și directorul artistic al TIFF-ului.

    Din 1992 încoace, Sight & Sound alcătuiește și un clasament realizat exclusiv de către regizori, două decenii la rând conducând și în preferințele acestora „Citizen Kane”, urmând ca în 2012 să fie detronat de clasicul „Tokyo Story” al japonezului Yasujirō Ozu.

    Nu înainte de a anunța că de vreo cinci ani lucrez pe propriul meu clasament (va fi, cu siguranță, mai mare decât 100) și pe care îl voi definitiva, probabil, peste încă vreo cinci ani (lista filmelor relevante, mai vechi sau mai noi, lărgindu-se mai rapid decât pot eu să le vizionez), nu-mi mai rămâne decât să opinez că în topul Sight & Sound ori „Tokyo Story” va deveni noul Nr. 1, ori va rămâne tot „Vertigo” pentru încă zece ani. Surpriza cea mare ar fi (ar cam fi deja cazul și inclusiv eu îi țin pumnii) „2001: A Space Odyssey”, cel care staționează de două decenii pe locul 6 (cea mai înaltă poziție atinsă până acum), dar care, în topul regizorilor, a atins ultima oară locul 2.

    O surpriză și o curiozitate și mai mare de atât reprezintă însă „new entry”-urile în Top, ceva ce se mișcă – ce-i drept – cu viteza melcului, din acest punct de vedere clasamentul revistei fiind cât se poate de old school. Unii se așteaptă să intre filme recente precum (nu, în niciun caz „Don’t Look Up”… fuck off!) „Parasite”, „Moonlight” sau „There Will Be Blood” (personal, dintre acestea l-aș vota doar pe ultimul, deși nu ar fi, de departe, prima mea alegere), iar alții pomenesc de „The Werckmeister Harmonies” al lui Tarr Béla sau puțin mai vechiul (din 1994) „Three Colors: Red” al lui Kieślowski (astea două da!). Deocamdată, singurele filme de după anul 2000 prezente în top sunt „In The Mood for Love” (locul 24) și „Mulholland Drive” (locul 28) – așteptate să mai urce în clasament, în timp ce din anii ’90 sunt puțin mai multe, mai exact șase: „Sátántangó”, „Close-Up”, „Beau Travail”, „A Brighter Summer Day”, „Yi Yi: A One and a Two” și documentarul „Histoire(s) du cinéma”.

    Iată primele zece filme din topul din 2012:

    1. Vertigo (r: Alfred Hitchcock)
    2. Citizen Kane (r: Orson Welles)
    3. Tokyo Story (r: Yasujirō Ozu)
    4. The Rules of the Game (r: Jean Renoir)
    5. Sunrise: A Song of Two Humans (r: F.W. Murnau)
    6. 2001: A Space Odyssey (r: Stanley Kubrick)
    7. The Searchers (r: John Ford)
    8. Man with a Movie Camera (r: Dziga Vertov)
    9. The Passion of Joan of Arc (r: Carl Theodor Dreyer)
    10. (r: Federico Fellini)

    Clasamentul întreg, aici.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    6 + 2 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.