miercuri, 24 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    „Vertigo” a fost detronat. „Jeanne Dielman” este cel mai bun film din toate timpurile în noul clasament Sight & Sound

    de Tomck@t | 2 decembrie 2022, 3:37 AM | Film

    1

    În topul regizorilor, „2001: A Space Odyssey” este noul Nr. 1

    Sight & Sound, prestigioasa revistă a Institutului Britanic de Film (BFI), a publicat pe 1 Decembrie noul număr special, care conține mult așteptatul clasament „Cele mai bune filme din toate timpurile”. Pentru prima dată în cei 70 de ani de când apare acest clasament (o dată la un deceniu), a fost declarat Nr. 1 un film scris și regizat de o femeie, Chantal Akerman. „Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles” a detronat în 2022 filmul lui Hitchcock, „Vertigo”, declarat cel mai bun film al tuturor timpurilor în 2012.

    Amploarea clasamentului actual este cea mai mare de până acum, fiind invitați să voteze în total 1.639 de critici, programatori, curatori, arhiviști și academicieni din întreaga lume.

    Pe locul 2 în topul actual se află fostul Nr. 1, „Vertigo”, pe locul 3 capodopera lui Orson Welles, „Citizen Kane” (filmul care a ocupat prima poziție timp de o jumătate de secol, din 1962 până în 2002), pe locul 4 se află filmul japonez „Tokyo Story” de Yasujirō Ozu, iar pe locul 5, într-o urcare spectaculoasă de pe locul 24, „In the Mood for Love” al lui Wong Kar-wai.

    „Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles” (film apărut în 1975) a realizat, de asemenea, o urcare spectaculoasă, direct în fruntea noului clasament. În urmă cu zece ani, filmul regizoarei Chantal Akerman se afla abia pe locul 35, la egalitate (cu același punctaj obținut) cu filmele „Metropolis” (1927) al lui Fritz Lang, „Psycho” (1960) de Alfred Hitchcock și „Sátántangó” (1994) al lui Béla Tarr.

    Față de precedentul clasament, sunt schimbări considerabile în actualul Top 100 „Cele mai bune filme din toate timpurile”, în contradicție cu criticile multora de-a lungul timpului că topul realizat de revista Sight & Sound se adaptează noilor vremuri cu viteza melcului, schimbările din zece în zece ani fiind, în mare parte, considerate până acum nesemnificative.

    Dincolo de noul Nr. 1, cea mai notabilă schimbare este prezența în Top 10 – pentru prima oară – a două filme din noul secol, din anii 2000: pe locul 5 „In the Mood for Love” (2000) de Wong Kar-wai și pe locul 8 „Mulholland Drive” (2001) de David Lynch, în urcare de pe locul 28. Acum zece ani, dintre filmele mai noi, au fost prezente în top doar aceste două titluri și un al treilea, „Yi Yi: A One and a Two” (2000) de Edward Yang, acum clasându-se pe locul 90, în urcare trei poziții.

    Celelalte filme din anii 2000 prezente în noul clasament sunt „Portrait of a Lady on Fire” (2019) de Céline Sciamma – pe locul 30, „Moonlight” (2016) de Barry Jenkins – pe locul 60, „The Gleaners and I” (2000) de Agnès Varda – pe locul 67, animația „Spirited Away” (2001) de Hayao Miyazaki – locul 75, „Parasite” (2019) de Bong Joon-ho – locul 90, „Tropical Malady” (2004) de Apichatpong Weerasethakul – locul 95 și „Get Out!” (2017) de Jordan Peele – locul 95 (egalitate).

    Pentru prima oară, clasamentul conține inclusiv animații. Alături de „Spirited Away”, a intrat în top și animația japoneză „My Neighbour Totoro” (1988), regizat tot de Hayao Miyazaki – pe locul 72.

    A crescut și numărul filmelor regizate de femei în clasament, la 8 în total. Aceste filme sunt: (pe locul 1) „Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles” de Chantal Akerman, (locul 7) „Beau travail” de Claire Denis, (locul 14) „Cléo from 5 to 7” de Agnès Varda, (28.) „Daisies” de Věra Chytilová, (30.) „Portrait of a Lady on Fire” de Céline Sciamma, (48.) „Wanda” de Barbara Loden, (50.) „The Piano” de Jane Campion, (52.) „News from Home” de Chantal Akerman, (60.) „Daughters of the Dust” de Julie Dash și (67.) „The Gleaners and I” de Agnès Varda.

    Clasamentul întreg al criticilor se găsește aici.

    Criticile dure la adresa noului clasament nu au întârziat să apară.

    Mulți consideră actualul Top 100 „o glumă”, „un clasament ridicol”, „un clasament al snobilor”. Majoritatea sunt de acord, în schimb, că topul realizat de regizori este mult mai acceptabil, corespunzător cu așteptările publicului.

    Din 1992, alături de clasamentul tradițional al criticilor de film, revista Sight & Sound publică concomitent și un clasament alcătuit exclusiv de regizori. Noul Nr. 1 este capodopera lui Stanley Kubrick, „2001: A Space Odyssey” (1968).

    480 de regizori au votat în acest an, cu 122 mai mulți decât la ediția din 2012. Printre regizorii participanți la alcătuirea clasamentului se numără Martin Scorsese, Joanna Hogg, Bong Joon-ho, Mia Hansen-Løve și Barry Jenkins.

    În acest clasament, fostul Nr. 1, „Tokyo Story” de Yasujirō Ozu, a coborât pe locul 4, la egalitate cu „Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce, 1080 Bruxelles” de Chantal Akerman. „Citizen Kane” de Orson Welles a rămas pe locul 2 (în urmă cu zece ani, a împărțit locul 2 cu „2001: A Space Odyssey”), pe locul 3 a urcat „The Godfather” de Francis Ford Coppola, pe locul 6 a urcat „Vertigo” de Alfred Hitchcock, iar filmul lui Federico Fellini, „8 1/2”, se află pe același loc, la egalitate de voturi.

    Primele zece din topul regizorilor:

    1. „2001: A Space Odyssey” (1968) de Stanley Kubrick
    2. „Citizen Kane” (1941) de Orson Welles
    3. „The Godfather” (1972) de Francis Ford Coppola
    4. „Tokyo Story” (1953) de Yasujirō Ozu
    5. (4. / egalitate) „Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce, 1080 Bruxelles” (1975) de Chantal Akerman
    6. „Vertigo” (1958) de Alfred Hitchcock
    7. (6. / egalitate) „8 1/2” (1963) de Federico Fellini
    8. „Mirror” (1975) de Andrei Tarkovsky
    9. „Persona” (1966) de Ingmar Bergman
    10. (9. / egalitate) „In the Mood for Love” (2000) de Wong Kar-wai
    11. (9. / egalitate) „Close-up” (1989) de Abbas Kiarostami

    Clasamentul întreg al regizorilor se găsește aici.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    3 + 3 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.