Costea rămâne director cu nota 8,95. Analiză la sânge a planurilor și obstacolelor pe următorii trei ani pentru Teatrul Clasic „Ioan Slavici”

    Din motive evidente, 2020 nu a fost un an ușor pentru directorul Teatrului Clasic „Ioan Slavici”, Bogdan Costea, însă nu va fi ușor nici următorul său mandat de trei ani, pe care tocmai l-a câștigat cu cea mai mică notă de până acum, 8,95.

    Potrivit legii, dacă rezultatul evaluării finale este situat peste nota 9, autoritatea locală nu mai este obligată să organizeze concurs de proiecte de management. Așa a fost în anii trecuți, Bogdan Costea primind nota 9,38 pentru perioada 2015-2017 și 9,41 pentru perioada 2018-2020. În schimb, de data aceasta, managerul în funcție al teatrului a fost nevoit să treacă un concurs cu proiectul său de management. Noroc că a fost singurul candidat și că în concluzia finală a Comisiei de Concurs se arată că au fost îndeplinite condițiile pentru încheierea unui nou mandat, chiar și cu nota aproximativ satisfăcătoare de 8,95.

    Comisa de concurs a fost formată din consilierul local Cristian Galea și doi directori de teatru din județele vecine, Balazs Attila (directorul Teatrului Maghiar „Csiky Gergely” din Timișoara) și Victoria Balint (noua directoare a trupei Iosif Vulcan a Teatrului „Regina Maria” din Oradea).

    Proiecte viitoare, obstacole și propuneri

    Principala problemă, semnalată de Costea, este proiectul de reabilitare internă a clădirii teatrului, ceea ce îl forțează să găsească soluții și locații alternative pentru următorii ani. A identificat mai multe: sălile festive ale Colegiilor „Dimitrie Țichindeal”, „Ghiba Birta”, „Moise Nicoară”, Economic și a Liceului Tehnologic „Aurel Vlaicu”, Cazinoul Vechi (pe gând va fi renovat), Cinematograful Arta, Sala Iuliu Maniu din Palatul Comitatului și Sala Regele Ferdinand a Primăriei. Toate astea sunt prevăzute pentru anii următori (2022, 2023). Costea are în vedere, pe timpul verii, și un proiect similar cu cel început anul trecut (forțat atunci de împrejurimi) și anume spectacolele în aer liber. Proiectul se va numi „Caravana de teatru e aici” și, pentru a mări notorietatea Teatrului Clasic „Ioan Slavici”, are în vedere deplasarea teatrului în diferite orașe și comune din județ.

    Totodată, la minusurile constatate, Bogdan Costea evidențiază tocmai lipsa resurselor în acest segment, „inexistența unui parc auto (autocar, microbus), care să deservească servicii de transport persoane pentru reducerea costurilor pe termen mediu și lung, în condițiile în care activitatea de reprezentare în cadrul turneelor sau participării la festivaluri naționale s-au intensificat în ultimii 5 ani”.

    Musicalurile, prioritare?

    Pe de altă parte, Comisia de concurs a formulat și câteva recomandări pentru managementul viitor al teatrului, unele de formă, altele mai concrete.

    Una dintre sugestii e ca managerul să acorde o atenție mai mare producțiilor muzicale, care ar trebui să devină prioritare. La Teatrul Clasic „Ioan Slavici” a debutat chiar anul trecut un spectacol muzical, numit „Terapie de grup”, însă cuantificarea succesului acestuia (respectiv al acestui tip de spectacol) ar fi deocamdată prematură, având în vedere că pandemia nu a permis decât un număr limitat de spectatori în sală. De asemenea, știm din surse sigure că realizarea unui musical (dacă se dorește ceva de calitate și de anvergură, de tip Broadway) necesită o pregătire mult mai intensă și îndelungată (lecții de canto, coregrafie), precum și costuri mult mai mari în sonorizare, decor, costume etc. Rămâne, deci, întrebarea dacă Primăria este dispusă să crească suma subvențiilor anuale în acest scop. Din câte știm (tot prin surse)… deocamdată nu prea.

    O altă indicație… deși cam vagă, vizează misiunea teatrului, care „ar fi bine să fie concentrată într-o singură frază și care să se regăsească chiar și pe frontispiciul instituției”.

    Se mai recomandă acordarea unei atenții sporite nevoilor de resurse pentru Trupa de Marionete și pentru proiectul „Sala Pictură”, elaborarea unei viziuni concentrate și coerente de management, realizarea unui studiu de piață și elaborarea unei strategii de promovare.

    Personal auxiliar redus

    Managerul teatrului reclamă și numărul redus al personalului auxiliar din dotare (și vârsta înaintată a celor angajați) și anume tâmplari, lăcătuș mecanic, croitor, tapițer, butafor, etc., „caracteristică ce îngreunează diversificarea și susținerea optimă a activității de bază a teatrului. Producția decorurilor sau a costumelor, de pildă, prin contribuție proprie este redusă la zero”. Tot aici, Costea menționează că în 2019 au fost angajați 5 actori noi, un scenograf, un iluminist scenă, un operator lumini și un regizor de scenă + un manipulant decor la Trupa Marionete (în total, teatrul are 102 angajați).

    Situația financiară

    Un alt minus al instituției este nivelul redus de încasare a finanțărilor alternative (sponsorizări) „datorate unei categorii de personal nespecializate profesional”, după cum descrie Bogdan Costea problema. În acel raport putem vedea că Teatrul Clasic „Ioan Slavici” a avut zero venit din sponsorizări în 2020, ceea ce nu e de mirare, însă n-a obținut nicio finanțare din sectorul privat nici în 2018. Abia în 2019 a atras sponsorizări de cca. 11.000 lei. Tot din acest raport aflăm că subvenția (adică finanțarea din bugetul local) a crescut de la 8.367.256 lei (2018) la 10.091.835 lei în 2019, însă a scăzut la 6.216.400 lei anul trecut, în 2020.

    În ceea ce privește veniturile proprii (din vânzarea biletelor și abonamentelor), constatăm că s-a înregistrat o descreștere în ultimii trei ani, de la 608.891 lei în 2018 la 503.204 lei în 2019 și la 370.904 în 2020.

    În cazul anului trecut, veniturile din bilete au scăzut în mod evident (din cauza pandemiei), mai ales în a doua parte a anului, sumele încasate au fost în schimb mai mari la capitolul „venituri din alte acțiuni” și anume închirierea sălii. 294.061 lei încasați în 2020 față de 168.660 în 2019 nu e chiar rău! Per ansamblu, la capitolul „venituri totale pentru anul 2020”, obiectivul a fost realizat în proporție de 66,58%, spune Costea în raport.

    Modalități noi de promovare și diversificarea activităților

    În Proiectul de management pentru anul 2021-2024, Costea urmărește creșterea graduală a numărului celor care participă la programele educaționale, și anume 3000 în 2021, 4000 în 2022 și 5000 în 2023. O modalitate de a atinge acest scop este colaborarea cu instituțiile de învățământ menționate mai sus, dar și axarea spectacolelor pe teme educaționale. Procesul a și început deja, primul exemplu fiind spectacolul „Școala și familia”, bazat pe textele lui Ion Luca Caragiale.

    Ca puncte tari, Costea evidențiază categoria de vârstă tânără, medie și matură de acum omogenă a personalului artistic, preocuparea lui Bogdan Costea din ultimii ani (înainte de pandemie) fiind atingerea acestui echilibru, prin angajarea mai multor actori tineri (Iulia Pop Dragoș, Iulia Alexandra Dinu, Marina Palii, Bogdan Neciu, Diana Ioana-Licu, Alex Popa și Ștefan-Gheorghe Dogaru).

    În ceea ce privește strategiile noi de comunicare, în mod firesc, teatrul va marșa și mai mult pe promovarea online, atât Facebook, cât și Twitter și Instagram, însă recunoaște că e loc pentru îmbunătățiri, drept pentru care a formulat câteva idei noi, cum ar fi: bannere-portret (puternica vizibilitate și vedetizarea actorilor TCIS prin bannerele de spectacol) cu frecvenţa de actualizare lunară pe faţada Teatrului, dar și prin comunicate și parteneriate de presă la nivel local, regional și național (publicaţii de specialitate), apariții periodice TV si radio.

    De asemenea, se urmărește identificarea altor beneficiari din afara oraşului de reşedinţă prin informarea și publicarea activităţii Teatrului Clasic „Ioan Slavici” Arad în judeţ și în judeţele limitrofe, respectiv crearea de parteneriate strategice.

    În Proiectul de Management mai găsim și idei noi precum spații destinate lecturii textelor dramatice, loc de joacă pentru copiii spectatorilor, sesiuni de fotografiere și tururi ghidate în zonele inaccesibile publicului în clădirea teatrului.

    Programe propuse pentru viitorul mandat

    În „Segmentul clasic”, Bogdan Costea a cuprins titluri esențiale din literatura dramatică clasică universală, care se adresează unui spectator cultivat, inițiat în fenomenul tradițional al dramaturgiei clasice de valoare. Astfel, oferta din anii viitorului său mandat se îndreaptă spre autori precum Shakespeare, Molière sau Cehov. Sunt anunțate titluri precum „Stella” – capodoperă a dramaturgiei universale (de Goethe), care va purta semnătura regizorului Ștefan Iordănescu (preconizat în mai 2021), „Unchiul Vania” – de Cehov, regia: Aleksandr Ogariov (preconizat în septembrie-noiembrie 2021) și „O scrisoare pierdută” – de I.L. Caragiale, regia: Ștefan Iordănescu (aprilie 2021).

    Programul „T-clasic start” urmărește un profil experimental de debut regizoral al tinerilor regizori de teatru. Menirea proiectului este acela de a crea o bursă a absolvenților de la secțiile de regie-teatru ai universităților de profil din țară și de a debuta pe o scenă profesionistă încă din primele luni de la absolvire. Costea anunță aici și un titlu, „Titanic vals” – de Tudor Mușatescu. Un juriu format din membrii Consiliului artistic va analiza caietele de regie și va delibera asupra celui mai bun proiect de lucru. Proiectul va debuta în fiecare an în prima parte a stagiunii (toamnă-iarnă), în Sala Studio.

    În „Segmentul contemporan”, sub programul denumit „T – Ex(T)ment”, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” se va orienta înspre teatrul experimental, care poate cuprinde o varietate de subgenuri de forme teatrale – de la dramaturgia contemporană cu texte ale autorilor din noua generație, la teatru experimental gen instalație, la sound and image project, la teatru documentar sau texte rescrise pe baza unor piese sau scenarii ale altor autori, dar și teatru non-verbal sau teatru dans. Pentru acest proiect, Bogdan Costea intenționează să fructifice foaierul teatrului. Titlurile anunțate sunt „Prâslea cel voinic” (de Petre Ispirescu) în regia lui Cristian Ban (preconizat cândva în iunie – decembrie 2021),  „Ziua când vin marile maree” (de Matei Vișniec, Adriana Ghiniță și Iulia Pop) – un colaj de texte care servesc drept pretext pentru realizarea unui material scenic inedit, realizat exclusiv de două actrițe ale trupei, Adriana Ghiniță și Iulia Pop (programat deja pentru luna martie 2021) și „Narvalul” – un proiect autorial fantastic cu metafore care explorează universul copiilor, scris și regizat de Ioan Peter (preconizat cândva până în mai 2021).

    • Citește și: Două premiere în luna martie la Teatrul Clasic „Ioan Slavici” | Programul complet

    „Amalia respiră adânc” – o poveste scrisă într-o cheie-evocare care descrie universal regimului comunist (de Alina Nelega, regia: Stefan Iordănescu; preconizat în martie – aprilie 2021) și „Pisica albastră” – un spectacol de factură one-woman show cu puternice efecte imaginare și metaforă (de Emil Cătălin Neghină, regie proprie; preconizat: mai 2021) sunt două titluri planificate în cadrul Programului „Un Actor, un Studio”, iar în cadrul proiectului „Best of”, urmează chiar pe 7 martie spectacolul lui Zoltan Lovas, „One (Wo)Man Show”.

    În „Segmentul Teatru de Păpuși și Animație”, sunt în plan titluri precum „Cutia mecanică – 70” (partituri ale mai multor autori), „Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte” (de Petre Ispirescu) și „Crăiasa zăpezii” (de Hans Christian Andersen).

    În „Segmentul educațional” nu s-a dezvăluit deocamdată niciun titlu, dar sunt luate în vedere schițe, nuvele, povestiri și piese de teatru de Mihai Eminescu, Ion Creangă, Octavian Goga, Ion Luca Caragiale, Liviu Rebreanu și Tudor Arghezi. Sunt în plan însă activități extracurriculare cu elevi, prin care actorii-formatori să dezvolte un mini curs al regulilor și practicilor din Codul bunelor maniere de folosit în societate, dar și lecții prin care elevilor li se vor testa aptitudinile de lectură la prima vedere a unui text (poezie și proză), atenția, capacitatea de concentrare și improvizație scenică, precum și a celor legate de ritm, mișcare sau dicție și emisie vocală.

    Proiectul artistic educațional cu tematica curriculară particularizat pe etapa finalizării studiilor liceale și care vine să contribuie la aprofundarea cunoștințelor absolvenților de liceu, dar și pe o asimilare a programei de examen este #Bac21. Titlu generic care va fi adaptat pentru fiecare an în parte. Proiectul își propune apropierea trupei teatrului din Arad de un public tânăr, mai exact tinerii liceeni ai claselor a XI-a și a XII-a care la finalul anului școlar 2020/2021 urmează să susțină examenul de bacalaureat.

    În „Segmentul conexe”, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” plănuiește recitaluri de poezie și impro-show, spectacole muzicale, Blitz document (un proiect prin care actorii vor reproduce scene, schițe sau tablouri de artă care sunt în strânsă legătură sau sunt fundamentate pe tematica evenimentului), producții de teatru radiofonic (proiectul va fi dezvoltat prin intermediul unui parteneriat cu un post de radio local și se va putea regăsi și pe canalul Youtube. Va purta numele de „Clasic sonor”), producții premium din antologia teatrului arădean difuzate online, dar și spectacole-lectură pe teme religioase.

    Pentru anul în curs, sunt prevăzute în program și cele trei festivaluri de tradiție, FITCA (Festivalul Internațional de Teatru Clasic), FITN (Festivalul Internațional de Teatru Nou) și Festivalul Euromarionete.

    Este în plan și continuarea proiectului de anul trecut, „Teatru la fereastră”, denumit de data aceasta „Teatrul tău, în cartierul tău”, dar și „Săptămâna Comediei”. Proiectul „Luna plină de teatru”, organizat în mod tradițional în ianuarie,  este planificat să revină anul viitor, în 2022.

    Holul central al teatrului ar urma să fie destinat găzduirii proiectului „Muzeul Teatrului”, iar „Sala Pictură” (cea aflată pe ultimul etaj), la care a făcut referire și Comisia de Concurs, face parte dintr-un plan de relocare, de transformare în sală de spectacole de tip studio, cu o capacitate de 50-70 de locuri. În perspectivă, locația va deveni variantă a Sălii Mari şi, de asemenea, o „extensie” a Sălii Studio.

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Sunt “consumator”de teatru,imi place maxim sa fiu prezent in sala de spectacol,apreciez cultura!
      Nota mica a directorului denota “capacitatea”acestuia;din pacate si teatru-i plin de protejati politic,iar daca directorul avea ca sufleor pe caserita,in timpul examenului,s-ar fi descurcat mai bine!Se plange ca nu are destul personal?Pai personalui auxiliar se plimba pe bulevard,face cumparaturi in timpul programului de lucru,au timp berechet;ceea ce denota ca nu muncesc prea mult! Ce s-ar intampla daca ar avea” puterea si curajul”sa puna la lucru personalul auxiliar care acum e angajat? Sau fiind protejati politic nu indrazneste sa-i”atinga”?

      0 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    9 + 7 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.