joi, 18 iulie, 2024

Special Arad Logo

    Compania de teatru „Aradi Kamaraszínház” nu va tăia porcul, dar va testa cum „taie” mintea publicului din Békéscsaba

    de Tomck@t | 4 decembrie 2016, 5:40 PM | Cultură | Recomandările editorilor

    0

    „Cultura tot timpul trebuie să ne pună pe gânduri. Numai gândirea poate aduce oareșce fericire în viața omului. N-am mai văzut ca lipsa gândirii să fi avut vreun rezultat. Acolo unde publicul se sperie de faptul că trebuie să gândească, este o problemă destul de mare”, spunea  Tapasztó Ernő, directorul artistic al Teatrului de Cameră din Arad, la prima prezentare publică a celei mai noi piese de teatru pe care o regizează.

    Sezonul „Crimă și pedeapsă” pentru porcii-martiri din ogrăzi se apropie. Nu numai la Arad. Va curge sânge, fără doar și poate, dar va fi în același timp agitație, veselie, un ritual care se confundă cu o sărbătoare, vor fi cârnați… și va fi șuncă! Centrul Municipal de Cultură din Arad taie porcul în ultima lună a anului într-o piață publică, mai exact în spatele Teatrului (anul trecut chiar s-a făcut, suntem nemaipomenit de curioși dacă „acțiunea culturală” se va repeta și anul acesta!), iar Teatrul Maghiar de Cameră din Arad – sau „Aradi Kamaraszínház” – așișderea, dar cu un cuțit imaginar, care va tăia adânc mai degrabă în conștiința colectivă a societății. Nu la Arad, cel puțin deocamdată, ci la Békéscsaba. Este vorba de o colaborare a arădenilor cu Teatrul „Jókai” din orașul vecin de peste hotare.

    „Sonkamenüett” (în traducere liberă „Menuet de șuncă”) – este o coproducție Aradi Kamaraszínház și Jókai Színház care va avea premiera pe 9 decembrie la Békéscsaba. Spectacolul în regia arădeanului Tapasztó Ernő este o adaptare după romanul francezului Raymond Cousse, „Strategie pour deux jambons”, textul original a fost tradus de Oberten János, iar varianta pusă pe scenă poartă semnătura a doi arădeni, membri fondatori al Teatrului Maghiar de Cameră: Nótáros Lajos și Fekete Réka.

    În textele francezului Raymond Cousse regăsim absurdul ce ne aduce aminte de operele idolului său, scriitorul și dramaturgul laureat cu un premiu Nobel pentru literatură, Samuel Beckett. Cousse a fost un mare admirator și al lui Eugen Ionescu.

    „Sonkamenüett”, pe de altă parte, este o monodramă cu actorul maghiar Tege Antal, un monolog al unui porc înainte de sacrificare. Nu în ultimul rând, afișul ne anunță că este și un musical în stil rococo, acesta fiind și subtitlul piesei: „Rokokó musical”.

    Tapasztó Ernő s-a ocupat atât de regie, cât și de scenariu și costume, în timp ce partea muzicală a fost realizată de compozitorul Borsos Pál și actrița arădeancă Éder Enikő.

    În ultimele zile, regizorul este atât de pătruns în pregătirile premierei încât nu am reușit să obținem răspunsuri din partea lui la câteva întrebări, dar am aflat din alte surse că piesa de teatru va fi jucată și în orașul nostru, după premiera din Békéscsaba, intrând atât în repertoriul Jókai Színház, cât și al Aradi Kamaraszínház. Va avea, de asemenea, două reprezentații la Budapesta, după care va intra în circuitul festivalier.

    Tapaszto Erno

    Tapasztó Ernő – regizorul piesei „Sonkamenüett”

    Am mai aflat că va fi o piesă „greu de digerat” și o critică dură la adresa societății în care trăim.

    De altfel, aceasta nu este prima piesă de Cousse din repertoriul Aradi Kamaraszínház și în regia lui Tapasztó. Acum trei ani, teatrul maghiar din Arad a participat la Colocviul Teatrelor Minoritare din România de la Gheorghieni cu piesa „Infantilități”.

    „Un monolog hamletian al porcului”

    Colegul nostru de la Special Arad, autorul rubricilor „Enola Day” și „Încetinitorul de particule”, Lajos Notaros ne-a povestit ce l-a atras și ce l-a inspirat în acest roman pe care l-a transformat în piesa de teatru „Sonkamenüett”: „Forța sa, respectiv drama personală pe care o ascunde, nemaivorbind de faptul că Raymond Cousse este un fenomen în sine. Era atlet, alergător de performanță, când l-a citit pe Beckett. S-a lăsat de tot și a devenit omul-teatru. Scria, juca, regiza, era teatrul în sine”.

    Fekete Réka și Lajos Notaros

    Fekete Réka și Lajos Notaros. Foto: Aradi Kamaraszínház

    Consultantul artistic al tearului maghiar arădean ne-a mai spus că textul „Sonkamenüett” diferă destul de mult de cel original, „Strategie pe două șunci”. „I-am scris un monolog final, un fel de monolog hamletian al porcului. Am introdus chiar un personaj imaginar: pe Cousse însuși. Deci, e un text creat de colectivul creativ al Kamaraszinhaz, cum se întâmplă de obicei”.

    Despre Raymond Cousse

    Cele mai importante creații literare ale lui Cousse sunt „Stratégie pour deux jambons” (Strategie pe două șunci) și „Enfantillages” (Infantilități), netraduse în variante tipărite în limba română, dar jucate în mai multe teatre din România, precum și în toată Europa. Primele exemple proeminente de la noi ar fi adaptările lui Victor Ioan Frunză, „Strategia porcului” şi „Cu ochi de copil”, jucate la Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timişoara, dar și „Infantilități”, o producție Aradi Kamaraszínház, în regia lui Tapasztó Ernő, ce a avut premiera în 2013.

    Raymond Cousse a murit în 1991, la doi ani după decesul lui Beckett, exact în aceeași zi. Nu a fost o coincidență… scriitorul, actorul și scenaristul Cousse s-a sinucis la vârsta de 49 de ani, într-o zi friguroasă de iarnă, pe 22 decembrie.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    3 + 7 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.