Cheșa susține că Filarmonica ar fi putut face angajări, însă nu s-ar fi „mișcat la timp”. Managerul interimar susține că era prea riscant, posibil penal

    de Raluca Medeleanu | 27 iulie 2022, 3:03 PM | Administraţie | Recomandările editorilor

    0

    Subiectul Filarmonicii Arad este de mult timp unul agasant când e adus în atenția Consiliului Local, iar ședința cu rectificarea bugetară nu a fost o excepție. Deși nu a respectat procedura de depunere a unui amendament, consilierului Codrin Dacian Vlad i s-a dat totuși posibilitatea să-și citească documentul propus spre aprobare, dar în afară de a îl citi, nu a rezolvat nimic, decât să producă din nou discuții în contradictoriu. Ce anume cerea consilierul? Angajări la Filarmonică. Însă ceea ce propunea, la momentul de față, aflăm că e imposibil.

    De la data de 1 iulie 2022, Guvernul României a emis o Ordonanță prin care a înghețat toate posturile la stat, astfel că în nicio instituție publică din țară nu se mai pot face angajări, deocamdată, până la 1 ianuarie 2023. Mai mult, soluția de a lua sute de mii de lei de la Centrul Municipal de Cultură (CMCA) și a îi direcționa pentru angajări la Filarmonică ar produce, după cum a explicat primarul Călin Bibarț, desființarea CMCA-ului.

    Curioși fiind să aflăm totuși de ce, de exemplu, la noul hub cultural mARTA s-au putut pune la bătaie 17 posturi noi și la Filarmonică sunt blocate, am aflat că organigrama și bugetul pentru această instituție au fost aprobate în CLM înainte de această blocare de la Guvern. Primăria s-a asigurat că a avut toate documentele pregătite la timp. E de menționat că hubul mARTA este proiectul viceprimarului Ilie Cheșa, ceea ce a facilitat această undă verde.

    Și Filarmonica? Cheșa zice că „a ratat ocazia”, iar managerul interimar susține că situația era prea riscantă juridic, posibil penală.

    Deși despre instrumentiști noi încă nu am văzut nicio promisiune scrisă, aflăm pe de altă parte de la viceprimarul Ilie Cheșa – cel în a cărei responsabilitate administrativă din cadrul Primăriei este Filarmonica – că Primăria a primit luna trecută o solicitare pentru trei posturi și că el personal și-a dat acordul scris, printr-o adresă (nr. 48748/23.06.2022) trimisă managerului interimar Sergiu Bacoș, ca instituția de cultură să organizeze concurs pentru aceste posturi solicitate. Vorbim de un post de pompier (4.442 lei/lună), un șef contabil (7.768 lei/lună) și un inspector specialitate marketing (5.912 lei/lună), solicitate printr-o adresă emisă de Filarmomică în 20 iunie 2022. Cheșa susține însă că angajările nu mai pot fi realizate din cauza că nu au fost publicate dispozițiile la timp în Monitorul Oficial.

    „S-a dat o Hotărâre de Guvern prin care de la 1 iulie 2022 și până în 1 ianuarie 2023 nu se pot face angajări, nu este voie. Dar înainte de asta, în 23 iunie, am dat dispoziție de viceprimar, în care am spus în felul următor: «prin prezenta, ne exprimăm acordul în vederea demarării cu celeritate a procedurilor necesare organizării concursului de recrutare a posturilor menționate de dumneavoastră (Filarmonica, n.red.) în adresă». Foarte simplu. Toate posturile care s-au cerut în adresa respectivă, am dat dispoziție să se publice în Monitorul Oficial. Din 23 iunie, aveau timp 7 zile să publice și să dea drumul la concurs, dar nu s-a făcut nimic. Dar am comunicat Hotărârea de Guvern, se știa din martie că nu va fi voie să se facă angajări la instituțiile publice din 1 iulie. Se știa, de aceea am și dat această dispoziție, să le publice în Monitorul Oficial. Nu este o problemă de buget, nu este o problemă de bani”, a declarat pentru Special Arad viceprimarul Cheșa.

    Pentru a afla care este motivul pentru această întârziere, l-am contactat pe managerul interimar Sergiu Bacoș, care ne-a explicat că ezitarea a avut de a face cu nesiguranța pe care o are cu privire la organizarea unui concurs de ocupare de post fără să existe deja buget votat în prealabil în CLM. Pe românește: degeaba a primit voie să angajeze, dacă nu au fost alocați bani printr-o hotărâre.

    Managerul interimar ne-a explicat că a solicitat opinia consilierului juridic care i-a adus în vedere prevederile 77 din legea nr. 273/2006 a finanțelor publice locale, conform căruia „constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă angajarea, ordonanţarea şi efectuarea de plăţi peste limitele maxime ale sumelor aprobate la partea de cheltuieli, prin bugetul instituției și angajarea cheltuielilor din bugetul instituției, peste limita creditelor bugetare aprobate”.

    „Am solicitat aprobarea unui buget pentru cheltuieli salariale care să ne permită angajarea de personal fără încălcarea textului de lege mai sus menționat. Postul de pompier, șef birou (Biroul Economic, Marketing, Resurse Umane) și Inspector de specialitate – PR -marketing, sunt imperios necesare în instituție”, ne-a spus managerul.

    Sergiu Bacoș ne-a declarat că va încerca să rezolve problema postului de pompier, care nu este „post unic” din punctul de vedere al OUG nr. 80/2022, prin înaintarea unui memoriu la Guvern, în vederea obținerii unei derogări pentru a putea organiza concursul de ocupare a postului de pompier.

    Între timp, Orchestra Filarmonicii funcționează, așa cum se știe deja, extrem de subdimensionată, iar la următorul eveniment de anvergură , Symphonic Experience, care va avea loc între 19 și 21 august pe stadion, Filarmonica nu deține destui instrumentiști pentru a face față cererii, astfel că va fi nevoie de contractarea a 26 de colaboratori pe lângă orchestră. Fiind un eveniment organizat 100% de privați, la care Filarmonica este invitată, rămâne de văzut cine va suporta aceste cheltuieli.

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    4 + 2 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.