Artistul arădean Laurian Popa deschide sezonul expozițional Kunsthalle Bega din Timișoara cu „Soft Objects”

    de [email protected] | 12 aprilie 2021, 1:23 PM | Cultură

    0

    Realitatea modestă a obiectului și animația experimentală, în viziunea artistului arădean Laurian Popa, vor „acapara” Kunsthalle Bega Box din Timișoara (Calea Circumvalațiunii nr. 10) cu instalația „Soft Objects”, începând cu 17 aprilie (între orele 12 – 20), până în data de 15 mai 2021. 

    „Am pornit de la ideea de non-obiect, o negație a corpurilor solide ce sunt folositoare. O negare a întrebuințării obiectelor, care prin acest non devin obiecte ce nu folosesc la nimic, fără o formă utilă, a căror structură devine de multe ori nerecognoscibilă”, spune artistul arădean, care se pregătește să-și lanseze expoziția personală la Kunsthalle Bega, un spațiu expozițional care, dincolo de dimensiunea socială, politică și estetică, încearcă să aducă artei și o dimensiune expansiv utopică, experimentând totodată și contribuția vizualității la coeziunea socială a orașului vecin, viitoarea Capitală Culturală Europeană, în 2023. Proiectul Kunsthalle Bega aparține Fundației Calina și a fost lansat în 2019 de Alina Cristescu, Liviana Dan și Bogdan Rața.

    De ce „Soft Objects”?

    unnamed

    „Pictez lucruri care nu sunt, nu există, sau care nu reprezintă obiecte materiale ori reale. Însuși conceptul de «obiect inexistent» pare paradoxal, imaginile se desfășoară cu frânturi de obiecte reale care apar și dispar dar lasă mereu loc pentru «recunoaștere». Privitorul recunoaște clar texturi, forme, imagini, dar nu poate repera mereu sursa. Rațiunea caută permanent în compoziții să pună piesele cap la cap, la fel ca într-un puzzle, să facă legături între ce recunoaște, ceea ce crede că recunoaște și ce îi este complet nefamiliar.

    Obiectul se transformă în non-obiect, își pierde calitatea și funcția originară, deschizând un nou teren vizual. Prin această schimbare a proprietăților obiectelor, prin modificarea unor elemente și păstrarea altora, obțin un echivalent a «ceva» ce amintește de un obiect concret, dar care acum, în acest context, nu folosește la nimic. Nu există o formulă anume pentru aceste transformări sau un standard când elimin sau păstrez ceva din obiectul original. Totul se întâmplă pe pânză în funcție de compoziție, pot avea un singur obiect adaptat pentru fiecare compoziție ori în aceeași lucrare și care de fiecare dată arată altfel. Dacă ar fi să definesc cumva aceste modificări aș folosi expresia de obiecte moi”, spune artistul Laurian Popa.


    Laurian Popa, Non – Objects, video, 2021

    „Obiecte moi (Soft Objects) este o sintagmă care, la prima vedere, pare contradictorie. Corpurile solide își pierd forma și structura, devin maleabile, cedează sub efectul unor acțiuni ale căror surse sunt neclare. Nu este evident ce este acel «ceva» ce determină modificarea proprietăților fizice, care sunt aceste forțe deformatoare, însă efectul vizual este evident: obiectele sunt flasce, lipsite de structură și dezbrăcate de funcția cu care le asociem în mod normal. Geometria interioară pare să lipsească cu desăvârșire, fiind înlocuită de o nouă organizare ce scoate la iveală epuizarea obiectului ca structură, textură și volum. Este propusă o percepție diferita a imaginii a cărei referință devine ilogică, abstractă, dar care conferă obiectului o nouă anatomie.

    Avem de-a face cu o asociere de imagini de tip funcțional – disfuncțional ce conturează o lume fictivă în care obiectul real este decontextualizat și asociat cu imaginea «aranjată» a compozițiilor vizuale.

    Acest solo show folosește Box-ul Kunsthalle Bega ca un cadru scenografic  în care pictura și animația experimentală  sunt complementare. Naturile statice distopice cuplează privitorul la un  dialog vizual care provoacă la depășirea blocajelor perceptuale”, spune artistul Laurian Popa.


    Laurian Popa, Untitled (detaliu), 2021

    Kunsthalle Bega este deschis de marți până sâmbătă între orele 12 – 18. Intrarea principală este pe scara exterioară dinspre Piața 700. Partenerii proiectului sunt Fundația Herczeg, Facultatea de Arte și Design Timișoara, Illy, Biblioteca Pavilion, PUNCH, Editura Universității de Vest, iar partenerii media: Revista ARTA, Igloo, IQads, SMARK , Modernism.ro, Zeppelin, Observator cultural, Agențiadecarte.ro, Renașterea Bănățeană, Radio România Timișoara și RFI România.

    Laurian Popa s-a născut în 1980 la Arad, România, este artist vizual și Lector Universitar (Facultatea de Design Arad UAV). În practicile sale artistice este preocupat de pictură și animație experimentală. Dintre proiectele sale personale fac parte: Obiecte Disfuncționale, Arkadia Shortfest, Corbu, România; Disfuncțional, CAV-Centrul Artelor Vizuale și Multimedia București; Memorii Organice, MAG, Como, Italia; După Fugă, Új Kriterion, Miercurea-Ciuc; Spații și obiecte pentru nimic, Muzeul de Artă Arad. Proiecte de grup: GPS, Geometrii Post Sistem în Arta Românească de acum, Muzeul de Artă Recentă, București; MAFA/Media Art Festival, Arad, Muzeul Național de Artă Contemporană; Life or Something like that Molly Krom Gallery New York; Internet of KI, Kinema Ikon, Arad.


    Laurian Popa, Perna de catifea, 2021

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    8 + 1 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.