sâmbãtã, 27 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Ești din Arad dacă… mori cu zile pe trecerea pentru pietoni

    de Mihai Todoca | 9 noiembrie 2023, 2:24 PM | Blogul Special Arad | Recomandările editorilor

    9

    (foto: Facebook/Arad Traffic)

    Poate că în loc de Arad ar fi trebuit să spun România, deoarece nu este un lucru specific doar municipiului nostru… dacă stăm să ne gândim bine. Săptămâna trecută a mai fost un accident mortal în care a fost implicat un pieton.

    Ce spun? Cred că a fost cel puțin unul pe lună de la începutul anului, exagerez bineînțeles, dar nu a trecut săptămână în care să nu fi existat un accident rutier în care era implicat un pieton. Indiferent că a ajuns la spital sau nu. Sunt prea multe. Mult, mult prea multe.

    Am o vorbă. Bine, am eu mai multe vorbe, dar asta este una pluvio-revelatoare: „Dacă plouă, vor fi accidente stupide în municipiu”. Fără greșeală, de câte ori a plouat, auzeam, vedeam, scriam, publicam câte un accident. Pagube materiale, răniți ușor fără transport la spital, răniți ușor cu transport la spital, răniți grav și finalmente mortale.

    Citește și: Pieton accidentat mortal în Micălaca!

    În cele mai multe cazuri, vinovat e celălalt. Nu contează care celălalt. Nici un șofer nu îndrăznească să spună: „200 m-a costat. 200 de euro și mi-am luat permisul. Acuma, cât de greu poate fi să conduci? Am nevoie de mașină, cum să nu am nevoie? Trebuie să am mașină”.

    „Da, bă, dar și Poliția asta…nu face nimic”

    E printre puținele propoziții care are darul unui cuptor cu microunde. Mă aprind instant la aruncarea vinei pe Poliție. Să facă ce? Au radare, iar când le folosesc sunt întrebați de ordinul de serviciu… Ce ar trebui să facă mai exact ajentu? Să conducă mașina în locul șoferilor care abia știu să buchisească? Care încă au probleme în a identifica care e stânga și care e dreapta? Nu demult un șofer își rupea claxonul mașinii deoarece un autoturism care se afla pe o bandă semnalizată cu mers înainte și la dreapta (cu semafor verde intermitent) nu pleca.

    Nici nu avea cum, pentru că era roșu la semafor. Un alt șofer, aflat în stânga „nervosului”, a dat geamul jos și i-a arătat semnul… claxonul s-a oprit. Din nefericire, șoferii care consideră că străzile le aparțin pe deplin se multiplică exponențial. La un permis de conducere cumpărat, răsar încă 5 șoferi care și-au făcut rost de dreptul de a conduce.

    Poliția dă amenzi peste amenzi, ridică permise de conducere, plăcuțe de înmatriculare, dar numărul șoferilor care-și „cumpără” stradă, rămâne același cumva. Un fenomen pe care nu reușesc să-l înțeleg.

    Astfel că oamenii ajung să moară cu zile pe trecerile de pietoni. Cred că românii au ceva în ADN-ul lor, care îi face supraoameni. Asta deoarece aud de multe ori: „Să vezi cum a țâșnit! Nici nu am mai putut să-l evit. Așa s-a aruncat…”. Pesemne că „țâșneala” asta a românilor e provocată de ritmul alert în care ne ducem viața, asfel nu îmi explic. Sigur, dacă mașina circula regulamentar, adică cu 30 la oră înainte de trecerea pentru pietoni, s-ar putea observa că pietonul nu a „țâșnit”, ci doar s-a angajat în traversare.

    Acum, să vorbim și despre pietonii „Da’ ce-aaare?!”

    Nu putem vorbi despre accidente fără să menționăm și cultura de a traversa strada prin loc nepermis. Nu cred că există arădean care să nu fi scurtat un drum, trecând strada pe oriunde, numai pe trecerea pentru pietoni, nu. Inclusiv la Libelula, unde duminică de duminică se formează adevărate coloane de oameni care trec drumul către biserica de acolo din zonă. Am văzut lucrul acesta duminică de duminică.

    Femei, bărbați, copii, bătrâni, își lasă mașinile în parcarea dintre linii, și, încolonați, trec strada. Dar nu pe la trecerea pentru pietoni. Am văzut și echipaje de poliție, drept e că nu de la rutieră, care se uitau la ei cum traversează. Nimeni nu a zis nimic. Nici măcar nu au zâmbit ștrengar și să iuțească pasul în semn de penitență. Nimic.

    Toate astea pentru că …„Da’ ce-aaare?! Ce-are că trec pe aici? Mă uit să nu vină nimeni și trec. Cui îi fac rău? Nu s-a întâmplat nimic. De zeci de ani trec pe aici”. Dar se va întâmpla. Sunt sigur de asta. Deaorece mulți dintre cei care se află în spatele volanului, consideră că o dată ce au învârtit cheia obligațiile dispar, iar restul lumii trebuie să aibă grijă de acesta, și nu invers.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Oprirea, staţionarea şi parcarea – Art. 174. – punctul e) sunt interzise în locul unde este instalat indicatorul „Trecere pentru pietoni” sau pe marcajele de traversare pentru pietoni ori la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea; Asta să facă Poliția, să ridice toate mașinile care sunt parcate la mai puțin de 25 de metri de trecerile pentru pietoni. În zona aia toți sar să prindă tramvaiul. Și eu era să iau pe una pe capotă, și eu era să fiu lovit. Cauza este lipsa vizibilității. Ajunge o dubă parcată chiar lângă trecerea pentru pietoni, un pieton care are impresia că șoferii văd cu raze X și gata. Nu 30 km/h ci 10-20 dacă ai, dacă lângă trecere e parcată o dubă sau o mașină mai mare un pic gen jeep iar un pieton s-aruncă, frâna nu mai e o opțiune. De fapt nu mai ai nicio opțiune.

      +18 voturi
      +1
      -1
    2. Politia este o institutie moarta care functioneaza doar din inertie. Ca o caruta cu cai morti care se mai misca doar pentru ca drumul e in panta.
      Politistii operativi, din strada, rutiera si ordine publica, sunt la „the all time low”, record negativ de prezenta in teren. Daca in urma cu cativa ani erau cate 10 patrule pe tot municipiul, acuma de abia daca mai sunt 5. La un simplu calcul, pe un schimb de 12 ore, rezulta ca exista un politist la cativa zeci de mii de locuitori. Toti politistii fug de „strada” pentru ca aici exista riscuri, stres, nu le convine sa lucreze in ture, weekend-uri si sarbatori, trebuie sa stai in frig sau in canicula dupa caz etc. Pentru cateva sute de lei in minus, poti sa lucrezi la program de 8 ore, sa stai acasa cu familia in weekend si de sarbatori si la caldurica cand e iarna/racoare cand e vara, nu trebuie sa te iei cu gat cu toti nebunii si totusi sa te numesti POLITIST.
      Cetatenii nu cunosc aspectele astea si de aici apar reprosurile de genul „nu vezi Politie/politisti pe strada”. Asta e rezultatul managementului de cea mai proasta calitate in institutia asta. Interesul de angajare in aceasta institutie e si el la recordul negativ. Daca in urma cu cativa ani se „bateau” cate 8-9-10 candidati pe un loc la scolile de politie, acum de abia daca se mai ocupa locurile scoase la concurs. Din aceasta cauza, se vor scadea baremele de admitere si va automat va scadea si calitatea lucratorilor. In ritmul asta, in vreo cativa ani se vor angaja sri-lankezi in Politia Romana ca se se acopere deficitul de personal.
      Un alt motiv este faptul ca exista mai multi politisti in birouri si structuri care mai de care mai inutile, care plimba hartoage toata ziua, decat sunt politisti in strada.

      +21 voturi
      +1
      -1
    3. @Ionel 👍
      .
      Și e adevărat câ sunt unele zone în care „îți crește barbă” ca pieton, pânâ ești lăsta să treci…
      .
      Dar, de asemenea, e adevărat că si f. mulți pietoni SE ARUNCĂ , efectiv în fața mașinii, pt că „e dreptul lor” (sic!), fără să-și pună problema dacă șoferul L-A VĂZUT…? …o fi atent?…poate frâna în siguranță?, etc. , asta DOAR PT SIGURANȚA PIETONULUI!!! 😲
      .
      Că, nu cred că „încălzește pe nimeni” să moară sau să râmână schilod „cu dreptatea-n mână”…😥
      .
      Și mai este și a 3-a situație în care lui, PIETONUL, îi este recunoscut în totalitate „dreptul prioritar de trecere oe Zebră” , de el, „păduchele de șofer”…
      Și-atunci PIETONUL nostru, mare zbir pe „dreptul lui”, trece…. și trece…, abia târându-și picioarele, cu un sictir și atitudine flegmatică vis-a-vis de „păduche” care acum… TREBUIE SĂ STEA… și să stea… și iar să stea…
      Cât „să stea”…? Cât vrea „mușchii lui” de PIETON „stăpân” pe zebră !
      Ba, dacă se poate, când, în sfârșit ajunge la trotuar, să vină următorul „Cerber de Zebră”, și-apoi iar, următorul… și următorul… și TOT AȘA, PE RÂND, până „face spume” „păduchele de șofer” și toată armata de „păduchi” din spatele său, iar în timpul ăsta el, „stâpânul zebrei” se uită doar în față, privind doar cu coada ochiului la fraierii de șoferi care stau și așteaptă!
      Și RÂNJEȘTE SATISFĂCUT de statutul său „important” …
      …Asta până vine un tâmpit mai mare ca el, neimpresionat defel de statutul de „pieton stăpân al Zebrei” și-l „face piftie” cu dreptatea lui în mână…😉
      .
      Iar toate astea se întâmplă dintr-o singură cauză:
      .
      *** LIPSA RESPECTULUI RECIPROC ***

      +15 voturi
      +1
      -1
    4. Draga domnule redactor, îmi place ce și cum scrii, dar as vrea sa comentez puțin la întrebarea ta legata de „ce sa facă politia”… ar fi simplu de spus. Sa își facă treaba. Treaba aia făcută cu cap, nu la mișto. Adica? Adica sa nu amplaseze radare în aceleași zone și la aceleași ore 200 zile pe an, sa fac patrulare MAI ALES în zonele cu accidente dese, sa AMENDEZE pietonii care sar pe trecerea de pietoni cu ochii în pământ sau în telefon, sa facă campanie pentru pietoni ii care sa le spună ca traversarea pe la trecere este o obligație dar și asigurarea înainte de traversare este tot o obligație. Sa oprească șoferul care nu a oprit la trecere pentru ca nu văzut pietonul „mascat” de mașini parcate aiurea și sa îl întrebe de ce nu a oprit…nu sa sară repede cu sintagma…”era pe trecere, trebuia sa opresti”.
      Sa își îndrepte atenția pietonilor care nu respecta nimic, a scuterelor și motocicletelor care vin pe dreapta și în secunda următoare te depășesc pe stânga…
      Sa facă radare în mașini care nu sunt cunoscute de populație…în zone cu adevărat periculoase…si multe altele, pe care nu le fac.

      +11 voturi
      +1
      -1
    5. Salut, Mihai!

      Eu as incepe prin a evidentia ca la noi in Romania, si in particular comuna cu tramvai, nu exista specialisti care sa gestioneze/gandeasca traficul. Sunt tari unde se studiaza un master de 2 ani pentru planificarea traficului. In Arad, avem sumedenie de strazi cu statut incert (dublu sens pe strazi care au maxim 4 metri latime), parcari ilegale pe ambele parti ale strazii (Episcopiei, Ceaikovski, Petru Rares, etc) si parcari in spic pe Corso. Piste de biciclete facute numai sa te enerveze si sa dea bine la numaratoare. Toate drumurile astea sunt bombe cu ceas. Ma simt constant agasat de felul in care au ales drujbistii de la primarie sa ne amenajeze strazile. Normal ca oamenii o iau razna. Fara camere care sa te filmeze cand reci pe rosu, cu vestitele sageti verzi care nu sunt altceva decat invitatii la a fenta semaforul, fara politie la tot pasul (in alte tari e constant plin de politie in centrul orasului), fara consecinte pentru cei care incalca regulile. La mine pe strada se parcheaza pe trotuar si pietonii ocolesc obstacolele pe strada. Asa ca , avem o problema mult mai mare decat credem. As mai adauga la problema si conflictul dintre Politia locala si Politia comandata de minister (tot pe banii nostri sunt ei dornici de ciondaneli). E o problema grava de siguranta in judetul care se lauda ca este cel mai sigur din Romania dupa Bucuresti.

      +1 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    7 + 5 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.