Adrian Wiener: „PSD este doar un prădător politic și ține captivă România în subdezvoltare și furt instituționalizat”

    de - | 21 aprilie 2022, 6:49 PM | Comunicate contra cost

    0

    PSD este în plină campanie de a construire a narativului „grelei moșteniri”. Este rețeta politică pe care o folosesc de 30 de ani. Astfel maschează incapacitatea de a genera reforme reale și politici publice eficiente. PSD este doar un prădător politic care pune în aplicare “scheme de ajutor” pentru clientela politică și ține captivă România în subdezvoltare și furt instituționalizat.

    Un nou episod din breaking news-urile lansate de propaganda PSD-istă prin televiziunile de casă și trompetele locale (te salut, Mihai Fifor) este legat de achiziția de vaccinuri. Bineînțeles, sub ministeriatul PSD nimeni nu se mai vaccinează în România. Dacă sub ministeriatul PSD ritmul campaniei de vaccinare ar fi fost la un sfert din ritmul perioadei ianuarie – iulie 2021, astăzi ministrul Rafila nu ar mai fi trebuit să se plângă prin biroul lui Ciolacu că îi expiră vaccinurile în depozite. Dar PSD nu a făcut NIMIC pentru campania de vaccinare. Dimpotrivă, prin sabotori de tip Coarnă sau prin neutralitatea generalizată din rațiuni strict electorale, au contribuit la dinamitare campaniei.

    În esență:

    Comenzile și contractele subsecvente făcute de miniștri USR s-au făcut pentru cantitățile minime prevăzute în clauzele inițiale din Contractul-Cadru negociat de CE, cu acordul Guvernului României de atunci, contract încheiat și semnat înainte ca USR să intre la guvernare.

    Singura alternativă era ieșirea definitivă din contract în mai 2021 sau comandarea cantităților minime prevăzute în clauzele inițiale. Ministrul USR Ioana Mihăilă a menținut contractele cu Pfizer și Moderna, comandând cantitățile minime, alternativa fiind ca România să nu mai aibă vaccinuri pentru anii 2022 și 2023.

    Există clauză de forță majoră care poate fi explorată juridic de Guvernul României pentru renegocierea cantităților. Polonia o face deja. Acum chiar există premisele acestei clauze – războiul și distorsiunile economice asociate, criza refugiaților etc. E un moment oportun de validare a capacității oamenilor politici care guvernează România.

     

    În detaliu:

    Contractul cadru inițial a fost negociat de către Comisia Europeană, în numele statelor membre, în 2020. Bineînțeles, negocierea centrală a asigurat un preț mai bun și o livrare prioritară și simultană către toate statele membre ale Uniunii Europene. Întotdeauna un contract comercial pentru o cantitate mai mare și pentru un interval de timp mai îndelungat este mai avantajos decât fragmentarea negocierii. Inițial, în 2020 cantitatea negociată pentru întreaga Uniune a fost de 2,3 miliarde de doze, cu mai mulți producători și pe mai mulți ani – până în 2023. Nu existau certitudini în privința eficienței și eficacității pe termen lung a unora dintre ele, a potențialelor efecte adverse rare și rarisime sau asupra capacității de producție și a constanței aprovizionării. De altfel, vaccinul de la Sanofi și cel de la Cure-Vac s-au dovedit ulterior a nu avea profile de siguranță și/sau eficacitate necesară și contractele s-au încheiat. De aceea Comisia a realizat un portofoliu de ofertă în acest Contract-Cadru și o cotă de alocare pentru fiecare stat membru în funcție de populație. Toate statele membre au mandatat Comisia pentru aceste negocieri și pentru încheierea contractelor; inclusiv România. La Consiliul European din iunie 2020 Strategia Europeană pentru Vaccinare a fost aprobată prin votul reprezentanților tuturor statelor membre. Toate statele membre au fost reprezentate în comitetul de negociere, iar întâlnirile de informare ulterioare au fost săptămânale.

    Toate comenzile ulterioare au derivat din clauzele contractului inițial. Exista doar posibilitatea renunțării definitive la contractele cu unii dintre producători sau optarea între cantitatea minimă sau maximă prevăzută în contracte. Ministrul USR Ioana Mihăilă a decis renunțarea la cantitățile de la Astra-Zeneca și Johnson&Johnson și a menținut contractul cu Pfizer și Moderna (10.000 de flacoane doar cu acesta din urmă) la cantitățile minime prevăzute în Contractul inițial.; acești producători se angajau să furnizeze și vaccinuri adaptate noilor variante rezultate în urma eventualelor mutații ale virusului. Ceea ce sugerează Rafila, Fifor și PSD – că se puteau comanda mai puține doze în contractele subsecvente este o minciună. Cum spun, se putea renunța definitiv la contract astfel lăsând România fără niciun vaccin pentru 2022-2023 sau comandarea cantității minime prevăzute în Contractul-Cadru inițial. Nu vreau să cred că în mai 2021, la o rată de vaccinare de 100.000 de oameni/zi și neștiind mare lucru despre evoluția pandemiei și durata imunității dată de vaccin, dl. Rafila, dacă era ministru, ar fi optat pentru ieșirea din contract. O astfel de afirmație e aberantă; de altfel niciun stat membru NU a ieșit la acel moment din contract. Sau, dacă asta spun PSD și Fifor că trebuia făcut, bine că nu au fost în guvern la acel moment. România nu ar mai fi avut vaccinuri deloc pentru 2022 și 2023 cu PSD în guvern. Ar fi ieșit definitiv din contractul cu singurii producători care și-au asumat adaptarea vaccinului la variantele emergente. Asta într-adevăr ar fi fost echivalentul unui act de trădare.

    De asemenea, contractul-cadru inițial prevedea și donarea vaccinurilor care nu mai sunt necesare de către statele membre printr-un mecanism comun european dezvoltat de comisia Europeană; într-adevăr acest mecanism – COVAX, prin care Uniunea s-a angajat la efortul de acces echitabil să doneze 500 de milioane de doze a fost și este funcțional. Este surprinzător cum de am ajuns să incinerăm vaccinuri expirate în loc să încercăm să donăm măcar pentru țările din Africa sau Asia care nici acum nu reușesc o acoperire vaccinală acceptabilă. Ministrul Mihăilă a reușit să vândă peste 2,2 milioane de doze și să doneze alte 2,1 milioane.

    Niciunul dintre vaccinurile care au expirat și la care fac referire Ciolacu și PSD nu a fost comandat/contractat de vreun ministru USR; dimpotrivă, ele au expirat și NU au fost donate sau vândute în mandatul ministrului Rafila.

    Cantitatea la care se face referire în campania de comunicare a PSD-ului – cele 39 milioane de doze pentru 2 ani de zile, este catalogată ca de 6 ori mai mare decât populația României. Până azi au fost administrate în România 16.762.254 doze de vaccin. Acoperirea vaccinală este însă de doar 43,3%, dintre care cu doza booster doar 14%. La o rată de acoperire vaccinală similară cu cea a Portugaliei spre exemplu – 91% inclusiv cu doza booster, numărul de doze folosite ar fi depășit 40 de milioane. Sigur, contra-campania de dezinformare și intoxicare a reușit să blocheze vaccinarea și tocmai de aceea am avut mortalitatea înfiorătoare din valurile 3 și 4. Una din acuzațiile constante la adresa miniștrilor USR, făcute de dl Rafila și PSD a fost ineficiența campaniei de comunicare pentru vaccinare; deși știau bine că Ministerul Sănătății a fost exclus din această campanie, ea fiind atributul exclusiv al CNCAV, aflat sub coordonarea directă a premierului. Și, spre deosebire de comoditatea politică de care a dat dovadă PSD prin neimplicare totală, USR s-a implicat asumat și deschis în susținerea vaccinării în România; în stradă, la firul ierbii, asumându-ne costul politic.


    Comunicatul de față a fost publicat contra cost. Conținutul acestuia reprezintă în mod exclusiv punctul de vedere al partidului / organizației mai sus amintit/e, pentru care Redacția Special Arad nu-și asumă nicio responsabilitate. 

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    2 + 8 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.