30 de tramvaie noi, autobuze hibride și stații modernizate – din ciclul „planuri mărețe și proceduri greoaie” la CTP

    de Tomck@t | 13 martie 2018, 8:06 AM | Administraţie | Recomandările editorilor

    4

    Directorul CTP Arad, Claudiu Godja, este încrezător că în anii următori va putea achiziționa mai multe tramvaie nou-nouțe. De asemenea, se vrea modernizarea tuturor stațiilor de autobuze în municipiul și județul Arad. Procedura este destul de greoaie deocamdată, dar există o metodă prin care CTP nu va mai depinde 100% de Consiliul Local Municipal sau de Consiliul Județean Arad.

    Planul este cumpărarea în viitorul apropiat a 30 de tramvaie noi, la un preț estimativ de 2.300.000 euro bucata. Mai mult, prin același proiect, Primăria și CTP vor să reînnoiască întreaga flotă de tramvaie din dotare în următorii zece ani.

    Va fi o licitație, deci la întrebarea dacă vor fi tramvaie Imperio ori altele fabricate la Arad, directorul CTP nu a putut să dea un răspuns.

    Proiectul este finanțat prin CLM din bugetul local prevăzut pe 2018, ca o participare de cota 2 la proiectul POR (Program Operațional Regional) pe Axa 4. Este proiectul Primăriei și a fost deja prezentat și declarat ca fiind eligibil, însă pentru a accesa acest proiect, trebuie să se alcătuiască ADI Transporturi, pentru care s-au făcut deja demersuri.

    „În acest moment, suntem în această etapă (n. red. – constituirea ADI Transporturi). Propriu zis, s-a făcut o evaluare a valorii acțiunilor, s-a luat legătura cu toți acționarii, pentru că toți trebuie să adere la ADI (Asociație de dezvoltare intercomunitară). Știind că unii dintre acționari nu vor să-și încarce schema de personal a UAT-ului (unitate administrativ-teritorială) propriu cu încă un birou ADI, am făcut această evaluare a acțiunilor, ca să putem să-i răsplătim. În etapa actuală, în afară de Primărie și Consiliul Județean, din ceilalți cinci acționari trei rămân în CTP și intră și ei în ADI, iar două primării și-au anunțat intenția de ieșire, respectiv Pâncota și Lipova”, spune Claudiu Godja. Primăria Lipova a avut deja o discuție cu CJA și vor vinde acțiunile, probabil acționarului majoritar (Primăria Municipiului Arad), spune directorul CTP, menționând că acțiunile nu sunt scumpe, au fost evaluate la doar aproximativ 57 de lei. Iar cu Primăria Pâncota discuțiile încă nu s-au finalizat. Aceasta ori va fi răsplătită, ori li se vor restitui bunurile cu care a intrat în capitalul social al societății la constituirea din 1995.

    Este foarte importantă această procedură, spune Godja, pentru că după finalizarea acesteia, CTP va putea accesa fonduri europene. Până acum, doar Primăria și CJA puteau să acceseze astfel de proiecte pentru CTP, dar erau proceduri foarte lente.

    Ca să vină cu un exemplu concret, Claudiu Godja ne-a spus că anul trecut, în toamnă, CTP a cumpărat din resurse proprii zece autobuze. Pentru același proiect a depus o cerere și CJA, dar acesta „a rămas în aer”, momentan.

    „În momentul în care am depus documentația pentru achiziția publică, a doua zi ne era deja publicată pe SEAP. Ca o comparație, în decembrie 2017, și Consiliul Județean a depus o procedură de achiziție, tot pentru zece autobuze pentru CTP, însă proiectul a fost contestat de mai multe ori de ANRMAP (Autoritatea Națională pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice). Proiectele depuse de autorități sunt mult mai migăloase. De aceea am avea o șansă în plus noi, ca societate”, spune Godja.

    Cele zece autobuze cumpărate de CTP sunt second hand, dar superioare celor aflate deja în parcul auto al companiei. Cinci dintre acestea circulă deja în municipiu (Mercedes Citaro) și cinci în județ (Volvo).

    Autobuze hibride

    În parcul auto al companiei sunt aliniate deja zece autobuze hibride noi, marca VDL Berkhof. Acestea sunt cele achiziționate de Consiliul Județean Arad, însă deocamdată nu pot fi folosite, deoarece procedura de recepționare nu este finalizată. Directorul CTP Arad estimează că până la mijlocul lunii aprilie vor fi puse în circulație.

    Autobuzele VDL Berkhof, deocamdată în „stand-by”

    „Investiții invizibile”

    În afară de achiziția tramvaielor Imperio din anul 2014, cetățeanul simplu nu prea vede investiții realizate de Compania de Transport Public. Însă directorul Claudiu Godja a ținut să contrazică acest lucru și ne-a condus într-o tură în depoul și în parcul auto al companiei. Printre investițiile recente (majoritatea finanțate din bugetul local) se numără achiziția unei schele metalice în depou (asta pentru că pe noile tramvaie toată instalația mecanică și electrică nu mai e în partea de jos, ci în partea de sus a vagoanelor), o spălătorie nouă pentru tramvaie și un sistem electric nou de ridicare a vagoanelor în cazul unor intervenții pe liniile de tramvai. De asemenea, anul trecut s-a cumpărat și o lamă pentru eliminarea zăpezii de pe șinele de tramvai.

    Tot anul trecut, Primăria a alocat fonduri CTP-ului pentru a face un DALI (documentaţie de avizare pentru lucrări de intervenţii) pentru reamenajarea stațiilor de autobuze în Arad, de la asfaltarea stației și refacerea balustradei până la înlocuirea copertinelor vechi, precum și semnalizarea aferentă. Sunt aproape 190 de stații în total, în tot județul. S-au alocat 134.000 lei, dar CTP nu a reușit să finalizeze procedura până la sfârșitul anului trecut, a reușit în schimb să modifice proiectul în „multianual”, astfel se dorește finalizarea lui în cursul acestui an. Lucrările vor începe anul viitor, dacă totul va decurge bine.

    Tramvaie vechi, în proces de recondiționare

    Cât despre tramvaie, în momentul de față, CTP Arad deține aproximativ 90 de vagoane, dintre care 70 funcționează zilnic. La depoul CTP lucrează mai mulți oameni la reabilitarea vagoanelor vechi, astfel că în fiecare zi există cel puțin un tramvai de rezervă, pregătit pentru a fi pus pe șine.

    •  Citește și CTP Arad e „pe cai mari”. Bilete virtuale, GPS, Wi-Fi gratuit și nu numai. Totul cu o întârziere de… zece ani

     

    Distribuie articolul

    Comentarii

      • „Previziuni futuriste marca Jiță falca”, cum zici tu, posibil. Însă ceea ce debitezi la începutul comentariului mă face să cred că ai greșit adresa, prietene 🙂 Este un articol informativ, prezentat obiectiv. Problema nu se oprește aici. Dacă găsim ceva în neregulă cu aceste investiții, stai liniștit, vei afla exact aici, pe Special Arad! 😉

        +1 voturi
        +1
        -1
      • De obicei nu aprobăm comentariile de acest gen, din simplul motiv că nu are absolut nicio legătură – nici măcar paralelă – cu articolul de față. Dar apoi revii cu texte de genul „huuoo, că nu mi-ați publicat commentu, că nu vă place adevăru, blabla”. Bea o țuică. Rapid!

        0 voturi
        +1
        -1

    Scrie un comentariu

    4 + 0 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.

    Logo Aplicatie Special Arad

    Special Arad