2024 de tragedii ale lucrului bine făcut
România învață numai din tragedii. Puterea exemplului din alte țări, însă, rămân fără ecou. Deputați și senatori deopotrivă ajung doar să reacționeze la unele tragedii care puteau fi evitate.
Fie că vorbim despre funcționari publici care semnează din birou Procese Verbale de recepție, fie că vorbim despre adevărate nenorociri care își cer tributul plătit în sânge și în pierderi de vieți omenești, clasa politică românească pare să se zbată să nu se „înece la mal”. Reușește acest lucru, mai de fiecare dată, deturnând atenția publicului cu scandaluri legate de „nota de la Bacalaureat” sau de impozitarea pensiilor.
Legea Anastasia
Printre exemplele mai recente putem menționa adoptarea Legii Anastasia, care prevede pedeapsa închisorii cu executare, fără excepţii, pentru şoferii aflaţi sub influenţa alcoolului sau drogurilor, care au provocat un accident urmat de moartea victimei. Legea poartă numele unei micuțe care nici nu îndeplinise vârsta de 6 ani când a fost spulberată de o femeie care nici măcar nu deținea un permis de conducere. Asta după ce ani la rândul, România se află pe primul loc la numărul de accidente rutiere fatale. În afară de câteva radare, ici și colo, legile din România nu s-au schimbat până anul acesta. An electoral.
Dintr-o altă tragedie însă, tot recentă, nu s-a învățat nimic. Vlad Pascu, autorul accidentului de la 2 Mai, în care și-au pierdut viața doi studenți, este în continuare reținut, dar procesul în care este inculpat a avut parte de un debut scandalos, în momentul în care judecătoarea a întrebat dacă victimele decedate sunt în sală. Respectul pentru victime și lipsa de empatie dovedite de magistrat au ținut paginile ziarelor naționale mult timp.
Ca tabloul rușinii să fie complet, ieri, avocații lui Vlad Pascu dau vina pe victime și susțin că acestea consumaseră cantități mari de alcool înainte de accident.
Cine poate uita Colectiv?
Se pare că exact cei implicați. Dovadă că Piedone a fost primar, din nou, având la activ o adevărată călătorie prin nu mai puțin de 8 partide. La momentul tragediei de la Colectiv, în România existau 34 de paturi pentru marii arși. Asta în timp ce anual se prezintă 10.000 de români cu arsuri, din care 4.000 necesită îngrijiri medicale. Promisiunile electorale curgeau în sensul construirii unor spitale de mari arși. Au trecut 9 ani de atunci, iar până acum nu s-a tăiat panglica la nici unul, deși sunt promisiuni că cel de la Timișoara va intra în funcțiune la finalul acestui an. An electoral.
Funcționează perfect până la locul prăbușirii
România a avut parte și de tragedii aviatice care puteau fi evitate. În 24 de ani, începând cu anul 1994 și până în 2018, avioanele MigG 23 și MiG 21 au fost implicate în nu mai puțin de 14 accidente în care piloții au murit, iar alții mai norocoși, au reușit să se catapulteze. Din aceste accidente nimeni nu a învățat nimic. Poate doar cum să „dezbrace” tragedia de responsabilitatea statului.
După ce încă un avion MiG s-a prăbușit în 2018, Mihai Fifor, pe atunci aflându-se în postura de Ministru al Apărării, declara:„Vă spun cu toată responsabilitatea: aparatele de zbor ale forțelor aeriene române sunt în perfectă stare de funcționare, nu e cazul să facem speculații în momentul de față”. Bineînțeles, avioanele din generația MiG vor fi înlocuite anul acesta cu avioane F-16, cumpărate la mâna a doua din Norvegia. An electoral.
(Explozia de la Crevedia, Foto: Captura Youtube – Euronews)
Funcționau și acum, fără nici un fel de deranj
După ce explozia unei stații GPL din Crevedia a lăsat în urmă numai scrum, în deflagrație murind 5 oameni și rănind alte 54, în Arad, dar și în toată țara, s-au dispus controale la stațiile GPL. La Arad, controalele au descoperit sute de probleme, au aplicat sute de amenzi și avertismente, au suspendat activitatea a mai multor puncte de lucru, în timp ce pe altele le-au închis. De menționat este că primarul comunei (PSD) a declarat că știa că stația funcționa ilegal, dar cu toate acestea el a fost reales pentru încă un mandat de primar. Totodată tatăl unuia dintre patronii stației GPL a fost reales primar în Caracal, din partea PSD. Un alt aspect de menționat este că victimele care au suferit arsuri au fost tratate în Belgia, Italia, Austria, Germania sau Norvegia.
„Tragediile” de la Arad se repetă în fiecare an electoral
Am pus în ghilimele „tragediile”, deoarece fac referire la toate postările care curg pe rețelele de socializare, declamând tot felul de probleme din oraș. Probleme care reapar, ciclic, și dezbat de multe ori aceleași teme culturalo-economico-administrativ. Însă, una din adevăratele tragedii din punct de vedere civic este una din care nu învățăm nimic: prezența redusă la vot.
Iar aici nu mai putem vorbi despre eșecul clasei politice în a oferi un candidat. Deoarece neprezentându-ne la vot setăm un standard jos pentru cei care se declară politicieni, dându-le de înțeles că : „Oricum mă votează cine și câți trebuie ca să mai prind un mandat”.
Tot tragedii, dar de data aceasta reale
Accidentele mortale de pe drumul Arad-Horia, incendiile puse intenționat, sentimentul de nesiguranță pe care îl ai când mergi prin centrul orașului și dai de persoane care te agasează foarte agresiv cerșind bani, traficul de țigări și migranți permanent, violența domestică, vin și ele să completeze Tabloul Tragediilor de la Arad.
Fie că ne place sau nu, asta este realitatea. Iar cât timp acțiunea de a preîntâmpina este una care nu-și găsește locul printre fotoliile din cabinetele administrației locale, un termen ca „a anticipa” și acțiunea care rezultă din el este în pericol de a deveni un arhaism.
Cum spuneam, se reacționează, nu se acționează. Și, dacă istoria ne-a învățat ceva, se reacționează cu mai multă putere de muncă în anii electorali.
Comentariile portalului
DE-MI-SI-A!!!
Cladirea de pe str. Eminescu nu are aviz ISU!!! Sunt curios daca un control de la DSP nu ar gasi si alte probleme!
Cat de multa minciuna! Părinților li s -a comunicat prin intermediul învățătorilor despre relocare în imobil menționat. LNI ar fi trebuit sa fie școală europeana conform (...)