vineri, 9 mai, 2025

Special Arad Logo

    O istorie de 134 ani se încheie. Ultimul vagon cisternă realizat la fabrica Astra din Arad (Foto)

    de Raluca Medeleanu | 9 mai 2025, 5:22 PM | Recomandările editorilor | Știri Arad

    1

    Pagina dedicată iubitorilor de istorie arădeană, Aradul de Altădată, a primit spre publicare o fotografie prin care ni se arată ultimul vagon cisternă realizat la fabrica Astra Rail de la Arad.

    Americanii de la Greenbrier, firma în a cărei proprietate se află fabrica Astra Rail de la Arad, au decis închiderea fabricii, anunțul oficial fiind făcut în 7 aprilie. Aproape 700 de muncitori intră, astfel, din data de 28 mai în preaviz, iar ultima zi de muncă urmează să fie o lună mai târziu, pe 28 iunie.

    „Am primit astăzi prin mesaj privat această fotografie, cu rugămintea de a o posta pe pagina Aradul de Altădată. Este vorba de ultimul vagon cisternă realizat la celebra fabrică de vagoane din Arad. După o istorie de 134 de ani care a început sub numele de „Weitzer János”, marea fabrică arădeană își închide porțile definitiv în acest an. Rămâne de văzut ce se va întâmpla cu terenul fostei fabrici și dacă va mai exista vreo preocupare pentru păstrarea memoriei a ceea ce a fost cândva mândria Aradului industrial”, notează pagina „Aradul de Alătadă”.

    Fabrica Astra Vagoane funcționează în Arad din anul 1891, ca Fabrica de Mașini, Vagoane și Turnătorie de Fier „János Weitzer”, iar în perioada comunismului a fost naționalizată. După Revoluție a continuat activitatea, fiind privatizată și împărțită în două entități distincte.

    În 1998, fabrica s-a divizat în două. Astra Vagoane Călători SA, care la ora actuală este deținută de omul de afaceri Valer Blidar, produce în continuare tramvaie (inclusiv modelul Imperio care circulă în municipiul Arad).

    Iar Astra Vagoane Arad SA, divizia producătoare de vagoane de marfă, a fost vândută în 1999 către compania americană Trinity Industries Inc. Ulterior, în 2006, Trinity Industries a vândut acțiunile deținute la Astra Vagoane Arad către International Railway Systems (IRS), iar în anul 2016 Astra Rail a fost contopită cu firma americană Greenbrier.

    La 134 de ani de funcționare, s-a decis închiderea fabricii de vagoane, compania americană motivând decizia cu „provocările dificile și accelerate de pe piața locală”.

    La ora actuală, sindicatul este în negocieri pentru obținerea unor salarii compensatorii satisfăcătoare celor 699 angajați care rămân peste o lună fără loc de muncă.

    134 ani Astra

    Citește și:

    Negocieri în curs pentru salariile compensatorii ale celor 700 de angajați disponibilizați după închiderea fabricii Greenbrier din Arad. Cine încasează cei mai mulți bani

    Cartea „Aradul de Altădată”, o declarație de dragoste pentru orașul nostru semnată de cel mai tânăr istoric

     

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. L-ați auzit pe Simi Geo sau pe cineva din staful lui de campanie să protesteze sau sa ia poziție față de închiderea Astra vagoane marfă?
      Cam atât îl interesează de arădeni, tot ce îl interesează e să ajungă la un ciolan mai consistent, chiar cu prețul aservirii către ruși
      (ia întrebați-l de ce are interzis în Republica Moldova?). Daca aveți iluzia că votându-l îi sancționați pe falcă și bibi vă amăgiți singuri, aceștia fiind „aleși ai poporului” și ca atare își vor păstra fotoliile de parlamentar și primar. In Arad ei au fost principalii vectori electorali aur, poate Simi le-a și mulțumit în privat. Ați scăpa de ei doar dacă și-ar da demisia de onoare. Credeți că au habar de acest concept? Așadar, cei pe care îi sancționați sunt concetățenii voștri; rudele, prietenii, colegii și pe voi inșivă. Dacă înca mai
      sunteți amețiți de lozincile și promisiunile viitorului de aur, faceți o simplă comparație între prețurile din supermarket din acest sfârșit de săptămână cu cele de sâmbăta trecută. Credeți că situația se va îmbunătății? Oare ce se va întâmpla dacă în România nu vor mai veni fonduri europene? Și oare va fi mai bine pentru noi dacă schimbăm Bruxellesul cu Moscova?

      0 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    8 + 1 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.