sâmbãtã, 27 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor ,, Tânărul consumator versus comerțul on-line’”

    de Special Arad | 15 martie 2024, 10:33 AM | Naţional

    0

     Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor marchează Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor printr-o serie de evenimente organizate la nivel national cu scopul de a readuce în atenţia publică importanţa cunoaşterii drepturilor de consumator.

    Dacă profilul consumatorului activ, informat şi dispus să-şi apere drepturile va prevala ca model de comportament, societatea noastră va avea numai de câştigat. În 15 martie 1962, John Fitzgerald Kennedy, preşedinte al Statelor Unite ale Americii, rostea în Congres un mesaj legat de drepturile consumatorilor, susţinând existenţa a patru drepturi fundamentale ale acestora: dreptul la securitate, la informare, dreptul de a fi ascultat şi de a alege liber produse şi servicii.

    Acest moment este punctul de referinţă al istoriei formelor organizate de protecţie a consumatorilor . În România tema din acest an este : ,,Tânărul consumator versus comerțul on-line”

    În general, consumatorii au dreptul de a fi informaţi, în mod complet, corect şi precis, asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi serviciilor oferite de către operatorii economici care desfășoară astfel de activități . Consumatorii trebuie să aibă posibilitatea de a face o alegere raţională, în conformitate cu interesele lor, între produsele şi serviciile oferite şi să fie în măsură să le utilizeze, potrivit destinaţiei acestora, în deplină securitate.

    Cadrul normativ care reglementează comerțul on line la noi în țară este Ordonanta de Urgenta 34 din 2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii, comerțul on line fiind considerat un comerț la distanță deoarece consumatorii nu au posibilitatea de a verifica produsele sau serviciile oferite sau achiziționate.

    Având în vedere tema propusă în acest an ,,Tânărul consumator versus comerțul on-line” în continuare , vom face cunoscute principalele drepturi ale consumatorilor din România referitoare la comerțul on line. Informații destinate consumatorilor și dreptul de retragere din contractele la distanță (comerț on line).

    Prin contract la distanță se înțelege orice contract încheiat între profesionist și consumator în cadrul unui sistem de vânzări sau de prestare de servicii la distanță organizat, fără prezență fizică simultană a profesionistului și a consumatorului, cu utilizarea exclusivă a unuia sau a mai multor mijloace de comunicare la distanță, până la și inclusiv în momentul în care este încheiat contractul .

    Înainte ca un contract la distanță sau în afara spațiilor comerciale sau orice ofertă similară să producă efecte obligatorii asupra consumatorului, profesionistul trebuie să îi furnizeze consumatorului următoarele informații în mod clar și inteligibil referitoare la :

    a) principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor, având în vedere mediul de comunicare și produsele sau serviciile în cauză;

    b) identitatea profesionistului, cum ar fi denumirea sa comercială;

    c) adresa poștală la care profesionistul este stabilit, precum și, în cazul în care există, numărul de telefon, numărul de fax și adresa de poștă electronică ale acestuia la care poate fi efectiv contactat, pentru a-i permite consumatorului să ia rapid legătura cu profesionistul și să comunice cu acesta în mod eficient și, dacă este cazul, adresa poștală și identitatea profesionistului în numele căruia acționează;

    d) prețul total al produselor și serviciilor cu toate taxele incluse sau, în cazul în care prețul nu poate fi calculat dinainte în mod rezonabil dată fiind natura produselor sau a serviciilor, modalitatea de calcul al prețului și, după caz, toate costurile suplimentare de transport, de livrare, taxele poștale sau de orice altă natura sau, în cazul în care acestea nu pot fi calculate dinainte în mod rezonabil, menționarea faptului ca aceste costuri suplimentare ar putea fi suportate de consumator, inclusiv perioada de valabilitate a ofertei sau a prețurilor ;

    e) costul de utilizare a mijloacelor de comunicare la distanță în vederea încheierii contractului, atunci când este calculat pe baza unui alt tarif decât tariful de bază;

    f) modalitățile de plată, livrare, executare, data până la care profesionistul se angajează să livreze produsele sau să presteze serviciile și, după caz, procedura profesionistului de soluționare a reclamațiilor;

    g) în cazul în care există un drept de retragere, condițiile, termenele și procedurile de exercitare a dreptului respectiv, precum și formularul tipizat de retragere ;

    h) acolo unde este cazul, informația potrivit căreia consumatorul va trebui să suporte costul aferent returnării produselor în caz de retragere.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    9 + 8 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.