Un pumn în gura presei din Ungaria Guvernului Orban. Cel mai mare cotidian maghiar şi-a încetat brusc apariţia

    de - | 9 octombrie 2016, 3:40 PM | Internaţional

    0

    Ştirea a şocat nu doar lumea presei din Ungaria, ci şi pe cea europeană şi, deopotrivă, marea presă mondială după ce s-a anunţat că, începând de luni, cel mai important cotidian al opoziţiei ungare – „Nepszabadsag” (Libertatea poporului) – îşi încetează brusc apariţia. La fel se întâmplă cu site-ul web, în locul căruia a apărut comunicatul de presă privind închiderea ziarului. La Budapesta, decizia Mediaworks, grupul proprietar al ziarului, a fost apreciată drept „o zi neagră pentru presă” de opoziţia socialistă, scrie Cotidianul.ro.

    De altfel, sâmbătă seara, circa 2.000 de persoane s-au strâns în faţa sediului ziarului şi al Parlamentului pentru a protesta, ele purtând exemplare printate ale cotidianului şi scandând „Afară, Orban!”. Premierul Viktor Orban era acuzat că favorizează publicaţiile care sunt favorabile guvernului său, atribuindu-le partea leului din publicitatea publică. „În ultimii ani am văzut eforturile care s-au făcut pentru a ruina libertatea presei şi cum au fost eliminate diferite grupuri de presă”, declara o participantă la miting, citată de ziarul parizian „Le Figaro”. La Budapesta, Andrea Hajagos, redactor şef al ziarului, a declarat că „ziariştii au aflat că, începând de duminică, trebuie să-şi strângă lucrurile şi să se mute în alt sediu. Dar ei se tem că nu mai pot lucra, şi dacă vor putea munci, în ce condiţii?”. Culmea, ziarul a apărut normal sâmbătă, apoi personalului i s-a spus că se va muta într-un sediu nou, pentru ca ulterior să afle despre suspendarea apariţiei.„Ţara a aflat (despre suspendare – n.n.) înaintea noastră.(…) Primul nostru gând a fost că a avut loc un puci”, afirmă jurnaliştii într-o postare pe Facebook.

    France Presse şi ziarul francez „Le Monde” arată că grupul Mediaworks a dat publicităţii un comunicat, reluat de agenţia oficială de ştiri MTI, potrivit căruia suspendarea apariţiei ziarului este dictată de motive economice, şi că ea va dura până când se va „formula şi realiza un nou concept”. Pe aceeaşi linie se situează Fidesz, partidul premierului Orban, care a reacţionat şi el, calificând măsura respectivă drept „decizie economică raţională, şi nu politică.”

    Citat de ziarul amintit, unul dintre şefii redacţiei de la „Nepszabadsag” afirmă că jurnaliştii, care pregătiseră deja articole pentru numărul de luni, au fost împiedicaţi să intre în redacţie şi că au primit scrisori privind suspendarea apariţiei cotidianului lor. „Suntem în stare de şoc, este o lovitură de măciucă. Bineînţeles că ei vor spune că este o decizie economică, dar nu este adevărat. Acest lucru dă o enormă lovitură jurnalismului de investigaţie şi libertăţii presei”, declară el agenţiei France Presse, sub acoperirea anonimatului.

    Trustul Mediaworks, al cărui proprietar este un magnat de presă austriac ce a cumpărat, în 2014, „Nepszabadsag” şi mai multe alte titluri din Ungaria, susţine că tirajul acestui cotidian a scăzut cu 74% în cursul ultimilor zece ani şi că el a pierdut 5 miliarde de forinţi (16,4 milioane de euro).

    Situţia financiară a grupului Mediaworks nu este decât „un pretext”, a subliniat, la Bruxelles, Gianni Pittella, preşedinte al principalului grup de centru-stânga al Parlamentului European, adăugând că, „astăzi, libertatea presei este în pericol în Ungaria”. „Este un fapt comun în sistemele nedemocratice să se închidă ziarele ostile, care jenează puterea, dezvăluind, de exemplu, cazurile clare de corupţie. Este exact ceea ce s-a întâmplat cu Nepszabadsag”, spunea amintitul Gianni Pittella.

    Înaintea referendumului de duminică din Ungaria privind relocarea refugiaţiilor în statele UE, „Nepszabadsag” a publicat mai multe articole referitoare la scandalurile de corupţie în care sunt implicaţi politicieni apropiaţi de Viktor Orban. Ziarul este perceputt ca un foarte acerb critic al lui Viktor Orban, el fiind acuzat că foloseşte presa în interes propriu, iar largi sectoare ale mass-media au fost cumpărate de oligarhi apropiaţi guvernului actual. Să fie, aşadar, acesta unul dintre motivele care au determinat închiderea din „raţiuni economice” a ziarului, este o întrebare superfluă, ţinând seama de felul în care se comportă autorităţile de la Budapesta.

    Având la început un tiraj de 63.000 de exemplare, ziarul „Nepszabadsag” ajuns acum la 40.000 de copii vândute zilnic a fost organul Partidului Comunist din Ungaria între 1956 şi 1990. Cumpărat de grupul Bertelsmann, el s-a transformat într-un ziar quality, de referinţă, rămânând aproape de Partidul Socialist, după cum apreciază, într-o prezentare, Courrier International. Definindu-se ziar „liberal de stânga”, el a aparţinut apoi grupului elveţian Ringier AG, care l-a vândut, în 2014, trustului Mediaworks. Dacă, la început, ziarul s-a desprins greu de stilul vetust şi auster, el a început să apară în culori în 2003, cu o paginaţie aerisită.

    Sursa: Cotidianul

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    8 + 9 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.