Simboluri Pascale și simbolurile renașterii… în expoziția lui Dan Merișca

    de Tomck@t | 13 aprilie 2014, 8:19 PM | Cultură

    0

    Marea sărbătoare creștină plutește în aer, astăzi a fost Duminica Floriilor și nu mai e mult până la Paști, iar Biserica baptistă „Golgota” din cartierul Bujac sărbătorește aceste evenimente de mare importanță într-o manieră inedită: religia întâlnindu-se cu arta, printr-o expoziție de pictură cu o puternică simbolistică pentru sărbătorile de primăvară, sub semnătura pictorului Dan Merișca – „Simboluri Pascale… din nou la viață”

    Expoziția vernisată sâmbătă, 12 aprilie, pe un ambient muzical minunat oferit de Cvartetul Arădean, conține 47 de lucrări, dintre care șapte de simbolistică pascală (simbolică fiind până și cifra 7), concepute într-o manieră suprarealistă și simbolistă – un element nou pentru Dan Merișca – și 40 de picturi satelit, binecunoscutele tablouri cu flori și de peisagistică, foarte energice, dinamice în culori. Florile ne aduc aminte de Florii, cât și – dar mai ales – de „viață” (care urmează după înviere), așa cum a creat-o Natura – sau însuși Dumnezeu, Marele Artist.

    Picturile gravitează în jurul celor șapte tablouri ce au în centrul atenției mielul, de altfel foarte expresiv, dincolo de simbolistica creștină, deoarece dacă picturile sunt privite de aproape, se pot observa anumite detalii importante, cum ar fi mimica mielului… care „știe” că urmează binecunoscuta tragedie – crucificarea – (pe un tablou lacrima mielului transformându-se chiar în sânge), după care crucea, pe care se găsesc cuiele – simbolizând – și intensificând –  suferința. După cum a mărturisit chiar Dan Merișca, pe tabloul respectiv a lucrat timp de 15 ani, multă vreme fiind abandonat, și abia acum a reușit, printr-o coincidență fericită, să-l termine. Cele mai importante lucrări sunt însă penultimele două tablouri din cele șapte, și anume floarea care crește dintr-o inimă de pe cruce (metafora se înțelege de la sine: după moarte, viața „renaște” – cilcul vieții nu se oprește niciodată și mereu crește ceva nou, ceva de o estetică superioară), respectiv LUMINA (Dan Merișca fiind un maestru declarat al „luminii” ca și tehnică de artă plastică), care are – parcă – puterea supranaturală de a deschide piatra imensă de la ușa mormântului lui Isus. Pe cea de-a șaptea și ultima lucrare, pictorul spunea că a îndrăznit să-l înfățișeze pe Isus înălțându-se în cer – ca o ultimă Glorie, o mare realizare dusă la bun sfârșit, pierzându-se în lumină.

    O altă noutate în expoziția lui Merișca este acuarela, cum ar fi cele două portrete cu profeții Ieremia și Habacuc (expuse anul trecut și la Salonul de acuarelă de la Sala Clio), dintre care pe ultimul (l-am denumit „Spionul”) din orice unghi dacă îl privești, parcă se uită în ochii tăi tot timpul. Acest truc se datorează tehnicii numită „axionometrie”, la fel cum a fost concepută lucrarea mai sus amintită, cea cu piatra care parcă se mișcă cu ajutorul luminii.

    Pictura cu cea mai mare încărcătură sentimentală pentru artist este cea denumită „Metamorfoză” – o metaforă florală pe fond galben, dar pentru aceasta… și celelalte lucrări artistice, puteți vizita Biserica Golgota de pe strada Sânzienelor nr. 8, sau să vizionați galeria foto de mai jos.

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    3 + 0 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.