România, Ungaria şi Suedia nu îndeplinesc criteriile pentru aderarea la zona euro

    de Special Arad | 4 iunie 2014, 6:33 PM | Business

    0

    Comisia Europeană și-a prezentat raportul de convergență din 2014, care evaluează stadiul de pregătire al opt state membre ale UE în vederea adoptării monedei unice. Progresele realizate de aceste țări în direcția adoptării monedei euro sunt inegale, dar Lituania se distinge de restul grupului, îndeplinind acum criteriile de convergențăm scrie Capital.

    Comisia propune, prin urmare, ca Consiliul de Miniștri al UE să decidă că Lituania poate adopta moneda euro la 1 ianuarie 2015. Consiliul va lua decizia finală cu privire la această chestiune în a doua jumătate a lunii iulie, după ce șefii de stat și de guvern din UE vor dezbate acest subiect în cadrul Consiliului European din 26-27 iunie și după avizul Parlamentului.

    Dintre cele șapte alte state membre care beneficiază de o așa-numită „derogare” (Bulgaria, Republica Cehă, Croația, Ungaria, Polonia, România și Suedia), niciunul nu îndeplinește în prezent toate criteriile pentru adoptarea monedei euro. Prin urmare, situația lor va fi reevaluată în termen de doi ani.

    Conformitatea celor opt țări cu criteriile de convergență

    Inflație

    Rata medie a inflației în Lituania în cele 12 luni care au precedat luna aprilie 2014 a fost de 0,6%, cu mult sub valoarea de referință de 1,7% pentru respectiva lună și este probabil să se mențină sub valoarea de referință în perioada următoare. Analiza factorilor fundamentali subiacenți și faptul că valoarea de referință este atinsă cu o marjă largă susțin o evaluare pozitivă a îndeplinirii criteriului de stabilitate a prețurilor.

    Celelalte țări care îndeplinesc acest criteriu sunt Bulgaria, Republica Cehă, Croația, Ungaria, Polonia și Suedia. România nu îndeplinește criteriul.

    Finanțe publice: nivelul datoriei și al deficitului

    Lituania nu face obiectul unei decizii a Consiliului privind existența unui deficit excesiv [în temeiul articolului 126 alineatul (6) din tratat]. Raportul între deficitul său public și PIB a scăzut de la 5,5% în 2011 la 2,1% în 2013 și se estimează că va rămâne la 2,1% în 2014, potrivit previziunilor economice ale Comisiei din primăvara anului 2014. Datoria publică reprezenta 39,4% din PIB la sfârșitul anului 2013, cu mult sub limitele prevăzute de Tratatul de la Maastricht.

    Celelalte țări care îndeplinesc acest criteriu sunt Bulgaria, Ungaria, România și Suedia. Republica Cehă va îndeplini la rândul său criteriul în cazul în care Consiliul decide să abroge procedura aplicabilă deficitelor excesive, astfel cum a fost propus de către Comisie. Două state membre (Croația și Polonia) fac încă obiectul procedurii aplicabile deficitelor excesive și, prin urmare, nu îndeplinesc criteriul.

    Stabilitatea cursului de schimb

    În cadrul mecanismului cursului de schimb II (MCS II), se stabilește cursul de schimb al monedei unui stat membru din afara zonei euro în raport cu euro și sunt permise numai fluctuații în limite prestabilite (banda de fluctuație standard este de ± 15% în raport cu rata de schimb centrală). Lituania a participat la MCS II din 28 iunie 2004.

    În perioada de referință de doi ani, litasul lituanian nu a făcut obiectul tensiunilor și nu s-a înregistrat nicio deviație de la rata centrală a MCS II.

    În prezent, nicio altă țară nu îndeplinește acest criteriu, deoarece niciun alt stat membru nu participă la MCS II.

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    7 + 2 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.