Primăria s-a răzgândit subit: a „descoperit” că are cadru legal pentru a sprijini financiar proprietarii clădirilor istorice

După ce, în urmă cu trei săptămâni, primarul Călin Bibarț ne declara insistent că nu există cadru legal prin care Primăria poate sprijini financiar proprietarii clădirilor istorice care doresc să reabiliteze fațada, iată că astăzi „s-a schimbat modificarea”, întrucât la conferința de presă susținută în Sala Ferdinand a Palatului Administrativ, acesta a afirmat că funcționarii Primăriei au lucrat în acest timp la întocmirea unui Regulament care să aibă tocmai acest rol.
Proiectul de Hotărâre a Regulamentului nu este încă făcut public, urmând să fie pus la transparență săptămâna viitoare, după care, timp de 45 de zile, arădenii vor avea la dispoziție o perioadă în care pot veni cu sugestii și completări, iar apoi va fi supus votului consilierilor locali. Astfel că, cel mai probabil, începând cu întocmirea noului buget local, în 2020, arădenii vor putea să înceapă să se pregătească să depună cereri de sprijin financiar.
Potrivit primarului Bibarț și a arhitectului șef Radu Drăgan, proiectul prevede acordarea unui grant de 20% (adică bani care nu trebuie înapoiați) și a unui împrumut de 80%, care va trebui returnat în maxim 10 ani, cu anumite condiții. Proprietarii care au mai multe proprietăți în imobilele istorice vor putea solicita sprijin doar pentru o singură proprietate, iar proiectul de hotărâre se referă strict la persoanele fizice, astfel că firmele/instituțiile care au în posesie imobile sunt excluse automat.
Călin Bibarț a afirmat că Regulamentul e un soi de sinteză, inspirat din experiența altor orașe, dar că în afară de municipiul Brașov, Aradul ar fi singurul care „scoate la înaintare” un astfel de Regulament, în forma în care este el acum.
„Vorbim, în prima fază, în primii câțiva ani, de zonele de protecție, de zonele cu clădiri istorice (…). Nu discutăm în acest moment de fațada vreunei case din Grădiște, de exemplu. Într-o primă fază, vom face un clasament al clădirilor, nu ne uităm la proprietari, ci la aspect, la zonă, la cât de importantă e pentru imaginea orașului și în funcție de asta clădirea va primi un punctaj, degradare mică, mare, medie, de urgență și așa mai departe. După care se dau notificări proprietarilor. Primul pas pe care ei trebuie să îl facă, așa prevede legea, e o notă tehnică de constatare. În limbaj simplu, înseamnă că dacă o clădire are probleme structurale, nu poate beneficia de niciun ajutor și nicio finanțare din bani publici pentru fațadă, decât după ce proprietarii își rezolvă problemele legate de structură. Dacă au, de exemplu, un colț al casei care se lasă, probleme la fundație, dacă au astfel de probleme, din start sunt eliminați pentru a primi ajutorul financiar”, a spus acesta.
Pași pentru finanțare
Așadar, tot ce înseamnă consolidare, reparații la nivelul structurii imobilului, nu intră în sarcina Primăriei. Dacă trecem peste aceste aspecte însă, următorul pas pentru proprietari, cel puțin pentru cei care vor primi notificări de la municipalitate că s-ar afla pe „lista norocoasă”, este realizarea documentație tehnice, a proiectul tehnic și apoi proprietarii trebuie să obțină autorizația de construire. Aceste cheltuieli vor fi suportate în întregime de către proprietari. După ce proprietarii obțin toate aceste documente, ei vor trimite o solicitare municipalității pentru a își exprima intenția că doresc să intre în acest program de sprijin financiar. Așadar, se înscriu într-un soi de competiție. Imobilele care vor fi alese, vor fi desemnate în funcție de punctajul stipulat în Regulament, iar termenul de înapoiere a împrumutului va varia, fie în 5 ani, fie în 10 ani, perioada cea din urmă fiind destinată pentru proprietarii care se află într-o situație socială deosebită (identificată pe bază de anchetă socială, probabil, momentan nu ni s-a explicat metoda).
Cam acesta ar fi, pe scurt, strategia Primăriei Arad prin care intenționează să readucă la viață clădirile din centrul orașului, însă vom reveni cu mai multe detalii în momentul în care Regulamentul va fi publicat săptămâna viitoare.
Comentariile portalului
Vreau și 2023-2024 acest lucru vă rog
Citez 3 din 5 "abateri grave constatate: -lipsa procedurilor sigure la prestarea serviciilor; [...] -afișarea unei liste de alergeni ilizibilă; -neasigurarea condițiilor tehnice stabilite de producător pe timpul desfacerii produselor." . (...)
Las că le-a dat lumină Falca prin discursul avut la festivitatea de absolvire de la liceul Vasile Goldis. Prin asta ne dam seama ca toți directorii sunt puși (...)