vineri, 26 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Parcarea subterană din Piața Avram Iancu, pe stand-by din cauza unor consilieri care nu își fac temele de casă. Avem însă o garanție: piramida dispare

    de Raluca Medeleanu | 27 martie 2018, 2:22 PM | Administraţie

    4

    Trebuie să precizăm încă de la început că proiectul care trebuia supus astăzi votului, în ședința Consiliului Local Municipal, nu avea legătură cu modul în care este conceput planul parcării subterane planificate în Piața Avram Iancu, ci – dat fiind faptul că s-a schimbat legislația concesiunii – trebuia să stabilească dacă aceasta va fi realizată din bugetul orașului sau din banii unui investitor căruia să-i fie concesionată pe un anumit număr de ani.

    Mai simplu explicat: prin concesiune, investiția în sine iese gratuită pentru oraș, dar apoi o mare parte din banii obținuți din biletele de parcare ar reveni investitorului, iar doar o parte din ei ar urma să meargă către Primărie.

    Doar că unii dintre consilierii locali nu și-au făcut temele de casă, au uitat, ori s-au făcut că uită că în urmă cu ani de zile studiul de fezabilitate a fost votat în unanimitate, adică inclusiv de ei (sau dacă nu direct de ei, de reprezentanți ai aceluiași partid din care fac parte), iar acest lucru rămâne neschimbat.

    Ceea ce a ieșit a fost, ați ghicit, un adevărat show de orgolii politice

    Consilierii PSD au adus diferite critici studiului de fezabilitate, însă Falcă le-a explicat că faptul e consumat, studiul a fost votat deja prin 2011, iar planul de a avea o parcare chiar sub Piața Avram Iancu a apărut în 2002. Președintele ședinței, Bogdan Boca, a citit pe urmă două amendamente pe care gruparea PSD le-a făcut asupra proiectului, dar ei au negat că ar fi amendamentele în forma redactată de ei. Falcă a ripostat, spunându-le că va veni cu documentele să le demonstreze că acestea sunt, într-adevăr, amendamentele lor și i-a invitat să pună pentru 10 minute ședința pe „stand by”.

    Zis și făcut. Consilierii PSD l-au urmat pe Falcă în biroul acestuia pentru a „negocia” amendamentele, după care au revenit în sală și… ați ghicit, din nou: au reluat aceeași placă, de parcă nu ar fi discutat nimic, începând din nou să critice studiul de fezabilitate deja votat.

    „Acum votăm dacă vrem sau nu să facem parcarea prin concesiune. Eu vă rog să supunem la vot și să dăm arădenilor posibilitatea de a avea o parcare centrală. Amintesc că studiul de fezabilitate l-ați votat în unanimitate. Noi suntem acum aici doar pentru că s-a schimbat legislația concesiunii”, a insistat primarul.

    Așadar, proiectul a fost din nou amânat, după 4 luni în care se tot discută despre el. Singurele lucruri „rezolvate” au fost cele două amendamente, care au primit vot pozitiv:

    1. Să se facă un concurs de soluții pentru modul în care va arăta Piața Avram Iancu, la care să participe reprezentați ai ordinului arhitecților și de urbanism.

    2. Să se realizeze un acces în parcare și de pe strada Tribunul Dobra.

    Subliniem pe această cale, încă o dată, că proiectul inclus astăzi pe ordinea de zi a ședinței se referă strict la concesionarea parcării subterane. Viitorul pe care îl va avea Piața Avram Iancu în sine este necunoscut, întrucât nu se va lua în considerare actualul plan din studiul de fezabilitate, pe care l-am prezentat în articolul de săptămâna trecută.

    Adio, Piramidă!

    Poate că elementul care a făcut cel mai mult tumult în rândul opiniei publice, legat de viitoarea parcare subterană, a fost acea piramidă care a apărut în simularea vizuală a modernizării Pieței Avram Iancu în sine.

    Primarul Aradului, Gheorghe Falcă, a susținut o conferință de presă, chiar după ședința buclucașă, prin care a dorit, printre altele, să clarifice lucrurile. Potrivit acestuia, design-ul pieței era făcut doar ca exemplu, iar piramida a avut-o ca inspirație pe cea din Ulm, de unde se aflau cei care au întocmit designul proiectului respectiv. Ideea dispare însă acum, căci schițele propriu-zise ale suprafeței de deasupra parcării subterane nu prevăd nicio fundație, ci doar spațiu deschis – piața efectivă, zonă pietonală. Astfel se exclude nu doar piramida din proiectul inițial, ci chiar și statuia actuală, despre care Gheorghe Falcă a spus că va fi păstrată, în principiu, undeva într-un depozit, până în momentul în care Cetatea Aradului va intra din nou în posesia municipalității, iar apoi va fi mutată acolo.

    Semnături pentru parcare

    Falcă a afirmat că se vede nevoit să lanseze o petiție prin care va încuraja arădenii să semneze pentru a își face publică dorința de a avea o parcare subterană în Piața Avram Iancu. Motivul pentru care primarul consideră necesară această acțiune este de a pune presiune asupra consilierilor locali aflați în opoziție și astfel să îi determine să nu mai țină proiectul blocat.

    În legătură cu problema de ordin financiar despre care consilierii PSD și-au exprimat îngrijorarea (că valoarea investiției din studiu figurează ca fiind mai mare decât cea a câștigului din urma investiției), primarul a afirmat că în scurta întâlnire pe care a avut-o cu aceștia la el în birou, persoana responsabilă de licitații din cadrul Primăriei le-a explicat acestora că banca oferă o garanție și că, în orice caz, suma trecută în studiul de fezabilitate în dreptul valorii investiției este pusă ca maximul posibil, iar în momentul în care un investitor va câștiga licitația pentru concesiune, acesta va fi nevoit să își facă propriul proiect tehnic unde va stabili el sumele necesare.

    Momentan însă, dat fiind faptul că unii consilieri locali municipali încă nu sunt complet lămuriți, s-a stabilit că se mai oferă încă două săptămâni pentru ca aceștia să-și noteze ce amendamente mai au, iar apoi se va face o nouă ședință pentru a relua discuțiile rămase „în aer” astăzi.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Mai oameni buni, rezolvarea parcarilor in acest moment este simpla:

      1. INTERZICEREA parcarii vehiculelor apartinand societatilor comerciale in oras! Seara NU ai loc de aceste vehicule ! E plin Arad-ul de ele!!

      2. Daca tot le permite parcarea, sa le aplice o suprataxare de parcare in valoare de 1000 lei/an pentru fiecare vehicul.

      Exemplu:
      1. Zona Polivalenta, vis-a-vid de benzinaria MOL si Uzina Electrica, sunt parcate autoturismele firmei de inchiriere auto !
      NICIODATA nu poti parca in acel loc, sunt parcate NONSTOP ! Ei platesc parcarea respectiva? RECONS-ul ce face???

      2. Zona UTA-Gara, atat pe dreapta cat si pe stanga vezi: semiremorci ale firmei de transport, ale firmelor de scoala de soferi, autocare, microbuze,vehicule transport marfa de 7.5t…etc.

      2. In zona UTA este o LEGANZA neagra fara motor care ocupa spatiul public! sta acolo de 3 ani !!!!

      In tot orasul pe strazi laturalnice vezi: microbuze, autocare si camionete de 3.5t si 7.5t !

      De ce POLITIA nu se deplaseaza dupa ora 21, sa faca poze, sa de-a amenzi iar cele care NU se platesc sa le bage in IMPOZIT ?

      +3 voturi
      +1
      -1
      • …pentru ca atunci „rutiera” ar trebui sa isi faca treaba si treaba lor nu e asta oricat de aiurea suna! Dupa semaforu’ dinaintea benzinariei Mol de la Fortuna, Vlaicu sunt parcate mereu microbuze, autobuze autoturisme …direct pe pista pt biciclete blocand astfel vizibilitatea celorlalti care ies de pe strada Fat Frumos…vineri era o masina de la Rutiera in fata mea…au trecut de parca mergeau la film…si cazuri d’astea sunt cu zecile in tot orasu’ si d’aia iti spun…N-AI CU CINE…

        +4 voturi
        +1
        -1
    2. cred ca nu-si mai imagineaza nimeni ca cineva si-ar propune fluidizarea traficului. Este tot mai evident ca problema traficului este doar o justificare pentru incasarea de venituri la bugetul local si pentru investitii purtatoare de comision.
      Sunt multe solutii simple si eficiente la care autoritatile nu au facut nici o referire. Singurele proiecte pe care le au aceste autoritati sunt doar niste smechereli pe bani multi, cu comisioane babane pentru politrucii din administratia locala.

      +2 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    3 + 9 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.