marþi, 16 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Ovidiu Balint: „The Revenant”, multă imagine bună pentru multă tăcere fără de aur

    de Ovidiu Balint | 14 ianuarie 2016, 8:33 AM | Film | Opinii | Oscar Special | Recomandările editorilor

    5

    Interesul mi-a fost zgâlţâit din amorţeala unei prejudecăţi de câteva imagini în care DiCaprio se bate cu un urs grizzly. Nu ştiu de ce, dar înaintea oricărui film cu Leonardo DiCaprio am un sentiment de neîncredere în rolul său, dar de fiecare dată mă surprinde excelenţa interpretării. „Globul de aur” e o recomandare, spre deosebire de „Oscar”, dar nici un premiu nu mi se pare o garanţie. Am mai văzut filme proaste care au fost premiate pe alte criterii decât cele artistice.

    Filmul are un început bun, cu atmosferă de poveste de calitate. E tipic hollywoodian, cu un mesaj despre care te prinzi uşor că va deveni laitmotiv, cu multă acţiune, mult sânge, o bătălie cu rost într-o istorisire (indienii atacă un grup care le călcaseră teritoriul şi le furau vânatul). E o succesiune de imagini superbe, cu un montaj excelent de imagine şi sunet, planuri generale dinamice, gros-planuri, prim-planuri, multă tehnologie modernă de filmare bine folosită. Pare că şi scenariul începe o povestire interesantă. Pare, doar. Fiindcă urmează o succesiune de întâmplări filmate bine şi atât. Scenariul încearcă din răsputeri să aducă personajul în faţa ursului care îl va ataca. Glass (DiCaprio) se bate credibil cu un urs într-un montaj digitalizat ireproşabil. Şi de aici începe o poveste pe cât de prost spusă în scenariu pe atât de contrar de bine pusă pe ecran. Glass este găsit grav rănit şi lăsat să moară în grija fiului său (care nu se prea înghesuie în echipa de sacrificiu, doar refuzând nişte bani, deşi la începutul filmului ni se inoculează o legătură extrem de puternică între tată şi fiu, bazată şi pe o tradiţie indiană, dar şi pe uciderea mamei fiului său) şi a încă doi membri ai expediţiei de vânătoare. Tom Hardy, în schimb, are şi interpretează magistral rolul secundar negativ, al celui care îl ucide pe fiul lui Glass şi îl convinge pe celălalt tovarăş de drum să îl abandoneze pe Glass, rănit, în pădure, în frig. Foarte credibil, nu îi mai acordă nici o şansă rănitului şi vede inutilă prelungirea suferinţei, simţind şi chemarea banilor ce îi fuseseră promişi dacă stă până la îngroparea suferindului. DiCaprio îşi duce cu greu rolul într-o lume în care scenariul nu îl ajută deloc. De pildă se aruncă într-un râu îmbrăcat în blănuri de bizon, înotând ca într-o piscină pe litoral. O blană de-aia cântăreşte uscată câteva kilograme bune, darămite udă. Dacă mai şi îngheaţă… Ah, am uitat să vă spun că toată acţiunea se desfăşoară pe un ger cumplit. Apoi întâlneşte un alt indian din alt trib care merge şi el să se răzbune, în sud. Şi încă o secvenţă ilogică: indianul îi dă să mănânce, îl duce pe cal, îl pansează, îi face un adăpost din crengi, totul cu luxul de amănunte ale gros-planurilor, şi… îl părăseşte. Personajul Glass dă de o tabără a unei alte expediţii de vânători. În timp ce vroia să fure un cal unul violează o femeie indian. Fură calul numai după ce o salvează pe indiancă de la viol, chestie care ne prindem mai târziu că i-a fost de folos, fiindcă aşa îl iartă şi pe el indienii care îl omoară pe cel care l-a părăsit. Fuge cu calul furat, dar îl urmăresc alţi indieni şi cade într-o prăpastie. El pe un brad, calul direct pe stânci. După ce îşi revine eviscerează calul şi se culcă gol puşcă în burta calului. Nu ni se explică de ce, fiindcă până atunci nu îi fusese frig, dar ni se arată cum, din nou, cu luxul gros-planurilor, toată eviscerarea , ca o lecţie de tranşare. În fine, ca să n-o mai lungim, Glass ajunge la fort şi se răzbună pe cel care îi omorâse fiul.

    DiCaprio interpretează excepţional rolul, dar nu e verosimil. Nu faptul că mănâncă un ficat crud de bizon m-ar fi convins, de exemplu, ci faptul că o blană udă care îngheaţă nu îţi mai ţine de cald, iar ca s-o îmbraci nu e dificil, chiar te poţi tăia în pielea îndoită prin îngheţare. Mult mai verosimil este Tom Hardy, în rolul celui care îi ucide fiul şi îl lasă pradă chinurilor pricinuite şi de răni. Aflu de la Lajos Notaros că în povestea care a inspirat filmul, Glass nu are nici un fiu şi nu se întoarce la fort ca să se răzbune. Mai mult, rămâne prieten cu cei care l-au abandonat în munţi. Cred că ar fi fost un scenariu mai interesant. E mult mai greu să povesteşti păstrarea unei prietenii, decât să gândeşti un scenariu de răzbunare.

    Una peste alta, un film de văzut. Imaginea lui Emmanuel Lubezki, care a mai fost director de imagine şi la „Gravity” şi „Birdman”, este cuceritoare şi reuşeşte să facă filmul captivant. Sincer, aveam aşteptări mai mari de la regizorul Alejandro Gonzales Inarritu. Dar, asta e reţeta de succes holywoodiană: poveste simplă, povestită spectaculos, cu o imagine de-ţi ia privirea şi cu o muzică fascinantă.

    Deci, premii pentru imagine, muzică, rol secundar.

     

    The Revenant

    Data lansării: 25 decembrie 2015 (Statele Unite)
    Regizor: Alejandro González Iñárritu
    Durată: 2 h 36 min.
    Operatorie cinematografică: Emmanuel Lubezki
    Muzică compusă de: Ryuichi Sakamoto, Alva Noto, Bryce Dessner

    Distribuție:

    Leonardo DiCaprio
    Hugh Glass
    Tom Hardy
    Will Poulter
    Domhnall Gleeson

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Textele bune stau în picioare folosindu-se de câteva propoziții, afirmații exemplare.
      ”E mult mai greu să povestești păstrarea unei prietenii, decât să gândești un scenariu de răzbunare”, este o astfel de propoziție.
      Ține în spate întregul text, îi asigură forța și valoarea, reușind să-l scoată din rolul unei simple cronici de film, să-l ridice în rândul textelor care merită a fi citite indiferent de temă și apropo.
      Spre deosebire de marea majoritate a textelor care gânguresc vorbe, acesta spune ceva pe bune.
      E bine să știi că mai există și astfel de autori în presa de astăzi.

      0 voturi
      +1
      -1
    2. Dacă e să cauți baiuri găsești cu duiumul la orice film, regie, actor. De aceea am renunțat să caut rațiunea unui film (înafara celui documentar) și să ”accept” varianta imagine/sunet/interpretare – ceea e vrea să transmită filmul. N-am văzut The Revenant dar îl voi vedea. Mie mi-a plăcut Django Unchained. În general, roluri dure, grele în care Di Caprio nu are de ce să se prefacă prea mult: musai nesimțit, meschin dar romantic pe alocuri, capabil să-și învelească inima cu steagul american dar de ce nu – și un bolând simpatic, o victimă magistrală a sistemului, un singuratic al clarviziunii (Inception), lup al străzii americane, gangster, îndrăgostit pe Titanic sau pistolar care spulberă totul; căruia nu-i pasă de nimic și de nimeni. Un om cu sufletul pulbere de pușcă, ochii de un albastru intens și rece, absorbitori, care ia fără să ceară. DiCaprio e un model de libertate, asta cred. Și-mi place. Lasă, Ovidiu, pasajele ilogice. Doar ai mai văzut și la noi filme istorice cu domnitori cărora le atârnau peruca sau mustața într-o parte, li se vedea ceasul de la mână, încălțările prea noi pt timpuri așa de vechi, camera de filmat reflectată în oglinda unei încăperi. Curios, chiar ieri mă uitam la un film de noapte și m-am încăpățânat să găsesc ”hibe” vizbile și am găsit. Dar cel mai tare m-am distrat la replici. Una mai idioată ca alta și am râs în miez de noapte de n-ai văzut! Important e rolul și mesajul, DiCaprio le are cu astea. Câți actori sunt în stare să crape un cal mort, să-i scoată organele pt a se adăposti de frig? Am văzut câteva imagini. Eu chiar am simțit frigul, disperarea, voința de trăi pt a-și atinge țelul. E o lecție DIN/DE viață. Poate și tu ai trăit, ideatic vorbind, ceva asemănător. Poate noi toți. E grea arta de survivor (chiar și în film).

      0 voturi
      +1
      -1
      • Eu n-am căutat hibe. Au ieşit ele la iveală. Django e alt film, altă categorie, alt regizor şi cu multe alte calităţi. Care se văd cu ochiul liber. De acord, Django este o capodoperă din toate punctele de vedere. În opinia mea este una dintre cele mai bune comedii (parodii) pe care le-am văzut vreodată. Poate pe locul al doilea după The big Lebowski.

        --1 voturi
        +1
        -1
    3. Totdeauna aparențele înșeală și mai ales în film. DiCaprio cu-al său aspect ușor scandinav înșeală spectatorul cinefil. Nu știu de ce suntem obișnuiți să (ne) încadrăm actorii într-o anumită categorie: urâți, geniali, frumoși, răi, buni. Interpretul unor roluri pozitive tre să fie așa până intră pe poarta Raiului iar cel negativ n-are voie să fie și el ok odată! Că nu-i stă bine cu binele. DiCaprio e o excepție super. Am zis: poate fi călugăr sau dracul gol, escroc de cea mai joasă speță sau iluminat, gangster și lup pe Wall Street, lider sindical, pistolar fără scupule, fără viață de dat cuiva sau iată, un om cu a sa poveste (reală), cu-al său drum lung, greu, sângeros, uneori imposibil și pe muchie de prăpastie – pentru a-și atinge țelul. Spectatorul de azi nu mai e atent la scenariu. E fascinat de imagine, sunet și ceea ce face actorul. Doar nu-l vrei pe DiCaprio filosof cu ursu-n față, rănit grav și cu gândul răzbunării, unicul motiv care-l ține în viață. Doar știi că americanii nu fac filosofie ci expun, impun, vor să domine, să cucerească și să culeagă laurii. În viața reală DiCaprio e tot așa – ” de toate” – dovadă că nu-l interesează nicio relație stabilă. Wtf, la urma urmei?! Opinia mea – Brad Pitt (pozitivul), Johny Deep (negativul) și DiCaprio (ambele) sunt un trio strălucit al ecranului actual. Nu știu câte scenarii ale filmelor în care au jucat au luat Oscar-ul dar știu că această distribuție rupe gura târgului de fiecare dată. Nu numai pt că sunt faini ci mai ales pt că POT TOTUL fără stresul detaliilor, inexactităților și ilogicii unor secvențe.

      +1 voturi
      +1
      -1
    4. Din câte se aude DiCaprio vrea să-l ”facă” pe Putin pe ecran. Cred că ești de acord că va fi un rol ”la secundă” în sensul că scenariul nu-și va permite nicio inexactitate, scăpare sau alte chestii americănești. Numai un actor de 24 de k poate avea curajul și intenția de a da ecranului un Putin cărând după el întreaga salbă de acțiuni care-l așează cu onoare în galeria postmodernă a dictatorilor lumii. Câți mai sunt. Eu aș fi vrut să-l ”facă” pe Kim Jong dar cât va trăi tiranul descreierat nu va fi posibil.

      0 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    6 + 8 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.