Oscar Special: „Pieces of a Woman”, părți de femeie, secvențe de film…

    de E. Nola | 13 aprilie 2021, 2:02 PM | Film | Oscar Special | Recomandările editorilor

    0

    Este primul film american al lui Mundruczó Kornél, Cornel Mândruțiu, pentru cei care sesizează originea numelui regizorului maghiar.

    Pentru că Mundruczó este un regizor maghiar, chiar unul de renume din generația de mijloc, filmul său „White God” stabilindu-i reputația internațională. Nu a făcut foarte multe filme în cei cam două decenii de activitate, preocupările sale ducându-l și la teatru. De altfel, prima calificare a lui Mundruczó este actoria, chiar dacă în ultima vreme se mulțumește doar cu regia. Atât în teatru, cât și în film.

    Din cele șapte filme de lung metraj făcute până la „Pieces of a Woman”, merită menționat, ca un fel de culoare locală, „Delta”, filmat în Delta Dunării, remarcat de asemenea, la data respectivă, la Cannes.

    În ultima vreme însă Mundruczó ajunge greu la fondurile pentru filme din Ungaria, nu e o întâmplare că până și premiera piesei pe care se bazează scenariul a avut loc în Varșovia. De altfel, scenariul este al soției, Wéber Kata și pornește de la cele trăite de ea în timpul unei nașteri la domiciliu terminate nefericit. Povestea soției a fost combinată cu scandalul unei moașe unguroaice specializate în astfel de nașteri, dată în judecată, condamnată, ca în cele din urmă, la presiunea opiniei publice, să fie grațiată.

    În mare am și povestit subiectul filmului, cu mici schimbări despre toate astea este vorba în „Pieces of a Woman”. Povestea a fost mutată la Boston, chiar dacă filmarea s-a făcut în Canada, iar producător executiv a fost Martin Scorsese, alături de un alt nume mare, Sam Levinson. Nemivorbind de faptul că Netflix a preluat în cele din urmă sarcina distribuirii.

    Insist pe astfel de informații tehnice tocmai pentru a vedea că filmul efectiv este rezultatul unor colaborări aproape neverosimile: scenariu unguresc, producție americano-canadiană, actori britanici și americani, dar echipa tehnică este plină de meseriași unguri, vechi colaboratori ai lui Mundruczó. Montajul, foarte important în tehnica de film, este asigurat de fiul celebrului regizor Jancsó Miklós, Dávid pe numele său de botez.

    Rezultatul este însă contradictoriu, chiar dacă filmul are succes, atât la public, cât și la critică. Mă rog, critica este mai reținută, scoțând în evidență prestația excepțională a actriței care joacă personajul din titlu, Vanessa Kirby. De altfel, acesta este și motivul pentru care discutăm de film aici la Oscar Special, Kirby fiind nominalizată la Oscar pentru rol feminin principal.

    Prestația englezoaicei este într-adevăr fenomenală, dacă ar fi după mine, n-aș sta pe gânduri, însă este puțin probabil să treacă dincolo de limitele filmului și să se impună în final. Având în vedere și concurența, înainte de toate pe Frances McDormand în „Nomadland”. Dar nici partenerul ei din poveste nu este de lepădat. Jucat excepțional de Shia LeBeouf, fără nicio șansă la premii, din nefericire, din moment ce tocmai în timpul filmărilor a izbucnit un scandal de hărțuire sexuală care îl încriminează. Un alt recital actoricesc este cel al mamei, jucat de asemenea perfect de Ellen Burstyn. În general, jocul actoricesc din film este deosebit, dovedind priceperea regizorului, lucru remarcat și de critici.

    Revenind la film, chiar dacă, poate și datorită acestui caracter compozit și internațional – operatorul este canadiano-norvegian – nu reușește să valorifice potențialul din scenariu, are câteva momente, scene și abordări demne de atenție, înainte de toate scena nașterii de la început, filmată din mână aproape jumătate de oră, fără montaj, deci „one take”. Chiar și cei mai înverșunați critici se opresc aici pentru o clipă, subliniind dramatismul aproape insuportabil al scenei, pomenind de ea ca de ceva care va intra în mod sigur în istoria cinematografiei.

    Rămâne în cele din urmă ușurința cu care Mundruczó se integrează în lumea mare, înainte de toate americană a filmului, un firesc care, din păcate, are și revers. Este foarte posibil ca americanizarea poveștii din Ungaria să fi eliminat elementul cel mai important, acel specific central-est european, de natură politică înainte de toate, care explică și ieșirea regizorului din lumea cinematografiei maghiare, politizate, mai nou, la excesiv. Spirit independent și original, regizorul maghiar nu mai are condiții de manifestare în propria sa țară.

    Cine știe, având în vedere acest prim film al său în limba engleză, să fie oare chiar șansa pe care o așteaptă toți regizorii europeni: să ajungă celebrii în America?

    Nota autorului:

    Explicația notelor:

    Zero stele – Execrabil. Epifania prostiei
    1 stea – Prost
    2 stele – Slab
    3 stele – MEH… treacă-meargă
    4 stele – Destul de bun
    5 stele – Bun
    6 stele – Foarte bun
    7 stele – Capodoperă

    Surse foto: papodecinema.com.br, filmschoolrejects.com

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    0 + 0 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.