sâmbãtã, 14 septembrie, 2024

Special Arad Logo

    „Obiecte fine: In memoriam Luminița Penișoară (1954-2023)”, la Galeria Delta

    de Special Arad | 7 august 2024, 5:54 PM | Cultură

    0

    Filiala din Arad a Uniunii Artiștilor Plastici din România organizează expoziția „Obiecte fine: In memoriam Luminița Penișoară (1954-2023)” la Galeria Națională Delta, care va fi vernisată în data de 14 august, la ora 18:00.

    Expoziția va fi deschisă în perioada 14 august – 14 septembrie 2024.

    Despre activitatea artistică a Luminiței Penișoară ne oferă mai multe detalii Adriana Oprea, curatorul expoziției:

    Cu o activitate de câteva decenii în comunitatea artistică arădeană și lucrând din anii ‘90 ca pictor decorator la teatrul din Arad, Luminița Penișoară a făcut în tot acest timp orice din orice: de la afiș, asamblaj, obiect decorativ, insert publicitar, ilustrație de carte, colaj, mural, artă textilă, vestimentație, desen, acuarelă, pastel și pictură în ulei, până la decorațiuni, vase ornamentale, cusături, croșet și tricotaje, obiecte de hobby art, păpuși, bijuterii, accesorii vestimentare, patchworkuri (un alt fel de quilts contemporane) și mărțișoare pentru Fondul Plastic.

    Deși arta ei „artistică” a constituit o categorie aparte, expusă uneori, nu des, în galerii românești și străine (și practicată cu neregularitatea unui context biografic anevoios și sinuos), între aceasta și arta ei „aplicată”, oferită cunoscuților sau comercializată informal, făcută întotdeauna atât dintr-o nedisimulată plăcere cât și dintr-o stringentă necesitate, a existat mereu un continuum.

    Spunând adesea că într-o altă viață e convinsă că a fost tâmplar, Luminița Penișoară își confirmă înzestrările extraordinare de bricoleur, de monteur a orice în orice fel, de skillfull handywoman, factotum feminin.

    Arta ei se leagă organic de studio craft și fiber art, practicată fiind sub principiul truth to material, iar realitatea probată prin toate obiectele rafinate și compozite, asamblajele multimedia și ”miniaturile textile” care i-au definit profilul de artistă (alături de genurile, nu întâmplător, considerate minore și feminizante, ale naturii moarte și peisajului) – este nimic altceva decât reconectarea activă a unei femei la practicile și viața femeilor dinaintea ei.

    Înainte și după ”război”, cum se spune, generații întregi de femei fuseseră și continuau să fie, prin educație și practică timpurie, din necesitate, experte în tot felul de manualități, confecționări, meșteșugiri, faceri și prefaceri a o mulțime de lucruri. Practica și creativitatea lor curentă, a femeilor obișnuite ”recente” și dintotdeauna, a fost mai mereu legată de muncă, de situația economică a familiei și de contextul privat imediat lor, într-o dinamică existențială în care servituțile supraviețuirii au decis mereu regula jocului.

    La un nivel primar, inconștient și adânc subteran, viața și activitatea de artist a Luminiței Penișoară reafirmă prin încă un exemplu uman minunat, preocuparea și grija ancestrală a femeilor (neprivilegiate) pentru dignitatea membrilor familiilor lor și a semenilor apropiați, o grijă omenoasă tradusă prin ace și ațe, resturi și tăieturi de material textil, foarfeci și adezivi, haine salvate și recondiționate, lucruri obișnuite reciclate pentru uzul curent al gospodăriei, obiecte artizanale spectaculoase confecționate gratuit din nimic, pentru simpla și directa bucurie cotidiană a celor dragi și apropiați.

    Luminița Penișoară putea scoate orice din orice, transforma o poșetă într-o pernă, o umbrelă într-o pălărie, un sertar într-un vas decorativ; hainele deveneau tapiserii și tapetele de cameră erau transformate în cravate și portofele.

    Spiritul și remarcabila competență în handmade se împleteteau fructuos cu apetența și gustul sigur pentru readymade, asamblajele și colajele ei compozite erau totdeauna 2-în-1. Un cert know-how împreună cu plăcerea de a meșteri, a recicla creativ și a ”redizaina” obiecte și materiale sunt excelent redate de aceste serii de obiecte și asamblaje textile, hibride și fragmentare dar complete și finisate ca niște tablouri, din ultimii ei câțiva ani de activitate.

    Ca și tehnica acuarelei în care artista pictor se remarcase pe parcursul carierei, estetica asamblajului și a bric-à-brac-ului hibrid reclamă o aceeași prospețime și directețe, mână sigură, răbdare și migală, ușurință și repeziciune uneori, capacitate de sinteză a imaginii și gracilitate în manufactură. Plastic, carton, fire de mătase sintetică, sârmă și nervuri metalice, fructe de arbust uscate, foste șervețele de masă, alveole cu aspect organic din croșet, bucăți de postav, mătase și catifea, farfurii ecologice de unică folosință decupate harnic – se strâng în reliefuri politexturate de colaj textil.

    Toate astea venind din condensarea unui apartament comunist ca oricare altul care le găzduise și le etalase pe toate global, o casă de artist transformată în atelier de lucru și showroom pentru familie și cunoscuți, în care o veioză IKEA putea deveni oricând un elegant vas de bucătărie.

    Expoziția „Obiecte fine: In memoriam Luminița Penișoară (1954-2023)” este îngrijită de Adriana Oprea și Roxana Penișoară-Pârvu, director proiect este Anamaria Șerban și referent cultural Maria Furnea. Proiectul este co-finanțat de Centrul Municipal de Cultură Arad (CMCA).

     

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    8 + 6 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.