Solista Mayumi Kanagawa, „Platero și cu mine”, Orchestra de cameră din Szeged și muzica de orgă „pe calea apelor” – la Festivalul Toamna Muzicală Arădeană
Cea de-a XI-a ediție a Festivalului Internațional Toamna Muzicală Arădeană se va desfășura în acest an între 7 și 21 noiembrie, în Sala Palatului Cultural, programul ofertant conținând șase concerte inedite, două dintre ele cu invitați din străinătate.
Festivalul începe joi, 7 noiembrie, ora 19, cu un concert simfonic dirijat de Cristian Oroșanu, la care invitată este solista Mayumi Kanagawa din Statele Unite ale Americii, câștigătoarea celei de a XIX-a ediții a Concursului Internațional George Enescu (2024) – secțiunea vioară.
„Suntem în pas cu timpul, în pas cu performanța, în pas cu arta interpretativă și liderii ei de generație!”, anunță Filarmonica Arad, organizatorul festivalului cu tradiție.
Concertul pentru vioară și orchestră de Robert Schumann este partitura propusă de Mayumi Kanagawa pentru această primă prezență în circuitul stagiunilor Filarmonicilor din România, un ópus de repertoriu al violonistei, a cărei versiune interpretativă, expusă pe scene de prestigiu, este recunoscută și validată în paginile cronicilor de specialitate. „… cu sunetul ei aproape ca de violă, ea a transfigurat agitația dintre geniu și nebunie din concertul pentru vioară al lui Schumann într-o frumusețe emoționantă” (Frankfurter Allgemeine Zeitung).
Prezentată ca o raritate pe scena noastră de concert, partitura lui Robert Schumann a fost inspirată de ilustrul violonist Jozsef Joachim și după modelul partiturilor de relevanță ale secolului al XIX-lea, pune în valoare resursele stilistice, velocitatea și strălucirea instrumentului. O partitură concertantă cu adevărat memorabilă, pe care, la propunerea dirijorului invitat, o însoțim cu splendidele ópusuri beethoveniene, Uvertura „Creaturile lui Prometeu”, op.43 și Simfonia a VII-a, în la major, op.92.
Seara de 7 noiembrie 2024, deschiderea Festivalului Internațional Toamna Muzicală Arădeană, se desfășoară sub auspicii extraordinare, fiind realizată în parteneriat cu Concursul și Festivalul Internațional George Enescu, un eveniment desfășurat sub Înaltul Patronaj al Președintelui României și finanțat de Guvernul României prin Ministerul Culturii.
Vineri, 8 noiembrie (ora 19), festivalul propune o poveste încărcată de emoţie, dedicată deopotrivă celor mici şi celor mari, spectacolul „Platero şi cu mine – despre prietenie” – o incursiune în spaţiul sonor/literar a doi artişti de extremă importanță ai secolului XX: italianul Mario Castelnuovo-Tedesco, compozitor prolific, cu o carieră de succes în lumea muzicii, şi spaniolul Juan Ramon Jimenez, laureat al premiului Nobel pentru literatură.
Publicată în 1914, „Platero şi cu mine” este un omagiu adus prieteniei dintre poet şi măgăruşul acestuia, prilej de reflecţie asupra „bucuriilor şi amărăciunilor, gemene ca urechile lui Platero”. În 1960, compozitorul italian re-imaginează povestea celor doi într-o lucrare pentru narator şi chitară, încărcată de frumusețe şi expresivitate.
Aflând cât de plăcută și de apreciată este în rândul celor care iubesc muzica și poveștile, am ales să v-o prezentăm și noi astăzi, alături de chitaristul Costin Soare, actorul Ionel Barac și artistul vizual Alex Icodin. Ei sunt cei care vă invită pe cei mici și pe cei mari, la o poveste – parabolă emoționantă, care să vă atingă și să vă bucure sufletele, oferindu-vă chei de înțelegere pentru fiecare vârstă.
„Iar pentru că desene live vor îmbogăți spaţiul muzicii și al poveștii, va fi o seară de vineri nemaipomenită! Haideți să ascultă împreună povestea și muzica ei și să ne bucurăm de ilustrațiile minunate care o însoțesc!”, anunță Filarmonica Arad.
Seara de luni, 11 noiembrie (ora 19) va fi dedicată muzicii de cameră. Ultima dintre sonatele pentru violoncel și pian de Ludwig van Beethoven, Sonata nr. 5 în re major op. 102 nr. 2 este reperul central al serii de luni, 11 noiembrie 2024, în care se reîntorc pe scena de la Filarmonică violoncelistul Octavian Lup și pianista Oana Csiky. O capodoperă incontestabilă a secolului al XIX-lea, pe care admirabilii interpreți vă propun să o audiați alături de cunoscutele Piese-fantezii (Fantasiestücke) op.73 de Robert Schumann și Sonata în re minor op. 40 de Dimitri Șostakovici.
O seară de capodopere destinate ansamblului orchestrei de coarde este un motiv de bucurie pentru cei care apreciază reîntâlnirea cu orchestra de cameră a Filarmonicii din Szeged, dirijorul Gyüdi Sándor și violonistul și concert maestrul Kosztándi István. Entitate artistică aflată într-o dinamică concertistică înfloritoare, promotoare a valorii și a frumosului, orchestra de cameră din Szeged revine pe scena Festivalului Internațional Toamna Muzicală Arădeană în seara de joi, 14 noiembrie (ora 19), cu o tematică și un repertoriu de o inspirație aparte.
Suprapunând ilustrații vizuale sugerate de materialul sonor interpretat, realizate în timp real de artistul plastic Nagy Katalin Matild și proiectate pe ecranul scenei de concert, programul muzical reunește autografe Leoš Janáček, Edvard Grieg, Benjamin Britten și Gustav Holst, pe care le însoțește cu standarde ale repertoriului violonistic mondial, titluri care trimit cu gândul la cotele cele mai înalte de virtuozitate, semnate la rândul lor de mari interpreți-compozitori: Camille Saint-Saëns și Fritz Kreisler.
Titlul recitalului de orgă propus de Steffen Schlandt (Biserica Neagră Brașov) melomanilor arădeni pentru seara de marți, 19 noiembrie (ora 19) este „Muzica de orgă pe calea apelor, de la Mediterana până la Marea Nordului”.
„O croazieră muzicală în care nu ați mai fost, o călătorie pe calea apelor și a sunetelor, cu o sumă de destinații fixate în imaginarul lui Steffen Schlandt, extraordinarul organist al Bisericii Negre din Brașov. Israel, Grecia, Italia, Spania, Franța, Anglia, Olanda, Norvegia, Germania sunt referințele geografice ale acestui traseu muzical cu partituri inedite, în care secole de muzică, școli de compoziție, stiluri și viziuni organistice vi se dezvăluie într-un mod insolit” – este invitația Filarmonicii.
Se vor auzi compoziții precum „Uvertura Elias” de Felix Mendelssohn Bartholdy, „Song of Seikilos” de Vidas Pinkevicius, „Vater unser” de Jan Pieterszoon Sweelinck sau „Muzica apelor – Air & Overture” de Georg Friedrich Händel.
Festivalul se va încheia cu concertul din data de 21 noiembrie (ora 19), cu cea mai populară operă din lume, „Boema” lui Puccini (operă în patru acte; Libretul Giuseppe Giacosa şi Luigi Illica – versiune concertantă). „Alături de orchestra simfonică, de corul academic, pregătit de Robert Daniel Rădoiaș și de dirijorul Hermann Szabolcs, vă împărtășim una dintre cele mai impresionante și rafinate povești de dragoste ale teatrului liric puccinian, remarcabilă prin ariile extatice de îndrăgostiți, prin mozaicul fascinant al imaginilor și scenelor ei, prin poezia delicată și inconfundabilă a suferinței, a ofilirii și a decăderii, a farmecului lucrurilor mărunte. O depănăm în această seară prin vocile splendide ale celor care dau viață personajelor ei de roman, Narcisa Brumar (Mimi), Paul Lungu (Rodolfo),Cristina Vlaicu (Musetta), Șerban Vasile (Marcello), Mihai Dogotari (Schaunard), Octavian Vlaicu (Colline), Mihai Prelipcian (Benoît/Alcindoro), Adrian Boba (Parpignol), Iulian Iosip (Vameșul/Sergentul)”, anunță Filarmonica Arad.
Comentariile portalului
Daca tot sunteți la subiectul asta, căutați despre cura cu apa caldă. Scrieți un articol. Sănătate!
Nicio problemă, doriți să vă indicăm publicații gen Realitatea și România TV? Adică deținute de condamnați fugiți din țară care învârt rahatul (...)
Da, povestea este adevărată, dar incompletă. Swinton a lucrat pentru Times, pe urmă pentru Sun, primul și cel mai mare nume pentru așa zisul jurnalism galben (jellow journalism). (...)