joi, 18 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Lovitură de grație pentru ADI Transport. Consilierii s-au opus plății cotizației și aprobării bugetului

    de Raluca Medeleanu | 1 martie 2022, 12:05 PM | Administraţie | Topic special

    1

    Consilierii locali au blocat proiectul de hotărâre prin care primarul ar fi fost împuternicit să ia parte la Adunarea Generală a Acționarilor de la Asociația de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Transport, pentru a aproba bugetul pe 2022 și cotizația municipiului Arad aferentă acestui an. Deși nu s-a discutat prea mult pe subiect în cadrul ședinței, problema nu este nouă, știindu-se că există nemulțumiri legate de sumele de bani legate de taxele și mai ales subvențiile pe care UAT-urile membre le au de achitat.

    ADI Transport a fost înființată în 2018. La început, 57 UAT-uri din județ erau membre ale acestei Asociații, alături de Primăria Arad și Consiliul Arad (care se află printre membrii fondatori). Acum, mai sunt 52. Motivul retragerii unora are de a face cu cotizația pe care toate primăriile sunt nevoite să le plătească anual, pentru ca cetățenii de acolo să poată beneficia de transportul oferit de Compania de Transport Public. Structura aceasta e la bază după model european, la fel se întâmplă și în cazul furnizării apei și canalizării în județ, ori a serviciului de salubrizare (avem ADI Apă Canal și ADI Deșeuri), scopul asociațiilor de acest fel fiind teoretic să îmbunătățească serviciile respective, să încurajeze investițiile și buna funcționare.

    În cazul ADI Transport însă, Primăriile din județ sunt nemulțumite că îmbunătățirea serviciilor de transport public abia poate fi observată. Într-adevăr, la nivelul municipiului sunt în derulare proiecte prin care se achiziționază tramvaie și autobuze noi (implementate de municipalitate, nu de asociație însă). Dar când vine vorba de județ… reproșul e că se dau bani prea mulți ca să se justifice serviciile primite. Nemulțumirile cele mai mari sunt legate mai ales de sumele necesare pentru acoperirea subvențiilor (care se girează direct în bugetul CTP). Mai mult, pandemia a sărăcit și ea bugetul UAT-urilor, iar o cotizație anuală pentru ceva „opțional” este clar că va fi printre cele care vor fi tăiate de pe listă, în dorința de economie. Cele mai recente ieșiri din asociație au fost comunele Macea și Zimandu Nou, respectiv orașul Sebiș.

    Revenind însă la ADI Transport, în ședința de Consiliu Local Municipal de luni, 28 februarie, consilierii trebuiau să-l mandateze pe primarul Călin Bibarț să ia parte la Adunarea Generală a Acționarilor pentru a vota bugetul asociației (784.070 de lei) și a achita cotizația care îi revine municipiului Arad (225.986 lei).

    Directorul executiv al asociației, Ovidiu Ilie s-a aflat și el la ședință pentru a răspunde la eventuale nelămuriri. Consilierul local Florin Stana (USR) a fost preocupat să afle de ce nu există jurist angajat în asociație, iar directorul i-a explicat că salariul acestuia ar crește mult prea mult costurile. Cheltuielile salariale pentru un jurist ar fi de circa 6000 lei, iar așa, cu un contract de prestări servicii, se face cam 38% reducere la cheltuieli. De asemenea, Stana a ținut să îi atragă atența că ADI Transport realizează doar achiziții directe, însă Ovidiu Ilie i-a justificat acest lucru prin natura obiectelor cumpărate (sume mici, de circa 700 lei, pentru achiziții de birotică și alte cele necesare de acest fel, de-a lungul anului).

    Cu toate că nu s-au mai purtat alte discuții semnificative, odată supus la vot, proiectul de hotărâre nu a reușit să adune voturile necesare, nici măcar toți consilierii din PNL nu au votat favorabil. Din totalul celor 9 consilieri PNL, doar Florin Ilioni, Antoanela Naaji şi Florin Mariş au votat „pentru”, împreună cu cei de la UDMR și PMP. Împotrivă au votat restul de la PNL, alături de cei de la PSD și USR. Este un lucru destul de rar o astfel de scindare la vot între consilierii PNL și trebuie menționat că la finalul ședinței, viceprimarul Lazăr Faur i-a chemat pe toți membrii grupării politice la o discuție între patru ochi, „pentru 5 minute”.

    Pentru a înțelege mai bine problemele din ADI Transport, l-am contactat astăzi pe Ovidiu Ilie care a ținut să ne explice că de-a lungul timpului a fost prezentată distorsionat situația, de la numărul de membrii până la stabilirea prețului. A ținut mai ales să facă referire la „declarații politice” incorecte și ne-a explicat că toate tarifele aplicate în ADI Transport sunt în conformitate cu legea. A subliniat de asemenea că ADI Transport Arad este cea de-a doua astfel de asociație de dezvoltare intercomunitară de acest fel din țară, după București, ca număr de membrii UAT și ca număr de kilometri.

    „Totul funcționează normal, legal, cu aviz de la ANRSC și Consiliul Concurenței”, ne-a declarat directorul executiv.

    Acesta ne-a subliniat că trebuie făcută o distincție clară între modul în care funcționează ADI Transport și cel în care funcționează ADI Apă Canal ori Deșeuri. „ADI Transport are urmatoarea particularitate, gestionează un serviciu public între localități, cu excepția municipiului. Se pune problema să satisfacă gradul de mobilitate dintre UAT-urile care gravitează în jurul centrelor regionale. Comparativ cu Apă Canal și Deșeuri, unde se facturează direct la oameni, la transport public avem biletul compensat, subvenționat, se plătește de UAT-ul membru”, ne-a spus Ovidiu Ilie, adăugând că avantajul apartenenței unui UAT la ADI Transport înseamnă că se pot plăti bilete și abonamente compensate, ba se oferă chiar gratuități elevilor, pe când în afara ADI, la transportul comercial, biletele sunt
    necompensate.

    L-am întrebat despre suma la care se ridică cotizația anuală și modul în care este stabilită, iar acesta ne-a spus că pentru stabilirea tarifului se folosește același algoritm ca la toate ADI-urile din țară, anume se ia în calcul numărul populației cu domicilu stabil și numărul de km. Mai mult, a atras atenția că anul trecut s-a aplicat o reducere de 28%, anume 1,3 lei de persoană.

    Potrivit lui Ovidiu Ilie, Aradul se află pe locul trei (cu 12,49 lei) la costul pe km, raportat la tariful municipiilor de județ din România, locul 1 fiind ocupat de Galați. „Deci cheltuielile nu sunt mari la noi, în condițiile în care Iași are 16,80 lei per km, Oradea are 16,40 lei, Cluj Napoca 15,57… Deci e gestionat corespunzător, în condițiile în care Aradul are 3 lei pe călătorie biletul, Oradea are 4 lei, Timișoara 4 lei, Bucureștiul 3 lei ca și noi. De asemenea CTP a înregistrat o reducere a costurilor de 7 milioane în 2020 și 2021, deci cam aproximativ 9% din ceae ce a fost înainte. Dar factura de curent a crescut acum de 8 ori, combustibilul a crescut cu 24%. Nu poți merge cu aceleași costuri din 2021…”, ne-a mai spus directorul ADI Transport.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. În orice „proiect” condus și aplicat de INCAPABILII INCOMPETENȚI, de la teorie la practică nu există substanță. Una este ceea ce se declară de cei puși să ne aburească și cu totul altceva este ceea ce se întâmplă în realitate. Nu este nimic nou, fiindcă nu au responsabilitate față de REZULTAT, ci sunt puși ca marionete penibile să găsească scuzele lor mincinoase, să ascundă adevărful, ce de fapt jignesc cetățenii cu mintea la purtător, dând aceleași explicații mereu „de ce nu…”. De ex. nu funcționează cum era prevăzut și bine înțeles că nu sunt ei de vină. Banii aferenți proiectului dispar iar rezultatul mereu este același: – inacceptabil de prost! Îi acuz pe nedrept?! Vă întreb pe toți „Vă rog să-mi dați un exemplu, sau mai multe, când acești INCOMPETENȚI au recunoscut că au greșit și felul în care, rapid, vor lua măsuri ca până la o dată numită, vor remedia situația?”

      +4 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    0 + 4 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.