Legea privind instituirea stării de alertă a fost adoptată de Camera Deputaților. Ce măsuri pot fi luate

    de Special Arad | 13 mai 2020, 9:14 PM | Coronavirus | Politikos

    1

    Camera Deputaţilor a adoptat proiectul Guvernului privind măsurile prevăzute în timpul stării de alertă, fiind făcute mai multe modificări.

    După votul din Camera Deputaților, vineri, documentul ar trebui promulgat și de președintele Klaus Iohannis, astfel încât să intre în vigoare în aceeași zi.

    Ce prevede proiectul privind starea de alertă

    Actul normativ adoptat mai prevede şi posibilitatea deschiderii centrelor comerciale cu suprafaţă mai mică de 15.000 mp şi a teraselor, cu respectarea măsurilor de protecţie sanitară, aceste prevederi fiind introduse de parlamentari, potrivit stirileprotv.ro.

    “Starea de alertă reprezintă răspunsul la o situaţie de urgenţă de amploare şi intensitate deosebite, determinată de unul sau mai multe tipuri de risc, constând într-un ansamblu de măsuri cu caracter temporar, proporţionale cu nivelul de gravitate manifestat sau prognozat al acesteia şi necesare pentru prevenirea şi înlăturarea ameninţărilor iminente la adresa vieţii, sănătăţii persoanelor, mediului înconjurător, valorilor materiale şi culturale importante ori a proprietăţii”, prevede textul adoptat.

    De asemenea, se mai precizează că, în cazul în care starea de alertă se instituie în cel puţin jumătate de ţară, este nevoie de încuviinţarea Parlamentului în termen de 5 zile. În forma Guvernului această prevedere nu exista, iar în forma adoptată de Senat, încuviinţarea stării de alertă era necesară doar dacă această măsură era luată la nivelul întregii ţări.

    “Starea de alertă se instituie de Guvern prin hotărâre, la propunerea ministrului Afacerilor Interne şi nu poate depăşi 30 de zile. Starea de alertă poate fi prelungită, pentru motive temeinice, pentru cel mult 30 de zile, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministrului Afacerilor Interne. Starea de alertă se instituie pe întreg teritoriul ţării sau doar pe teritoriul unor unităţi administrativ-teritoriale, după caz. Când starea de alertă se instituie pe cel puţin jumătate din unităţile administrativ-teritoriale de pe teritoriul ţării, măsura se supune încuviinţării Parlamentului. Parlamentul se pronunţă în şedinţă comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului, în termen de 5 zile de la data solicitării de încuviinţare. Dacă Parlamentul respinge solicitarea de încuviinţare, starea de alertă încetează de îndată”, se menţionează în textul adoptat.

    De asemenea, Parlamentul poate aduce modificări măsurilor propuse de Guvern în starea de alertă.

    Deputaţii jurişti au reintrodus unele articole referitoare la restricţii propuse în proiectul Guvernului, care fuseseră eliminate marţi de Senat, iar altele au rămas în forma Camerei superioare.

    “Pe durata stării de alertă se poate suspenda consumul produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice în spaţiile comune de servire a mesei din restaurante, hoteluri, moteluri, pensiuni, cafenele sau alte localuri publice, atât în interiorul, cât şi la terasele din exteriorul acestora. Pe durata stării de alertă poate fi permisă prepararea hranei şi comercializarea produselor alimentare şi băuturilor alcoolice care nu se consumă în spaţiile menţionate, cu excepţia teraselor unde se respectă măsurile de protecţie sanitară” – sunt alte prevederi adoptate de deputaţi (n.red. a se înțelege că terasele vor putea fi deschise)

    Deputaţii au aprobat introducerea unui amendament care prevede posibilitatea deschiderii centrelor comerciale mai mici de 15.000 de metri pătraţi.

    “Pe durata stării de alertă se pot suspenda activităţile de comercializare cu amănuntul a produselor şi serviciilor în centrele comerciale în care îşi desfăşoară activitatea mai mulţi operatori economici, cu acordul CNSSU. Măsura nu se aplică în cazul centrelor comerciale mici de sub 15.000 mp, cu magazine individuale din incintă de sub 500 mp fiecare”, se arată în document.

    Măsurile restrictive de drepturi prevăzute în prezenta lege, precum şi, după caz, cele de renunţare sau de relaxare a acestora se dispun cu respectarea principiului egalităţii de tratament juridic pentru situaţii identice sau comparabile, mai prevede un amendament adoptat de deputaţi.

    Camera Deputaţilor este for decizional.

    Proiectul va aştepta la Parlament două zile – termen în care acesta poate fi atacat la CCR, iar apoi va fi transmis spre promulgare preşedintelui.

    sursa: stirileprotv.ro

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Neclaritati involuntare repetate!?

      Utilizarea expresiilor ”pot să, se poate” cum vor fi înțelese?
      1. Nu sunt obligatorii. Executivul poate, dar nu este obligat, sa adopte unele masuri sau altele, dupa un set criterii neclare, contestabile.
      2. Sunt obligatorii. In acest caz este vorba de o lege care se adrseaza executivului care primeste un drept de normare dincolo de constitutie si care astfel poate sa stabileasca interdictii si sanctiuni.
      3. Devin obligatorii in masura in care se adopta decizii administrative pe cazuri concrete in cadrul mai larg oferit de lege, respectiv in aplicarea legii.
      Mi se pare mie sau se pastreaza neclaritatea si impredictibilitatea normelor, inclusiv posibilitatea aplicarii lor discretionare?
      Mi se pare mie sau parlamentul ca unic for legislativ isi delega atributiile de legiferare executivului care astfel se devine legislativ in contradictie cu principiul separatiei puterilor in stat?

      0 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    3 + 0 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.