joi, 28 martie, 2024

Special Arad Logo

    Kakistocrația din Prefectura Arad și ilegalitățile pe care le avizează

    de Valer Mărginean | 24 august 2021, 8:10 AM | Opinii | Recomandările editorilor

    9

    Vă mai amintiți de „România lucrului bine făcut”? Lansat de actualul președinte, acest slogan s-a mulat perfect pe un foarte bun marketing care ni-l prezenta pe Klaus W. Iohannis, cel cu vorbă blândă dar grea, „neamțul” potrivit pentru o Românie măcinată de corupție, minciună, superficialitate în muncă și așa mai departe. Adevărul este că ne-a adus un pic de speranță KWI cu sloganul lui. Ne-a făcut pe mulți să sperăm într-o Românie serioasă, populată de politicieni onești, aplecați spre rezolvarea marilor probleme ale țării, de funcționari competenți și cinstiți, de oameni dispuși să muncească dacă nu mult și bine, măcar bine. La fel de adevărat este că, nu mult după lansare, ne-am putut da seama că sloganul dimpreună cu întreg marketingul s-au dovedit doar minciuni. Bine făcute, dar minciuni.

    România prezidată de KWI a ajuns o țară neserioasă, o țară mai coruptă, mai subjugată de politicieni, o țară a lucrului făcut tot mai de mântuială. Și, de ce ar fi altfel?, dacă însuși președintele face de mântuială un „mare proiect național” (România educată), fără să se consulte cu puținii specialiști în educație pe care îi mai avem – ca profesor s-ar presupune că se pricepe, dar nici chiar într-atât încât să-i ignore pe adevărații specialiști. Clocit în birourile de la Cotroceni de politrucii în care are încredere „întâiul dascăl al țării”, „România educată” va fi, foarte probabil, un eșec la fel de răsunător ca „România lucrului bine făcut” și, în general, ca întreaga domnie a lui KWI, perioadă tristă în care a fost consolidată kakistocrația* în țară, la toate nivelurile. De instaurarea ei s-a ocupat Iliescu și urmașii lui, dar KWI i-a consolidat poziția, a bătut-o-n cuie, temeinic, trainic, „nemțește” – probabil singurul „lucru bine făcut” de la înscăunare.

    Și, dacă s-ar manifesta doar la Cotroceni și la tot ce zace la umbra sa (Guvern, Parlament, de exemplu), n-ar fi chiar așa mare bai. Doar că, fie umbra Cotroceniului acoperă toată țara, fie kakistocrația rezistă bine și sub soarele din teritoriu, cum se spune, și s-a așezat voinicește în toate structurile județene, municipale, orășenești, comunale, sătești, de la Prefecturi și Consilii județene, până la grădinițele sătești în care kakistocrații primari și-au plantat paiațele în posturi de conducere (rău a ajuns țara asta dacă și conducerea grădinițelor este controlată politic!).

    Am spus Prefecturi și Consilii județene mai mult pentru a sublinia kakistocrația care a stat la baza înființării lor, deși convingerea multora este că ajungea câte una în fiecare județ. La urma urmei, chiar dacă sunt instituții cu rol preponderent deliberativ, Consiliile județene puteau prelua și atribuțiile principale ale Prefecturilor, cum ar fi verificarea legalității actelor administrative adoptate sau emise de autoritățile administrației publice locale sau aplicarea și respectarea Constituției, a legilor, a ordonanțelor și hotărârilor Guvernului, a celorlalte acte normative. Cert este că Prefecturile au fost înființate, au fost și rebotezate Instituții ale prefectului pentru că, nu-i așa?, era nevoie de locuri de muncă și pentru alți funcționari publici harnici și competenți, în afara celor din primării și instituții „concentrate sau deconcentrate”.

    În urmă cu o săptămână atrăgeam atenția Prefecturii Arad că prin pasivitate devine complice la toate neregulile comise prin primării și Consiliile locale și aproape că-i rugam pe șefii instituției să-și intre în atribuții. Degeaba. Primăriile continuă să nu respecte legea, primarii continuă să-și facă de cap după cum vor mușchii lor, „călărind” Consiliile locale care votează voinicește orice li se prezintă spre aprobare, orbește, fără o minimă verificare. Primarii făcând astfel, din ditamai Instituția prefectului un breloc timid și fricos la cheile propriilor interese. Altfel cum am putea să ne explicăm că hotărâri care nu respectă legislația primesc viza de legalitate de la Prefectură? Prefectul și subordonații săi se tem de primari, realitate pe care unii dintre primari nu se sfiesc s-o afirme în gura mare.

    Am promis că vom prezenta o hotărâre ilegală care a primit, bine mersi, avizul Prefecturii Arad. Se numește Hotărârea Consiliului local Pecica privind aprobarea modelului legitimației pentru aleșii locali și a modelului semnului distinctiv al calității acestora, nr. 208 din 3 decembrie 2020. Inițiatorul proiectului, primarul Antal Petru, 16 voturi „pentru”, zero „abțineri”, zero „împotrivă”. Și, aproape firesc, zero vot în cunoștință de cauză (de ce ar fi altfel consilierii decât inițiatorul?).

    Deși există o Hotărâre de Guvern care reglementează „modelul legitimaţiei pentru aleşii locali şi a modelului semnului distinctiv al calităţii acestora” (nr. 282 din 7 aprilie 2005), CL Pecica a trecut peste ea și a inventat o legitimație și un „semn distinctiv” (insignă) pentru viceprimar.

    240413268 1057762071629982 6687978170518983038 n

    Viceprimarii sunt aleși consilieri locali și rămân consilieri locali, cu drept de vot, pe durata întregului mandat. Dacă se înțeleg bine cu primarul, pot fi desemnați, prin votul celorlalți consilieri controlați de primar, viceprimari, dar ca aleși ai cetățenilor, rămân consilieri locali. Cum HG 282/2005 reglementează modelul de legitimații și insigne pentru aleșii locali, viceprimarii au dreptul la cele de consilier local. Dar, ca de obicei, la Pecica este altfel, pentru că, așa a vrut primarul… Iar dacă primarul vrea ceva, Prefectura avizează. Logica pecican-antaliană o fi fost aceea că el l-a ales pe viceprimar, deci ales este. Păi, în aceeași logică, și secretara sa ar merita o legitimație și-o insignă. Că tot el a ales-o, deci aleasă este! Propunem noi câte un model mai aproape de realitate, și pentru secretara aleasă (cea din deschidere) și pentru viceprimarul ales, pe care o puteți vedea mai jos. Sigur, dacă vor emana de la primarul cel fioros, vor primi și avizul kakistocratei Prefecturi Arad.

    240478384 1191843391328438 7086826312243602152 n

    Invenția privitoare la viceprimar nu constituie singurele anomalii ale Hotărârii CL Pecica, pe care orice jurist din Prefectură ar fi putut să le vadă. Bunăoară, entitatea emitentă a legitimațiilor pentru primar și viceprimar este Primăria Orașului Pecica, fiind semnată de… președintele de ședință. HG 282/2005 spune că entitatea emitentă este „municipiul, orașul, comuna”. Deci, nu Primăria, care este doar o structură funcțională – sigur, cu precizarea că la Pecica această structură funcționează ca un fel de SRL „înmatriculat pe primar” (o spun pecicanii!), cu complicitatea Prefecturii și a partidului care-l susține pe primar.

    240421519 534425931165337 1436274666170425475 n

    Dar, dacă tot și-a trecut primăria ca emitent al legitimațiilor, ce-o fi cu acel președinte de ședință din primărie? Ce ședință  prezidează acest misterios personaj inventat: de liberalism, de spiritism, de hatha yoga, de sex?

    Oricum ar fi, dacă inițiatorul acestei hotărâri ilegale este kakistocratul tip și face încă o dată dovada că nu pricepe nimic din administrație (este kakistocrat de nota 10, doar profesor este de 1,05), iar consilierii locali au votat fericiți că vor avea insigne și legitimații cu care să se fălească prin oraș, cum putem să-i catalogăm pe cei care i-au dat avizul de legalitate? Înțelegem că se tem – în frunte cu prefectul și secretarul general – de falnicul primar Antal Petru, zis Peti. Dar nu am auzit că ar fi la fel de fricoși când își încasează salariile, normele și sporurile.

    Oricum, vom solicita Guvernului României numele și funcția acestor funcționari serioși și capabili, pentru că cei care conduc Prefectura Arad nu aud, nu văd, nu comunică. Cu siguranță, Guvernul va fi extrem de mândru de activitatea din Arad a instituției pe care este plătit s-o conducă un prefect, dar și de toți cei care ar trebui să se asigure aplicarea și respectarea legislației în județul Arad.

    Să nu-și imagineze cineva că acordându-i legitimație și insignă viceprimarului de Pecica s-ar face gaură în cer. Doar că primind aviz pentru o ilegalitate (să-i zicem, măruntă, deși așa ceva nu există pentru ori este legal, ori ilegal), administrațiile locale pregătesc terenul pentru alte ilegalități, mai mari, mai bănoase. Toate, la umbra somnului kakistocrat al Prefecturii.

    Răul mare, însă, abia de-acum urmează. Vine peste noi valul patru de Covid, iar Prefectura va veni cu tot felul de „măsuri”, unele impuse „de la centru”, altele de ea inventate. Evident, fără nicio explicație care ar ajuta la înțelegerea rostului lor sau a necesității  respectării acestora. Și va dori ca cetățenii să le respecte. Cu alte cuvinte, cetățenii ar trebui să aibă încredere deplină în salariații Prefecturii, deși, iată, nu-s capabili să observe o ilegalitate într-o hotărâre de consiliu local sau nu vor să vadă ilegalitățile, de frica primarilor. Ăștia ne vor conduce prin valul patru? Ferească-ne bunul Dumnezeu!

    * Kakistocrație definește în politologie o guvernare realizată de oamenii cei mai nepotriviti. Cuvântul este derivat din kákistos = cel mai prost, superlativul cuvântului kakós = rău și kratia = a conduce. Inițial, termenul, a fost folosit ca un antonim pentru aristocrație, guvernarea celor mai potriviți oameni.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Kakistocrația asta de unde vine, care-i sunt cauzele? Dacă nu punem întrebările corecte nu vom avea nici răspunsurile corecte și în mod evident nu vom reuși să corectăm nimic. Din perspectiva asta aș spuna că inducerea unei culpe în sarcina prefecturii sau a vătafilor pedeliști din Pecica nu ne ajută pe niciunul cu nimic. Este pierdere de vreme.
      Pe politrucii pe care i-ați pomenit nu-i interesează articolul ăsta că ei știu că peste ceva timp totul se va uita și nimic nu va mai conta. Ei vor rămâne să se sprijine pe ei să fie candidați unici și astfel să aibă toate șensele să fie și pe mai departe vătafi de proști. Atâte timp cât oamenii decenți sunt excluși din jocul electroral toată țara asta va continua spre și mai multă mizerie și prostie, sărăcie, dezolare și disperare.
      Excluderea variantelor dezirabile din jocul democratic al delegării se realizează și cu complicitatea chiar neintenționată a celor din presă.

      +1 voturi
      +1
      -1
      • @ Denis – Facem update și, în paranteză fie spus, lucrăm cu un program de legislație foarte bun. Doar că, Hotărârea CL Pecica a fost adoptată ÎNAINTE de adoptarea HG 18/2021! Cum ar zice colegii de la Cațavencu, au… gândit cu premeditare. De altfel, în preambulul HCL Pecica se face referire la HG 282/2005 – și nici nu aveau cum să se refere la o Hotărâre de Guvern… viitoare, nu-i așa? Prin urmare, la data adoptării HCL Pecica, respectiv a acordării vizei pentru legalitate din partea Prefecturii, nu existau legitimații și insigne pentru viceprimari! Ca să nu mai spun că nici sub imperiul vechii HG 282/2005, nici sub cel al HG 18/2021, Primăria nu are ce căuta la emitent al legitimațiilor… Cu toate astea, Hotărârea a primit „notă de trecere” la legalitate…
        Mulțumesc pentru comentariu.

        0 voturi
        +1
        -1
    2. Până la urmă ajungi să fii convins că mult mai culpabile sunt instituțiile decât primăriile în ansamblul lor; prefectura, reprezentantul guvernului în teritoriu. Mă lași?! Cine naiba a mai văzut vreun prefect sau vreun reprezentant al prefectului, prefecturii (imediat deschide ușa , musiu Caragiale!) să intre într-o primărie de județ și să-și facă DOAR datoria, munca pentru care este plătit ca lumea?! Nu, nici naiba! Nu mai vorbesc de celelalte instituții, pentru că o primărie de județ este legată nu numai de Prefectură și CJ – mai sunt atâtea care ar avea dreptul să VERIFICE LEGALITATEA hotărârilor și a tot ce mișcă în acel spațiu administrativ. Zero barat! Tocmai de aceea exemplul DOSITULUI ZĂRAND – nu este urmat de nicio primărie și de niciun parchet sau instanță. Adicătelea, vorba musiului Luca – de ce DOAR MOȚ ION FLORIN este culpabilul județului și înfundă mai mult de 50 % nemeritat pușcăria pentru că așa vor ăia de acum care fură incomparabil mai mult; de ce , să zicem primăria Târnova cu al său Farcașiu treideceniiprimar – care a lăsat primăria în glod de miliarde lei datorii nu l-a acționat în judecată? iată, filfizonul cu nasul pe sus, Marian Toader primar Zăbrani – idem – furt la greu din fonduri UE, idem, Hălmagiu și exemplele pot continua. De ce nu există o lege pt primarii care pleacă ultra bogați din primării și comunități lăsate secătuite – care să-i oblige să răspundă penal cu confiscarea averii și libertății pt hoțiile uriașe?! De ce doar Moț este țapul ispășitor al județului când alții în funcții FURĂ cât o sută la un loc?! Ce face Curtea de Conturi care constată abateri de aproape 500.000 lei într-o primărie și doar le arată vinovaților cu degetul: ” Măi, măi, n-ați fost cuminți! De-acum încolo așa să faceți cum vă spunem noi, bine? Bine!” Și se fură mai departe ca-n codru! Despre ce vorbim atunci?! – o vorbă neroadă dar asta este realitatea! Nu comentez situația de la Pecica, nu cunosc comunitatea și șeful ei administrativ. Ceva însă nu se leagă – și nu mă refer la faptul că Antal nu oferă nicio replică. E și asta o ”strategie durabilă”, nu? Deci problema e foarte gravă în ansamblul ei – pentru că cei în funcții mari își permit să aplice propria lege cu știrea și acordul CUIVA de SUS – adunând din mandat în mandat averi uriașe vizavi de satul în care viețuiesc, oamenii săraci , dezamăgiți, importanți doar în ziua votului ! Buba este că acest mecanism al hoțiilor legale funcționează uns perfect, atât pe dinăuntru cât și pe dinafară – sprijinit de partidul x sau y. În rest, opinia cetățeanului contează la birt, pe prispa casei, la meci sau acasă când te cerți cu nevasta, facturile, vecinii sau televizorul. A trecut cu brio vremea scrisului frumos periat. Ăștia de-acum, hoții și tâlharii țării au nevoie – în loc de pix, secure, topor, tun, ghilotină.

      0 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    8 + 9 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.