miercuri, 24 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Interviu cu Sergiu Bacoș, directorul interimar al Filarmonicii Arad. „Am vrut să schimbăm foarte multe într-un timp foarte scurt”

    de Tomck@t | 9 septembrie 2022, 10:41 AM | Interviuri | Topic special

    0

    (foto: Instagram, @sergiubacos)

    În urmă cu cca. trei luni, mai exact din 26 mai, viața lui Sergiu Bacoș s-a schimbat subit: a devenit director interimar al Filarmonicii Arad. Unii s-ar fi așteptat, poate, să aibă deja ieșiri în public, prezentând concertele pe scenă, ori măcar în declarații de presă, însă a preferat – vorba aceea – să tacă și să facă, să rămână în culise. A acceptat invitația Special Arad de a da curs acestui interviu încă de când ocupă funcția, dar a cerut să așteptăm până când chiar va avea ceva cu care să iasă în față. Așadar, un interviu în premieră cu noul director al instituției arădene de cultură, în cele ce urmează.

    Nu este un interviu de tip portret, este mai degrabă vorba despre Filarmonică decât despre Sergiu Bacoș și e de sesizat că în majoritatea răspunsurilor nu formulează la singular, ci la plural, „noi, colegii” sau „alături de colegi”. Bacoș este conștient că a preluat „frâiele” instituției într-un moment extrem de delicat, după o lungă serie de scandaluri în jurul fostului director, dar tocmai din acest motiv a acceptat provocarea – deocamdată – temporară: „Ne dorim să schimbăm, treptat, imaginea per ansamblu a instituției. Din imaginea aceea de scandal și de probleme, să fie o imagine de armonie, de bună stare, frumusețe și prestanță”.

    Câteva detalii, totuși, din CV-ul lui Sergiu Bacoș: are 37 ani, și-a terminat studiile muzicale la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca și este artist instrumentist în Orchestra Simfonică a Filarmonicii Arad (la trombon) din anul 2015, dar a colaborat cu instituția încă din liceu și din perioada facultății. De asemenea, este membru al formației Q Band de peste zece ani și a făcut parte la un moment dat și din Orchestra Națională de Tineret. Numele său a ieșit în evidență în urmă cu un an, în 2021, tot în luna mai, când a fost ales noul lider al Sindicatului Artiştilor Interpreţi din Filarmonica Arad. De când e director interimar, nu mai are timp nici de cariera muzicală, nu prea mai are nici timp liber, deoarece din lipsă de personal în cadrul Filarmonicii, și-a asumat, dintr-odată, vreo cinci roluri diferite.

    A cerut să ne tutuim, iar înainte de interviu a întrebat ce așteptări avem de la acest articol, respectiv de la el.

    I-am spus că e nevoie doar de sinceritate și transparență.

    – Când Doru Orban a fost demis, te-ai trezit nominalizat ca director interimar. Cum ai primit vestea?

    – Am fost puțin speriat și surprins. Nu mă așteptam la această nominalizare. Problema a fost că a trebuit să mă hotărăsc foarte repede, adică am fost pus în fața faptului împlinit. Am acceptat deoarece am vrut să demonstrez că se pot face lucruri frumoase la Filarmonică, că nu colectivul artiștilor este problema, ci conducerea de dinainte a fost.

    – Nu ai ieșit deloc în public până acum. De ce?

    – N-am ieșit în public pentru că am vrut să ne exprimăm prin acte artistice, nu prin comunicate de presă. Am vrut să facem ceva frumos, să arătăm că se poate, și abia apoi să ieșim public cu declarații sau explicații.

    – Ce te-a așteptat în fruntea Filarmonicii? Ce a însemnat să preiei funcția?

    – Cel mai neplăcut lucru a fost că n-am mai putut să cânt în Orchestră. Eu mi-am propus să și cânt în timp ce sunt în funcția de director interimar, dar la un singur concert am cântat de când am preluat funcția, după care mi-am dat seama că nu am cum. Nu am cum din cauză că ocup funcția de director, mă ocup și de partea directorului artistic, mă ocup de partea de secretariat, mă ocup de partea de PR, fac și poze, editez poze, fac postări pe pagina de Facebook și, automat, nu mai există timp pentru a cânta alături de colegi. Asta a fost, pot să zic, un impact major asupra mea. Nu mă așteptam să nu pot să cânt. Apoi a fost volumul de muncă pentru că am vrut să schimbăm foarte multe într-un timp foarte scurt. Am vrut să creăm o altă imagine a Filarmonicii. Știu că în ultimul timp am avut o imagine… nu prea bună, părea că la Filarmonică este numai scandal, că artiștii nu vor să cânte… și diferite probleme. Am vrut să arătăm arădenilor că nu este așa, că Filarmonica Arad este o instituție emblematică a Aradului și poate să facă lucruri frumoase.

    – Cea mai mare problemă a Filarmonicii, în ultimul timp, a fost lipsa personalului, lipsa angajărilor. Cum e situația în prezent?

    – Aș putea spune că situația se transformă acum într-una… parțial bună. Momentan, posturile sunt blocate de la stat, din 1 iulie, dar angajările pe posturi unice sau pe perioadă determinată se pot face. Perioadă determinată înseamnă că se pot încheia contracte pe un an de zile. Acum chiar am primit și buget de la Guvern, care acoperă salariile până la sfârșitul anului, inclusiv niște posturi noi, angajări noi pe perioade determinate.

    – Câte angajări vor fi și pe ce departamente?

    – Nu știm încă. Trebuie să așteptăm să fie calculate salariile, să vedem câte avem acoperite. Vrem angajări atât la Orchestră și Cor, cât și la TESA (n. red. – departament administrativ). Primordial este acum postul de pompier, contabil și ar mai fi… deși nu e atât de prioritar, cineva pe PR cu atribuții pe partea de secretariat, dar pentru pompier și contabil trebuie urgent să dăm drumul la concurs pentru că acelea sunt posturi unice, sunt pe perioade nedeterminate și durează mai mult procesul de organizare a concursului, în cam o lună de zile se publică în Monitorul Oficial, se organizează concurs, e mai complicat.

    – Ai găsit nereguli flagrante pe partea administrativă după plecarea lui Orban din funcție?

    – Încă nu am apucat să verific, dar nici n-am vrut să verific, deoarece am solicitat un audit și, probabil, se vor face recomandări, ne vor spune ei la finalul auditului. Am înțeles că va dura două luni, deci până la final de septembrie. Ca să zic așa… „nereguli”, pe partea de funcționare se întâmplau nereguli din punct de vedere artistic, deoarece unii instrumentiști au fost favorizați și poate nu cântau la fel de mult ca ceilalți instrumentiști. Sau, de exemplu, nu se știa programul dinainte, nu puteam să ne pregătim, să studiem partiturile. Acum avem programul clar până în decembrie. Nu este afișat încă, așteptăm să se facă grafica pentru toată luna octombrie, ca să putem anunța toate concertele, dar este 99% conturat până la finalul anului. Automat, instrumentiștii se pot pregăti pentru concertele care urmează și, din punct de vedere muzical și artistic, din punct de vedere calitativ, va fi mult mai bine. Am și pus pe hârtie lista de invitați, dirijori și soliști, care nu au mai fost de mult timp la Arad. Sunt foarte cunoscuți, vor fi invitați care și atrag public.

    – Organizarea Galei de operă Open Air – care urmează să se desfășoare, totuși, pe 18 septembrie – a început cu stângul, pentru că a apărut în social media, apoi în presă și în anumite declarații politice zvonul că nu se mai organizează în acest an. Ce s-a întâmplat, de fapt?

    – Noi am făcut solicitare în iulie, înainte de rectificarea bugetară, să vedem dacă primim banii pentru Gala de Operă și n-am primit niciun răspuns. Dar nici nu am mers la presă să facem scandal sau să acuzăm pe cineva că nu primim. Dacă asta e alegerea Primăriei, nu îi impunem noi ce să finanțeze. Nu știu de unde a pornit exact scandalul, dar am văzut că și dintre cei din publicul Filarmonicii au reacționat, au fost unii care au trimis scrisori deschise care au apărut și în ziare, dar până la urmă „s-au găsit” banii pentru Gala de Operă. Dar asta ne-a forțat să mutăm Gala de Operă de la începutul lunii septembrie către mijlocul lunii, în 18 septembrie, ceea ce este puțin riscant, pentru că nu știm cum o să fie vremea. Să sperăm că nu o să avem probleme. Noi am fi vrut pe data de 11, dar în acel weekend mai este un eveniment în Arad, Festivalul JAZZAR, care este un plus pentru orașul nostru și în ideea asta am mutat data, să nu se suprapună evenimentele, să fie bine organizate, astfel încât lumea să ajungă la toate.

    – În ochii arădenilor, prin ceea ce a tot apărut în presă în ultimii ani, Filarmonica părea că a sărit dintr-un scandal într-altul. De ce crezi că s-a întâmplat asta? Unde era, de fapt, problema și cum crezi că se pot rezolva aceste neînțelegeri, toată această vâlvă?

    – Toate aceste neînțelegeri și toată problema s-ar rezolva dacă ar exista transparență între conducerea Filarmonicii, angajații Filarmonicii și Primăria orașului nostru. În trecut, știm cu toții că fostul director îl alimenta pe primarul Aradului cu foarte multe știri false despre noi, că nu vrem să muncim, că nu vrem să cântăm… toate acestea nu au fost adevărate și, cumva, e logic, dacă primarul este alimentat cu astfel de informații, n-are cum să funcționeze lucrurile și să fim într-o relație bună cu el. Momentan, cred că am demonstrat niște lucruri împreună cu colegii mei, că se pot face lucruri frumoase în aceste trei luni. Am avut până și vara apariții, de exemplu „La Băncuțe”, care a fost ideea Primăriei, nu a noastră, noi am preluat-o și am pus-o în practică, iar față de anul trecut am avut un public numeros și chiar am fost foarte apreciați că am făcut acele concerte. Legat de scandaluri… depinde și la ce ne referim. Procese? Știu că un scandal a existat pentru că nu s-a schimbat Sindicatul. Bun, s-a schimbat și Sindicatul, n-au mai fost scandaluri. Noi am încercat să avem o relație bună, intenția noastră este să ne înțelegem și cu Primăria, nu să fim în scandal și în contradictoriu. Până la urmă, trebuie să lucrăm în echipă.

    – Apropo de procese… care e situația actuală a proceselor intentate în anii trecuți de către Sindicat împotriva managementului Filarmonicii?

    – Nu mai știu exact, cred că sunt încheiate. Cel cu voucherele de vacanță s-a câștigat, dar în rest, chiar în momentul de față nu mai știu exact. A fost un proces lung legat și de Regulamentul intern din 2014, pe care am reușit să-l actualizăm chiar luna trecută, după ce am căzut de comun acord cu Sindicatul și cu angajații și s-a votat în Consiliul de Administrație.

    – Precum majoritatea angajaților, ai fost și tu unul dintre contestatarii lui Doru Orban. Fiind acum în locul lui, ți-ai schimbat oarecum părerea… nu neapărat despre el ca persoană și ca manager, ci despre cât de ușor sau greu este să fii la conducerea Filarmonicii?

    – Nu mi-am schimbat părerea, am știut că nu e ușor să fii manager, dar în același timp am știut că nu e ușor să faci asta fără o echipă. Practic, nu există acum o echipă oficială la Filarmonică. Eu sunt ajutat de colegi, dar puteam să aleg varianta în care să vin, să deschid biroul, să-mi fac treaba acolo, să mă duc la ședințele operative și să plec acasă. Dar am hotărât să facem mai mult, să fac mai mult, ca să ridicăm imaginea instituției, să ridicăm calitatea actului artistic. Filarmonica Arad a fost una dintre cele mai bune Filarmonici din țară pe vremuri, poate și una dintre cele mai mari. Acum… încercăm să reparăm.

    – Venind din Sindicat, cum e în prezent relația Management-Sindicat?

    – Sindicatul și Managementul trebuie să aibă aceleași interese, aceleași obiective. Clar, Sindicatul trebuie să apere angajații instituției, dar atâta timp cât conducerea urmărește bunul mers al instituției și nu face abuzuri și se preocupă de imaginea instituției, de concerte la un nivel artistic ridicat, cu invitați de renume, atunci nu cred că ar fi o problemă. Sunt multe Filarmonici unde Sindicatul și conducerea au aceleași obiective, nu se încalcă nicio lege. Acum, și prin activitatea de pe pagina de Facebook „Artiștii Filamonicii Arad” se poate vedea că artiștii doresc să cânte pentru public, să demonstreze că suntem importanți pentru comunitate.

    – În timpul scurt de când ești manager interimar, adică aproximativ 3 luni, ce ai reușit să faci sau să schimbi la Filarmonica Arad?

    – Pe partea administrativă am actualizat Regulamentul intern și chiar săptămâna asta am făcut un update al sălii și al biletelor, nu o să mai fie același preț de bilet în toată sala, vor fi pe trei categorii, dar cu detalii legate de acest lucru o să ieșim cu un comunicat de presă, săptămâna viitoare. Tot săptămâna viitoare vom pune în vânzare și abonamentele. Am făcut abonamente pe întreaga stagiune sau pe trimestru.

    Pe partea artistică… nu știu dacă o luăm în ordine cronologică, prima schimbare – să zic – majoră în timp scurt a fost închiderea de stagiune, care trebuia să fie cu o lucrare care nu era atât de interesantă pentru public, o lucrare vocal-simfonică. Era timpul foarte scurt să găsim soliști, dar am hotărât să schimbăm programul cu „Carmina Burana”. Am reușit să vindem locurile în toata sala și să facem și o repetiție cu public, repetiție cu bilete, cu o zi înainte. Am și adus colaboratori unde era veșnica problemă că nu se chemau colaboratori și din această cauză erau lipsuri destul de mari în Orchestră, lipseau voci, instrumente și nu suna cum trebuie. Am adus colaboratori, sunt copii și tineri de aici, din Arad, care ar putea să fie angajați la un moment dat. Dacă nu-i angajăm noi după un anumit timp, probabil îi va absorbi Timișoara sau Oradea, sau Cluj. Avem Liceu de Muzică, care produce artiști, acești artiști merg la Facultăți la Timișoara, Cluj, București, dar majoritatea vor să se întoarcă la Arad și nu prea au unde să se întoarcă, de câțiva ani încoace.

    Apoi, după închiderea Stagiunii am ținut neapărat ca „La Băncuțe” să facem concerte la un nivel mult mai ridicat față de anul trecut. Anul trecut cânta același cvartet în fiecare săptămână, dar acum am căzut de comun acord cu colegii că ar trebui să facem un program mai diversificat. Am făcut concert coral, am făcut concert de cvartet, am făcut cu dansatori, muzică de Strauss, deci am făcut niște concerte foarte bune „La Băncuțe”. Cred că după aia a urmat Zilele Aradului, unde am schimbat, din nou, programul, unde au cântat, de obicei, coruri din opere. Foarte frumos și programul cu coruri din opere, doar că s-a tot repetat. Cunoscându-l pe dirijor și pe solist, am zis „hai să încercăm să-i aducem la Arad”, să schimbăm ceva. Până la urmă am reușit, în parteneriat cu Centrul Municipal de Cultură, pentru că financiar n-am putut să ne permitem să aducem invitați numai noi, și a fost un concert, zic eu, foarte bun.

    Era să uit de Symphonic Experience… trei zile pe stadion, am cântat cu Phoenix, Laura Bretan, Marcel Pavel și nu numai. Acum urmează Gala de Operă, unde, din nou, soliștii sunt de talie mondială, iar dirijorul va fi același care a fost și la Symphonic Experience, dirijorul Operei din București, Daniel Jinga. Este un dirijor foarte bun și am hotărât să-l chemăm la Gala de Operă pentru că sunt convins că va face un concert memorabil.

    Urmează apoi deschiderea de stagiune, care va fi în 6 octombrie, cu Simfonia a IX-a de Beethoven. Și acolo vor fi niște soliști foarte buni, dar până la deschiderea stagiunii… o surpriză, în 29 septembrie, va fi un concert de muzică de film. Mâine vom da drumul la promovare și la vânzarea de bilete (n. red. – adică pe 8 septembrie; interviul s-a făcut cu o zi înainte de această dată).

    Referitor la partea PR, am încercat să fim în contact continuu cu publicul. În ultima lună, impactul pe Facebook a fost de 160.000 de persoane, din care 80% din Arad, restul Timișoara, Oradea, București. Am încercat să fim în contact cu publicul, să postăm încontinuu, să ne pregătim cumva pentru stagiunea următoare, ca oamenii să vadă toate evenimentele, să vadă încet-încet ce pregătim. Am creat o pagină de YouTube, care n-a existat în toți acești ani, unde o să postăm clipuri din repetiții și încercăm să avem un conținut diferit față de conținutul pe Facebook și Instagram. Am actualizat cât de cât și pagina de Instagram. Problema e că eu mă ocup de toate astea, în momentul de față… și va trebui să găsim o persoană, la un moment dat, pe partea de PR, că efectiv și astea iau destul de mult timp, făcut poze, editat poze, filmări. De asemenea, am vrut să schimbăm și design-ul afișelor și am găsit un grafician la un preț OK. Ne dorim să schimbăm, treptat, imaginea per ansamblu a instituției. Din imaginea aceea de scandal și de probleme, să fie o imagine de armonie, de bună stare, frumusețe și prestanță.

    – Ce se mai aude de colaborarea cu Călin Humă, Consulul Onorific al României la Winchester și proiectul său, cel care a adus Orchestra Filarmonicii Arad într-un mini-turneu la Paris și Bonn, în cadrul proiectului „Art in conversation”?

    – Suntem într-o colaborare, da. De exemplu, la acel concert din 29 septembrie l-am invitat pe dirjorul cu care am fost la Paris, Christopher Petrie. Practic, prin Călin Humă am ajuns la el. Rămâne de văzut ce se va lega pe viitor. Vrem să ținem legătura cu dirijorul, pentru că este un dirijor foarte bun și, evident, și cu Călin Humă.

    – Ce schimbări majore ai face la Filarmonica Arad dacă vei rămâne în funcție, respectiv ai trece de la interimat la funcția de director prin concurs și dacă ai putea avea toate pârghiile și fondurile necesare, susținere din partea Consiliului Local Municipal, Primărie etc.? Prin schimbări majore mă refer la cele de durată, care nu s-au putut face, evident, într-un timp scurt, în trei luni.

    – Schimbări majore de durată ar fi să completăm locurile goale din Cor și din Orchestră, precum și pe partea de TESA. Și, cum spuneam, am vrea să ducem nivelul spectacolelor la un alt nivel. Cred că Aradul ar putea mult mai mult decât ceea ce se întâmplă acum. Dacă ne uităm la alte orașe și la alte Filarmonici, se poate observa un nivel mult mai ridicat al invitaților. Totuși, suntem un oraș aproape de Ungaria, de Austria, au cântat la Arad mulți artiști cunoscuți și aș vrea să aducem din nou nume mari să cânte pentru publicul arădean.

    – Ce ne poți spune despre tine, despre cariera ta? De exemplu, de când ești angajat la Filarmonică și cum ai ajuns în Sindicat, respectiv în fruntea Sindicatului?

    – Din 2015 sunt angajat, dar am colaborat și înainte cu Filarmonica, însă vreau să încep cu trupa. Fac parte din trupa Q Band de peste zece ani. Am crescut împreună cu ei, m-am format ca artist, ca muzician alături de ei, am fost cu o parte din ei, cu nucleul principal, și pe un vapor unde am cântat, am fost la multe festivaluri, am participat la concursuri. Este o trupă cu care mă simt și acum foarte bine și vreau să continui să cânt. Iar la Filarmonică… am ajuns, poate, în funcția asta de lider de Sindicat din dorința noastră de a face mai mult, pe vremea când am fost foarte implicat cu postările pe pagina „Artiștii Filarmonicii Arad”, cu filmările făcute în pandemie. Pe vremea aceea chiar erau niște momente când ne rugam de conducere să facem ceva, orice, să înregistrăm, să postăm, să păstrăm relația cu publicul, că nu puteam să ne rupem, chiar dacă eram în lockdown total. N-am reușit nicicum să comunicăm cu conducerea și am zis că facem noi pe cont propriu. Împreună cu colegii, nu singur! Și acum, colegii mă ajută foarte mult și vreau să le și mulțumesc pe această cale, pentru că-mi sunt alături și mă ajută la foarte multe lucruri. N-aș face față singur, aș fi clacat demult. Oricum, sunt extrem de solicitat în funcția asta. Deci din dorința noastră de a face mai mult, ne-am impus și probabil din această cauză au ieșit și scandalurile din presă cu fostul director. Am fost apoi ales ca Președinte al Sindicatului, în urma unor alegeri. Statutul Sindicatului prevede, de fapt, că trebuie să facem alegeri odată la o anumită perioadă și s-au organizat alegeri, colegii m-au propus pe mine și am fost ales. Probabil pe principiul acesta am fost ales și pentru funcția de director interimar, în ideea că am fost ales de oameni.

    – Un mesaj pentru melomanii arădeni și pentru colaboratorii și partenerii actuali și viitori ai Filarmonicii?

    – Vreau să-i asigur pe toți melomanii arădeni, pe publicul nostru și pe toți arădenii că exact ce-mi doresc și eu pentru Filarmonică își doresc și colegii mei. Ne dorim să cântăm, să apărem în fața lor cu concerte cât mai frumoase și sperăm să apărem cât mai repede cu o Orchestră întreagă și un Cor întreg. Legat de colaboratori, am primit sute de mesaje de când s-a schimbat conducerea, prezentări de spectacole, soliști din toate orașele țării, dar și din afară. Problema e că sunt atât de multe, încât ne-ar trebui câteva stagiuni ca să putem cânta cu toți. Le vom lua pe toate pe rând, le vom analiza și vom alege, pentru că sunt foarte mulți muzicieni, soliști, dirijori foarte buni care ar putea să vină să facă concerte foarte frumoase pentru arădeni.

    În ceea ce privește relația cu Primăria, cred că prin faptul că am fost votat de tot consiliul local, probabil că am prezentat încredere. Pe majoritatea consilierilor locali îi cunosc și ei mă cunosc, știu ce fel de om sunt, majoritatea știu că nu sunt un om politic, cu toate că am fost, poate, acuzat că sunt userist, pesedist, mai nou și penelist, dar n-am nicio treabă cu politica și n-o să am niciodată.

    În schimb, din punct de vedere strict administrativ, în sensul că instituția este în atribuția lui, Filarmonica aparține acum de domnul viceprimar Cheșa, cu care sunt într-o relație foarte bună, colaborăm bine, tot timpul i-am explicat ce probleme avem, tot timpul a vrut să ne ajute și ne-a ajutat și la fel și cu domnul viceprimar Faur, când a lipsit domnul Cheșa, am mers la el și tot timpul am primit ajutor.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    8 + 4 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.