joi, 25 iulie, 2024

Special Arad Logo

    Goana după Marta. Pe urmele mașinii fabricate la Arad (1)

    de Lajos Notaros | 26 iulie 2023, 8:13 AM | Auto | Recomandările editorilor | Reportaj

    6

    Prolog

    Nu este o exagerare, a fost pe bune o goană.

    Căldură mare, oameni surescitați, dorința ca să se găsească ceva, o piesă de mașină fabricată la Arad pe care să se facă măcar o replică a unei mașini de epocă.

    Zvonul că ar fi ceva undeva în Ungaria a venit acum câțiva ani de la atunci încă viceprimarul Levente Bognar, dar nimic concret palpabil până acum. În cele din urmă, după ce noul HUB mARTA, prin directorul său, Ovidiu Balint, și-a exprimat interesul, lucrurile au început să se miște.

    Așa încât, luni, 24 Iunie, o mică delegație, din care a făcut parte și subsemnatul, s-a deplasat la Bordány, lângă Szeged, să vadă despre ce este vorba mai exact.

    Precizări

    Înainte însă, pentru cei care se informează doar de pe FB, câteva precizări importante: Aradul este orașul în care s-a început construcția de automobile pe aceste meleaguri. S-au produs aici timp de 15 ani automobile de toate felurile, turisme, autobuse, camioane. Iar pentru cei care consideră că toate astea se referă la perioada maghiară a Aradului, precizarea cea mai importantă: nu, Aradul este orașul românesc în care s-au produs și primele automobile românești. Dacă cele din timpurile maghiare sunt cunoscute sub numele de Marta – prescurtarea prin inițiale a denumirii fabricii: Magyar Automobil RészvényTársaság Arad – cele produse după 1918, mai precis din 1920 până cam în 1925, s-au numit Astra, după numele nou, românesc, al fabricii.

    MARTA

    Având toate acestea în vedere, este cât se poate de clar că datoria Aradului, a arădenilor de acum, este să își amintească de aceste momente deosebite din istoria lor, să le marcheze cumva, inclusiv, dacă se poate, cu un muzeu care să conțină și ceva din aceste automobile. O mașină de epocă reconstruită ar fi chiar ceva ieșit din comun.

    La fața locului

    Revenind la călătoria de luni la Bordány: informația neverificată era că acolo, în posesia unui restaurator și fan al mașinilor vechi, s-ar afla un șasiu și un motor MARTA chiar din primii ani ai fabricii. Delegația a ajuns în localitate cu trei mașini – într-un Dacia Duster se afla un domn din Makó, lider al fanilor mașinilor vechi de acolo, un fel de ghid al celor cinci arădeni, dacă socotim și șoferul de la Primărie.

    MARTA

    Pe o căldură toridă, am dat la Bordány de un domn în vârstă, zâmbitor nevoie mare de după masa de lucru din atelier și care, scurt pe doi, ne-a îndrumat la altcineva, nițel mai încolo pe stradă. Ne-a primit un domn mai tânăr și care ne-a condus direct la ceea ce susținea el că este o mașină Marta în reconstrucție. Ne-a arătat și ce a mai rămas din șasiu, o grămadă de fier ruginit, motorul fiind pus pe un șasiu nou, copiat după cel vechi. Motorul părea bine conservat, dar nu avea nici un indiciu că ar fi original. Totuși, proprietarul ne-a asigurat, pe baza unui caiet de piese de schimb Marta din acele vremuri, că e vorba de un motor autentic, de epocă, pe baza comparației cu piesele din respectivul catalog. Întrebat de preț, ne-a spus suma deja avansată de omul nostru din Makó, îndoit totuși de interesul nostru manifest. E vorba de o sumă piperată, nu are rost să o dau în vileag, veți vedea de ce.

    Motorul Marta cu eticheta fabricii

    Până la urmă, tot discutând în jurul situației, am aflat că ar mai fi ceva. De fapt chiar la domnul care ne-a îndrumat spre el, adevăratul restaurator de mașini de epocă. A fost un joc, se pare, între cei doi care nu erau în relații tocmai bune, și care viza și „testarea pieței”. L-am regăsit pe omul nostru în atelier lângă un Daimler aflat în reconstrucție, cam de aceeași vârstă cu Marta noastră. În cele din urmă s-a dat pe brazdă, chiar a început să glumească cu noi, realizând, probabil, că de data aceasta este vorba de ceva cu adevărat serios. Ca rezultat, ne-a condus într-un fel de șură, acolo unde, acoperite cu alte cele, se aflau atât motorul, cât și șasiul intact de Marta. Spun Marta, fiindcă motorul – care de altfel semăna bine cu primul motor – avea ștanțată pe el eticheta din care devenea clar că este produs după tehnologie Westinghouse la uzinele MARTA din Arad.

    MARTA

    După care ne-am uitat la mașinile de epocă restaurate de zâmbitorul și din ce în ce mai serviabilul domn, realizând, încet dar sigur, că, după aparența de neimportanță jucăușă, se ascunde în cazul de față competență și pasiune adevărată pentru mașinile de epocă.

    Westinghouse Model 40 Demi-Limousine 1907 - Nethercutt Museum 2013 - Foto: Jack Carpenter
    Westinghouse Model 40 Demi-Limousine (1907) / Nethercutt Museum, 2013. Foto: Jack Carpenter

    Desigur, finalul este departe, e nevoie de un certificat oficial privind proveniența motorului, însă lucrurile, verificate la fața locului nu arată rău, existând posibilitatea ca, într-adevăr, pe baza pieselor existente și identificate ca originale, să se treacă la restaurarea unui model Marta.

    Despre asta și altele, în partea a doua.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Cred ca va fi mai ieftin sa se construiască mașinile de la
      Zero pe baza planurilor vechi (dacă sunt disponibile), cu niște modificări, se fac 5-6 bucăți și se pot circula vara cu ele cu propulsie electrică, modelul de tip autobuz fără geamuri ca ar înseamna un range mai mare. Ce se găsește tot un morman de fiare rămâne, bune de muzeu si atâta, un motor de 100+ ani e prost ca si performanța si eficienta si nu merita făcut funcțional.

      +3 voturi
      +1
      -1
      • Da, ideea unor replici există, inclusiv în varianta electrică, autobuze care să circule prin oraș. Deci, bateți la porți deschise…Ceea ce e bine…
        Asta însă nu înseamnă să nu se adune acele piese care sunt certificat originale. Chiar așa, cum ați spus, pentru valoarea lor muzeistică. În ceea ce privește motoarele, nu e o problemă recondiționarea lor, sunt în stare bună, sunt simple, deci ar fi păcat să rămână la fier vechi. Chiar dacă nu se circulă cu ele, există o diferență de valoare între o reconstrucție și o replică. Un model reconstruit unicat are o valoare aproape inestimabilă, pe când unul făcut în replică, doar costul execuției…

        +6 voturi
        +1
        -1

    Scrie un comentariu

    2 + 8 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.