Gheorghe Seculici se opune proiectului Primăriei: „Am constatat că sunt cele mai mari taxe față de cele din zona de vest!”. Cum va afecta intrarea în Schengen economia arădeană





Draftul Primăriei cu mărirea taxelor și impozitelor din municipiu publicat în vară a stârnit un semnal de alarmă între firmele mici și mijlocii din Arad, patronii acestora temându-se de faliment în contextul incertitudinii economice prevăzute pentru 2025. Pe acest considerent, proiectul a fost ținut „pe pauză” lunile care au urmat, iar din mediul politic au apărut promisiuni că forma actuală nu va trece de vot. Totuși, documentația a fost lansată în dezbatere publică, ce va avea loc chiar astăzi la amiază, fiind prezentată în aceeași formă nerevizuită.
Cu ocazia unei conferințe de presă prin care a fost prezentată activitatea Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură (CCIA) a județului Arad, luni, președintele Gheorghe Seculici a tras la răspundere, subtil, administrația locală pentru o lipsă de implicare activă la întâlnirile cu mediul de afaceri. Pe această cale, l-am întrebat cum se poziționează Camera față de proiectul de hotărâre cu majorarea taxelor și impozitelor pe 2025, iar dumnealui ne-a declarat că este categoric împotrivă:
„O parte dintre cei care au transmis punctul de vedere sunt membrii ai Camerei. Categoric că am fost împotrivă, deși am primit asigurări din o parte a executivului și mi s-a spus că de fapt se amână și nu este agreată de toate partidele. Mi se pare, din păcate, că nu este cea mai bună soluție în momentul de față. Noi resimțim treaba aceasta prin activitatea pe care o desfășurăm și, de fapt, am constatat că sunt cele mai mari taxe față de cele pe care le au județele din zona de vest. Sunt mai mari decât cele din Timișoara, mai mari decât Oradea… sunt cele mai mari la Arad. Ori nu cred că e motivată acțiunea asta. Decizia trebuie amânată!”, a declarat Gheorghe Seculici pentru Special Arad.
Președintele CCIA a spus în cadrul conferinței de presă că situația economică dificilă în care se află toate firmele, atât din Arad cât și din țară, s-a resimțit și în cadrul târgurilor organizate pe parcursul anului 2024 la Expo Arad: „A fost un an greu, resimțit din partea expozanților, dar sper ca la anul viitor, printr-o reorganizare a Camerei de Comerț, să avem rezultate mai bune”.
Aradul în contextul Schengen: câștig pentru transportatori, pierderi pentru constructori
Întrebat fiind de un alt jurnalist din sală cum vede economia județului Arad odată cu intrarea României în Schengen, Gheorghe Seculici a explicat că va fi un real beneficiu pentru economia firmelor de transport și logistică din județul nostru. Președintele CCIA a mărturisit că a fost șocat când a văzut, în luna aprilie a acestui an, ceea ce crede că a fost cea mai mare coadă de TIR-uri pe care a văzut-o vreodată la Nădlac, anume de aprox. 15 kilometri.
„La nivelul Aradului sunt practic unii dintre cei mai mari transportatori din țară. Și e vorba și de firmele de logistică, care au investiții mari la nivelul Aradului, care sigur vor funcționa mult mai bine și toată partea aceasta de manipulare transport marfă, care nu face decât să aducă beneficii Aradului și, dincolo de acest aspect, probabil cel mai important lucru pentru Arad este că partea asta de infrastructură a fost dezvoltată foarte bine și acest drum rapid Arad- Oradea nu face decât să completeze foarte bine infrastructura de la nivelul Aradului. Având în vedere că vămile nu vor mai fi la fel de aglomerate, sperăm să nu fie la fel de aglomerate, având punctele de frontieră pe care le știm la nivelul Aradului, sigur că transportul va fi mult mai bun, economia cred că va fi mai dezvoltată și, sigur, că asta nu face decât să aducă profit și beneficii județului Arad. Pentru noi este, categoric, un mare, mare beneficiu”, a spus Gheorghe Seculici.
Pe de altă parte, președintele CCIA consideră că muncitorii proveniți din țări precum Sri Lanka și Nepal, care au început să fie tot mai mult o opțiune pentru anumite meserii pentru care nu se găsește forță de muncă, odată cu intrarea României în Schengen nu vor mai avea piedici să caute locuri de muncă mai departe în Uniunea Europeană, ceea ce va produce un dezechilibru pentru mediul economic, aici, la Arad. Acest lucru ar afecta mai ales domeniul construcțiilor.
„Vedem ce vine. Întotdeauna lucrurile acestea bune vin și cu altceva împreună. Cu deschiderea aceasta, se eliberează vama într-adevăr, dar nu uitați un amănunt: forța de muncă în mare parte, mai ales din zona Aradului, va migra rapid de tot. Și asta va fi o mare problemă pentru firme. Adică, deși vei avea oportunități să dezvolți economic, nu vei avea cu cine. Și pentru srilankezi și nepalezi, sau care mai vin aici, va fi foarte dificil să vină să lucreze aici. Era mult mai simplu înainte să îi aduci, acum va fi mult mai complicat. Și, practic, nu există niciun protocol din datele pe care le avem noi în care să-i oprești să plece mai departe.
Știu că a fost o discuție la un moment dat să existe un protocol între România, Bulgaria și țările europene ca cei care vin angajați aici să nu aibă posibilitatea să plece decât după ce le expiră contractul. Chestia asta nu a fost semnată, din câte știu eu. Iar la momentul în care se va deschide, de la 1 ianuarie, vor fi liberi să lucreze în Germania, nu va fi nicio problemă, mai ales că nu va mai exista control, decât din când în când. Deci, din punctul ăsta de vedere, avantaj pentru constructori nu e, e avantaj doar pentru transportatori. Constructorii cred că vor avea în continuare probleme”, a spus Gheorghe Seculici.
Citește și:
Comentariile portalului
@cetatean, Lasă vrăjeală ieftina și mai bine explica-ne cum comunicau telepatic răzeșii lui Stefan, cum până mai acum câteva decenii prin niste insule oamenii tră (...)
Câţi dintre cei ce vând la piaţă marfă românească sunt producători cu certificat ? Ei nu tot de la an-gros le cumpără şi apoi ni le (...)
... ca pe unii oameni nu-i poti convinge de justetea agumentelor tale oricat de logic ai incerca sa fii; altii sunt convinsi deja si nu trebuie sa le mai demonstrezi ca (...)