vineri, 26 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Enola Day: Post festival

    de E. Nola | 3 martie 2016, 10:26 AM | Opinii | Recomandările editorilor

    4

    Nu mă sesizam dacă nu era apropoul legat de Domnul Mihăieș.

    Se face, așadar, ca între zece și treisprezece Martie, un pic după ziua internațională a femeii, fără legătură, se pare, se organizează în urbe cea de a doua ediție a festivalului științelor umaniste.

    Anul trecut am observat că la științe, nici măcar la cele umaniste, nu se prea organizează festivaluri. În mod normal. Postnormal este foarte posibil, postnormal everything goes.

    Observăm acum, înainte de a ajunge la apropoul cu Domnul Mihăieș, că festivalul, în ediția a doua a sa, rămâne la fel de scheletic precum anul trecut întâiași oară și prima dată, insistând pe un cerc de cunoștințe și prieteni, nume bune, nimic de zis, renunțând până și la prezența arădeană a Domnului universitar Maci de la Oradea.
    Invitații, în frunte cu Liiceanu și Patapievici, sunt șase, pe lângă cele două vedete va mai veni proaspătul redactor-șef de la Dilema Veche, Sever Voinescu, arhitectul Sorin Vasilescu, sociologul Barbu Mateescu, regățeni de altfel cu toții, Ardealul fiind reprezentat de bănățeanul apropoului nostru: Mircea Mihăieș.

    Apropoul, mai precis un fel de postapropo prin complexitatea sa biunivocă, ține de Domnul Mihăieș doar în măsura în care tema, apropoul, ca să rămânem la ideea noastră fixă, festivalului este adevărul.

    Și este, n-avem ce face, cea de a doua ediție a festivalului științelor umaniste de la Arad are ca temă, apropo, cum am mai specificat, adevărul.

    Nu știu cine, când și de ce a propus această temă. Îi bănuiesc pe cei doi din primul rând, filozofi ca meserie de bază, ei sau careva din ei doi apreciind că adevărul reprezintă, pe lângă căutările cotidiene degeaba, principalul obiect de studiu al filozofiei. Spre deosebire de iubitorii înțelepciunii, sociologii sunt interesați mai degrabă de procente și sondaje, arhitecții de secțiunea de aur și de prețul materialelor prime iar domeniul reprezentat de Domnul Voinescu nu știm exact de ce este mai interesat. Avem bănuieli, dar le ținem deocamdată pentru noi.

    Cu atât mai mult cu cât apropoul nostru nu este Domnul Voinescu, ci Domnul Mihăieș.

    images (1)Iar acest apropo se formulează ca un postapropo postmodern după cum urmează: ce treabă are mai nou Domnul Mihăieș cu adevărul?

    Să nu ne bănuiți de naivități gratuite, cunoaștem bineînțeles relațiile Domnului Mihăieș cu Domnul Patapievici și cu Timișoara. Altfel spus, problema noastră nu se referă la de ce a fost invitat Domnul Mihăieș, asta este cât se poate de evident, ci la tema festivalului: dacă Domnul Mihăieș a fost invitat în cele din urmă, de ce nu s-a schimbat tema?

    Sau poate greșim noi? Ultima poziție/funcție/post, un fel de postpost mai exact al Domnului Mihăieș să fie de fapt o mărturie a calificării sale absolute pentru managementul adevărului? Folosim termenul de proveniență anglo-saxonă pentru că e la modă și pentru că Domnul Mihăieș chiar le are cu engleza, observațiile noastre dovedind faptul că prin management, dacă ții tare la treaba asta, poți ajunge și în rai. Nu organizare, nu îngrijire, nu mânuire, ci management.
    Asta face de o vreme și Domnul Mihăieș la U.S.R. – Uniunea Scriitorilor pentru cei mai puțin preocupați de cele spirituale – se ocupă de managementul situației create prin revolta unor membrii – între timp deveniți nemembrii tocmai în urma managementului – ai uniunii.

    Domnul Mihăieș este, cum vă spuneam, de o vreme, președintele Comisiei de Monitorizare, Suspendare și Excludere din Uniunea Scriitorilor iar la Arad va prezenta prelegerea cu privire la adevărul conținut în manuscrise, corecturi și ciorne.

    După cum vă puteți da seama și singuri lucrurile se leagă: unde, cum se poate trăda un om care scrie, un scriitor cu alte cuvinte, cum poate fi monitorizat el mai bine să se vadă dacă este demn de rămânere sau, dimpotrivă, de suspendare sau excludere. Păi, sigur că da: în manuscrise dar mai ales în corecturile din aceste manuscrise, fără să mai vorbim de ciornele care cuprind ideile cele mai spontane, cele mai adevărate până la urma urmei.

    1984-carousel-770x434Ar fi peste poate de postmodern să ne apucăm noi aici și acum să ne referim la Orwell, la Big Brother sau la Ministerul Adevărului. Ce ar fi, în perfectă consonanță cu părerea Domnului Mihăieș, să ne vedem noi de treaba noastră, să nu ne băgăm nasul acolo unde nu ne fierbe oala, să nu venim cu șmecherii dintr-astea de amețit proștii și mai ales, dar mai ales, să nu ne închipuim noi că mărgeluțele sunt pentru porci.

    Numai că problema noastră este mult mai simplă de atâta. Nefiind afiliați de niciun fel și nicăieri, nu putem fi monitorizați, suspendați sau excluși, despre adevăr gândim în termenii simpli ai omului din popor considerând că un om știe întotdeauna când minte iar dacă chiar nu știe are o problemă nu filozofică, ci medicală iară dacă neagă existența adevărului absolut susținând atotputernicia adevărulului relativ, prin asta el nu devine filozof, ci politician sau în cel mai bun caz președinte de comisie.

    Nu prea contează ce fel, poate să fie și a adevărului sau a festivalului, comisie să fie…

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Ar fi interesant în care dintre sensurile Adevărului se va dilua festivalul.Adevărul în sens Aristotelic de adevăr corespondent? În Adevărul metafizico-teologic care deduce o cocluzie necondiționată? În Adevărul percepțiilor senzoriale? Sau poate vom avea surpriza unui nou înțeles profund al termenului mai ales că se pune de-o comisie. P.S. Dacă spiritul lui Aristotel sau al lui Epicur interferează cu festivalul se vor nărui epoci.Platon ar reteza-o scurt c-un ,,Ceea ce vezi nu este adevărat.,,

      0 voturi
      +1
      -1
      • Da, cam așa se pune problema.
        Conferințele publice sunt o instituție în Germania, Austria, până și in Ungaria funcționează mai bine ca la noi. Oameni care au ce spune din diferitele domenii își fac astfel o sursă alternativă de venit, nemaivorbind de impactul cultural de excepție, mai ales în zilele noastre în care spațiul intelectual este diluat de emisiile subculturale ale mediilor digitale.
        Este, în consecință, foarte bine că la Arad se întâmplă măcar odată pe an așa ceva. Laudă celui care se ocupă, păcat că este un eveniment singular, și oarecum străin așteptărilor arădenilor, reducându-se la prezența repetitivă și în bloc a cinci-șase personalități.
        Impresia care rămâne este una de acțiune ad-hoc, subordonată unor sensibilități politice și de grup, fără impact pe termen lung…

        0 voturi
        +1
        -1
    2. Indiferent de cât au scris și publicat acești invitați, Valoarea Adevărului grăit este dată de numărul de ode scrise prin presa românească, la adresa răposatului dictator sau a mafiei securistoide din epoca presupusei democrații în România. Când coloana vertebrală osoasa a fost înlocuită cu una din gumă, ce le permite repetate „pupături în C…ul” celor de la Putere, acești regățeni obrăznici după cum îi știm, nu fac decât ce știu să facă atât de bine: – hai să ne lăudăm ca ne-au murit lăudătorii.

      0 voturi
      +1
      -1
      • Nu de ode este vorba, nici unul dintre ei nu a scris ode nici lui Ceaușescu, nici liderilor care au urmat după 1989.
        Sigur, o anumită parte a presei i-a numit odată pe unii dintre ei -Patapievici, Liiceanu, Mihăieș și alții care nu vor fi la Arad -”intelectualii lui Băsescu” pentru faptul că l-au sprijinit pe Băsescu la începutul mandatului. Nici măcar această generalizare nu este acceptabilă, fiind diferențe foarte mari între modul cum a făcut acest lucru Liiceanu și Patapievici, Voinescu sau Mihăieș.
        Este vorba despre faptul că prezența lor aici nu este lucrativă, ci mai mult expozitivă, nu se integrează într-un șir de conferințe publice care s-ar desfășura pe parcursul întregului an.
        Dar înainte de toate eu m-am exprimat asupra cazului Mihăieș, despre paradoxul ca un om care este președintele unui organism de tip iezuit sau orwellian, care monitorizează, suspendă și exclude din USR, să ne vorbească despre adevăr…Curat murdar, cum se spune…

        +1 voturi
        +1
        -1

    Scrie un comentariu

    9 + 0 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.