Enola Day – Cum să-i manipulezi pe cei care abia așteaptă să fie manipulați?
E cât se poate de simplu și la îndemână. Trebuie doar să te pricepi nițel. Mai ales acum, în era exploziei informatice care relativizează lejer diferența dintre ce știm și ce credem că știm. Pe de altă parte, așa numiții specialiști în informație nu sunt de ieri, de azi. S-au născut acum câteva secole, odată cu nașterea societății de masă și de consum în cele din urmă. Masă și consum, rețineți! Acești specialiști, fie că sunt specializați în publicitate și reclamă, fie în manipularea informației în interes politic, știu una și bună: pentru atingerea scopului cel mai important este ca informația dorită să fie repetată destul și pe toate canalele posibile. Pe la începuturi era mai simplu: doar o parte infimă a oamenilor ajungea la presă, ceilalți fiind convinși prin bârfa orientată.
Odată cu apariția telefonului, a radioului, iar mai târziu a televiziunii, treaba a devenit mai sofisticată, dar principiul a rămas neschimbat. Vrei să vinzi ceva, vrei să convingi lumea că dacă te urmează pe tine, ajung în pragul Raiului? Nimic mai simplu: găsește un om, bărbat, femeie, depinde de ce vrei să vinzi, să fie cum sunt cei mulți, poate un pic mai spectaculoși, să vorbească, să se poarte așa cum se poartă ei, cei mulți și dezorientați, și să le spună, să le arate ce vor să audă, ce vor să vadă.
Și ce vor oamenii? Din nou, nimic mai simplu: trai bun, bani care vin ușor și se pot cheltui pe lucruri faine, ceva distracție acolo, măcar de sărbători și totul e bine. Sigur, promisiunile trebuie să fie bine gândite, nu trebuie să promiți marea și sarea, ajunge și litoralul cu o solniță acolo, pe marginea apei.
Iar acum, odată cu apariția lumii virtuale, a online-ului, treaba agenților de imagine și reclamă, respectiv de convingere politică, a devenit și mai simplă. Informația este prezentă peste tot și oriunde, selecția este aproape imposibilă, adevărul și falsul nu se mai disting la prima vedere. Trai, neneacă.
Am început cam de departe și oarecum neținând cont de legile audienței. Cu toate că știu bine că dacă nu vii din aliniat în aliniat cu ceva șocant, atenția cititorului obișnuit dispare. Așa că voi merge mai departe, subliniind că termenul de manipulare nu este neapărat negativ. Cu atât mai mult cu cât vine de la a pune lucrurile dintr-un loc în altul, a le manipula. Fără să mai spunem că în orice relație umană și cu atât mai mult în educație, manipularea se simte la ea acasă. Problema ține de scop: care este scopul tău, al celui care manipulează cu cel pe care îl manipulezi. Vrei să îl aduci pe calea cea bună sau, dimpotrivă, vrei să îl înșeli. Să îl fraierești, să îl convingi să facă ceva care nu este în interesul său, ci doar în al tău.
Aici se despart apele. Când eu nu pricep, iar tu încerci să mă convingi că nu e bine să intru în apă adâncă dacă nu știu să înot, mă manipulezi în interesul meu, dar când încerci să mă convingi să îl votez pe cutare despre care tu știi că este un escroc, dar unul care te plătește pentru asta, atunci devii și tu un escroc.
Cum sunt cei care fac imagine contra cost pe Facebook și pe TikTok unor personaje politice, în cazul nostru lui Călin Georgescu. Inclusiv aici la noi, la Arad, orașul fiind printre cele câteva – Timișoara, Bacău, Iași, Brăila – în care se creează imaginea unei mișcări naționale în favoarea lui Georgescu, cel care se simte în siguranță doar la București, eventual în Austria.
E vorba de adunări „spontane” anunțate din timp, formate din câteva zeci de activiști care flutură steaguri tricolore și își pun copiii să danseze pe ritmul melodiilor de adâncă simțire furnizate de câteva boxe așezate strategic. Firesc, aceste happeninguri organizate de cei însărcinați sunt prezentate pe FB și TikTok ca adevărate adunări populare care militează pentru omul salvator, pentru libertate și suveranitate. Chiar dacă nu se știe exact care este diferența dintre independență și suveranitate.
Site-uri specializate creează imaginea unei mișcări de masă, evident folosind troli și tot ce înseamnă mai nou propagandă și manipulare pe site-urile de socializare. În cazul nostru, cel mai „dinamic” este Urban Bacău Blogging, cel care nu scapă niciun eveniment, dar avem și o pagină proaspătă de Arad, e drept, doar cu 270 de friends sau urmăritori, contează mai puțin, un altul cu un nume care spune multe, „Herra Herra”, fără să mai vorbim de pagina „MD Călin Georgescu președinte! MD”, administrat din Anglia de Rose Bowl.
Faptul că este vorba de suprafețe special create pentru propagandă și manipulare este întărit și de numărul masiv al celor din diasporă care comentează, fiind cât se poate de clar că sunt de fapt atât troli, cât și boți. Așa de exemplu la videourile prezentând „demonstrația” din Arad numărul comentatorilor arădeni este nesemnificativ, în timp ce diaspora, respectiv comentatori cu identitatea nedefinită sunt din nou în față.
În final, poate e bine să răspundem și la întrebarea ascunsă în titlu: de ce le place oamenilor să fie manipulați? De ce pot fi prinși atât de ușor în diversiuni și în propaganda care le promite și cerul pe pământ?
Din câte am zis mai înainte, nu e greu să ne dăm seama că e vorba de o dorință firească a omului, a copilului etern din el, să fie sfătuit, orientat, să se bazeze pe ce spun cei maturi, cei care știu. Iar această dorință firească este exploatată josnic și pervers de cei care se folosesc de aceste mecanisme psihologice firești în scopuri murdare, respectiv în promovarea propriilor interese bine cântărite. Și plătite.
E ca și în situația cu părintele viclean nevoie mare care îi spune copilului: eu nu te oblig, doar îți spun ce este interesul tău în acest caz, ce este bine pentru tine.
Înțelegi? Ei, atunci e bine, adu-mi papucii, te rog!
Comentariile portalului
Bravo TAROM și STB.
Ii bun. Operatiune in iulie, facuta publica dupa 6 luni. Bravo, CFR.
Nu ne lasă în necunoaștere și minciună, Rasputin! Spune tot Adevărul! Cum sa nu te credem?