marþi, 23 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Drumurile județului Arad, sub asediul zăpezii. Sfaturi pentru șoferi

    de Special Arad | 9 ianuarie 2019, 9:55 AM | Știri Arad | Topic special

    2

    Drumul Sântana-Zimandu Nou, azi noapte(foto: Radar ARAD)

    Condițiile de condus pe drumurile din județul Arad sunt mai mult decât dificile, întrucât multe dintre acestea nu au fost curățate corespunzător, unele chiar deloc. Internauții au raportat mai multe drumuri care sunt chiar blocate, dintre acestea fiind amintite Sântana-Zimandu Nou, sau Hălmagiu-Gurahonț.

    Dacă ai „norocul” să fii nevoit să călătorești prin județ zilele acestea, te sfătuim să iți iei toate precauțiile necesare. Nu e un secret că şofatul pe drumuri acoperite cu zăpadă nu e acelaşi lucru cu cel pe drumuri uscate, astfel că vă prezentăm un set de sfaturi care te pot ajuta:

    1. Obligatoriu anvelope de iarnă

    Chiar dacă unor şoferi nu le convine, legea spune acum că este obligatorie folosirea anvelopelor de iarnă atunci când condiţiile meteorologice se înrăutăţesc. Mai exact, dacă ninge şi/sau drumurile sunt acoperite cu zăpadă, maşina pe care o conduci trebuie să fie dotată cu cauciucuri de iarnă pe toate roţile, nu doar pe roţile care asigură tracţiunea.

    Dacă nu faci asta, rişti să fii amendat de Poliţie. Dar riscul de a primi o amendă nu se compară cu riscul de a face un accident. Anvelopele de iarnă sunt construite dintr-un cauciuc mai moale decât anvelopele de vară şi oferă o aderenţă mai bună atunci când termometrul scade sub şapte grade Celsius, iar drumurile sunt acoperite cu gheaţă sau zăpadă. Dacă nu ai încă anvelope de iarnă pentru maşina ta, poţi să te ghidezi după topul celor mai bune zece cauciucuri de iarnă pentru 2015 sau după lista cu opt anvelope de iarnă accesibile.

    2. O verificare generală a maşinii nu strică niciodată

    Înainte ca primii fulgi de nea să se aşeze pe drumurile din zona în care locuieşti, e recomandat să faci o verificare generală pentru maşina ta. Cei de la service (sau chiar tu, dacă te pricepi îndeajuns de bine) vor verifica starea în care se află sistemul de suspensie, sistemul de frânare, sistemul de răcire şi motorul, după care îţi vor da o listă cu problemele pe care maşina ta le are.

    Pe timp de iarnă, e important ca frânele să funcţioneze foarte bine, iar în sistemul de răcire să existe un lichid potrivit pentru temperaturi scăzute, care să nu îngheţe. Bineînţeles, şi celelalte probleme – care pot părea minore – ar trebuie remediate înainte să vină frigul.

    Sigur, toate acestea costă, însă nimic nu valorează mai mult decât viaţa ta. Dacă maşina pe care o conduci are prea multe probleme, iar tu nu îţi permiţi să o repari, mai bine alegi mijloacele de transport în comun. E mai sigur pentru toată lumea aşa.

    3. Verifică presiunea în roţi

    E foarte important ca anvelopele să fie umflate la presiunea corectă, indiferent de anotimp – astfel se reduce riscul de pierdere a aderenţei, iar consumul de carburant rămâne la cote normale. Poţi să faci această verificare la orice vulcanizare.

    4. Nu uita de racletă, lopată, nisip, mănuşi şi lanţuri

    Pe timpul iernii, e foarte bine să ai în portbagaj un set de mănuşi călduroase, o lanternă, o lopată de mici dimensiuni, un săculeţ cu nisip şi un set de lanţuri, pe lângă nelipsita racletă. Oricât de pregătit ai fi, nu ştii niciodată când poţi rămâne blocat pe drum din cauza unui viscol puternic.

    De asemenea, dacă obişnuieşti să pleci la drum fără să ai plinul de carburant făcut, ar fi bine să ţii în portbagaj o canistră mică plină cu combustibil. Dacă rămâi blocat, trebuie să ai benzină sau motorină în rezervor ca să poţi avea parte de căldură de la motor.

    5. Redu viteza

    Atunci când drumurile sunt acoperite cu zăpadă, trebuie neapărat să rulezi mai încet decât dacă ai conduce pe un drum uscat de vară. Oricât de bune ar fi anvelopele de iarnă pe care le ai şi oricât de sofisticate ar fi sistemele electronice de asistenţă, e clar că la o viteză mai mică e mai uşor de redresat maşina dacă pierzi controlul volanului.

    6. Păstrează distanţa

    Încearcă să păstrezi o distanţă mai mare decât de obicei între maşina ta şi maşina din faţa ta. Deoarece frânarea se face mai greu pe drumuri acoperite cu zăpadă.

    7. Uşor cu acceleraţia şi frâna

    În condiţii de aderenţă scăzută (zăpadă sau gheaţă), trebuie să ai mai multă grijă cu pedalele de acceleraţie şi frână. Dacă accelerezi brusc pe zăpadă, roţile motrice vor pierde aderenţa, iar tu s-ar putea să pierzi controlul. La fel şi cu frânarea – dacă apeşi brusc pedala de frână, roţile se pot bloca, iar asta înseamnă că te transformi într-o sanie pe roţi.

    Fireşte, cele spuse mai sus se aplică în special maşinilor care nu sunt dotate cu ABS şi sisteme electronice de control al tracţiunii. În cazul automobilelor dotate cu astfel de sisteme, riscurile scad, dar şi modul de condus trebuie modificat puţin.

    Mai exact, în cazul maşinilor cu ABS, pedala de frână trebuie călcată cu putere, iar şoferul nu trebuie să ridice piciorul atunci când pedala începe să vibreze.

    De asemenea, dacă ai rămas blocat în nămeţi, iar sistemele de control al tracţiunii nu te ajută nicicum, poţi să le dezactivezi pentru a putea avea parte de întreaga putere a maşinii. După ce reuşeşti să ieşi din încurcătură, nu uita să reactivezi ce ai dezactivat. Dacă nu ştii cum se reactivează, cel mai simplă soluţie este să opreşti şi să reporneşti motorul – astfel, maşina pleacă la drum cu toate sistemele activate.

    8. Foloseşte frâna de motor

    Pentru a ajuta maşina să încetinească, trebuie să foloseşti frâna de motor. Adică retrogradezi dintr-o treaptă de viteză superioară într-o treaptă inferioară. Poţi să faci asta cu toate maşinile dotate cu cutie de viteze manuală, dar şi cu majoritatea maşinilor cu cutii automate, în modul manual.

    sursa: www.promotor.ro

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Foarte bune sfaturile ! Dar despre starea drumurilor nimic? Zilic fac naveta intre Arad si Sannicolau Mare si de fiecare data cand a nins drumul NU era dezapezit si nicio masina de dezapezire nu era in trafic.
      Cum este posibil asa ceva? Sa circuli cu 30 km/h pt ca starea drumurilor este deplorabila si plina de zapada!

      +4 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    9 + 4 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.