De ce nu sunt suplimentate indemnizațiile de șomaj tehnic pentru actorii teatrului și artiștii filarmonicii? Primăria dă un răspuns evaziv

    de [email protected] | 19 mai 2020, 6:41 PM | Administraţie | Cultură | Topic special

    5

    Indemnizaţia de şomaj tehnic înseamnă 75% din valoarea salariului mediu brut și este suportată de stat, dar suma poate fi suplimentată de angajator. Evident, neavând forță de muncă și nici venit, niciun angajator nu alege (și nu prea are cum să aleagă) această opțiune. Dar cum stau lucrurile în cazul personalului artistic al Teatrului Clasic „Ioan Slavici” sau al Filarmonicii Arad? În cazul lor, „angajatorul” (mai exact ordonatorul de credite) este Primăria. Mai exact, Consiliul Local Municipal din cadrul Primăriei, deci salariile acestora tot din banii publici vin și aceste sume sunt, an de an, puse deoparte pentru un an întreg. Potrivit legii, artiștii au astfel o șansă ca, din acești bani, inclusiv indemnizațiile de șomaj tehnic să fie suplimentate cu diferența de la 75% din salariul mediu pe economie la 75% din salariul de încadrare. Teoretic.

    Suplimentarea indemnizației de șomaj tehnic înseamnă diferențe substanțiale în special pentru cei cu salarii medii sau mari.

    Atât Doru Orban, managerul Filarmonicii, cât și Bogdan Costea, managerul Teatrului Clasic „Ioan Slavici”, susțin că au făcut solicitarea pentru suplimentarea indemnizațiilor de șomaj tehnic, însă nu au primit niciun răspuns până acum. „Deocamdată nu am primit un răspuns. Chiar acum am întocmit o altă cerere privind situația financiară și vedem ce răspuns primim”, a declarat Bogdan Costea pentru Special Arad.

    Cum motivează Primăria ignorarea acestor solicitări? Am întrebat purtătorul de cuvânt, iar răspunsul a fost următorul: „respectăm Ordonanța 32, potrivit căreia statul susține financiar șomajul tehnic”. Cu alte cuvinte, Primăria nici nu vrea să audă de această variantă, fără ca măcar să invoce un motiv. Ne referim la un motiv real, deoarece legea nu exclude contribuția autorităților locale. Este o măsură opțională, ce-i drept. Primăria putea să argumenteze, de exemplu, că redirecționează acești bani în domeniul sănătății publice… dar nu ne-a dat niciun argument suplimentar. De ce?

    „Această situație, privind trecerea în suspendare sau întreruperea temporară a activității, a fost luată de mai multe teatre din România. Aici nu e o chestie de opțiune, ci un lucru pe care, probabil, conducerea autorităților locale, împreună cu conducerea instituțiilor de cultură, l-au decis în funcție de motivele specifice fiecăruia”, ne-a spus directorul Teatrului Clasic „Ioan Slavici”.

    Cu privire la completarea din bani publici locali a salariilor artiștilor, directorul Filarmonicii Arad spune că totul depinde de fondurile care sunt la dispoziția ordonatorului de credite, în cazul Aradului Primăria Municipiului Arad. Tot acesta ne-a dezvăluit că, din câte a auzit, „încasările sunt destul de anemice la nivel de municipiu (pentru Cultură – n. red.) și nu sunt disponibile alte fonduri ca să suplimenteze diferența între cele două granițe”. Ceea ce coincide cu cele auzite și de noi, pe surse.

    Doru Orban: Ordonanțele 30 și 32, care deși sunt încă în vigoare (pentru că n-a apărut niciun alt paragraf de atunci), erau pe perioada Stării de urgență, conform interpretării noastre și consultării în cadrul consiliului de administrație. Ordonatorul de credite (n. red. – Primăria Arad) poate suplimenta, într-adevăr, diferența dintre 75% din mediul pe economie la 75% din încadrare (brut) doar în măsura în care dispune de fonduri. Aici nu sunt eu în măsură să răspund. Noi am solicitat acea suplimentare a indemnizațiilor de șomaj tehnic și am făcut și demersul în consiliul de administrație, ca să avem o poziție cât se poate de apropiată de realitate, adică să nici nu exagerăm și să nu renunțăm la anumite drepturi ale artiștilor. Problema este că totul depinde de fondurile care sunt la dispoziția ordonatorului de credite. Noi putem cere orice, legal este și 75% din mediul pe economie. Pentru cei cu salarii mari este o diferență substanțială, pentru cei cu salarii mici nu există o diferență, de exemplu în cazul debutanților, unde salariul normal e la mediul pe economie sau chiar sub.

    Pe luna trecută am încasat indemnizațiile de șomaj tehnic din fondurile ANOFM. Dar din câte am înțeles, încasările sunt destul de anemice la nivel de municipiu și nu sunt disponibile alte fonduri ca să suplimenteze diferența între cele două granițe.

    În continuare… Ce spune legea? Același lucru ca și până acum. Nu e un vid legislativ. Nu a apărut o altă legislație care să anuleze Ordonanța 30/32, în schimb Starea de Urgență a încetat. Acum mai este valabilă OUG 30/32 ? Ordonanța care a apărut este Ordonanța de Urgență cu nr. 70 din 14 mai 2020, care spune așa: «se prelungește pentru perioada încetării stării de urgență și 31 mai 2020», adică se referă la șomajul tehnic, la acordarea indemnizațiilor în această perioadă. Noi am decis în ședința consiliului de administrație să acordăm șomaj tehnic și pe această perioadă, din 15 mai până în 31 mai. Încercăm, sigur, să cerem suplimentarea până la salariul de încadrare. Vom vedea dacă există acea disponibilitate bugetară, financiară, a Administrației, dacă încasările vor permite”.

    Activitatea online „nu este o formulă agreată

    Anumite teatre și filarmonici din țară au ales o altă cale decât șomajul tehnic. Artiștii acestor instituții sunt în continuare angajați cu normă întreagă, doar că lucrează de acasă. Practic, fac repetiții.

    Se pune automat întrebarea, de ce nu s-a putut face acest lucru și la Teatrul Clasic „Ioan Slavici” sau la Filarmonica Arad, astfel ca salariile majorității artiștilor să nu fie tăiate în această perioadă la jumătate (sau chiar sub acest nivel – ne referim la salariul net, banii în mână)?

    Așa cum nici la Centrul Municipal de Cultură Arad, niciun bugetar nu a fost trimis în șomaj tehnic, ci în concediu de odihnă ori la lucru de acasă (muncă redusă, deoarece toate activitățile culturale au fost sistate sau amânate), potrivit informațiilor nostre.

    Răspunsul e simplu: consilierii locali au decis să arunce mingea – dacă tot s-a oferit – Guvernului, ca indemnizațiile artiștilor să fie plătite de ANOFM, instituție subordonată Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale. Majoritatea Primăriilor (sau chiar Consiliilor Județene) din România au ales această variantă.

    Doru Orban: „Există, într-adevăr, și această variantă, dar vreau să amintesc că noi suntem o instituție de concerte live. Concertele noastre sunt în direct, sunt în Palatul Cultural sau în alte locații, cu afiș, cu buget, cu soliști, cu dirijori. Exista și o altă formulă, ce-i drept, de a nu intra în șomaj, dar am discutat această formulă cu autoritățile și am decis că nu caracterizează obiectul nostru de activitate. Suflătorii trebuie să poarte mască pe nas și pe gură, nu pot cânta. Coriștii, la fel. Ce puteam să facem în condițiile în care nu e voie un grup mai mare de trei oameni? Practic, e suspendată activitatea instituției. Nu se poate face decât online, eventual. Eu nu sunt neapărat împotrivă, dar nu este o formulă agreată și nu e o formulă care caracterizează o instituție de cultură care se respectă. Sunt niște soluții de moment, pentru a nu pierde contactul cu publicul. Sigur, nu dorim să pierdem contactul cu ei, dar și dorim să respectăm legislația, să mulțumim și angajații cum putem și să vedem cu un ochi realist și încasările din buget ale administrației locale”.

    Ce urmează?

    Directorul teatrelor arădene (în subordinea Teatrului Clasic „Ioan Slavici” se află și Trupa Marionete și Aradi Kamaraszínház), împreună cu mai mulți directori de teatre din țară, a apelat oficial la o reacție, o clarificare, din partea Ministrului Culturii.

    Bogdan Costea: „Noi am așteptat să primim niște regulamente. Am făcut un demers împreună cu 56 de directori de teatre din România, o scrisoare adresată Ministerului Culturii, prin care atragem atenția asupra situației teatrelor din România, fie că au rămas în activitate – în online, dar acest lucru depinde și de felul în care s-a negociat împreună cu conducerile autorităților locale sau centrale -, fie că nu, și am atras atenția asupra situației teatrelor aflate în șomaj tehnic, respectiv întreruperea activității. S-a emis un set de norme propuse din partea directorilor, ca de pe urma acestui demers să întocmească un regulament sau un ordin al ministrului, ca să avem o bază de unde să plecăm. Au apărut două ordine, unul cu caracter general și unul privind activitatea cu publicul a muzeelor și bibliotecilor și acolo este aplicabil acest lucru. Pe mai departe, situația, dacă va fi clarificată din punct de vedere al regulamentelor care vor apărea din partea Ministerului Culturii legat de activitatea noastră de pregătire, normal că solicităm Primăriei să actualizăm situația și să putem începe activitatea”.

    Directorul Filarmonicii nu este însă atât de optimist, cel puțin în ceea ce privește viitorul apropiat.

    Doru Orban: „Ne gândim că prea curând nu vom putea relua activitatea, mai ales că sunt restricționate adunările în spații închise, cu respectarea unor distanțe și alte condiții draconice. Acea relaxare nu se reflectă în participarea publicului la concerte. Tot ce am putea face e să cântăm doar ca un studiu individual, însă… gândiți-vă că producția noastră se reflectă în spectacole. Chiar dacă sunt online, ar trebui atunci și o formulă de a vinde bilete. Noi avem abonamente pe care le-am distribuit deja de anul trecut. Nu știu ce vom face cu ele, că închidem stagiunea la final de iunie. E complicat, pentru că publicul a rămas cu biletele și nu le pot utiliza. Sigur că vom restitui banii dacă nu găsim o altă formulă. Noi ne-am gândit că o să asigurăm [refolosirea biletelor – n.red.] în stagiunea viitoare sau în stagiunea de vară, dacă va permite dezvoltarea fenomenului pandemic, eventual până la Zilele Aradului să dezvoltăm spectacole în aer liber.

    Gândurile noastre cele mai presante sunt acum asigurarea fondurilor de șomaj tehnic, pentru că sunt alte localități în care Filarmonicile nici n-au primit indemnizațiile de șomaj tehnic din partea ANOFM, ci au dat autoritățile locale. Cred că Satu Mare, Oradea, Brașov, Ploiești, Vâlcea”.

    Precizăm că dintre orașele amintite de Doru Orban (cu menționarea că acesta nu a fost 100% sigur în privința acestora), doar Filarmonica „Paul Constantinescu” din Ploiești și Filarmonica „Ion Dumitrescu” din Vâlcea au păstrat angajații cu normă întreagă în Starea de Urgență, salariile fiind asigurate de Primării, însă la Ploiești au fost concediați colaboratorii, iar la Vâlcea s-a dispus efectuarea tuturor concediilor legale restante, în prima etapă. La Ploiești, bugetele prevăzute pentru teatru și filarmonică au fost reduse prin reducerea personalului și au fost direcționate către spitale. Măsura nu se arăta însă neapărat roz. „Sumele nu vor fi nici pe deparate suficiente pentru nevoia de fonduri când vine vorba de cheltuielile de funcționare la nivelul Ploieștiului”, precizează observatorulph.ro. În ceea ce privește Filarmonicile din Satu Mare, Oradea și Brașov, acestea sunt în subordinea Consiliilor Județene și s-a ales varianta șomajului tehnic.

    „Acuma, interpretarea unor miniștri cum că instituțiile publice locale NU ar trebui să primească bani de la AJOFM – deși noi plătim lunar asigurările de șomaj – este în funcție de interpretare a legii. Plătind asigurările de șomaj, ar fi normal să primim asigurările de șomaj tehnic”, ne-a spus Doru Orban.

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. “Eu nu sunt neapărat împotrivă, dar nu este o formulă agreată și nu e o formulă care caracterizează o instituție de cultură care se respectă” . oare filarmonica din Berlin, Los Angeles, Metropolitan Opera etc sunt instituții care nu se respecta? Acestea având momentan stagiuni online. Despre ce vorbim?

      0 voturi
      +1
      -1
    2. Situatia anterioara pandemiei acoperea de multi ani incapacitatea directorilor din institutiile publice, clientela fidela de partid. Ceea ce se vede din articol este ca nuimeni nu stie cu adevarat ce masuri trebuie luate si nici cine trebuie sa le ia. Fiecare face ce crede si daca nu iese bine nu isi asuma raspunderea.
      Cel mai trist este faptul ca dupa ce va trece pandemia alesii ne vor arata ca nici acum nu au inteles nimic.

      0 voturi
      +1
      -1
    3. La Centrul Municipal de Cultura si la multe alte insitutii publice unde s-a redus volumul de munca nu s-a optat pentru somaj tehnic pentru simplul motiv ca legea nu permite somajul tehnic pentru functionarii publici. S-a aplicat insa concediu fara plata pentru reducerea cheltuielilor. Guvernul a avut la un moment dat initiativa de a introduce somajul tehnic si pentru functionarii publici prin modificarea Codului Administrativ, dar a abandonat rapid proiectul.

      +1 voturi
      +1
      -1
    4. Nu primăria are latitudinea să decidă suplimentarea indemnizației de șomaj tehnic, ci ANGAJATORUL, conform OUG 30, cu condiția să să existe banii în bugetul ANGAJATORULUI (teatru, filarmonică etc.). Așa e si logic, căci deciziile de suspendare a contractelor de munca ale artiștilor, pe durata pandemiei, nu le-a semnat Primarul, ci managerul fiecărei instituții. Or nu am auzit să fi tăiat Primăria banii de personal ai instituțiilor.

      Înainte să așteptați nu știu ce opinii și regulamente de la primărie, ministere și alte instituții, citiți și aplicații OUG 30, art. XI, alin.11:
      “În situația în care bugetul angajatorului destinat plății cheltuielilor de personal permite, indemnizația prevăzută la alin. (1) poate fi suplimentată de angajator…”

      Iar dacă nu aplicați, asumați-va pe spuza voastră: “Da, noi, manageri, nu am considerat oportun să suplimentăm” sau “…nu am putut suplimenta cum ne dă voie ordonanța, pentru că…”

      Restul e gargară.

      +1 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    6 + 5 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.