miercuri, 24 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Dacia a împlinit 47 de ani. Istoria celui mai puternic brand românesc

    de - | 21 august 2015, 7:49 PM | Auto | Video

    0

    Dacia a împlinit ieri 47 de ani de existenţă, după ce în 1968 ieşea de pe porţile uzinei de la Mioveni primul model, Dacia 1100. De-a lungul timpului Dacia a evoluat dintr-o marcă naţională într-una care stârnea, la începutul anilor 2000, un curent internaţional foarte puternic. Totuşi lucrurile ar fi stat complet diferit dacă Ceauşescu nu ar fi dat undă verde proiectului în 1966.

    Uzina de la Mioveni este una dintre cele mai mari ale grupului Renault şi totodată inima procesului de fabricare a mărcii Dacia. Conform datelor producătorului auto la începutul anului viitor ar urma ca de pe porţile Mioveniului să iasă Dacia cu numărul 5 milioane, asta după ce până în 2004 erau vândute doar jumătate din acest total. Ceea ce a influenţat însă istoria Dacia au fost două pariuri, Dacia 1100 şi Dacia Logan.

    Charles de Gaulle şi pariul Dacia 1100, maşina naţională a R.S.R.

    Istoria Dacia începe pe la mijlocul anilor 60′, atunci când regimul comunist din Republica Socialistă Română (R.S.R.) a decis construcţia unei maşini care să răspundă necesităţilor tuturor românilor, ceea ce însemna lansarea unei maşini naţionale. De altfel într-o economie planificată şi controlată în totalitate de stat lucrurile păreau destul de simple. Astfel în 1966 a început construcţia uzinei de la Mioveni, sub numele Uzina de Autoturisme Piteşti (UAP), nume regăsit mult timp pe modelele Dacia.

    Dacia a fost gândită încă de la început ca un concept care, trebuia să se încadreze în tiparele comuniste, deci să nu fie un model prea pretenţios, dar care să fie modern şi să răspundă nevoilor populaţiei de atunci. Însă conceperea unei maşini de concepţie 100% românească ar fi necesitat o investiţie mult prea mare pentru momentul respectiv, iar riscurile putea creşte semnificativ, motiv pentru care a fost aleasă varianta colaborării cu unul dintre marii producători auto de atunci. 

    Au existat discuţii cu mai mulţi producători, România începând să se deschidă către Occident. Dacia 1100 putea fi la fel de bine, nu un model de concepţie franţuzească, ci o maşină derivată din Fiat sau chiar alte mărci europene. Totuşi relaţiile româno-franceze au avut prioritate.

    Dacia 1100 a fost primul model produs de producătorul român de automobile Dacia S.A.

    Modelul a fost comercializat între anii 1968 şi 1971 şi a fost un model intermediar până la intrarea în producţie a modelului 1300. În realitate, Dacia 1100 era un Renault 8.

    dacia_1100-1

    Acesta era o berlină cu tracţiune şi motor pe spate cu patru cilindrii de 1100 cmc, 46 cp si o viteza maxima de 133 km/h si consumul de 6,8 l/100 km. Conform contractului, Renault furniza toate părţile componente ale modelului, urmând ca cei de la Dacia să le asambleze.

    Dacia 1100 S (Sport), era modelul Dacia 1100 cu 2 perechi de faruri, un motor mai puternic de 65 CP, pneuri late, folosite de poliţie şi în raliuri si o viteza maxima de 145 km/h.

    Lansarea primei Dacii 1.100 a coincis cu vizita primul şef de stat occidental la Bucureşti. În mai 1968 Charles de Gualle, preşedintele Franţei, făcea prima vizită oficială în România, iar câteva luni mai târziu, pe 20 august, ieşea de pe porţile UAP prima Dacie. Anul 1968 a fost unul extrem de important pentru România, însă dincolo de realităţile istorice ale acelor vremuri, pentru Dacia a reprezentat un început de drum… franţuzesc.

    Licenţa sub care Dacia putea construi automobile Renault a fost valabilă între 1968-1979, după care, la expirarea licenţei, românii au început un program de dezvoltarea propriu. În prima parte a existenţei modelele Dacia erau doar asamblate la uzina din România, componentele fiind trimise din Franţa.

    Urmaşele Daciei 1100

    Dacia 1300, berlină, a fost lansată cu ocazia paradei, pe 23 august 1969, la un an după modelul Dacia 1100 şi reprezenta autoturismul modern mult aşteptat.  Era bazată pe Renault 12 şi avea, asemenea modelului franţuzesc, un motor de 1289 cc şi 53 CP.

    dacia_1300-1

    Dacia 1300 a avut mai multe variante, care au urmat în anii următori, precum: berlină (1969), break (1973), papuc Dacia 1302 (1975). Inclusiv Dacia 1100 a benficiat de un uşor facelift la partea frontală în 1970. Între 1968 – 1972 fuseseră deja produse 44.000 unităţi.

    Dacia 1310 a fost lansată în 1979, fiind prezentată la Salonul Auto de la Bucureşti. Era prezentată ca un model complet nou, cu toate că la nivel estetic diferea doar la partea frontală şi la blocurile optice din spate faţă de Dacia 1300. Totuşi modelul a avut parte de câteva evoluţii, iar în 1987 era introdus motorul de 1397 cc, care dezvolta 62 CP.

    dacia_1310-13

    Au mai urmat şi alte modele după Dacia 1310, chiar până în 2004, însă majoritatea au fost versiuni restilizate ale acestei maşini. Cel mai diferit model este poate Dacia 1410, cunoscută în popor sub numele „zâmbetul lui Iliescu”. Un model aparte construit la Thnometal, Timişoara, a fost Dacia Lăstun, o încercare de lansare a unei maşini de oraş, care dezvolta circa 22 CP. A fost produsă în 6500 unităţi, între 1988-1991.

    Pariul Logan: Dacia dă tonul low-cost în Europa

    Renault a intrat din nou pe filiera Dacia la începutul anilor 2000, urmărind să se dezvolte într-o zonă de care majoritatea producătorilor auto s-au ferit până atunci, şi anume segmentul vehiculelor pentru buget redus. 

    Trecerea de la Daciile care aminteau de perioada comunistă către ceva nou, diferit, a fost făcută chiar de către români, fără intervenţia Renault. În 1995 Dacia lansa Novaprima maşină de concepţie şi construcţie 100% românească. Cu toate că nu a avut efectul scontat terenul pentru o relansare a mărcii Dacia era deja pregătit.

    dacia_nova-3

    Renault a devenit acţionar majoritar al Dacia la sfârşitul anului 1999, iar primul rod colaborării româno-franceze, reluată după circa 20 de ani, a fost modelul SuperNova.

    dacia_supernova-3

    A urmat Dacia Solenza,

    dacia_solenza-5

    însă un impact major l-a avut abia Dacia Logan.

    dacia_logan-3

    Logan, lansată în 2004, a fost prima Dacia care putea concura cu maşinile din Vest. Totuşi concurenţa aproape inexistentă de la început, Dacia devenind primul brand low-cost al Europei, i-a permis mărcii româno-franceze să ia un avânt considerabil mai ales pe pieţele vestice.

    Cel mai bine vândute modele, care continuă să ţină ridicat blazonul şi la acest moment, s-au dovedit a fi Duster,

    dacia_duster-1

    lansat în 2010, iar mai târziu Sandero, în spcial Sandero II, lansat la Salonul Auto de la Paris 2012. În prezent Dacia are cele mai mari creşteri ale vânzărilor din Europa de Vest, Sandero reuşind la începutul acestui chiar performanţa de a fi pe locul 1 în Spania. Pe data de 23 august, vineri, se împlinesc 44 de ani de când ieşea de pe porţile uzinei Dacia primul 1300.

    sigla_dacia

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    0 + 6 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.