Curtea de Conturi verifică „mersul” banilor Statului în pandemie. Ar fi probleme cu șomajul tehnic acordat unor bugetari din Arad

    de Raluca Medeleanu | 23 iunie 2020, 10:40 PM | Culise | Recomandările editorilor | Topic special

    0

    Starea de Urgență a adus de la sine o bulversare totală în viața oamenilor, însă poate cel mai mult a bulversat contabilitatea firmelor și instituțiilor publice deopotrivă. Iar asta automat a creat o pantă alunecoasă. Cam asta s-ar fi întâmplat și cu „pasările” de bani dintre AJOFM Arad și două instituții publice arădene aflate în subordinea Consiliului Local Municipal Arad, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” și Filarmonica Arad, iar acum, Curtea de Conturi verifică toate operațiunile prin birourile de la Șomaj.

    Să luăm un exemplu. La Filarmonica Arad, angajații își primesc salariul de la Consiliul Local Municipal (CLM). Odată cu declanșarea stării de urgență, artiștii au fost trimiși în șomaj tehnic, iar banii au fost primiți de la AJOFM. Deși legea nu a fost clară încă de la început, astfel că la o primă vedere „mișcarea” părea în regulă, după puțin timp însă, prin aprilie, a fost emis un ordin al Ministerului Muncii care spunea clar că banii de șomaj tehnic NU se achită de AJOFM celor care își primesc salariile din bugetele locale, căci CLM avea asigurați banii pentru salarii încă de la începutul anului. Astfel, banii de la Guvern, care trebuiau direcționați unor firme afectate cu adevărat de pandemie, ca să nu intre în faliment, au ajuns la oameni care oricum își primeau banii din bugetul local. Deci unde au ajuns salariile puse deoparte de CLM pentru artiști, din moment ce ei și-au primit banii din fondul de șomaj?

    Aici este problema. Repetăm, AJOFM Arad (și nu e singura Agenție din țară în această situație) a virat banii pentru șomajul tehnic al angajaților instituțiilor publice direct din fondul de șomaj, chiar dacă banii trebuiau asigurați din bugetul local arădean. În această situație se află doar angajații de la Filarmonică și Teatru, întrucât celelalte instituții, de exemplu, Centrul Municipal de Cultură, Direcția de Asistență Socială, Muzeul sau Biblioteca fie și-au chemat angajații la serviciu în continuare și în perioada de urgență, fie unii au stat acasă, luând din zilele concediului de odihnă. Este important de subliniat și că în perioada aceea, artiștii chiar au semnat o petiție, cerând să nu stea în șomaj tehnic, ci să lucreze de acasă (munca lor nu e doar cea văzută pe scenă, ci în orele de lucru sunt incluse, evident, și repetițiile).

    Am contactat managerii celor două instituții publice aflate în această neconcordanță la Arad, Doru Orban și Bogdan Costea, iar aceștia ne-au oferit aceeași variantă oficială: artiștii au fost în șomaj tehnic două luni, în aprilie și mai. În prima lună ar fi primit bani de la AJOFM, iar în a doua ar fi primit de la Primărie, întrucât AJOFM ar fi refuzat să le mai vireze bani din fondul de șomaj. Mai mult, sursele noastre susțin însă că banii ar fi fost virați în continuare, tot de la AJOFM, chiar și după emiterea ordinului Ministerului Muncii, iar că ulterior contabilii ar fi încercat „să o dreagă”, cu retururi. Astfel, este de la sine înțeles de ce Curtea de Conturi trebuie să studieze cu atenție actele.

    Menționăm că ne-a ajuns în mâini și un document oficial trimis de Ministerul Muncii către Consiliul Județean Cluj, prin care se explică exact această imposibilitate a bugetarilor de a primi bani de la AJOFM-uri:

    „Îndemnizația va fi plătită direct de angajator din fondul de salarii și nu poate fi decontată din bugetul de asigurări de șomaj (…). Intenția de reglementare a OUG nr.30/2020 a fost tocmai asigurarea sustenabilității plății unei părți a veniturilor salariale în cazul angajatorilor care nu au capacitatea financiară de a suporta plata salariilor propriilor angajați. În cazul instituțiilor publice această ipoteză nu poate fi susținută întrucât aceste instituții au prevăzute în buget sumele necesare funcționării și asigurării plății cheltuielilor salariale. A fortiori, instituțiile publice nu se pot prevala nici de prevederile art.XI alin.11 care acordă dreptul angajatorului de a suplimenta îndemnizația cu sume reprezentând diferența de până la minimum  75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat…”, se arată în adresa semnată de Ministerul Muncii și Protecției Sociale, înregistrată în 21 aprilie 2020.

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    5 + 8 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.