Criza gunoiului din județul Arad – soluția de compromis, în ciuda contrelor între politicieni, este aproape stabilită!

    de Andrei Fuliaș | 4 iulie 2019, 5:53 PM | Știri Arad | Topic special

    1

    Reprezentanți ai mai multor insituții din județul Arad, printre care Direcția pentru Sănătate Publică, Garda de Mediu, Prefectură, Consiliul Județean Arad, ADI Deșeuri și mai mulți primari, s-au întâlnit joi la sediul Prefecturii pentru a discuta și pentru a găsi soluții în rezolvarea crizei gunoiului din zonele 2 și 5 din județ. Această criză există deja de câteva săptămâni, escaladând prin faptul că operatorului de salubrizare GSU i-a fost retrasă recent licența de către ANRSC, asta însemnând că operatorul va pierde automat și contractul de salubrizare pe zona respectivă.

    Ei bine, situația a devenit, cu fiecare zi care a trecut, tot mai gravă, mormanele de gunoaie crescând de la zi la zi și existând o reală amenințare în ceea ce privește sănătatea publică și mediul. De altfel, zilele trecute, Comitetul Județean pentru Situații de Urgență (CJSU) a și declarat stare de urgență în ceea ce privește această problemă.

    Ce n-a făcut însă CJSU a fost să ofere (până la această oră) și o soluție concretă pentru rezolvarea acestei crize, lâsând cumva problema „în aer”. Astfel că a fost nevoie de o nouă întâlnire pentru a se găsi soluții. O întâlnire care s-a lăsat cu discuții aprinse și în care unii au arătat cu degetul către ceilalți. Iar aici vorbim pe de-o parte de parlamentarii PSD (Tripa, Todor și Căprar), iar pe de altă parte Consiliul Județean și ADI Deșeuri, fiecare având (oarecum) dreptatea lui.

    Concret, deputatul Florin Tripa este de părere că cei de la Consiliul Județean ar trebui să convoace de urgență o ședință și să dea o hotărâre prin care să aloce buget pentru găsirea unui operator pe perioada de criză și până la o nouă licitație. Totodată, parlamentarul a acuzat ADI de faptul că nu a luat o garanție de bună execuție de la operator, garanție care ar fi putut oarecum să acopere criza actuală în cazul în care operatorul nu mai vrea sau nu mai poate opera.

    În altă ordine de idei, reprezentanții Consiliului Județean spun, în ceea ce privește garanția de bună execuție la care făcea referire deputatul Tripa, că și-ar fi dorit și ei să fi existat o astfel de garanție, ba chiar că ar fi fost prevăzută inițial, însă că „Legea 100” a anulat această practică.

    Soluțiile pentru rezolvarea problemei

    Pentru că în discuțiile de la Prefectură, lucrurile au rămas oarecum neclarificate, cel puțin pentru noi, am luat decizia să „dăm buzna” direct în întâlnirea pe care conducerea Consiliului Județean Arad o avea cu reprezentanți ai primarilor, ai ADI Deșeuri și cu aparatul de specialitate din cadrul CJA. Și am fost primiți fără vreo reținere, fiind parte la discuțiile acestora pentru găsirea soluțiilor imediat necesare. Și sperăm noi că am înțeles astfel, ca să vă putem transmite și dumneavoastră, cititorilor noștri, care sunt pașii ce urmează să fie făcuți pentru rezolvarea acestei crize.

    În primă fază, primarii așteaptă urgent o hotărâre a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, prin care să fie dispusă în sarcina lor, sub incidența situației de urgență, realizarea unor măsuri de colectare și transport al deșeurilor menajere, cu respectarea prevederilor legale. Mai exact, primarii așteaptă undă verde de la CJSU pentru a putea lua ei măsuri în rezolvarea problemei, fiindcă altfel nu au cum, din punct de vedere legal. Adică primarii nu pot încheia un contract de colectare și transport cu un operator, deoarece există deja unul, încheiat prin ADI, și nu pot exista două contracte pentru același serviciu. Pot însă să rezolve criza în „regie proprie”, dacă există o hotărâre a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență. De altfel, există și primari care au cerut oficial acest lucru CJSU și este de așteptat ca și alții să o facă. Unul dintre acești primari este Irina Onescu, de la comuna Petriș, care le-a transmis reprezentanților CJSU o astfel de adresă și care consideră că „aceste acțiuni sunt imperios necesare și se impun de îndată, pentru limitarea riscurilor generate de situația de urgență care pot afecta sănătatea populației și poluarea excesivă a mediului”.

    În același timp, cei de la ADI SIGD se pregătesc pentru desemnarea unei noi firme care să se ocupe de colectare. Pentru aceasta, ADI SIGD trebuie să întocmească un caiet de sarcini, pe care să îl trimită tuturor firmelor autorizate din România, iar mai apoi ca acele firme interesate să transmită câte o ofertă. Ulterior va fi desemnată firma cu oferta cea mai avantajoasă și va fi încheiat un contract valabil până la desemnarea prin procedura de licitație a altei firme. Mai pe înțelesul tuturor, ADI se pregătește să contracteze provizoriu o firmă care să colecteze deșeurile în această perioadă de criză și până când se va putea încheia o nouă procedură de licitație. În paralel, ADI SIGD va organiza și licitația în condiții normale, nu în situație de urgență, pentru desemnarea unei alt operator pe respectivele zone.

    Trebuie neapărat menționat faptul că procedura de contractare în situație de urgență de către ADI SIGD a unei firme care să colecteze gunoiul din zonele 2 și 5 poate dura de la o săptămână de zile în sus. Așadar, până atunci problema trebuie rezolvată de către primării, însă doar după ce au „girul” Comitetului Județean pentru Situații de Urgență.

    Sperăm și noi, așa cum speră și cetățenii, ca această criză să fie rezolvată într-un timp cât mai scurt, dar între timp stăm cu ochii pe această problemă și pe cei care trebuie să o rezolve.

    P.S. Nu putem să nu ne întrebăm încă o dată: cum s-a ajuns aici?… și vă invităm să citiți și: Noua conducere GSU consideră atitudinea FCC Environment abuzivă și se simte oaia neagră spre care se aruncă pe nedrept toate neregulile cu gunoiul din județ

    Și o a doua întrebare: dacă se strică treaba și în celelalte zone, pică proiectul european?

     

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. ADI SIGD este o făcătură ordinară, ca niște oameni mediocrii, dar mai ales INCAPABILI, să se joace de-a Șăfii și să încaseze salarii nemeritate. Toate aceste CRIZE ale colectării deșeurilor, sunt o dovadă elocventă a ceea a fost atât de clar pentru mine de la primele informații apărute în spațiul mediatic, despre această AFACERE JEGOASĂ. O ȘMECHERIE prin care primăria, recte primarul, deleagă responsabilitatea menagementului deșeurilor unor incompetenți, spunându-și cu mândrie doar pentru sine: -„V-am țepuit din nou fraierilor!”. Asta este!
      .
      Cine sunt țepuiții și de data asta? … cei care plătesc pentru un serviciu public obligatoriu. „Eroii momentului” găsesc „soluții de compromis temporare”, ei care au votat toată această făcătură numită ADI SIGD. Pe tot ce pun mâna devine o afacere mafiotă, fiindcă toți se așteaptă să-și „tragă dreptul”. Și atunci de ce ne mai mirăm că rezultatul nu poate fi altul decât mereu aceleași sincope de funcționare. Nimeni nu este dat afară, penalizat, sau să i se impute sumele de bani suplimentare cheltuite pentru a „Rezolva Situția”.

      +2 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    4 + 6 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.